Inför Kriteriet!
Någon som har 3åringar uppdaterade snabblistor? Jag hittar bara för Ston/Hingstar & Valacker, kan vara bra och veta om man ska köra sin 3åring snabbare eller ifall man kommer med eller inte? Någon som har dom nya listorna?

Ngr men nya rekord efter 10/9 är Colette II 2,36,3, Stubin 2,39,3, Kapten Lunne 2,40,8, Rosenbergs Haodino 2,43,7, Stenstugu Dunder 2,50,7, Stenstugu Dynamit Harry 2,51,6 .. Vet ej hur dagens tävlande lyckades och säkerligen finns det fler som satt nya rekord som är bättre än tidigare..
Vet ej hur det var förra året men 2006 var ej loppet fullt för Kat A endast 9 hästar..
Jag gjorde själv snabbt en lista, säg till om det är några ändrignar!
1. Smedens Max Speed 2.30. (!!!)
2 Colette II 2,36,3
3. Stubin 2,39,3
3. Tuffa tider 2.40,4
4. Kapten Lunne 2,40,8,
5. Emmeros Imponera 2.41,?
6. Rosenbergs Haodino 2,43,7
7. Stenstugu Dunder 2,50,7
8. Titti Mo 2.51,2
9. Bäckadalens Pomac 2.51,4
10. Stenstugu Dynamit Harry 2,51,6
11. Erikas sip of Bunnahabhain 2.52,4
12. ?

Kat B:
Vet jag att Spice Girl har gått 2.00.9!!!

#2 På Solvalla igår gick Tuffa Tider 2.36,8 & Stenstugu Dunder 2.43,8 vet jag.

Så Erika nu trilla din 3åring upp några platser på tiden 2.49.3 Grattis till segern idag.

GRATTIS

Stort grattis Erika ! ;) Hon såg superfin ut ! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Grattis Erika till det nya fina rekordet .
Tack alla :) Ja hon är super!
1. Smedens Max Speed 2.30. (!!!)
2. Colette II 2,36,3
3. Tuffa tider 2.36,8
3. Stubin 2,39,3
4. Kapten Lunne 2,40,8,
5. Emmeros Imponera 2.41,?
6. Rosenbergs Haodino 2.43,7
7. Stenstugu Dunder 2.43,8
8. Erikas sip of Bunnahabhain 2.49,3
9. Titti Mo 2.51,2
10. Bäckadalens Pomac 2.51,4
11. Stenstugu Dynamit Harry 2,51,6
12. ?
Uppdaterad, nu blir listan nog så, inga tävlaingar nu innan anmäningen va?
Jag har en känsla av att Kat B inte kommer bli fullt..

#11 exakt vad jag känner på mig också !
Någon som har koll på de 12 snabbaste inom kat B ?
#11 Det är möjligt, men vad beror det på? Är det för att autotider och volttider likställs numera?
Förr var loppen alltid fulla på mästerskap. Då kunde man vara med fast man var helt chanslös, bara på kul. Utan att det sedan skulle straffa sig i voltlopp framöver.
Eller är folk mer försiktiga med sina treåringar eller kanske bara ointresserade då de saknar vinstchans?

Jag tror att dom som kommer anmäla till kriteriet kat B i år är dom som tror att dom har vinstchans och dom som tycker att det är kul att bara få vara med (som kanske har gått runt 2.20) sen finns det ett antal hästar som gått runt 2.10-2.15 som inte anmäler för att dom inte har vinschans..Den uppfattningen har jag fått i alla fall..synd om det är så men jag kan ha fel.
#11 Vi hade gärna anm våran treåring i år men tyvärr så blir det inte så..blir alldeles för dyrt för oss att åka från Boden :( Resan för häst plus tre personer och boende.. (om man skulle komma med)Sobel JSA har rek på 2.19,5 har tre vinster på sex starter,vann sin senaste vinst igår helt överlägset :)
#15 Tror du har rätt. En del i det dåliga antal deltagare har säkert med bl.a. bensinpriset att göra. Allt har blivit så dyrt. Synd men sant.
Jag hoppas att det i framtiden kan lösas isg på något sätt. Resbidrag till alla deltagare kanske istället för prispengar. Kanske vore något?

