Havre
Hur blir era ponnys då dom får havre?
Min får inte Havre längre eftersom hon har nog mkt motor i sej.. Idag så gav en som jag delar stall med lite havre till henne utan min till låtelse. Trotts han vet att hon inte "tål" havre.. (hon blir helt bäng i huvet) ser spöken överallt.. :S
Mina får havre, för att dom ska klara av träningen. Jag kör då 4-5 gånger veckan, och minst 3 av gångerna är det ordentliga pass! Jag tycker inte det blir någon skillnad på dom, dom är alltid pigga och glada!
Karamellen äter havre utan problem.

Mitt gamla russ Mysan kunde inte heller äta havre, litet gick bra, men inga mängder. MAn får ge annat kraftfoder istället, mina ponnyer får havrefritt kraftfoder så slipper man bekymra sig och ge flera sorter

Mitt russ får havre + Krafft blå/röd, det funkar jättebra på honom :)
Min blir för PIGG och lite helvild :D

Mirella äter havre men Muskot äter bara havrefritt foder, han är galen så det räcker ändå :P
Det är inte alla russ som tål hel havre, blir helt enkelt alltför hetsiga, är ju varmblodiga ponnyer. Vår gamle Månen, som i alla fall gick under 1.50, kunde aldrig få havre, han slog och skenade då…..Lova får heller ingen havre, hon är nog stirrig ändå……Det är ju egentligen inget naturligt foder för hästar heller, bara energigivande…..

Jag ska börja ge mina lite havre när dom tränar och tävlar hårt för att dom ska orka mer!
Hade en shettis som man hade kunna gett hur mkt havre som helst utan att hon ens vart sådär jätte PIGG hon kunde äta mkt och ändå vara som vanligt 

Havrekross får Zamir och Filur nu, hjälpte upp deras slöa stil en aning!!

#10 - Ja efter va du säger i telefon till mig kanske du ska minska havren lite xD

Mina äter havre och dom är lugna =)

Våra äter havre utan problem, men mitt förra russ klara inte av havre blev helt bäng i huvet, kunde inte kontrollera sig då så hon fick annan mat som gjorde henne lugnare..
#11 haha då får ja minus på havrelistan för dom får ju ingen..haha..x)

ingen havre för geminis del..han blir FÖR pigg då.

Min får också havre, fast han hade nog klarat sig utan.

Gav equuleus havre förut för att få honom piggare men det hände inte mycket så jag tog bort det igen. Nu får han bara hö istället.

Golf är tillräckligt pigg som det är. Han får konkross istället för att hålla hullet.

Fördelen med havre, istället för korn, är att havren innehåller mindre mängd stärkelser. Hästar har en smre förmåga att ta upp och göra sig av med stärkelser.
Vi ger våra hel havre, betfor och hö.
Hur mycket beror alldeles på vilka näringsvärden höet har.

#4 lr egentligen är det ju havrekross + krafft blåröd som Kruton får nu förtiden :)

Mina får ingen havre. Tycker det funkar likabra utan. När jag väl har haft det har jag inte märkt skillnad på en del, andra har blivit skogstokiga..
Plexus äter lite havre, så han blir piggare :)

Mina hästar skulle jag kunna ge så mycket havre dom bara orkade, det händer ingenting. Pontare är lat av naturen och sånt går inte att ändra på :D haha

#26 den jag kör e likadan.
//Mickan
#26 haha min med 

#28 #27
Kan inte vi få en häst som blir jättepigg av havre?! :D

Haha, Zamir fick havre en igår morse för den andra maten tog slut. Iofs var det krossad havre men ändå. Märktes iaf när vi körde sen xD

Här får de Havre och det funkar hur bra som helst med det.

Han får havre varje dag, han är piggare, gladare och jäteglansig och fin..

