Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 5364 ggr
Ingela.C
0

Träning efter behandling?

Jag har själv en ponny som just haft 2 veckors vila efter en behandling med kortison i ett bakknä. Han är helt bra nu och jag har börjat skritta i gång honom. Vi har skrittat ca 30 min varannandag i en vecka. Hande tänkt börja motionsköra honom denna veckan. Varannandag ca. 7km. Och sedan sakta öka farten och längden på passen om han känns bra!

Och nu vill jag alltså veta: Hur tränar du igång din ponny efter att den varit halt och sedan blivit behandlad? Berätta hur du har gjort/ skulle ha gjort/ eller gör nu!

Nitro
0

Har aldrig nånsin behövs spruta en ponny, men på jobbet går de i hage 1 vecka efter kortison, sedan skritt 1 vecka. Veckan efter går de motion i början, och snabbjobb i slutet.

hannibal-roll
1

Det beror ju på hur halt hästen varit och vad som orsakat det.

Om det rör sig om en slitskada orsakad av träning och tävling brukar jag försöka rannsaka mig själv för att finna orsaken, fel träningsmetod, fel underlag, för hård träning, för täta starter, exteriöra avvikelser, fel arbetsform, finns mycket som kan orsaka en hälta. Om man inte tar bort orsaken till hältan kan ju hästen inte förbli hältfri, kortison och liknande som injiceras i leder tar bara bort symptomen inte orsaken. Sen gäller det att hela tiden vara uppmärksam på vad hästen ger för signaler och varteftersom avgöra hur fort man kan gå fram och trappa upp träningen. Min egen erfarenhet av sprutade leder är att vissa hästar har varit igång 4-6 veckor senare och andra har aldrig kommit tillbaka till banan, allt beroende på vad som orsakat hältan.

Rör det sig dock om en skada pga olycksafall är det ju lite lättare. Då är det ju inte träningen det är fel på. Men det kan ta tid det med, Hannibal var borta i nästan ett år efter en svårare kotledsvrickning en gång.

divansson
0

vila och gå sålänge veterinären säger, sedan springa lugnt i ett eller två träningpass sedan äre bara å gasa på..

Hästar tappar inte på att vila, och om hästen var bra tränad innan så blir den bara mycket bättre av att vila.. Hästen har blivit både fräschare där den blivit behandlad, plus om den hade lite annat smått på nått annat ställe, eller om det var påväg..

Trav_
0

om hästen är lugn i hagen så går den i hage 1 vecka sedan motions pass 2 gånger därefter snabbjobb. Om man har livlig häst i hage så stå på box i 3 dar. skritt för vagn 40 minuter till 1 timme 1 gång per dag sedan hage i 4 dar sedan börja träna som vanligt. Motion 2 gånger sedan fortkörning,,

thilda-
0

Då jag behandlade luddan så skulle hon vila i 13 dagar och därefter skritta i 2 veckor och sedan lunka i 4veckor på raka sträckor.. dvs inga backar..

Lina-
1

Sprutade min ena för ett tag sen. Han var bara lite halt (syntes bara på böjprovet)  men vid återbesöket fick hans sprutas om igen på ett ben. Först vilade han två veckor efter första behandlingen. Sen återbesök och då behandlades han om. Sen skulle han vila två veckor till. Efter det började jag att skritta honom ca. 30 min kanske och har nu börjat öka succesivt med trav. Känner ju hela tiden igenom benen och är noga med att linda och kyla och sådär. Han var i riktigt fin form innan så jag tror inte att det tar så lång tid för honom att komma tillbaka.

Lina-
0

Kan ju tillägga att det inte berodde på att han var för hårt eller fel tränad.

ozzkan
0

#1 Vart jobbar du då? :D

Polenta
0

Hm, jag minns inte hur Polenta skulle tränas, hon skulle ta det lungt och inte gå i backar, hur länge minns jag inte .. Men vi var tillbaka efter 2 veckor och kollade henne, vet. ville spruta igen men vi ville inte de, så vi tränade på :) Det var ett framknä och en framkota på henne.

