Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 595 ggr
Yazmine
0

Varför.

Har en underbar shetis kille som jag skulle vilja börja träna ponnytrav med,men jag viste inte så mycket om denna sporten och hittade den här sidan.Blev lite besviken då jag läste att hästen måste ha stam tre led bakåt och då sket det sig med en gång och desutom är han inte renrasig shetis.Tycker att det är orättvist att han inte kan få en chans,eller ?

AnnaLundin
0

Han behöver inte alls vara renrasig, men han måste ha tre leds KÄND stam, dvs att stammen är dokumenterad.

iiirma
0

Vad menas med tre led då? Generad haha! :S

Jag har ju liksom sett led som sett ut så här i programmet (skriver bara ngt namn):

e. Brunte - Penny e. Okänd fader

e. Brunte - Penny e. Okänd härstamning

Det kanske är tre led eller? Jag är väl lite smått förvirrad jag…

Lozzan
0

hm.. Det är väl föräldrar, mor/farföräldrar och deras föräldrar i sin tur. *blev lite rörigt* jag tror att det inte behövde vara det förut men att de har infört den regeln senare. Jag vet inte varför, lite synd tycker jag.

AnnaLundin
0

Tre led innebär att man känner till pappa, mamma, morfar och morfarsfar.

Det var tidigare godkänt med enbart "kända föräldrar" och alla de ponnyer som redan är inne i systemet med bara kända föräldrar får fortsätta tävla. Men sen några år tillbaka krävs 3 fulla led vid nyregistrering hos sptf.

Kratern
0

#4 Varför just morfar och mormorsfar? De andra i de tre leden då?

AnnaLundin
0

Mammorna förutsätts väl att man känner till.

Man ska alltså veta vilken hingst som betäckt mormorsmor så att mormor blev till, vilken hingst som betäckt mormor så att mamma blev till. Och vilken hingst som är pappa till ponnyn ifråga.

Det är faktiskt inte nödvändigt att hingstarna ifråga har känd stam, om jag har fattat saken rätt. Det står "KÄND" härstamning, inte godkänd…

Kratern
0

#6 Skulle vara intressant att få ett svar av Ylva där.

Om jag har förstått saken rätt så ska alla ponnyerna i de tre leden vara reg. någonstans.

AnnaLundin
0

#7 Tja, registrerade kanske de bör vara, även ponnyer utan känd härstamning kan registreras… De registreras som korsiningsponnyer hos ASRP. Det ska ju bara känd, dokumenterad stam.

Dokumenterad stam kan betyda just att ponnyerna är registrerade med härstamning någonstans. Extremfallet, som jag egentligen inte tror existerar, men är fullt godkänt att tävla med, är att man inte vet mer än det jag skrivit ovan. Men då förutsätts ju också att även förfädren är registrerade nånstans.

Lorita
0

Fördelen med att kräva känd stam är ju rent avelstekniskt och för att kunna utveckla sporten. Man kan ju få ett hum om hästen är lämplig och om en hingst/sto ska användas i avel för trav eller ridning. Jag tycker det är bra, men synd att häst köpare inte vet, det är ju synd att inte kunna använda hästen till det man vill, men man kan ju köra annat när man växt ur ponnynFlört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Yazmine
0

Men vad spelar det för roll om det är en valack,går ju inte precis att använda till avel.Som i mitt fall så vet jag bara vad hans föräldrar heter och dem är inte några registrerade hästar och dem har okänd härstamning vad jag vet.Kan man kanske börja träna han för trav i allafall ?

AnnaLundin
0

Träna kan du alltid göra, men han kommer aldrig att få tävla.

Lorita
0

Valacker är en produkt av avel, dom visar hur bra kombinationen och stammen blev. En valack är lika viktig i aveln som ett sto och en hingst. Ofta springer inte stona själva då dom ofta är med föl och jag kan tänka mig att vissa hingstar också bara används i avel och då är valackerna kvar. För att kunna avla på hållbara friska och sunda djur så behövs valackerna i "aveln" tider och resultat. Beslutet att kräva stam är säkert grundat i att man just ska veta vika stammar som är lämpliga för trav.

Nu är det ju beklagligt att du inte viste när du köpte din häst men som någon skrev träna kan du ju göra och tycker du det är kul så får du försöka skaffa en häst till med stam och då en bra travstam.

Men regeln är inte så ogrundad som man kan tänka sig, det är för sportens utveckling och bästa.

juliapettersson
0

En stor anledning till att regeln är grundad är om det skulle finnas någon blodslinje som innehåller kall/varmblod i ponnyn, skulle inte bli så rättvist.

Lorita
0

Det räcker ju med stam, varmblod/halvblod/kallblod är ju inte något som hindrar hästen från att starta och tävla. Om någon får för sig att avla ner varmblodstravare till B-ponny så är det ju fult tillåtet bara det är stam, eller?

iiirma
0

det är det väl inte? man får väl inte ha varmblod eller kallblod i stammen.. det har jag hört iaf

juliapettersson
0

Nej, det är ej tillåtet.

Impulz
0

Det jag har hört förr är iaf att det inte får förekomma varmblod eller kallblod i dom 5 första leden eller något sånt…

Yazmine
0

Okej,tack.Om man skulle börja leta efter nån annan häst med bra stam vad skulle det kunna vara,bra stam alltså ?

Inom ponnytrav,är det shetisar eller är det gotlandsrussen som tävlar mest.Om man ska leta efter bra ponny vad skulle ni rekomendera,shetis eller russ ?

AnnaLundin
0

#18  Det beror lite på hur gammal Du är…

Shettis får du tävla mellan 8-15 år, russ mellan 12-25…