Tack till sponsorer?
Många är de sponsorer som donerar pengar eller hederspriser till våra travlopp. Klubbarna är i de flesta fall beroende av dessa sponsorer för att få verksamheterna att gå ihop ekonomiskt.
Vad gör Du som kusk (e.d) för att hålla sponsorer glada och nöjda och villiga att ställa upp igen?
Har Du nån gång tänkt tanken att kontakta sponsorn och tacka för det fina priset i "sponsorloppet"?
Jag är övertygad om att många sponsorer skulle bli ännu mer villiga att återkomma året efter om de visste att kuskarna faktiskt uppmärksammat att de har ställt upp. Frågan är, skulle Du kunna tänka dig att i framtiden skicka ett litet tackbrav till sponsorn för de lopp du vinner? Skulle det kännas lättare att göra det om du fick ett adresserat vykort att skriva tackbrev på, tillsammans med hedersprisern?
Reflexioner!
Ingen dum idé! Men det förekommer att klubbarna bjuder in sponsorerna på en "Sponsor-dag" samt att klubbarna även tackar sponsorerna i programmet. Men ett personligt tack-brev hade säkerligen uppskattats eller ett signerat foto från loppet lr ngt.

Färjestad brukar skicka en vinnartavla till sponsorn med ett tack för sponsringen, sedan är givetvis sponsorerna inbjudna att dela ut försstapriset…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Vinnartavla från det loppet dom sponsrar hade ju kunnat va en idé, där vinnaren typ skriver ett kort tack.
När vår familj var aktiva inom EPS skickade vi alltid tacktavlor till sponsorerna. De var inplastade så de skulle kunna sitta var som helst. Det var en bild på segraren med hästens namn, tid och kuskens namn. Överst stog loppets rubrik samt längst ner ett tack från klubben.
Hur EPS gör nu för tiden har jag ingen aning om.

Eps gör lika dant nu för tiden, pluss att sponsorerna till dubbelhelgen var bjudna på Eps grillfest.
Det är hedervärt att klubbarna tackar sina sponsorer på ena eller andra sättet. Och borde vara självklart.
Men det jag vill med denna tråden är att VINNARNA SJÄLVA ska kunna tacka sponsorerna. Att det ska komma någon form av uppskattning från den som vunnit priset.

Romme brukar skicka ut tack-kort med bild på vinnarekipaget och tacka för sponsringen. En av våra sponsorer sa till och med innan "deras" lopp att det var så fint annordnat alltihopa, så att han gärna ville vara med och sponsra nästa tävlingsdag! =D Så det är ett jättebra sätt att "ragga" sponsorer:
*Skicka tack-kort
*Se till att tävlingsdagen är BRA anordnat, då slipper både funktionärer och tävlande en massa strul =)

Precis som Ylva skriver så gör vi precis lika dant nu i EPS, alla sponsorer får en tacktavla med bild på segraren både när den går i mål och en bild när segraren får täcket. Och de får även inbjudningar till våra fester vi ordnar då och då.
Vi har även gjort en flik på våran hemsida där vi lägger ut alla sponsorer och länkar till deras hemsidor.
I vårat program får sponsorerna sin logga och den reklamen de vill ha, ibland även en presentation av sponsorn.

Vi på Bergsåker skickar alltid tackkort till sponsorn med segrande häst och kusk på bilden. Sen till själva dagen skickar vi ut inbjudan med programmet, så dem är välkommen att få lunch och vara prisutdelare i sitt lopp :) Dem får även sin logo med i programmet.
jamen HUR GÖR NI SOM KUSKAR???
Det är väl fortfarande en självklarhet att klubbarna tackar sina sponsorer, men har DU SOM KUSK någonsin framfört ett tack till en sponsor?

Jag sitter både i styrelsen och är kusk…

Jag vet att när min familj sponsrade lopp så var kuskarn som vann loppen fram och tackade direkt efter.
#11 - Vad spelar det för roll egentligen? Gör du något som privatperson för att visa sponsorn din uppskattning??
Har Du någon gång, efter ett vunnet lopp, SJÄLV kontaktat sponsorn och berättat hur kul det var att få vinna just deras lopp? Hur glad du blivit över hederspriserna de skänkt? Eller liknande?
jag har inte skickat något tack kort m.m :S
men det var en bra tanke det dära :)
Kanske låter dumt, men jag ser det som en klubbgrej att anordna sponsorer? För det är ju klubbarna som fixar sponsorer till deras tävlingsdagar, och det gör väl alla klubbar i hela landet?
Därför kanske kuskarna också ser det så - att det är klubbens ansvar, och man inte riktigt tänker på att "tacka"?
Fast visst, nog tackar man klubbar för trevliga tävlingsdagar, så varför skulle man egentligen inte kunna tacka en sponsor.
JA, det är en klubbgrej att fixa sponsorer, men jag är övertygad om att sponsorerna skulle bli glada om de fick uppskattning direkt från dem som får priserna, att de (kuskarna) faktiskt har uppmärksammat vem som sponsrat loppet och uppskattar priset de fått. Och kanske gör det att sponsorn ifråga gärna ställer upp året efter också, när klubben hör av sig igen.
Det är ju inte direkt så att sponsorerna står på kö för att få sponsra våra tävlingar, utan vi måste nog kanske tänka ännu mer på att vårda de sponsorer som faktiskt gladeligen ställer upp! Och det gör ju inget om kuskarna hjälper till med detta…
---
En till öppen fråga i ämnet:
Skulle Du som kusk skicka iväg ett tackkort om du fick ett färdigadresserat sådant tillsammans med övriga priser?

#16 självklart att jag skulle göra!

#16, Ja det skulle jag:)