Tippa Solvalla 20:e?
Hej där, någon som skulle vilja tippa solvallas tävlinsdag på lördag? :)
nu ska ja tippa =P vänta lite ska kolla villka ja ska ta…
puff lr buff lr va man säger=P
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Många täta lopp, inte helt enkelt att tippa, får se om jag får ihop något eller dom det blir övermäktigt. Kul med så mycket häst….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Håller med, många täta lopp.. :P ja ska försöka dra ihop nått jag med :) (inte för ja brukar tippa bra) haha ;) vågar inte ens praata om hur de gick på gälve den 7/9 med mina tippningar ;D 
1:11-9-4
2:10-8-7
3:3-5-10
4:9-8-6
5: jäkla svårt…..3-5-4
6:10-6-14
7:4-3-2
8:1-3-7
9: kör sj
10:9-11-15
11:6-7-8
12:10-4-6
13:7-6-8
14:2-5-6
15:1-3-9
16:4-6-8
lycka till alla!=D
fler måste tippa =D

LOPP 1: Prisol - Ping Pong Lanzo - Skäpperöds Tartuffe
LOPP 3: Kålmans Primavara - Kung Sune - Spice Girl
LOPP 4: Maximus - Skråmstah. Dunder - Emmeros Henny
LOPP 5: Tuffa Tider - Smedens Max Speed - Stenstugu Dunder
LOPP 6: Zeebzon - Urano's - Lottie
LOPP 7: Flashlight - Tejas Musseron - Tejas Jarita
LOPP 8: Sten.Dynamit-Harry - Fridhems Isac - Talang
LOPP 9: Conrad ll - Sabina ll - Rosenbergs Harmoni
LOPP 11: Mima's Renegade - Prins Douglaz - Montecillo
LOPP 12: Grim ll - L.A. Maxit - Maximus
LOPP 13: Iva Roll - Gemini - Lexius
LOPP 14: Granit ll - Simba - Ametist
LOPP 15: Kotick - Monte Mira - Joas Pontus
LOPP 16: Prins Douglaz - Lojstairrbloss - Silverboy
Det finns förmodligen felstavningar, men hoppas det syns vilka de är i alla fall. Och jag är som sagt Usel på tippningar, gör detta i brist på annat att göra bara x)
var e lopp 3?=P
#7, du måste mena lopp 2 camilla? :P det kanske beror på att hon kör det loppet ;)
Håller med er om att det är väldigt jämna lopp! det blir kul köra då.. :)
Ok, det var riktigt längesen jag tippade här. Kanske är dax att utmana Jerker med lite design och kvalité. Som vanligt bara KatB.
Lopp 2.
Miranas två senaste starter har varit klart godkända, här tar hon ledningen och håller hela vägen. Dolk II är en mycket fin häst, tyvärr står han lite taskigt till i loppet och måste sänka rejält för att kunna ha chans till seger. Harry gjorde 2 fina lopp efter 2mån uppehåll senast, med dom loppen i kroppen så gör han säkert ännu ett bra lopp här. Troll Twix har en imponerande rad, kul och se om hon kan fortsätta övertyga här. Övriga hästar får det svårt här tror jag
Tippning : Mirana , Harry, Dolk II
Lopp 3.
Konstigt vore ju om jag inte tror och hoppas på min egna häst K. Primavara, fortsätter hon utan galopp i raden så är hon med där framme. Spice Girl, vad mer behöver jag säga? 2.02,7 i sin 4:e start som 3-åring, GRYMT! Hon blir svårslagen. Från 1700m startar ännu en kanon, Jarmo med numera varmblodskusken Emma Wahlberg, han har ett tufft lopp framför sig men det är en given gardering. Farmens Hyper är en riktig kämpe, han är min outsider i detta lopp.
Tippning : Spice Girl/Primavara , Jarmo
Lopp 6.
Om man tittar på hästarnas senaste starter så är det enkelt att hitta vinnaren i detta lopp. Zeebson kommer med två raka segrar och nytt fint rekord. Han får bli favorit här. Längst bak startar Urano´s, kvalade på 2.06,5. Formen loppmässigt är ju såklart svårbedömd men jag tvekar inte att nämna honom här. Måste nämna Frodo Bagger här också, långresa från Örnsköldsvik på en vanlig ponnytravdag inger respekt, iaf hos mig.