Är det så stor skillnad på derbyt och kriteriet då? Derbyt i år var fullt, fast alla innan trodde att Zlatan skulle vinna. De flesta startande hästarna hade åkt 50 mil eller mer för att vara med.
Jag tror snarare att det är att volt och auto rekorden är jämnställda.

Ja Derbyt var riktigt kul att det var så många som kom och det var ju även extra kul att det blev så bra lopp , det var ju strid länge där framme.
Tycker att det är hedrande att kunna få vara med med sin häst i ett årgångslopp.
Jag tror faktiskt att det är så att en del tycker att de inte har någon chans på seger eller ens placering varför åka, det har jag hört folk prata om i andra lopp och även i årgångslopp andra år.
Vi ska åka upp fast iof ska vi bara starta i Agriafinalen på fredagen men stannar hela helgen när vi ändå är där om man säger så.
Det är väl bara derbyt kat B och SM kat B som varit fulla i år? Oavsett orsak har deltagarantalet minskat rejält i mästerskapsloppen det senaste året/åren. Jättetrist.

Femårsbaggen var också full, även om det inte är något mästerskapslopp. Det kan man också fundera på vad det är som gör att det är mer atraktivt att anmäla till femårsbaggen än femårsmästerskapet? När Baggen dessoutom ligger på gotland som för de flesta är svårare att ta sig till än Färjestad. Det enda som skiljer är väl distansen?

jag blir jätte ledsen att höra att folk inte tänker anmäla till kriteriet för att dom tror inte att dom har en chans…
alla har en chans det är ett lopp herregud allt kan hända det är ju det som gör det så spännande!
e det nån som vet hur snabb listan ser ut för kat B ska ja va ärlig har ja inte riktigt nån koll men det skulle va kul att se:)
jag tror spice girl e snabbast på sin nya tid 2.00.9 men vet inte riktigt vad dom andra har gått nyligen.

#21 riktigt snygg din 3 åring! Såg bild ifrån helgen..
#20 det var väl mästerskapslopp vi pratade om eller..?
#21 Jag tycker inte du ska vara ledsen. Du har en jättefin och duktig liten 3-åring. Vi får väl vänta och se hur många som anmäler. Kanske blir loppet fullt i alla fall. Det är ju många 3-åringar i mellansverige som ändå kan starta. Det finns säkert de som tycker att deltagande i mästerskapslopp är häftigt att deltaga i.
sen så är ju treåringar just bara tre år… Vad som helst kan hända. De galopperar ofta pga just sin orutin, varje lopp ska ju köras innan man vet vem som vinner :)
#21 Jättefin liten tjej du har! såg henne på valla i lördags!

#20 Att tänka på är ju att 5årsbaggen ligger i samband med dubbeltravet. Många kan nog göra flera starter+ta med sig fler hästar. Angående starter i baggen vs. 5årsmästerskapet då.

#25 Absolut, men femårsmästerskapet är ett av få mästerskapslopp som faktiskt ligger på en hel ponnytravdag. Vilket också ger möjlighet till flera starter. Till skillnad mot tex Kriteriet och derbyt.
Jag vet att jag inte anmäler till Kriteriet, varken jag vet att jag har en plats eller inte i det, ja idag har jag ju inga start hästar men förut.
Det har att göra med att många av de 3åringarna jag har haft inte har varit mogna för det ännu.
ABSOLUT menar jag INTE att det e fel att vara med i Kriteriet om man har en unghäst som är mogen o tidigt utvecklad för att vara med där.
Men jag vet faktist om en del 3åringar som tidsmässigt hade kunnat vara med där ägarna inte tänker deltaga i årets kriterie, visst är det tråkigt men samtidigt är det ett vettigt tänk, enligt mig, då man hellre ser att sin treåring håller ett par år till.
jag personligen anser att russen är senare i sin utveckling än t.ex blodingar och att man genom de kan se Kriteriet jämbördigt med Svensk uppfödningslöpning hos blodingarna, många hästar som tvingas fram till tidiga prestationer, presterar inte senare i sitt liv, har tyvärr i början av min karriär pressat en treåring lite för hårt och idag är jag otroligt försiktig med dem.
Men jag vill poängtera att jag MENAR INTE att det är fel att ta ut en 3åring som är mogen!!
Bara en långdragene;) spekulation om varför det finns "intresse" brist i Kriteriet

#28 Jag håller med dig till 100 %!
Jag är säker på att anledningen till att mästerskaps loppen ej är fulla längre beror på att man har slagit ihop voltrekordet med autorekordet. Bensin priset tror jag inte är orsaken för det har alltid varit dyrt att köra långa sträckor.