Sedan i veckan var vi ner till Sala, Sven Lindblom och han hittade ett bakknä på henne .. fick med gröngröt åh slappolja, samt nå hm, "smärtstillande". Glömde så klart fråga hur hon skulle tränas, men han sa inget heller. Och jag har pratat med andra som varit där och dom har sagt att det är bara tt träna på som vanligt. Men jag tar det säkra före det osäkra har tagit det lungt med henne nu :)

Jatack
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Når Jatack har blitt sprøyta har han stått en uke på boks. Så skrittes han annehverdag i ca en uke. For jeg jogger han omtrent to uker.. Øker etterhvert.

equuleus
0

När Equuleus var behandlad så fick han skritta på en gång, det är aldrig fel att vara ute och skritta med dem, kortare pass de första 4dagarna,sen kan man börja skritta länge pass och sen efter en och en halv vecka kan man börja med lite lunk.

Pheobe
0

Skritt är ju aldrig fel. Ta det lugnt med din ponny för återkommande skada är inte kul. Bättre låta det ta lång tid bygga upp pålle igen och slippa återfall.

Hade en ponny som blev behandlad med kortison i båda framknäna. Hon blev tyvärr aldrig bra oavsett hur lungt man satte igång henne. Inflammationer gång på gång.

Mitt råd! Ta det väääldigt lugt i några veckor. Kanske även lite sommarlov?

Hannna
0

Hos oss är det boxvila dagen efter, nästa dag skrittmaskin och efter det hage veckan ut. Näskommande vecka skritt + långsamkörning 3ggr. 2 veckor efter behandling är det återbesök. Var det inte mycket att behandla behövs ev inget återbesök om häsen känns fin och kan gå lätt jobb i slutet av andra veckan.

monte-alskare
0

ha inte brottom, då tar det bara längre tid börja med att skritta i en vecka om det känns bra att öka då ökar du kanske till trav en eller 2 ggr i i veckan kanske 2 veckor, ökar sedan när det känns bra, ställ fram ett schema, sen när det står på schemat att du ska öka ngt, känns det bra så gör det, känns det dåligt så gör du om den träningsnivån igen sen när du ska försöka att höja känns det dåligt i mitten av träningen i den nivån så tar du om förra, håll på så tills pållen blir helt frisk igen, känn på ben varje dag se om han ser lite hängigare ut än vanligt, kolla ryggen så inte den har blivit belastad också, så är du tävlingsklar igen när du värkligen e det=)

Trav_
0

#14 så som du beskriver om inte hästen känns bra kanske efter 2-3 veckor då behövs nog hästen sprutas om med domosedan eller kortison… Hästen behöver endast hage 1 vecka sedan kan man börja med skritt 1 dag om man vill det annars ska det vara att jogga på i 2-3 pass sedan snabbjobba !

HallonLilly
0

"Våran" veterinär brukar säga att man ska skritta i en vecka innan man går upp på ordinarie träningsschema igen :)

ElinLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj det verkar vanligt att man sprutar sin ponny, det trodde inte jag om jag ska vara helt ärlig. Själv har jag aldrig haft en halt häst på 12 år som orsakats av annat än vrikning, sårskada eller liknande.

Får jag fråga när ni sprutar dom och varför gör ni det.  t exNär dom är halta och ni inte vet varför? Eller när, bara undrar då jag själv aldrig har förtått det där

Hannna
0

Har sprutat en ponny en gång under min ponnytravkarriär, och då började hon närma sig kallblodstider. Annars har allihopa varit friska.

Jag kan tycka att det är "okej" att behandla ponnyer i den högsta klassen, i dem farterna är det försteligt att det sliter på ponnyn. Hur skonsamt man än tränar sliter det att springa 1.40 tider i lopp. Det är ju farten som dödar..

Nitro
0

#17 & #18 Håller med, trodde knappt ingen behandlade sina ponnyer. Jag har aldrig behövt göra det i alla fall.

