Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2743 ggr
bakelse
0

Passgång - ok?

Hittade en bild på Kalmar Ponnytravares hemsida. Montéponnyn där går väl i passgång, eller? Vad är det för regler som gäller för passgång inom travet? För det är väl så att passgång är en snabbare gångart och har hästen lärt sig den vill den gärna fortsätta med det.

[mamma]
0

Passgång och galopp är otillåtna gångarter. Samma regler gäller dessa. Längd och antal gånger.

Teja-Bea
0

Passgång ingår inte i rent trav som gångart och hästen skall diskvalificeras för detta. Dock ska de gå passgång en längre sträcka, nägra steg ger inte diskvalificering.

Kolla i reglementet för ordagranna regler.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

CarolaG
0

Var tvungen att kika in och titta på bilden och visst går den i passgång. Det skall diskvalificeras för det precis som för galopp precis som #2 säger, men tyvärr är det väldigt mycket svårare att hinna se det.

VeronicaP
0

Håller med #2

Sen så kan det ju vara lite svårt med bilder , jag tror att de flesta travare kan man få att se ut som om de går passgång om man tar kortet vid fel tidpunkt i stegrörelserna , just för att det går så fort.

VeronicaP
0

När jag tittar på många bilder från travtävlingar så skulle det vara en massa ponnyer som går passgång om man bara tittar på bilderna  Flört

bakelse
0

#4 Det finns ingen fas inom trav som kan ge en fotisättning som den på bilden jag refererar till. Pass är en liksidig rörelse medan trav är det de diagonala benparen som rör sig synkroniserat. Läs vilken faktabok som du än har! Du har nog rätt i att många ponnyhästar lärt sig att gå i en pass-aktig trav, detta för att det är ett lättare sätt att förflytta sig snabbt. Med andra ord är de hästarna överforcerade! Tycker det är synd att man mer och mer börjar tolerera detta sätt att förflytta ponnyn. Eller är det som #3 säger att domarna behöver mer träning och utbildning för att uppfatta detta?

Cashorcredit
1

Jag vet en shettis som alltid gick passgång nästan hela loppen men aldrig blev diskad. Man kan ju undra ibland vad domarna tänker på..

VeronicaP
0

#6 Vad jag menade var att ibland när det går fort så tar hästen ett hjälptsteg( kommer  i otakt) för det är det inte säkert att den går passgång hela tiden och för att den ska diskas för det så måste det ju vara ett visst antal meter , tror att det är rätt mycket de ska vara för att de ska diskas precis som orent trav. FAst jag tycker ofta att man ser att hästarna sätter ner benen i lite otakt .

Jag var på en unghäst utbildning en gång och då fick vi lära oss att när hästen i trav har sina ben så det bildar ett V så är det en ren och taktmässig trav .

Här är en länk som man ser det rätt bra på

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trav

Problemet med ponnyernas trav är nog att ibland vill även ponnyerna lite mer än benen hinner med .

VeronicaP
0

Den här sidan är jättebra där kan man se alla gångarter

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A5ngarter

mallan-nog
0

Precis som #1 skriver gäller samma regler för passgångn som galopp, dvs max 100m under ett lopp eller max tre gånger. Man ska nämligen inte diska hästen så fort den går passgång ,som man ev skulle kunns tyda det #3 skriver, utan den måste vara lång eller upprepas tre gånger.

bakelse
1

#10 Mmmmm, men är det inte så att en vinnande galopp ska du diskas för omedelbart? Jag vill mena att en häst som körs i tävlingsmässigt tempo och går i passgång vinner fördel mot om den körts i en korrekt trav.

Miii4
0

Ang Vinnande galopp så kan man undra vad domarna tycker om det, har sett flera glasklara exempel som aldrig blir diskade…

VeronicaP
0

Allt är ju en tolkningsfråga något som den ena tycker är vinnande galopp, passgång kan en anna tolka som icke vinnande,

Vi får ändå tänka på att här är det den männskliga faktorn som styr och det är inte lätt att hinna med att se allt och alla är vi männskliga , som jag brukar säga ibland till dottern att det jämnar alltid ut sig i slutändan  ;-)

divansson
1

Ameh!  Ja vet en shettis i dalarna som går REN passgång i Minst 500m varje lopp! Den har fått diskningar,m men de säger liksom "h*n gör alltid så" oh då tar banorna in diskningen, DET är URUSELT!

Läs på reglerna :P

EmiliaLeo
0

#6 bra skrivet!