Tippning : Zeebson, Urano´s, Frodo Bagger
Lopp 7.
Det här kommer förmodligen bli dagens tråkigaste lopp. (Utspritt fält o.s.v) Men, Flashlight och Langes Athena kommer strida hela vägen in i mål. Jag tror att den förstnämnde ligger steget före i utvecklingen då den kvala på 2.32,4 i Maj, imponerande. Övriga hästar i loppet måste göra sitt livs lopp för att ha chans.
Tippning : Flashlight, Langes Athena, Tejas Jarita
Lopp 10.
Ego Vivas Memorial (den hästen stod i de stallet vi har nu). Jag tycker detta lopp är riktigt svårtippat, nämner ett par hästar som har minst lika stor chans allihop att vinna. Lill-Isor, bra häst som inte nå hela vägen i år! Hans tur nu? Plomona II, när man läser raden blir man inte imponerad men jag ser henne i träningen hemma, om hon inte ligger på och är för het så leder hon länge. Dolk II, bättre lopp nu, travar han så blir han svårslagen. Troll Twix, fin form med 3 raka segrar innan nederlaget senast, finns med där framme! Kålmans Primavara, visa senast att tillägg är hennes grej, har inte tagit ett felsteg sen Juni månad. Pärito, Jenny prövar nya skor på "Pärre", jag tror han går under 2.00 på lördag.
Tippning : Pärito, Dolk II, Primavara
Lopp 11.
Mima´s Renegade är min favorit till seger i detta lopp, kvalade joggandes på 2.25,4 i Maj. Det måste ju finnas mycket mer i den hästen. Bonjoda tränar även hon i samma miljö som mina hästar ute på Järvafältet. Jag brukar möta Sanel & Bonjoda när dom "tuffar på" i ruskigt tempo. Senast på färjestad så var hon lite fjantig, jag tror Sanel "dövar" henne lite. Så räkna med henne bland dom tre främsta. Valentino Rossi fick inte till det senaste men innan det vann han dubbelt på skrubbs. Stina har säkert tänkt igenom vad som gick fel på örebro senast och har en klart förbättrad häst här.
Tippning : Renegade, Bonjoda, Valentino Rossi
Lopp 13.
Kul lopp, Gemini är snabbt uppe i täten. Om han skärper sig och travar blir han svårslagen. Primusa står bra inne i detta lopp, vid 1.50,9 hade hon fått 20m extra tillägg, kanske hennes tur nu. Piggybank står dåligt inne i loppet, tillägg vid 1.49,2. Nu är hon visserligen en grym häst men hon måste springa snabbt för att hålla undan Iva Roll och Lexius. Jag hade tänkt att Iva skulle få vintervila tidigt i år men det finns ett rekord hon så gärna vill ha. Att Lexius anmäldes till detta lopp var överraskande, var helt säker på att han fått vila för i år. Bra för mig att han kommer till start så man får lite sällskap där bak.
Tippning : Piggybank/Iva/Lexius, Gemini
Lopp 15.
Nu måste det väl vara Monte Miras tur att vinna, snälla! Hon har många vassa utmanare, först ut är Tycho. Fin 3-åring från Hedemora som har mycket kvar att ge. På samma volt har vi Kotick, snabbt rekord för att bara ha 1 seger, jag tror han tar sin andra seger här. Haribo vann senaste men tiden var 5 sekunder över rekord, hästen är bra men tiden måste sänkas i detta lopp. Tejas Primona står bra inne i detta lopp också, med lite tur kan hon vinna. Till sist har vi Joas Pontus som är den snabbaste hästen i loppet, kommer han igenom bra så är han med och slåss om segern.
Tippning : Kotick, Joas Pontus, Tycho
Lopp 16.
Här har vi på förhans dagens säkraste vinnare enligt mig. Nummer 4 LojstaIrrbloss, finns ingen annan häst i fältet som kommer före honom i mål. Prins Douglaz har tyvärr för mycket tillägg denna gång. Rosilja är outsider.
Tippning : Irrbloss, Douglas, Rosilja
Tack för mig..

