Angånde längden i monté?
Måste fråga hur långa ni är som rider monté på russerna. finns det några bestämmelser om det och vikten?

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ börja inte med detta igen, det har redan vart en 7 helvetes diskution om detta :O
HAHAHAHAHAH jonna du e så rolig

Okej vart står det då jag har inte sett någon sådan här tråd ? jag bara undrar hur långa ni är som rider era ponnys =)

Haha jätte Jenny x)
Jag är 160 och väger 46 :D haha Jonna börja inte mobba mig för min vikt nu bara, du vet väl att ja inte har några muskler :) hahaha
Ojj jenny du kan ju rida monte nästan ju x)..
haha kan jag?
maxvikten e ju 45 hahah…o du e ju inte längre än 160cm o d kan man ju tydligen vara för att rida shettis om man läser det andra forumet x)
#0 Max 65 kg inkl. utrustning.
#9 Max 45 kg inkl. utrustning.
hahahahaah ja klart ja kan rida shettis, kanske borde testa? haha NOT
#10 Det va ett SKÄMT…
Yeah tycker du ska testa jenny hahahhahah x)

Hahahahahahahaahhaah ni är ju SÅ roliga;)
vi veet x)
Japp :)
Jag red iår.. 1.67 i slutet…
markus du är liten som en myra du kan inte va längre än mig :D

160 lång och 50 kg. red ett lopp. . . blir mer nästa säsong!
va snackar du om jenny…kom o mät! 
jag e fan nästan 1.70 nu
HAHAHA och vi mäter nästa gång!!!!!!!!
mm jag skulle ju komma hem till dig 
hahaha
jag är 1,50 väger 33kg rider shettis ska rida russ
kom då om du vågar! =)

Hej!
Viktgränserna är:
Kat A. Max 45 kg inkl. utrustning.
Kat B. Max 65 kg inkl. utrustning.
Det finns ingen regel om hur lång man får vara men ekipagen skall vara harmoniska. En tummregel du kan ha för att själv se om du är på gränsen till att vara för lång är att om du ställer dig brevid din häst, näsan frammåt. Sträck ut armen åt höger, om din arm går över manken på hästen så är du på gränsen till att vara för lång.
Jag är 164cm och vägde 62kg med utrustningen när jag red förra året.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

jag vågar.. :D ge mig adress! 
är man för lång om man är 1.70 ?
#29 Det beror ju på vilken häst du rider tycker jag :)

#31 Jag tycker inte att du ser för stor ut.
Nej jag tycker inte att du ser förstor ut :)

såhär asså.. :P har en fråååga!.. ;) som vanligt! Haha! visst kan man rida monté med en vanlig allround-sadel? jag väger inte nå mycke alls.. så de är lätt under gränsen.. med går de?

Klart det går! :)
Red både montékval + lopp med allroundsadel.

#36 tack :)

Tycker som så .. att, det beror lite på hur hästen är byggd ..
Det ser väl kanske lite konstigt ut om en lång ryttare på 170+ kommer ridandes på en pålle som är 120 hög .. och smäckert byggd ..
Men, är ponnyn 130 hög, gansak grovt bygg .. så tycker inte jag det spelar så stor roll .. kan ryttaren balansera hästen, och det inte ser allt för tokigt ut .. tycker jag det är helt ok :)

Jag är 161cm hög är jag för lång för att rida shettis då.Jag klarar vikten.Min shettis är grov och ca 106cm hög.
Jag väger 43 k och jag är 159 cm lång

Vikten är ju 65 med utrustning och sen ska dommarna tycka de ser hermoniskt ut med.

#40 Jag tycker att du är på tok för lång för att rida shettisar.
Jag är 160 cm och väger 55 kg. Jag har ridit russ på 126-130 cm och tycker det funkar bra.

#40 det beror ju helt på hur hästen är byggd… du behöver inte vara för lång om du dessutom är så smal går det säkert bra hemma.. på banan vet man ju aldrig vad som sägs..
#45 jag tror lät du kan skritta runt hemma.. bara den är vältränad och har ryggmusklerna och du känner väl om den inte orkar.. du kanske inte bör prova på nått snabbjobb under sadel men lunka i skogen går nog.
//Mickan

#46 han har bra ryggmuskler :D ska nog testa nån gång :D

Jag är 162 o väger 56kg… ligger i hårdbantning för sesången nu:D… men kan ja rida monté??

Har du utrustning som väger under 9 kilo så fr du ju d.. sen beror det ju på hur du ser ut på din häst
//Mickan

jag tycker inte alls att du är förstor.. var däremot inne på eran hemsida och såg några bilder på drömprinsen med ryttare som hade passat bättre på en d-ponny :)
//Mickan

jag hoppas det inte var med ryttaren som hade blå dressXD

haha sikken tur:) de va inte ja iafXD… Tack!!
27# huvva vad söt bild,. naww
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Jag har ännu inte startat i monté men ska kanske i år, men rider hemma på mina russ som är 126 och 127 cmi mkh, jag är 163,5cm o väger 50kg utan utrustning, och det funkar bra…
Hon som rider min shettis hemma är 6 (fyller 7 i år) och ca 120-125 cm lång, shettisen är 103cm. hon som ska rida han i lopp är 150-155cm o väger 33, o det funkar bra, ser inte konstigt ut lr så….