Denna kommentar har tagits bort.
VeronicaP
0

#16 Tycker iof inte man ska hänga ut varken hästar eller folk  här …

Belindaa
0

#17 tänkte precis detsamma…

Teja-Bea
0

#16 helt korrekt att man inte ska.

När ni ser att skrivreglerna, trots allt, bryts så kontakta någon av medarbetarna direkt!

bakelse
1

#13 Men snälla, vinnande galopp eller passgång kan väl för allt i världen inte tolkas på mer än ett sätt??? Det är när du vinner position i förhållande till vad du skulle haft om du kört i en regelmässig trav. Solklart! Den domare som inte kan se om hästen vinner position i förhållande till övriga ekipage bör nog fundera lite på sin fortsatta karriär. Det är alltför många vinnande galopper som släpps igenom.

AnnaLundin
0

Jag hoppas bara att den här tråden inte är skapad för att kritisera ekipaget på bilden eller något av deras resultat, utan att bilden bara var vad som väckte tanken hos trådskaparen.

Man kan, för övrigt, inte veta om bilden är tagen i ett lopp eller under värmning.

VeronicaP
0

#20 Men snälla du , ibland hör man folk som står och säger att det där är en vinnande galopp , när det absolut inte är det ,  så nog attan kan det tolkas olika.  Inte alltid så lätt för de som tittar att hinna se en passgångare om den bara tar några få steg .

Men jag vet ju inte om du bara är ute efter att skapa skitsnack eller annat eftersom du inte ens vågar stå för det du skriver …

hm tycket det känns väldigt anklagande mot vissa hästar och personer snart i denna tråden.

#21 Bra skrivet Anna men snart misstänker jag att det verka vara skapat för att kritisera och hänga ut .

VeronicaP
0

Det är ju inte första gången som sagt man ser en häst på bild som går passgång ,varken bland ponnyer eller stora travare men aldrig att just en bild så specifikt har hängts ut eller häst.

Tycker inte att man behöver peka ut häst eller bild , kan ju kännas sårande just för den personen det är ju trots allt barn ..

bakelse
0

#21 Naturligtvis är bilden bara ett exempel. Har inget med hästens prestation att göra eftersom ingen vet när den är tagen. Men jag vill fortfarande hävda att många ponnytravare lärt sig en passartad ibland på gränsen till tölt teknik för att kunna springa snabbare.  Om en passgångare bara tar några steg är det naturligtvis ingen orsak till att den ska diskas, men jag tror mig aldrig ha sett någon häst som förmår att skifta om från passgång till ren trav på ett par steg. Har du? Vore intressant om du kunde hitta någon av alla de varmblodiga travare du sett i passgång på bild. De kanske är fotade i USA där de tävlas i rena passgångslopp, hästarna där presterar mycket snabbare tider än en vanlig travare. Att svenska travhästar skulle förflytta sig ofta i pass låter lite fjärran från verkligheten…………

AnnaLundin
0

#24 - jag tänker inte ens ge mig in i diskussion med dig, mer än att det ibland kan vara fötter åt alla tänkbara håll när de håller på att falla över i galopp.

Jag har inte sett någon, varken stor eller liten, travare gå i passgång. Men jag står å andra sidan sällan och studerar travloppen med lupp. Jag förutsätter att domarna som dömer tävlingarna är kapabla att avgöra när det är fel gångart.

Teja-Bea
0

Passgång KAN ske ett fåtal steg. Jag vet en mycket framgångsrik shetlandsponny som travade rent, men istället för att takta ur genom att galoppera med bakbenen som de flesta hästar, så "trillade" denne över i passgång.

Om man parerade hästen lika dant som vid oren trav så travade den igen. Så visst händer det.

Belindaa
0

Ingen som kan lägga utt en bild på  passgång? Ingen aning om hur det ser ut ;P
du kan ju isf klippa bort kusk osv. så att det inte missförstås att det är riktat till ekipaget.  :)

Jennie_A
0

#27 Jag gör som en tidigare, refererar till länk där man ser hur hästen rör sig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Passg%C3%A5ng

Belindaa
0

#28 (och alla andra) alltså jag må vara kass på att se, men vad är det för skillnad mellan trav och passgång? alltså, jag tycker typ att det ser ut som att hästen travar på din länk, #28.

Belindaa
0

förresten, skämtade bara, efter att jag studerade det lite längre och tittade på en häst i tarv såg jag skillnaden..;)

equuleus
0

#29 Passgång är då både höger fram och höger bak rör sig frammåt och vänster fram och vänster bak rör sig bakåt.

trav: då går höger fram och höger bak emot varandra.