Bra du är och tippa :) Kul att se vad du tror ..
#8 aha ok =)
Hejjar naturligtvis på tjejerna Tejas Primona-Fanny och Tejas Jarita-Lovisa. Go girls!!!! Jag vill se girlpower på lördag!
Lycka till!!
marika vill du tipa?=)

#9 Kul att fler lägger ner lite tid och tankemöda….
Det drar ihop sig till en fantastisk dag på Solvalla den 20e. SMHI utlovar ett perfekt väder för ponnytrav, 10 grader varmt och uppehåll. Kanske man inte ens behöver raka TT utan att hon klarar att springa med sin björnpäls, men vi får se. Dagen erbjuder 16 lopp, de allra flesta är på gränsen till otippbara. Skulle detta vara stortrav skulle det bli en gigantisk Jakpott på Mantorp nästa helg…..
Lopp 1
Dagens första lopp är ett kat A lopp för de halvlångsamma hästarna. Våran Gordon får nog vara glad om han klarar sig med en placering. Prisol såg väldigt fin ut när jag såg honom på mantorp senast. I derbyt blev väll dock motståndet lite för hårt men jag tror att han ändå kan hävda sig bra här.. Roxane II går från klarhet till klarhet, likaså Mimas Disney.
Mitt tipps: Prisol, Roxane II, Mimas Disney
Lopp 2
Troll Twix senaste lopp var inget vidare, men efter att Equiterapeuten mekade till en upplåst höft tror jag mycket på henne. Nackdel dock i detta lopp då hon hatar att gå i ledning. Men kan Mirana sätta tempo på tillställningen, vilket hon har kapacitet till, kan det bli hård fajt dom emellan ända in i mål, närmast att utmana är nog Gudrun Gross som går väldigt fint när allting stämmer. Tror dock att detta blir för hårt då jag är ganska säker på att både TT och Mirana kan gå under två minuter om det krävs.
Mitt tipps: Troll Twix, Mirana, Gudrun Gross
Lopp 3
Del två av föregående lopps propp. Kul att det blivit så många nya hästar i år som närmat sig tvåminuters vallen. Kålmans Primavara har här en mycket god chans . Hon är stabil på sina tider och verkar kunna springa från alla positioner i startfältet. Tejas Primona är mer ojämn men kan gå riktigt fort när allt stämmer. Även Fantazia är ett väldigt fint sto men alltför ojämn. Idag räcker hon nog inte riktigt till.
Mitt tipps: Kålmans Primavara, Tejas Primona, Fantazia
Lopp 4
Dagens "0-lopp" för kat A är en blandning av hästar som kört fast och de som är på G. En som verkligen är på G är Maximus, tror att Robin lotsar sin häst ganska lätt genom fältet för att med god marginal kunna segerdeffilera i mål. Det är väll möjligtvis Nallebo Sir som skulle kunna utmana. Övriga får nog finna sig i att vara statister i detta lopp.
Mitt tipps:Maximus, Nallebo Sir
Lopp 5
Kriterietestet för kat-A är troligen ganska enkelt att tippa. Ser inte någon som kan utmana Smedens Max Speed. Om andraplatsen kan det dock bli strid mellan Colette II och Tuffa Tider. Tror dock att Kevin vinner den fajten.
Mitt tipps: Smedens Max Speed, Tuffa Tider, Colette II
Lopp 6
Fullt lopp och säkert flera hästar som anmält men inte kommit med. Detta är en klass på russen där väldigt mycket kan hända. På pappret finns det många statister men också några lysande stjärnor. Urano´s är tillbaka efter att varit borta från tävlingsbanorna i ett par år. Kvaltiden imponerar så nu gäller det för Isabelle Andersson att leva upp till förväntningarna. Hästen har i alla fall kapacitet. Zeebson har gjort en fin säsong och vill säkert vara med i toppen. Frodo Bagger tycker jag är kul. Sedan han kom upp till Solänget har han verkligen gått från klarhet till klarhe.
Mitt tipps:Urano´s, Zeebson, Frodo Bagger
Lopp 7
Dags för "0-loppet" för kategori B, precis som för kat-A så är denna typ av lopp helt hopplösa att tippa, givetvis håller jag tummarna extra mycket för Tejas Musseron. Hästen har en helt fantastisk trav så nu skall han bara utnyttja den, även om han har lite kvar till halvbrodern Ijors utveckling så tror jag denna grabb kan bli väldigt bra om han bara får lite tid på sig. Sherdil får nog ändå sättas som favorit tillsammans med Flashlight.
Mitt tipps: Sherdil, Flashlight, Tejas Musseron
Lopp 8