#30, jodu, bensinkostnaden mellan Boden - Stockholm (100 mil) är definitivt mycket (och betydligt) högre för några år sen…

#28 Håller definitivt med dig, våra 3-åringar är inte redo för att vara med där i år, jag väntar hellre än att jag ska skynda på dom i utvecklingen. Micklo Nick har kapacitet till att springa fort men är alldeles för valpig fortfarande pga av att han började tränas rätt så sent i jämförelse med andra 2-åringar jag har haft. Och Olympia Dar är Jimmys häst o han tar det lugnt med henne, så hon får också mogna på sig till nästa år.
#32 Givetvis är det dyrt att köra långa sträckor det är det nu och det har det alltid varit. Bensin priset brukar hålla sig på ca 10-12 procent av en timlön och har så gjort de sista 30 åren. Jag tror fortfarande att samman slagningen av volt och auto tiden är största orsak till att startfälten ej blir fulla i mästerskaps loppen.
#28 Håller med dig i det mesta men tror ändå att om man är med på Kriteriet bara för att det är en kul grej så är det nog inte farligare för en treåring att vara med där än i ett vanligt lopp. Men är man ute efter en bra placering bör nog treåringen mognat en hel del. Jag tror att antalet starter med treåringar är viktigare att titta på än om de är med i ett mästerskap eller inte. Och naturligtvis hur de tränas hemma. Man får inte glömma bort att de faktiskt bara är småttingar än så länge även om vissa har kommit längre än andra.
Är det någon från skåne som ska åka med en häst? För vi åker med en..
Håller med både Signe och Janina.. har även jag en 3 åring som jag tycker hade kunnat passa in i Kriteriet men jag väljer mest troligt att avstå.. tycker kriteriet skulle varit när det är en heldag för ponnytravet tror fler hade åkt dit då..

Fast på en heldag förlorar man ju samtidigt det "stora" med att köra med så mycket publik+ på den riktiga kriteriedagen.

självklart håller jag med janina och signe man ska inte starta i kriteriet om man inte har en treåring som är mogen för det.
men ja vet att det är en del som inte tänker starta för att dom tror att dom inte har en chans och det är det ja tycker är tråkit för alla har en chans allt kan ju hända i ett lopp…

Min treåring är bland dom tolv, men tidsmässigt har hon ingen större chans om inget oförutsett händer. Men jag tar ut henne i kriteriet för att det mest är en kul grej och dels ett stort mästerskap för hästen. Vi ska ju ändå upp med en starthäst på fredagen så då kan hon allt få följa med och starta i kriteriet lika väl som att starta i ett annat lopp på en heldag. :)
visst är det coolt att köra inför stora publiken men är det inte mest in på banan så fort som möjligt och kör loppet och ut ännu snabbare som gäller då när det är stortrav?tyckte det var riktigt trevligt när det var kriteriet med heldag innan .. men alla tycker vi olika..

OT. När K.Pärla vann fick inte ens täcket läggas på på banan för det var "fel" sponsor
och ändå gick loppet långt före "stortravet".
Tror också att heldag lockar fler till loppet. Det jag däremot inte "köper" är att man avstår från att anmäla till just kriteriet för att hästen inte är mogen, en häst som inte är mogen skall väl inte ut och starta överhuvudtaget oavsett loppets status ?!
Hoppas de flesta ser det som en erfarenhet och ära att få vara med och att det blir fullt lopp. Lycka till alla!

#42 Det är ju också skillnad att starta en heldag, kanske voltstart, kanske lite lugnare, jämfört med ett autostart, snabba hästar, mycket folk, lite mer stress osv.
#41 Jag har aldrig kört kriteriet, vare sig heldag elelr som insprängt, men jag vet att det i vanliga insprängda löp ofta är så. ponnyerna ska undan så fort som möjligt, vilket är synd, för det är ju på såna dagar vi kan göra mest reklam för vår sport.
Eftersom vi ska efterlikna STC så mkt som möjligt kanske STC kan ge ponnytravet lite mer uppmärksamhet, ffa. när det gäller de större loppen?
#42 Bra skrivet !
42 det kan jag inte hålla med om då det finns 3 åringar som kan gå 2.15 på ett fint vis men hade varit för omogna för att ta ut i autostart mot 2.00 hästar. tycker visst det att en häst som inte är mogen för kriteriet har rätt till att starta i vanliga lopp hur ska den annars lära sig hur allt går till ? tycker människor är smarta som låter sina 3 åringar MOGNA och lära sig sakta och inte bara BOOM rakt ut i kriteriet och kanske riskerar att häaten blir spänd för all framtid. det är stor skillnad på att köra ett vanligt ponylopp en ponnydag mot att köra och värma med stora varmblod.

