Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 749 ggr
Kima
0

Hur kör ni era intervaller?

Kör ni varje gång ni kör eller någon gång i veckan eller kanske varannan vecka? Hur långa intervaller kör ni och hur lång vila emellan intervallrna har ni?

Jag brukar köra intervaller på 3-400 meter och sedan jogga i ett par minuter och sen en ny intervall. Självklart framjoggning och nerjoggning också!

Men som rubriken lyder: Hur kör ni era intervaller?

Annifrid
0

Snabbt i ca 70 sek, sedan lunk 70 sek :)

Det blir olika långt för olika snabba hästar då

marika-J
0

Vi har en rundbana på 1500m, där en raksträcka är 500m. vi brukar köra 4 el 5 x 500m, alltså först joggar vi omk 2 km (4km för mig som bor 2 km från banan) sen vänder vi varv och joggar halva varvet där vi checkar upp och kör på lite i 500m, sen lite skritt och jogging innan nästa 500 osv.. sen avslutav vi med att jogga ner ett varv och sedan skrittar jag hem 2 km.

Intervaller kör jag inte ofta, eftersom jag har en teori om att det sliter lite mer på hästarna och varför utsätta honom för det när han redan vet vad som gäller på tävlingsbanan.

Jennie_A
0

Intervallträning anser jag inte är för att hästarna ska veta vad som gäller, utan för att de ska träna upp sig för att kunna springa så fort som möjligt under en kortare tid, som tex i löp. Detta förutsätter förstås också en ordentlig grundkondition och styrka innan själva intervallträningen börjar.

Colt
0

Värmer upp i ca 2 km sen kör jag 5 x 700 meter med ett par minuters vila mellan varje.  
Sen skrittar/joggar jag av i ca 2 km.

Geminii
0

Travar fram/travar av  i ungefär 2km. Kör antingen 6 eller 8 x500m med skritt mellan varje intervall. Intervallerna gör att hästarna blir både pigga och snabba, de tycker att intervallträning är grymt kul. Att sitta och köra lugnt o långt flera dagar i veckan skulle göra att våra hästar blev uttråkade och inte skulle tycka att det är lika kul att springa.

EmiliaLeo
0

Intervaller är ju en naturlig träningsform för hästarna. Föl använder sig av det redan efter några dagar, upp och springa, ner och sova osv.

om det sliter eller inte, nja. Det beror helt på hur varma och smidiga hästarna är innan och underlaget såklart, en fräsch varm häst på ett bra underlag ska det inte slita.. rivstarter sliter självklart, men det är inget nödvändigt moment i intervallträning.

Jag kör oftast 1000 m intervaller. 1min 20s mellan intervallerna brukar vara lagom tycker jag, det är viktigt att inte bara köra på och pumpa slut på dom om det ska ge något.

Trav_
0

Mest effektiva intervallerna är på 300 m, kör oftast 500-700…ca 8 stycken sånna 1 minut mellan varje, hästarna är givetvis uppvärmda före och sedan blir det jogging innan man är hemma igen.

Stallmima
0

Vi har vissa sträckor på våra träningsrundor vi kör som hästarna går snabbare på, det roliga är att dom lär sig snabbt VAR dom går fort och ökar farten av sig själva.

BodenPerre
0

vi har en inervall bana på 200 m då brukar jag köra fort en väg å lunka den andra söligt och så har vi en på 800 m och en på 400 m och där gör jag samma sak fast jag kör sellan 800 m men mina shettisar utan då blir det oftast 200 m eller 400 m. jag kör sellan intervaller det skulle vara nån gg på våren efter att dom har fått upp grund kondisen under vintern :)

[Mariaaaaaa]
0

2.5 km uppvärmning, 6-7x600 meter trav allt hästen kan sen galopp 100 meter uppför en backe. Då får dom uppflåset och dom får även upp tempot lite extra med hjälp av galoppen tycker jag =)

agnes_S
0

Ca 3 km uppvärmning skritt och jogging. 6-8 x ca600m med skritt i ett par minuter emellan. 2 km nedvarvning, jogging + skritt.

Intervallträning är enligt mi uppfattning till för att bygga snabba muskler och få upp flåset i de högre hastigheterna. Dessutom verkar det uppiggande på min lata pålle =)

Cashorcredit
0

Joggar ett varv på slingan som är ca 5 km först. Sen kör jag 4x500 i det tempo han vill springa i för dagen. (Skritt 1 min mellan varje intervall) Sen brukar jag skritta 1-2 km hem. Kör inte intervaller så ofta, då tröttnar han. Men iaf en gång veckan innan start.