Spark-ingen-veterinär-bara-en-travare
Jag blir så arg.
I mitt stall står ett travarsto som sparkar mot hästar, andra djur och människor. Det är en häst som tar till det här medlet när det inte passar henne.
Hon sparkade mot min häst i hagen och dem fick in varsin fullträff. Båda blev träffade på bakbenen, dvs inga mjukdelar.
Vi kom ner senare på kvällen, vi är vanligtvis där 2 gg per dag men bara idag så han vi inte med imorse. När vi kommer så ser vi att det har runnit en massa blod.
Vi ringer till distrikts veterinären som blir många timmar försenad och kom ut nyss för ca 1 timme sedan. Vi hade gjort ett kanon jobb med rengöring tydligen och det är skönt att vi klarade av den biten.
Det hade behövts sy men det var så svullet så det var ingen ide, såret var över 10 cm långt och 3 cm brett och väldigt djupt.
Nu ska hon sprutas varje dag och få antibiotika och vi har fått en lista med to-do saker och vi kommer att följa alla råd- givetvis!
Men, till den här "bara-travaren" så är det en häst dem köpte sig för en liten summa. Dem visste att vi tog ut veterinär men dem sa att hon inte skulle kolla på deras häst. Och veterinären sa till oss att hon var orolig för hästen.
Saken är den att vården kommer att kosta mer än vad hästen är värd och det här gör mig så jävla förbannad. Travare, åsna eller ko??? det spelar ingen roll, det är en levande varelse man har ansvar för! Men dem tänker inte göra ngt. :( jag antar att hon inte är försäkrad. Men man gör inte så här. Fy fn för att hamna i fel ägo.
Travare är underbara hästar om man lyssnar till deras behov och låter dem göra det dem är bra på. Som med alla raser och arter.
:(