Startlistor
Jag hittade detta ute på SPTF. Med andra ord kommer inte startlistorna ut på SPTF förrän tidigast 24 tim efter anmälningstidens utgång.
Citat:
"Ang. startlistor
Inom 24 timmar från amnälningstidens utgång får korrigeringar av startlistor ske, och då av klubbens anmälningsmottagare.
Därefter publiceras startlistan på hemsidan och då är den definitiv och officiell och kan inte längre korrigeras. Är det då något fel, någon som inte får starta pga klubbens misstag, får klubben själv ansvara för detta enl. dom bestämmelser vi har.
Mvh Christina - SPTF"
------
Jag har redigerat detta inlägg så att det framgår att det är ett citat eftersom många tydligen har uppfattat det som att det är Christina som har startat tråden, vilket alltså inte är fallet!
// AnnaLundin
Hej
Jo dom kan komma ut tidigare. Jag har frågat.
Om klubben är nöjd och godkänner listan, så läggs den ut.
24-tim är maxtiden, men behöver inte användas.
Mvh Hasse
Detta går att läsa under Frågor och Svar på SPTF's hemsida:
Fråga:
_Varför kan inte alla få se de första listorna innan de är definitiva. Det är ju svårt att kolla om något blivit fel om man inte kommer åt de listorna innan de kommer ut på SPTFs sida. Fins det något bra system så alla kan se dom?
_
Svar:
Hej!
Startlistorna genereras på kanal75 och det är en sida man måste logga in på. Sidan ägs inte av SPTF och SPTF bestämmer inte vem som har tillgång till denna sida.
Det är klubbarnas ansvar att ta emot anmälan och skapa listor som är korrekta. Prata med din klubb om du vill deltaga i arbetet att ta emot anmälningar och skapa listor. Det är säkert ett välkommet erbjudande.
Ett STORT problem vi har idag är att det sprids listor, ex. på ponnytrav.ifokus.se, som inte är definitiva. Det är flera som då tror att det är korrekta listor och sedan blir det bråk pga. att listorna är förändrade. Det kan ex. vara så olyckligt att det är överanmälda till ett lopp, klubben missar att lägga in en häst, och just din häst kom med på 1:a listan. Sedan skapas en ny lista där den häst som klubben glömde kommer med före din häst, pga att den hade mer poäng. Sen har inte du sett någon 2:a lista utan endast sett 1:a listan som inte är korrekt. Du kommer till tävlingen som du tror du ska deltaga i och får inte starta. Det vore katastrof.
SPTF uppmanar samtliga som loggar in på Kanal 75 och tar ut listor som dom inte har något att göra med, att låta bli detta. Det är inte snällt mot alla aktiva, som sedan blir besvikna pga förändrade definitiva listor.
Mvh Christina
Frågad: 2008-08-24
Besvarad: 2008-08-25
-----
OBS! Även detta inlägg är ett citat från SPTFs sida!
/AnnaLundin
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#2 Det är inte bra alls att felaktiga listor sprids. Det är säkert ett problem som är svårt att komma åt.
Vad vill klubbarna då? Vill dom att listor som inte är definitiva ska finnas ute, så att alla kan kolla om det stämmer? När blir sådana listor i så fall klara/definitiva? När kan man anse att alla haft möjlighet att kolla av dom? Och kan man då påstå att man har anmält och inte kommit med? Kommer man med då? Man kanske ångrar att man inte anmälde pga att man ser listan och inser att motståndet inte var så bra, och sen påstår man att man har anmält….. bara en tanke!
Mvh Hasse

#3 Kan man visa upp ett kvitto från ex. fax eller ett mail som inte gått fram så har man ju ändå ett bevis på att man har anmält.
Att det kan bli fel vid anmälan får vi leva med. Det vore en utopi att alla skulle läsa och godkänna en prellista…..#4 Det finns banor som har telefonanmälan också…Som sagt det är dålig stil att missbruka kanal75 och lämna ut de listorna. Sidan är endast till för de som jobbar med anmälan/tävlingsbiten.
Håller med , fast om man kunde göra som stortravet att lägga ut anmälningslistorna efter anmälningstidens utgång så skulle man kunna korrigera då istället. Inte ens i stortravet är man så fyrkantig och paragraffast som i ponnytravet.
#5 Varför skulle det vara en utopi att folk skulle kunna läsa listor. Om man istället la ut en lista på vilka som anmälts och sedan alla viste var man skulle hitta den listan så hade man t.ex 24 timmar på sig att påpeka fel.
Jag kan berätta att vid en telefonanmölan till en mälardalsklubb försvann vår anmälan. Anmälningsmottagaren hade vidarebefodrat anmälan men då listorna skulle in hade den ansvariga missat vår häst. Trots att den ansvarige visste om att höästen var anmäld. I ett sådant fall hade det varit bra att kunna se listorna i förväg. Då hade de kunnat korrigerats då hästen bevisligen var anmäld i tid.
Det finns fler exempel då detta skulle kunna hjälpa.
Tack och lov är mina barn stora och gråter inte över missade starter, men det finns ju andra och ibland kan vissa lopp kännas viktigare än andra. Det är något bara en anmälare kan avgöra.