#50 snälla så beroende av att rida kna du väl inte vara så att du vill hårdbanta! Å du är ju inte ens förstor..

Jag säger bara, LYLLO er som kan rida era ponnyer!
Jag själv är typ 1.76 cm lång. 

Jag tror inte att din häst dör av att inte du själv rider..men om ja va du skulle ja tänka på konsekvenserna som man kan få om man börjar gå ner i vikt!

Det skall harmoniera…alltså inte se ut som donki chotte…han ni vet, som slogs mot väder kvarnar…

Haha har precis haft prov på Don Quijote i skolan xD
Jag är kort, typ 158 cm men måste gå ner i vikt för att kunna rida. Någon som har tips på lättare utrustning och vars den finns att köpa?

Jag skulle vilja rida shettis igen! Fast russ är ju grymtroliga med, om man bara hade någon att rida.
Jag är 157,5 och väger 42 kg.
Blir inte längre än så. Rätt retligt! :O

# 64, hmm, det finns ju nå sorts jätte lätta byxor, men dom är ganska genomskinliga såå xD Men du bestämmer ju själv, men dom borde iaf finnas att köpa här i ske-å på Royal eftersom att en av våra ryttare hade sånna ;)
ja är typ 160 är jag förlång för min häst då om han är 125.5 cm

Jag tycker inte att längden är det viktiga!
Är du duktig på att rida och kan klara av att balansera upp din längd själv och kan korta upp läderna så dina ben inte stör hästen så RID PÅ!

jag är typ 169 cm & väger typ 64 , jag rider inte ofta och om jag då rider så blir de barbacka, och bara lungn skritt. tycker de funkar helt okej . Men min häst är runt 128 och är ganska grov så de tycker jag är helt okej :)

#69 och du ska självklart inte väga för mycket heller!

Håller med #69 och #71 ;)
jag är 138 och väger 32,9 kilo
hur hög är ponnyerna ni rider på bilderna?

putt

Ojj:( jag Vägde 49 när jag var sjuk, men jag spydde så mkt då att ja gick ner tre kilo…:S Alltså till 46.. sen gick det upp igen till 50 ( FY PÅ MEJ XD ) Så nu blir det diet till sommaren är slut ;) Jag är ca 1.65, är jag då för lång för att rida ett russ som är rätt maffig och är 1.30 i mankhöjd?

hur mycket ungefär väger en komplett utrustning?
#78 NEJ verkligen INTE! :) Jag önskar jag vore så liten ;O Ja ska banta ner mig nu till runt 60, sen så fixa lättare utrustning, jag är 164,5 x) är jag för stor för ett russ på ca 122/125 ? (detta ska inte hända förräns om 2 år så jag ska gå ner i vikt)

jag är 161 & väger 55. & jag rider russ som inte är mer än 119.
Jag har aldrig tävlat monte men ska göra det nästa år, har tävlar i hoppning året ut på b-ponny på 1.30.
Känner mig inte för lång, jag är ca 1.63-1.64 och väger ca 45 kg.

#78 nej men för sjutton! aldrig att du är för stor! NEJNEJNEJ! ;D

alltså jisses vad jag måste ha fettma.. de flesta som skriver här är över 160 & väger under 50kg :O

#84 hahaha nej jag tror inte det xD jag är då 160 o väger 63 så det e nog dom som är pinnar;)
#79 vikten på utrustningen kan variera rejält… 3kg-10kg ungefär typ

#86 yeee det e jag som e biffen xD

#84. du klarar ju vikten sjukt lätt.

1,60 tror jag o väger 45 kg:)

jag är perfekt för stor shettis, kan rida 1.00m ponnysar också och liite för liten för russ, jag är 135 cm och väger 27 kg ungefär, skäms vad liten jag är!jag kan iaf rida ponnyzzar länge=D är 11 och väger ca 40 kg med vojlock och allroundsadel, så jag klarar vikten lätt och är inte räd för någon kritik om att jag e förstor, varken på shettis och russ=) #89 passar perfekt på skarvikens maskot och ni som e över 160 cm tycker inte jag ska varädda så länge ni inte är över 175
på bilden e jag på dante II, jag tycker jag passar perfekt på honom=)

fick inte ut bilden så strunta i den=PP

Ja vill ta liceeensen x) har bara inget russ att rida på, min egen funkar inte i det.. :/ men ja äälskar att rida monté ;)
är 160 och väger 38 (utan sadel men med vanliga stallkläderna,de väger nog lika som de man har när man tävla? fast utan sadel? xP) det är vel ganska bra endå? :P
menar, vikten jag jag vekligen inga problem med ;P och jag kan rida x) ridit in våra varmblod själv också, de är busiga hela tiden :P

#93 öh, hon var inte förstor!

#96 Antagligen inte eftersom dom lät dig starta ;)
Haha, ne, skämt åt sido, - absolt inte ! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
en fråga , om man är ca 1.53-1.54 är man förstor för att rida HÖGA shettisar då , på ca 1.05 cm? :P

#96, nej du är inte för stor för han..och inte för din egen ponny heller

#97hahaha pjuhh :)
#99, Hahah brah, men ja va bara tvungen att höra xD