Detta shettis lopp bör vinnas relativt enkelt av Sten.Dynamit-Harry, tre vinster på fyra starter är sådant som imponerar. Fridhems Isac och Prisol vill säkert vara med och fajtas men hinner nog inte fram.
Mitt tipps:Sten.Dynamit-Harry, Fridhems Isac, Prisol
Lopp 9
Även detta lopp, som är baserat på samma prop som lopp 8a, tror jag på häst nummer 1, I detta fall heter han Conrad II, övriga hästar är för mig omöjliga att rangordna så Conrad får bli min spik.
Mitt tipps: Conrad II
Lopp 10
Givetvis tror jag stenhårt på vår egen Troll Twix, annars skulle vi knappast åka 35 mil enkel resa. I detta lopp får hon jaga vilket både kusk och häst gillar. Men visst finns det många emot.Hult Plexus var riktigt bra på Mantorp senast och kan säkert ännu mera. Kålmans Primavara har jag varnat för tidigare och även i detta lopp blir hon att räkna med. Men givetvis hoppas jag på att TT får ta en dubbel efter det senaste snöpliga loppet på Mantorp.
Mitt tipps:Troll Twix, Hults Plexus, Kålmans Primavara
Lopp 11
Ettt lite blandat lopp. Om hjärtat får vara med så tycker jag att Björksta Delit är värd en bra placering. Vi får se på torsdag hur han räcker till på Åby, kan vara lite väl täta starter för honom. Men skall förnuftet råda så vinner Prins Douglaz detta men både Bonjoda och Så Charmig JSA vill nog ha ett ord med i laget.
Mitt tipps: Prins Douglaz, Bonjoda, Så Charmig JSA
Lopp 12
Börjar känna att jag inte riktigt har koll på shettisarna längre. Själva startar vi Gordon Rex men får nog vara glada om vi får lite pengar med oss hem. Vinnare tror jag blir Grim II. Han var väldigt imponerande både på Åby och nu senast på Mantorp. L.A. Maxit och Maximus vill säkert blanda sig i kampen.
Mitt tipps: Grim II, L.A. Maxit, Maximus
Lopp 13
Eftersom bakhästarna har fördel med 80 meter bör Lexius och Iva Roll göra upp om detta. Som trea bör Piggybank komma om hon gör sitt jobb. Känns förutsägbart detta loppet, i alla fall på pappret.
Mitt tipps: Lexius, Iva Roll, Piggybank
Lopp 14
Ett svårbedömt lopp. Känns inte som någon av hästarna i loppet är riktigt i form. Dante II hoppas jag dock mycket på då det är en fantastiskt fin hingst men extremt svårkörd. Har han en bra dag och Linda får ordning på allt så kan det gå vägen. Ametist är en väldigt finn ponny och kanske kan Ellinor få snurr på grejorna idag.
Mitt tipps: Dante II, Ametist
Lopp 15
Ett lopp som är handicappat efter antal segrar blir sällan speciellt jämt. Detta lopp är inget undantag. Troligen kommer det att vara hästar över hela banan då det nästan skiljer en minut mellan snabbaste och långsammaste häst. Kotick står ju väldigt bra till i detta lopp och bör kunna ta karriärens andra seger. Skulle tro att det blir en ganska jämn fajt om andraplatsen mellan Tejas Primona och Joas Pontus.
Mitt tipps: Kotic, Tejas Primona, Joas Pontus
Lopp 16
Dagens sista lopp lopp kommer troligen vinnas av Lojstairrbloss. Tejas Musseron bör kunna vara med och fajtas om andraplatsen. Silverboy har haft lite känningar i bakkotorna men skall nu ha vilat sig i form. Efter att ha blivit BIS på Guldruss på skansen den gågna helgen vill han säkert se till att få en bra placering även här. Prins Doglaz kan givetvis också vara med i striden. På det hela taget ett ganska jämt lopp.
Mitt tipps: Lojstairrbloss, Tejas Musseron, Silverboy
Kom ihåg, alla lopp skall köras innan vinnarna är utsedda….
Jerker Klang,
"Urano´s är tillbaka efter att varit borta från tävlingsbanorna i ett par år. Kvaltiden imponerar så nu gäller det för Isabelle Andersson att leva upp till förväntningarna. Hästen har i alla fall kapacitet."
ojoj, nu blev jag genast jätte nervös! :O
Det kommer att bli min första start i sulkyn då jag bara gjort 4 monté starter tidigare! Men jag ska göra så gott jag kan! :) Dock tvekar jag starkt på att jag kan köra Urano's lika bra som Kevin Oscarsson och få ner honom runt 2.06 igen. Men som sagt vi ska göra så gott vi kan. Det säkra före det osäkra helt enkelt! :)