Visst är det inte alls bra att inte deffenetiva listor läggs ut, men som jag såg förra veckan så lades listorna till Umeås dubbeltrav ut på onsdagen på SPTFs hemsida. Loppen gick på fredagen. Hade inga preliminära listor kommit ut hade man inte vetat ngt alls… Vet att de som åkte nedifrån oss (eskilstuna) åkte torsdag morgon..
#8 I sådana fall måste man kontakta klubben och fråga efter informationen. Jag skulle då inte lite på listor som låg här.
Mvh Hasse

#8 Nej visst kan man inte lita till 100% på de listor som ligger ute. Jag tror inte att det är hållbart i längden att alla skall ringa och fråga klubben om de kommer med eller inte i loppen. De personer som sitter och tar emot anmälningar är ideellt arbetande. Veckan innan tävling jobbas det som sjutton för att få program, boxlistor osv klara i tid och utskickade. Att dessa personer också skulle ta emot mellan 50 och 100 samtal från personer som undrar om deras hästar är med tycker inte jag är schyst. De personer som jobbar i klubbarna har vanligtvis ett arbete att sköta separat.

#9+#10 Sedan ser man ju också om loppen är fulla eller inte. Om de är knapert anmält i ett lopp där man är med så är inte risken så stor att det blivit ngt fel med överanmälningar eller så….
Däremot skulle jag gå via SPTFs sida när jag ville se de definitiva listorna, och inte lita på de som läggs här eftersom mycket här kommer från Kanal 75.
#10 Absolut skulle jag ringa klubben, och jag hoppas att alla gör det. Det är deras skyldighet att skicka ut information om tävlingsdagen. Har dom inte gjort det till så nära inpå tävling, så är det ju bara ringa. Skulle inte listorna ligga ute till onsdagkväll och tävlingarna är på fredag skulle då jag tänka att det måste vara fel någonstans, jag skulle inte lita på att listor som någon "stulit" från Kanal 75 och lagt ut här är korrekta.
Ev. kan det vara så att klubben lägger ut information om tävlingsdagen på deras egen hemsida, om dom har en.
Det är allt för många klubbar, speciellt i södra Sverige, som inte skickar ut tävlinginfo. eller program.
Mvh Hasse

#12 Men nog är det bättre att de pengarna som annars skulle ha gått till portokostnader istället läggs på själva tävlingsdagen?

#6 Det tycker jag verkar som en mycket bra idé. När vi nu skall anpassa os till allt dåligt innom stortravet kan vi väll åtminstone få fördelarna…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#6 håller med, tycker anmälningarna bör vara som inom stortravet, då kan man även se om man har tillräckligt med poäng om man är osäker om man kommer med. Jag kan tycka att det kan vara bra att se prel listor, ifall man vill planera in en annan start om inte poängen räcker till.

Tycker startlistorna ska ut så fort som möjligt så att andra kan upptäcka fel i startlistan. Många ggr är det inte så lätt som anmälningsmottagare att få allting rätt och i.o.m att vi har 24h på oss att ändra startlistan så kan man hinna ändra det felet. Men som det är nu så skulle man inte hinna det eftersom listorna läggs ut på sptf´s hemsida efter 24h och då är det för sent.(många ggr kommer dem ut fortare på sptf´s hemsida om dem tycker att listorna är OK men om det ska gå efter reglerna så ska dem läggas ut där efter 24h.)
#3 Finns säkert många som skulle kunna hävda i efterhand att dem har anmält om dem tycker loppet ser bra ut, men där gäller även att man kollar själv innan anmälningstiden gått ut om sin fax har kommit fram eller att man har fått ett svarsmail att sin anmälning blivit mottagen. Annars har man inte mycket att komma med.
Jag har redigerat i inlägg #0 och #2 i denna tråd, då det inte framgår att det är CITAT från SPTFs sida!
Det är VIKTIGT att det går att se att det är citat, om ni måste citera någonstans ifrån!