Vad ger du din häst för foder?
Vad ger du din häst för foder?
Vad e för o nackdelar med de? ;)
Ska byta foder, o tänkte höra vad ni har ? Några tips? xD

Jag har bytt till Musli för ett bra tag sedan,
ger ponnyn Marstall Champion som är bra för att stärka imunförsvaret och storhästen ger jag Krafft Musli Grön och det funkar superfint på honom.
Fördelen med musli är, tycker jag att dem tuggar den bättre och sen sväller inte den i magen på hästarna lika mycket som krafftfoder gör.

Just nu går våra på bete fortfarande :-)
När de körs så får de lite havre och mineraler, lite vitaminer.
På vintern får de fri tillgång på ensilage de går även då ute på lösdrift.

Krafft (pellets), vilken sort beror på vilken säsong det är…
Salsa BAS o Salsa HOT kanonbra foder
!

Baileys, just nu ett fullfoder müsli som heter topline..Fördelen är att den är bra för heta hästar men innehåller ändå mycket energi för hård träning/tävling. Nackdelen är väl att det är ett foder även för hästar som har svårt att hålla hullet, vilket min inte har, men så länge hon går ordentligt så är det inga problem.
Jag ger Karsk eggersman som att det är ett toppen foder. Det finns många olika typer av foder i eggersman så jag brukar ha ett tävlingsfoder och ett vinterfoder.
Jag tycker alla hästar ska gå på eggersman för det är klart det bästa fodret
Våra får Hippo Bas Cool och Havre. (+betfor, salt och mineralsten)
Grov 60 och mineraler. Betfor & linfrö ibland.

Havre, åsebro racing(pelleterat extra tillskotts foder), Shyfeeder vitamin, betfor eller linfrö och även salt.. Ena ponnyn får havrefri müsli annars likadant som dom andra.
Sedan så får dom hösilage!

Under säsong: Krafft som är energi rikt, sen får dom även kli, betfor, melass. och en del andra tillsattser.
Under vinter: Grov och krosshavre

Jag ger ett foder från eggersmann som är speciellt framtaget för fånghästar, enda nackdelen är att det ligger lie väl lågt i proteinhalt så därför kompletterar jag med Kraffts Lusern Hackad Strå.
Varmblodet fick Åsebro Cool, provade massvis med foder åt henne men Cool var det enda som fungerade :)
Min äter för tillfället Krafft Groov 90 på prov, och havre.
Så här års äter han gräs, annars hösilage.

Havre & Lusern (+ Biopromin, sojaolja, vitlök och äppelcidervinäger)
Fördelen är att allt är naturligt! Har äntligen hittat den kompletta foderstaten för min häst, så jag tänker inte byta. ger också örter vid behov.

på sommaren: gräs och mineraler. beroende på hur mycket bete det finns ger jag även hö och betfor och/eller havre efter träning.
På vintern (när det inte finns bete): hö, halm, havre, betfor, sojamjöl och mineraler. Ibland vitaminer och olja om behov finns.
Har tidigare fodrat med olika sorters pellets (typ krafft osv.), musli och korn men tycker att den kombinationen av betfor, havre, sojamjöl jag har nu passar bäst ihop med de värden mitt grovfoder brukar ligga runt.

Mitt russ äter förtillfället bara hö och mineraler då han har varit sjuk. Vad kan ni rekommendera för kraftfoder till en ponny som har haft fång? Funderade på Krafft Rehab..
Min shettis äter Havre och krafft sport. + betfor mineraler och sånt.
russet får krafft sport. + mineraler

#17 ena mitt russ har haft fång, hon får granngårdens havrefria müsli. Å det har funkat bra!
Samma som #4. Ett mkt bra foder med flera olika alternativ. Vi har en som har haft fång och han är väldigt kinkig med fodret annars eftersom han inte kan äta vad som helst men deras foder till fånghästar slukar direkt!

Mina käkar Åsebro Cool (+mineraler efter behov)
Tycker det är ett bra foder som fungerar bra på alla mina hästar jag haft, Nokia som alltid varit svår att hålla hullet på är vackrare än någonsin, Rakets dåliga hovar har blivit klart mycket bättre och dom sätter muskler som aldrig förr och pälsen är mycket finare naturligt! Det är inte som kraft som sväller när det kommer i vatten utan Åsebro smular sönder sej mera och där med vänligare för dess små magar. Plus att det inte är överdrös av socker i fodret utan mera av vitaminer, mineraler och salt och det gillar jag! Hade kraft förut men inser nu efter att ha bytt till Åsebro för 2år sedan att kraft det var verkligen inget jag saknar eller någonsin kommer byta tillbaka till!
Sen finns det ju givetvis flera olika sorters Åsebro så som Vinnare, black winner, classic

Inget kraftfoder, bara gräs & hö + saltsten.

Mina får Groov 60,betfor och nå vitaminer.
Havre, betfor, biopromin, alger, kalk och hösilage.

#19 Hörde av Kraffts föreläsare att muslin inte skulle vara bra för fång hästar :| Fast jag har ett tag på mig att leta bland alla märken och sorter.
#20 Det är ju faktiskt er förtjänst att jag "upptäckte" detta foder!
Tack för hjälpen
!

Jag ge min ponny som haft fång ett foder från eggersmann som är speciellt framtaget för fånghästar som heter ReVital Cubes.

