Växtperiod!?
Står i valet och kvalet om jag ska köpa ett russ efter Ernst Romeo.
Efter en veterinärundersökning så fick jag beskedet att han var lite stel i vänster bak, men att det "förmodligen" berodde på att han är inne i en växtperiod. Hästen är 2 år och enligt säljaren överväxt bak för tillfället.
Nå, hur gör man? Köpa eller inte? Växer han till sig, eller? Fritt fram för synpunkter, jag vill ha många.
Var du själv med vid veterinärbesiktningen?
Det du måste vara medveten om är att du, som köpare, har undersökningsplikt. Är det säljaren som ordnat besiktningen och du inte varit med och kunnat ställa frågor direkt till veterinären så har du brustit i din undersökningsplikt och kan inte hävda dolda fel eller liknande.
Jag hade inte köpt den ponnyn, åtminstone inte innan den är friskförklarad. Varför chansa och kanske köpa problem när det finns så många fler ponnyer att köpa?

Tycker detta låter skumt. Bara för att en häst är inne i en växtperiod skall den inte uppträda stelt. Däremot kan den vara lite slö. Skulle tro att problemet ligger i att hästen brallat runt i hagen (vilka 2 åringar gör inte det…) och sträkt sig eller fått en låsning. Troligen sitter "problemet i bäckenet eller i höger framben (diagonalt genom hästen). Jag har varit med om denna typ av problem ett flertal gånger. Mitt recept är att anlita en erkänt duktig kiropraktor som kan bedömma detta, tyvärr växer sådana inte på träd…
Att en tvååring är överväxt bak är däremot helt i sin ordning. Ett russ slutar sällan växa förrän som femåring och ofta växer dom ganska ojämt som 1 och 2 åringar. Hittils har jag inte haft en tvååring som inte är överväxt bak….
PRecis som Anna skriver skulle jag vara ytterst tveksam till att köpa denna ponny förrän den är friskförklarad.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Håller med dem andra två.

Jag håller också med föregående skrivare.
Sen ska Du nog gå lite på vad Din magkänsla säger Dig. Eftersom Du ställt frågan här så är Du nog väldigt tveksam själv och då är det bättre att vänta istället.
Vårt varmblod är lite stel i höger bak och det hänger ihop med att hon är underbyggd ca 1 cm på vänster sida i korset. Hon är 3 år nu och går med sula på vänster bak - då balanserar hon upp sig och musklar sig riktigt på båda sidorna.
Ta och mät korset och manken så får Du ju svar själv huruvida hästen är inne i en växtperiod.