#45 Menar du att en 3-åring som klarar av att gå 2.15 på ett fint vis skulle vara mindre omogen än den som går 2.00?! Nä, tyvär med det resonemanget blir jag bara mer övertygad om att det då är segrar som räknas och inte äran att få vara med i ett klassiskt lopp. Det är väl upp till kusken att inte överforsera sin häst oavsett loppstatus. Och att värma ihop med varmbloden, de få gånger det händer, brukar inte vara några problem överhuvudtaget, tvärt om.

Har faktiskt inte upplevt det som att väck med hästarna så fort som möjligt , när vi har varit ute och tävlat kriteriet eller Derbyt .
Vi har även kört Agriafinalerna några gånger och det har varit samma där . Förutom en gång då de la det flera timmar tidigare på morgonen men det gick Agria in och ändrade på sedan då de faktiskt var de som var sponsorer och betalade hela tävlingsdagen.
min 3 åring vill så himla mycket så det hade garanterat blivit galopp för hela slanten då han inte klarar gå 2.00 men hans hjärna tror han klarar det han hade försökt vara först till vilket pris även om gångarten hade kanske varit galopp . så jag väljer att inte utsätta honom för detta .. men tycker att i vanliga lopp där jag slipper överforcera honom har han all rätt till att vara trots att han inte är mogen att möta de bästa iår

Aldrig i hela livet att jag låter en treåring med rekord 2.15-2-20 möta hästar som är 15, kanske 20 sekunder snabbare! Psyket på den stackars hästen som bara är en bäbis än kan förstöras av att känna pressen att bli ifrånsprungen, att inte hinna med sina kompisar. Risken för överforcering av vad hästen klarar är stor och jag skulle hellre skippa Kriteriet.
En annan sak vore det om man hängde med de andra, även om man inte var i topp, då skulle jag gärna vara med.
även jag har varit på flera inspränga lopp där allt varit riktigt trevligt och man blivit intervjuad osv. men just i kriteriet har jag tyvärr hört gott om klagomål men det finns ju alltid olika versioner som man får höra.

#45 Mycket BRA skrivet!

#50 Yapp så är det nog, även på kriteriet så blir de ju intervjuvade ;-) .. vi har alltid trevligt när vi är där i allafall *S* eller så beror det på att vi hallänningar år så trevliga 

Har man kunnat starta sin 3 åring i "vanliga" lopp så ska man kunna starta i kriteriet också. Menar att de som säger att sina 3 åringar inte är mogna för att starta i kriteriet men är dem då så mkt mognare för att starta i "vanliga" lopp? Min ena 3 åring har jag startat flera ggr med och han har tagit det bra och jag anser att han är mogen nog för lopp men sen utvecklas ju såklart alla psykiskt bättre med tiden. Jag anser att om jag kan starta min 3 åring i vanliga lopp så ska jag kunna starta i kriteriet. Man får ju som kusk tänka på" vad klarar min häst av" och på vad min häst kan prestera och då inte överforsera hästen. Har man inte startat i så många lopp än men den kanske går en bra tid och den inte har fått rutinen än, då kan man kanske kalla att den inte är"mogen" än. Då känner man kanske att det inte är sjysst mot individen.
Sen när vi kommer till detta med att när man har en häst som skulle kunna vara med men man ser att man inte har sån stor segerchans och därmed inte anmäler. Bara att få vara med i detta lopp anser jag vara en stor merit för sin häst. Sen ska man veta att alla som deltar i loppet har chans att vinna loppet. Men det är inte bara segern som räknas. Jag blev förra året 6a i kriteriet och min sänkte rekordet..bara det var som en stor seger för oss.
Håller med de som säger att det kanske inte är allt för smart att ta ut en 2.15-häst mot 2.00-hästar.
Hade man gjort det med någon häst!? Jag hade inte tagit ut min 9-åring med rekord 2.15 mot 2.00:are, och ÄNNU mindre att jag hade tagit ut en 3-åring med rekord 2.15 mot 2.00:are.
Och särskilt när det gäller orutinerade hästar. 3-åringar behöver schysta lopp som de kan ta på sitt sätt, för att få sin rutin och kunna "slappna av", och tror ni det är så j*kla smart att ge en orutinerad unghäst ett tufft lopp?
Tycker det är ganska så bra argument till att inte starta i Kriteriet!
Bara för att man kan vara med i ett lopp, behöver man inte vara med. Ibland behövs faktiskt de rätta förutsättningarna och man kanske inte vill vara med "bara för att" alltid….
Men samtidigt all heder åt de som startar sina hästar i detta mästerskapslopp, det är ju såklart en upplevelse att vara med!