Pigall har fri tillgång på hö och på sommaren gräs+hö.
Dessutom äter han Gain racehorse mixen.
våra får krossad havre och betfor och mineraller på vintern och samma på sommarn efter träning
vid bäls tappning så får dom b- vitamin sen har dom ju salt sten i hagen och inne

Våra får Krafft Grund & Olja. Och så klart hö.
Dräktiga stoet får extra mineraler och så ger vi dem B-vitamin vid fällning/pälssättning.
Sen ger vi dem gott om äpplen och morötter när det finns.
Pappa slår dessutom gräs i en gammal slalombacke som vi fodrar med hela sommaren, då vi har dåligt med beteshagar. Det älskar de!
min får krafft groov 60. Sedan behöver hon för tillfället inget annat då grovfodret täcker det mesta nu, efter hennes behov.,

Gusten får Grund, och olja, mineraler, och hö såklart
sen massa kärlek <3
Bunnahabhain får ca 5dl havre + 5dl Musli när hon tränas (morgon & kväll) men innan tävling (ca 3 dagarar innan) ökar vi till 8dl av var per mål :)
Sen får hon ju såklart Mineraler, vitlök & hö :)
Jag har gett alla mina vuxna russ hö, havre och mineraler. Men om någon behöver tillskott för arbeter har jag gett kraft, 2 sen har jag en gammal en, 26 år, henne ger jag fibergee, ett fullfoder som är lättuggat. Hon har inga dåliga tänder än, men för att inte de ska bli det.

Mina får Hö och självklart Gräs i hagen.
Sen får de Betfor + Havre + Kraft Grund + Kli + äpplen :)
#33 Är det en shetland eller russ? Det är intressant att läsa om alla olika fodermedel som finns. Vilka mängder ger ni andra till era hästar? Gärna i dl.
Zolero, russ som tävlar, äter 4 kg hö och ca. 8 dl KRAFFT Ponny om dagen. De dagar han ska tränas får han ca. 5 dl havre också.
Norrskenets Jupiter, shettis som tävlar, äter 3 kg hö och ca. 6 dl KRAFFT Ponny om dagen. Får typ någon deciliter havre ibland, men inte för att han behöver det, utan för han tycker det är väldigt gott.
Razmus Raid, 2-årigt russ som växer och tränar, äter 7-8 kilo hö och ca. 4 dl KRAFFT Ponny och 4 dl KRAFFT Groov 125 per dag.
Sen får alla mina B-vitamin, E-vitamin och Miner :) De får även betfor ibland, dock inte dagligen.
Minskar på kraftfodret under viloperioder, och de får lite mer kraftfoder de dagar de ska, och har, tränat. Dock inte Musse, han får även lite extra hö när han inte tränar, då han växer och dessutom är "smal som en sticka" och borde lägga på sig något kilo :)
Värst vad alla ger sina ponnyer mkt krafft foder.. Det är ju grovfodret som trots allt är det viktigaste i en hästs foderstat.
Grann ger jag ca 6 kg hö om dagen (under sommarhalvåret, han får mer på vintern omk 8 kg)
sen får han även mineraler och 2 dl krafft ponny ( eftersom han har haft fång kan jag inte ge han grund som han fått tidigare) och lite havre och betfor, som han får mestadels för att han tkr det är gott. För personligen tror jag inte att det blir bättre prestationer ju mer krafftfoder hästen får.
Under vintern får han bara hö och mineraler.. (morötter och äpplen ingår i foderstaten dagligen)
#17 varför ge han krafftfoder? ge han mera hö ist ;)
#36 det är en shettis :)

Tror ni att en kombination med havre och krafft plus och mineraler och betfor skulle funka bra på en shettis?
men tror ni att man under vinter halvåret när dom tränas mindre kunna bara ge krafft pluss mineraler o betfor?
eller är det meningen att man ska ge pluss med havre jämt?

baileys

#41, om du gör en analys av ditt hö, så vet du sen vad som behöver tilläggas.

Jag ger vårt russ Hestekraft som jag tycker funkat kanon på henne, hon har satt jättefina muskler på det och sen får hon betfor och självklart ett bra hö också. Quartern får Hestekraft, lite betfor och havre och hö. Hestekraft får de riktigt fina muskler på utan att man behöver inte ge mycket alls.
"Våra" ponnyer på Hagmyren får ponnykrafft (heter något annat nu va?), betfor, och de som klarar av det får havre. Alla får lite olika mycket, för alla är ju olika och behöver olika mycket såklart :)

Tävlingsponyerna får helhavre och Bailey´s Oat Balancer
Avelsstona och unghästarna får helhavre och Bailey´s Stud Balancer

Havre, Groov, Salt, Olja och örter,vitaminer vid behov + torr hö!
Hur mycket kostar bailey´s fodret? Har tittat på deras hemsida men hittade det inte.
Krafft Sport, Havre och Krafft Grov 90. till ponnysarna..
1 åriga varmblodet får kornkross & grov 90 :)

Mina får havre, kraffts müsli(varirerar på röd och blå) och krafft grund. Just nu går dom fortfarande på bete, så fri tillgång på gräs. På vintern får dom mellan 6 och 8 kg hö.
Jätteviktigt att man inte "driver", alltså överutfodrar växande unghästar, dom kan bli sköra i skelettet då, viktigast är bra hö och mineraler, så att benstommen stabiliserar sig.

#48 Ta kontakt med någon av återsörsäljarna Stefan Sivertsson www.stubbersbogard.se eller Maria Seppälä www.smedensstuteri.com Det är väldigt olika beroende på vilken sort du ska ha.
Alla våra har Hö/hösilage som grund. Sen fyller vi på med havre, korn, lucern, mineraler och någon kraft produkt, beroende på vad som behövs.
Kraft ger vi av den enkla anledningen att det är enkelt att få tag på.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Havre, betfor, b-vitamin, linfröolja.
Hösilage, och självklart gräs i hagen.
Nu när Moses äter medecin får han även Kraffts tarmbalans..