Trav_
0

#17 jag har heller aldrig sprutat en ponny.. Har endast skrivit hur vi sätter igång stor hästarna ( på jobbet)! Men skulle jag spruta ponny så sätter jag igång dom likadant

Ingela.C
0

#17 Jag tror inte det är så vanligt att man behöver spruta sin ponny. Det här är första gången jag behöver behandla och jag har hållt på med ponnytrav i 6 år. Det kallar jag inte ofta, men det har ju hänt. Och jag gjorde en tråd om det för att få se hur andra gör och få lite tips. :)

Min ponny började gå dåligt när han kom upp i tempo. Om man tycker att sin ponny travar dålig så är det väll självklart att men kollar upp det på en gång? Det gjorde jag iaf. Hältan som veterinären hittade va inte allvarlig. En överansträgning som blivit en inflamation i leden. En vanlig hälta med andra ord.
Hältan inte syntes inte på böjprovet utan först när vi longerande honom, så han va inte mkt halt.

[Mariaaaaaa]
0

När jag behandlade defekt i en fram kota i feb. så skulle han stå på box en dag, liten hage en vecka och helt vila sen skritta i en vecka och sen kunde man börja öka lite eftersom, man får nog känna efter själv vad man tycker är lämpligt. Jag tog det väldigt lugnt.

amandahandersson
0

Zolero blev behandlad för typ en och en halv vecka sen. Han fick skritta lugna pass en vecka, och i helgen nu satte vi igång med lite lunk i vagn. När vi behandlade sa veterinären att vi kunde starta med honom om tre veckor, alltså egentligen nästa vecka.
Nu ska han få lunka något pass till, sen ska han få gå något intervallpass och ett banjobb innan jag avgör om han ska starta eller inte.

Tusen
0

Alla (kan man nog säga) idrottsutövare i toppen råkar ut för skador, större eller mindre. Inget konstigt alls. Även hästar och ponnysar, även om ponnysar är otrligt hållbara. Att ligga på topp krävs hård träning och då säger kroppen ifrån ibland om att den vill vila. Lyssnar man inte på det (och det är ju svårt när det gäller hästar, de är så dåliga på att pratatFlört) så får man ont och hos hästen blir det nästan alltid en hälta. Får hästen bara vila så blir den bra av naturen (precis som människorna) men det är inte alltid man vill vänta så länge. Då sprutar man för att hjälpa naturen på vägen til ett snabbare tillfrisknande.

En motionär sprutas i princip aldrig  utan rekomenderas vila.Toppidrottsmän/kvinnor blir behandlade. Precis som våra ponnysar.
Alla har olika mål och olika klarar av olika hård träning. Det gäller att känna sin ponny väl för att undvika svåra skador. Glad

ElinLilja
0

#21 Jag pekade absolut inte ut just dej i mitt inlägg, utan undrade just rent allmänt varför man sprutar sin ponny då jag själv aldrig har behövt gjort det utan gett mina hästar vila, laser/akupunkttur behandlig istället för att spruta in en massa onaturliga ämnen i hästen kropp.

Det är som #24 säger känner man sin häst så vet man vad som är bäst för just den, och själv kanske jag har haft den turen att jag tränat rätt och känt mina hästar väldigt bra då jag endast behöver ge dom vila om dom kännts ofräscha någon gång vilket är så sällan att jag aldrig det minns =)

Hannna
0

Man hör ju ofta hur fotbollsspelare går på kortisonsprutor och diverse preparat för att klara av att spela sina matcher. Låter jättesunt..

Tusen
0

#26 Nej, inte är det sunt inte, men kanska vanligt. Tyvärr!Fundersam

Man får hoppas att vi är bättre på att ta hand om våra djur än vi tar hand om oss själva. De har ju svårare att välja. Det får vi människor göra åt dem. Och det ansvaret får vi aldrig tumma på.

CoolaCrossen
0

Har inte heller sprutat ponny någon gång! Verkar vanligare än jag trodde!

monte-alskare
0

#15 menar inte så, asså om man inte känner att hästen är redo att höja träningen så gör man om träningsnivån

Annifrid
0

Korta, mer intensiva pass och skritt turer. :)