Murpy=?
Hejsan!
Jag har hört talas om murpybländare!Men behöver få den beskriven,gärna med bild,funktion,anspänning,pris idé på en sådan!Ja ALLT!
Det kommer en artikel om detta framöver… Några andra ämnen mellan bara :D
Okej….synd måste veta NU!

Jullanjag har ju svarat på din fråga på artikeln en solskenshistoria
jaha!Då ska jag genast kolla!

Jag måste erkänna att jag aldrig använt någon, men ja jag kommer att skriva lite om dem också.
Det är en skygglapp som man bara sätter på ena sidan. Den fästs med klämmor i stolpen på huvudlaget och i framstycket på käket. Du ser på bilden hur den är konstruerad.
Prismässigt kan den väl ligga på 150-250 kr kanske?
De brukar vara populära om hästen springer väldigt snett med huvudet, själv använder jag hellre skygglappar på båda sidor än att bara ha på ena för att jag kan "gömma" att hästen börjar få ont någonstans om jag sätter på nåt som bara verkar på ena sidan.
Jag förmodar att de bara finns i en storlek och att de blir i största laget för en liten ponny, så jag skulle nog försöka få tag i ett par gamla vanliga skygglappar och bygga själv?

Jag såg ditt svar i den andra tråden, det är en jordbländare du är ute efter… Ett sånt där stort ludd eller spretborst.
Jag har bara en mikrobild på detta då jag inte har nån själv. Ett raymondkäk kan funka lite så också men alla kan inte gå med det.
Det kan även fungera med ett stort ludd på nosremmen eller om man har en lös nosgrimma med jätteludd på!
Ja,när du säger det så kan man se många ponnys med jätte ludd på nosen!Tack för dina fina svar!
#8 Det där låter väldigt drastiskt. Är din ponny ordentligt uppkollad så att den mår bra i sin kropp? Både veterinär och alternativbehandlare, skulle jag rekommendera…

Vi använder murphy på Mercan, från början därför att han sprang av banan vid utgången. Numera är det för att han springer och bryter på rakorna, i kurvorna springer han som ett skållat troll.
Alla våra hästar kollas regelbundet av en kiropraktor. Hjälpmedel kommer aldrig på frågan om vi inte är 100% säkra på att hästen är frisk i sin rörelseapparat.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#10 KLOKT!
Jag tycker det är helt okej att använda hjälpmedel när de behövs, men tyvärr ser man lite för ofta att det blir diverse hjälpmedel och snedbalanseringar på hästar/ponnyer, där detta sker i stället för att hästens fysik kollas upp noggrannt först. Och DÅ tycker jag det är fel…
Ursäkta men var det mig du menade att jag skulle kolla upp min häst för att jag har murphy och helstängt eller?
#12 Det var till dig, ja. Men jag menade inte ATT du skulle göra det, jag undrade egentligen bara om du vet varför han springer och bryter?
Okej, min häst är fullt frisk kan jag meddela dig och han springer inte och bryter någonting längre men han gjorde det vid utgången i början när han startade och därför har jag inte vågat ta bort den. Jag har ledit med 50 meter i över 3 lopp och sen i sista kusvan har han brytit ut och då har jag kommit 2a istället. Men som sagt var det för 2 år sen. Nu har jag det bara för han är hingstig ibland och vill kolla på andra saker. Det med att bryta ut vid utgången är bara larverier som jag har sett många ponnyer göra.
#14 Jag förstår absolut! :D Tyckte bara att det lät som en väldigt drastisk utrustning och inget stod ju om skälet till det ovan…
Många ponnyer ser ut som julgranar i onödan, tyvärr. Genom att sprida kunskap kanske vi kan hjälpas åt att komma ifrån det… För ingen vinner ju på att ponnyn har en massa utrustning den inte behöver elelr kanske har fått för att man missat att dne har ont…
(inte personnligt till dig!)

En viktig sak med balansering av ponnyer är att det är en "never ending storry". Vi brukar alltid göra så att de första snabbjobben varje år kör vi med helt "neutral" utrustning. Detta för att ha ett 0-läge att utgå från. Alterfterssom en ponny mognar och stärker nya muskelgrupper förändras steget och därmed även balansen. Det som behövdes i slutet av en säsong kanske inte alls behöves efter vintervila och vintergrundträning. Dessutom brukar vi köra en sådan "ren testrunda" någon gång mitt på säsongen, så man inte frestas att hänga på utrustning som i praktiken tar ut varandra.
Till skillnad mot storhästar diffar tiderna enormt mycket mellan en "ung häst" och en vältränad häst som startat mycket. Detta gör oxå att balanseringen förändras altefterssom steget förändras.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#15 Okej! Jo jag vet, en del har hur mkt utrustning på sina hästar som helst. Jag har turen att känna väldigt många som är duktig på trav. Men bäst är det väl att jag står i Sandra svenssons stall så hon hjälper mig mycket! Men min häst är som sagt lite för pigg och kollar på annat ibland så det behövs verkligen. =)