Mys Pysen får också havre varje dag. Han blir inte för pigg;)

#29, eller hur ?!! :P Jag vågar inte skriva här hur mycket havre hon äter då blir d liv i luckan men det gör ingen större skillnad :P
//Mickan

Indigo blir mycket piggare me lite havre i kroppen x) tur de för annars hade de gått i snigeltakt ;D
våra får havre betfor och hö…=) men då körs/rids dom väldigt mycket/hårt.
Våra får bara havre när dom startar. Det är som lite extrakrut innan start. :) Både Svartkrut och Timoon-X blir aningens piggare. Rackarungen vet jag inte riktigt än. :P

Mina käkar aldrig havre, dom går på ett fullfoder utan havre och funkar jätte bra på det. Dom är pigga och busiga ändå och Nokia vill jag inte ens tänka på hur hon skulle bli om hon fick i sej en havregnutta… Ursch ryser av bara tanken!

Alla våra äter Bailey's Müsli foder som vi köper av Seppälä. Triztan får lite havre ibland, då han kan vara lite slö. Monita får absolut ingen havre och har inte fått sen hon var tre, hon blir helt tokig då, hon är pigg så de räcker å blir över ändå!

Colt får rätt mycket havre, han blir inte het men dock blir han väldigt flamsig och gör av med energin på massa annat än att springa rakt fram!
Tonic får inte havre, nån näve om dagen när hon kommer in, inte mer. Hon är nog pigg att köra som det är =)
Hults Defekt får nästan bara havre, för han är otroligt lat, så för att få lite gas i han så får han Havre + sport ! Men det är fortfarande ingen direkt het häst.
Hults Raptor får bara pyttelite havre och pyttelite sport + krafft groov för får han för mycket av det goda dvs havre och sport så blir det bakbenen och full fart.. :)

Min Bralliga Bruttan (gör sig verkligen inte skäl för namnet :) )
Äter 16 dl havre morgon & 16 dl havre kväll = 32 dl havre om dagen… Och det gör knappt någon skillnad så igentligen skule jag behöva öka den mer…

Tejas Triton får havre för att jag vill att han ska bli lite hetare, eftersom han i allmänhet ät världens lataste=/!! 1l havre om dagen får han.. vill inte öka det mer heller för han har lätt för att tröttna på sin mat… Dock ger det ingen större effekt…
dom andra pållisarna har redan så mycket motor i sig så det behövs inte=)
Det slinter i huvudet på pärre om han får havre, brukar ge det dagen innan om han har vart tråkig (LAT) att köra några dagar så han blir galen istället. Roligare att köra då =)

Min får inte havre längre, hittade foder som är mycket bättre för hans känsliga mage..
Men funderar på att ha så ja kan ge lite 2dagar innan start, så han blir pigg ;)

Diora får ingen havre, bara vanligt ponnykrafft, som nu mera heter Groov 60 men aja. Men har starkt funderat på att börja ge henne havre, vore kul med lite motor i henne! ;)
Men dom blir väll fetare av havre…?

#49 Tränar du ordentligt så borde hon inte bli fet, det beror på hur mkt du ökar mängden oxå.
Jag ger baileys foder ett müsli som heter Top Balancer Mix och är till för heta hästar. Den är havrefri men innehåller mycket energi ändå i form av fett (sojaolja tror jag) och proteiner, perfekt för hård träning och tävling!
# 49 Havre ger energi, inte fetare hästar! Dessutom behöver hästar fett också, för att bygga muskler och orka med träningen!

Okej, vad är att rekomendera då, hel eller krossad havre? är det någon skillnad?

Min äter "hel havre". Då blir hon piggare än när hon äter annat kraft foder.
mina har i alla tider fått olika sorts müsli och andra blandningar, men på senare år har starthästarna fått en stor delhavre och det funkar bra :)
Min ponny jag har hand om äter müsli då han blir alldeles för pigg när han får havre
Mina äter havre på vintern men inte nu när det finns bete. Märker ingen skillnad precis.

Hehe, våra ponnys har alltid fått havre, på senare tid krossad, men förr hel. :D

Marimo får 16 dl havre per mål, plus 8 dl lympos sport mûsli.

Både Plexis och Moses får bland annat en hel del havre.
Men nu när Moses är skadad och får stå, så blir det rejält nerdraget på den fronten, då han är nog jobbig att ha på boxvila ändå.