#53 Bra skrivet och håller med dig.
Bara en fråga..
Dum som jag kanske är. MEN;
Kriteriet.. Vad är de för skillnad mellan det och ett vanligt lopp egentligen? Varför är det så spec. att ta ut hästen till det?
Går det snabbare? Jo visst, kanske det. Men det kan ju vilket lopp som göra.?
Enda skillnaden ENLIGT MIG är priserna och att alla är 3 år!
Förväntar mig inga otrevliga svar, det är en fundering som jag mer än gärna skulle vilja höra andras tankar om.

#56 Fast ska vi resonera så så skulle vi ju inte ha några storlopp alls? =)
#57, :P Varför inte? Det är ju fortf. för att göra upp mellan årskullen eller vad syftet nu är.
Jag menar bara, vad är skillnaden från att ta ut hästen i ett sånt lopp och ett vanligt lopp? Vad är det hästen är för omogen för att gå ut i det loppet?
Om endast de som har en 3-åring i år som springer i närheten av 2 minuter ställer upp på Kriteriet kan vi utan vidare lägga ner Kritetiet då det i år endast är 3 st som gått under 2.10 (enl SPTF´s lista). I.o.f. sig är det inget jag har något emot då treåringar i allmänhet inte är riktigt färdiga ännu men det tror jag inte är tanken med ert resonemang.
Nu tror jag att de som springer lite långsammare mycket väl kan bilda en bakre klunga och ha ett eget lopp i loppet. Så har det varit förr i mästerskapslopp och det är nog inget knäckande så länge ponnyn känner sig uppskattade efter loppet.
Personligen skulle jag vilja att man la ner Kriteriet och istället la till ett mästerskapslopp för 6-åringar. Då skulle denna diskusion inte ens behövas.

Ja för det finns ju faktiskt fler placeringar än de 3 första som är värda precis lika mycket tycker jag , att knipa en placering i årgångslopp är bara bra det i sig själv och jag tycker nog att man skulle vara lite mer stolt över att ha en häst som platsar i årgångsloppen .-)
Nu har ja inte läst allt så noga,!
Men de här me att kriteriet skulle gå på en vanlig heldag tycker jag e fel, förra året när ja vann kriteriet me lolita dar så kan ja inte påstå att de va nå stressat som vissa säger, jag han värma precis som jag vill två gånger me ca en timme imellan värmningarna, sen va de en lung o fin defilering o man han göra sin provstart i lugn o ro, jag han me tre provstarter minns ja utan problem!
Efter när jag vunnit så va de lugnt, fick täcket dom satte på lagerkransen tog hästen i lugn o ro, dom interjuva min pappa där undertiden oxå, sen fick jag komma o bli interjuvad länge ó i lugn o ro!
Jag fick göra en fin segerdefilering så fort jag ville utan att nån stressade mej alls! o helst ville man ju göra hur många som helst så de gick inte så snabbt!;)
Många storkuskar oxå som körde sakta förbi mej när jag vänt upp efter loppet o grattulerade mej!:)
Så de är inge stressat alls tycker jag de blir bättre hela tiden o dom tar mer hänsyn för ponnysarna hela tiden tycker jag!
Jag själv personligen tycker de var bättre o starta i kriteriet en när jag startat i ett vanligt innsprängt lopp, då var de mkt stressigare, men som sagt tycker de blir bättre hela tiden!
/ Oskar Kylin-Blom