Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 1043 ggr
Tusen
0

Pass och mätning på tävling

Efter att ha läst följande på SPTF´s hemsida skulle jag vilja höra komentarer angående detta:

Kontrollmätning

**I Umeå den 24 aug skedde en kontrollmätning av hästar i tre lopp. Samtliga hästar gick igenom utan anmärkning.
**
**Däremot så får hästarnas tränare en STOR anmärkning i protokollet. Inte en enda tränare hade hästens pass med till tävlingen.
Enl. §36 ska identifiering kunna ske på anmodan av SPTF. Häst där identitet ej kan styrkas får ej starta.

Samtliga tränare uppmanas härmed att medföra pass till tävlingstillfället. Utan pass kan ni råka ut för att ej få starta.

Kontrollmätning kommer även att ske andra delar av Sverige på ponnytravtävlingar.
**

divansson
0

Jag brukar inte ha med mig passet, visste inte något om att man lär ha det med sig. Men det är bra att det står "Samtliga tränare uppmanas härmed att medföra pass till tävlingstillfället…" Bäst att börja med det då, det är inget jag tänkt på tidigare så.

Jag tycker det är bra att det är så egentligen..

Tusen
0

Vi har heller aldrig passet med oss. Fast på stortravstävlingar säger de till innan om hästen skall identifieras. Detta sker dessutom endast om hästen inte tävlat på banan alls eller på långe.

Däremot är det inte tillåtet att mäta en häst utan att förra mätmanen är med. Så det kan man tydligen vägra att ställa upp på, vad jag har förstått.

sofia-
0

Jag har alltid pass, mätintyg och medlemskort med mig. Fick lära mig tidigt att alltid ha det med när jag åker på tävling.

Tycker väl att det är bra att man ska ha med sig pass eller åtminstonde en kopia på passet.

Geminii
0

Fy fan, ännu en grej att vara nervös över när man åker på tävling :S

agnes_S
0

Har heller aldrig passet med mig… Har inte tänkt på det, men kanske får börja ha det med från och med nu då.

Cashorcredit
0

Herregud, ska vi inte börja med identifiering av alla hästar nu också på tävlingarna? Har aldrig med mig pass osv, hade det förut när man var liten och tyckte att packa till tävlingarna var kul :)

Kris_J
0

Har alltid med passet.

Veritas odium paretFörvånad

Belindaa
0

Kontrollmätning..
Shettis-stoet som jag har hemma ligger just precis på gränsen, hon är slutmätt till 106,7-8 m över havet.
Då hade man ju självklart verkat ner henne som mycket som det gick för att få igenom henne.
Och sen åker man på en kontrollmätning och då kanske hon är för stor. Hur blir det då, trots att hon är slutmätt?

CarolaG
0

#8 om din ponny visar sig vara för stor vid en kontrollmätning så har du några veckor på dig (minns ej antalet veckor) att komma in med ett nytt mätintyg. Gör du inte det får din ponny startförbud. De bryr sig inte om att ponnyn är 1-2 mm för stor. Då kan den vara lite uppblåst etc..

Tusen
0

#9 En mätning får inte gå till hur som helst. Läs bifogade filer.

Då det gäller identifiering bör väl ett chipnummer vara tillräcklig som identifiering av din ponny. Detta nummer har dessutom SPTF.

VARFÖR ska SPTF alltid jävlas? Nu i dataåldern borde det inte vara något behov av hästpass. Allt är ju sedan registrerat. Suck!!!

Jag undrar om det verkligen var SPTF som begärde dessa mätningar och passkontroller i Umeå. För många år sedan, då denna paragraf skrevs in, gjordes en ID-kontroll under en ponnytävling på Sundbyholm och då blev det ett jäkla liv. Personen i fråga blev avstängd som funktionär.

amandahandersson
0

Nej gud, säg inte att man måste börja ta med sig passen… Kommer då med all säkerhet lyckas slarva bort dom, eller glömma dom, vid vaje tävlingstillfälle. Och det skulle ju vara bra onödigt!

Vilka hästar är det man kontrollmäter? Är det typ vilken som helst, eller någon som man misstänker kan vara över maxhöjden?

Tusen
0
Tusen
0
thilda-
0

hoppsan hoppsan.. kanske dax för mig nu då att fixa passet nu då =) hehe jag har ju lyckats slarva bort luddans :P så hon är varken Chippad el pass :P

ryttarn
0

Publicerar mitt inlägg från GIF angående samma frågeställning.

Jag har haft en förutsätningslös maildiskusion med Christina Hietanen angående detta med kontrollmätning.

Enligt henne var kontrollmätningen beslutad av GMK och är baserad på punkt 8 i mätreglementet.

8. GMK beslutar fortlöpande om rutinkontroller vid tävlingar. Skulle det därvid bedömas att ponny överstiger sin kategorigräns kan kontrollmätning beordras och denna skall ske vid särskilt tillfälle inom 8 veckor. Detta gäller oavsett om ponnyn har års- eller slutintyg.

Presis som CarolaG skriver så blir det inget startförbud om hästen överstiger gränsen.

För att citera Christina ordagrant:

Nu frågade jag i och med att det var jag själv som utförde kontrollmätningarna. Och det är inte så att någon inte får tävla. Det finns en ganska stor toleransnivå. Men om man finner en hästs inrapporterade mätintyg för långt från den höjd som man mäter vid tävlingdagen så begär man in ett nytt mätintyg. Detta mätintyg ska då inkomma inom 8 veckor. 
I övrigt gäller regler för hur man mäter, hur hästen ska stå osv. Sen kan man inte bereda en häst samma lugna miljö som den har rätt till vid en "riktig" mätning. Det är bla. därför som man begär in nytt mätintyg om det behövs. Den mätning som görs på tävlingsplats är inte en definitiv mätning. Vilken lugn häst som hels kan ju vara väldigt stressig under tävling.

Hon håller dock med om att GMK bhehöver förtydliga sina regler.

Vad gäller passfrågan, vilket vi oxå diskuterade, är det bara att konstatera att hon och jag kommer från olika planeter och att den diskusionen inte tillför debatten något.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Belindaa
0

#11 i umeå ropade dom då iaf ut i högtalarna att alla i lopp 3 och 8 skulle mätas. (inte just precis dom loppen, men ja, du fattar.)

Linette
0

Det är nog många som inte vet att man måste ha passet med. Jag trodde att det var så, eftersom det oftast är så när man tävlar med hästar annars.. Men när jag frågade någon om hur det var så fick jag höra att det behövde man inte alls.

Så detta kanske är något som alla borde bli bättre informerade om, eller hur?

Rieneke
0

Exempel, min ponny ska kontroll mätas, i mätintyget  står det en mankhöjd o dom får han typ till 10 cm större…va händer då??

StuteriSolo
0

#18 om din ponny blir mycket högre än vad mätintyget anger, så måste en kotrollmätning göras, och nytt mätintyg skickas in inom åtta veckor från tillfället när hästen mättes på tävling. Den mätningen får du göra hemma när hästen är lugn och avspänd och inte laddad för at ttävla:D