#16 Du klarar det säkert utmärkt, även om du inte har samma erfarenhet som Kevin har så fixar du det säkerligen alldeles utmärk. Ta inte det vi skriver i tippsen allt för allvarligt. Jag känner ju inte till alla förutsättningar och loppen skall köras innan dom är avgjorda….
Jerker Klang,

kul å läsa era tippningar! :)
nån mer som vill?=)

lopp 15 nummer 7 lillen 
haha ingen som tippa oss.. då kan man känna sig lungn inför lördagen då 
var de väl…kör inte du i lopp 2?=P

Valentino rossi och Lill-isor komer att strykas.

#23 vvarför?
#15 Olika handicapsystem gynnar olika hästar och det är väl bra.
Att handicapa efter antal segrar kan hända ger ojämna lopp men det kan man se i andra lopp också. Att handicapa efter antal segrar tycker jag är roligt då vi kommer att få se nya segrare. Många är jätteduktiga travare men har av olika skäl inte vunnit. Dessa gynnas i dessa lopp och det tycker jag dom är värda. Liksom maidenloppen. Där finns ju många som tävlat länge som aldrig riktigt lyckats hela vägen. Tycker det borde vara fler lopp med lite annorlunda handicapning.
För precis som du skrev ska alla lopp köras och det kan hända mycket på vägen även om det på pappret ser annorlunda ut.

#25 Håller i princip med dig, men jag gillar inte lopp där vinnaren är i mål 500 meter före den siste, det är varken kul att köra eller att se på. Visst är det intressant med olika hcp system, men jag ser helre att hästarna är utspridda i starten och samlade i mål än tvärtom….. Det är roligare för både publik och kuskar om det hettar till över upploppet….
Jerker Klang,
haha om man inte räknar med dig då Camilla ;)
ja tror på er!=D

Jag ska vell också ta o tippa… sist jag tippa fick jag alla rätt;D
Tar dock endast Kat B loppen till o börja med iaf
Lopp 2: Handlar om hästarna på första volt! Mirana tar ledningen med Choklaai rygg och utanpå Mirana hamna Dolk II som nu inte startat på 1månad, jag tror Svante kommer ut med en riktigt fräsch ponny som kommer ta hem det här loppet!
Dolk II, Mirana, Troll Twix
Lopp 3: Jag som säkert många andra är mkt imponerad av
Spice Girls rekord, jag tror Primavara hamnar i täten o får hålla den ett bra tag. Kung Sune som är en riktig fighter när han är fräsch tror jag kommer plocka in tillägget på ett bra sätt men hinner inte fram, Spice Girl plockar första platsen före Primavara och Kung Sune
Lopp 6: Kul med ett jämnt lopp! Om Hiprex kan hålla sig på benen så finns det en otrolig fart i henne! Tror hon hamnar i ledningen men får snabbt sällskap av Zeebson som verkar ha en riktigt bra form. Uranos kämpar sifg nog ikapp dessa ponnyer men hinner inte först i mål.
Zeebson, Uranos, Hiprex
Lopp 7: Flashlight behåller innerspåret o drar ifrån med några längder ner till Langes Athena dessa två 3åringar försvinner en bit från de övriga. Flashlight, Langes Athena, Tejas Jarita
Lopp 10: Lill Isor behåller sitt avstånd till de övriga ett tag, sedan kommer en snabbt gående Hults Plexuz fram och tar över, även Monte Mira vill vara med o fightas om det här.
Hults Plexuz, Monte Mira, Grantino
Lopp 11: Det fina 3åriga stoet Månsaga tar ledningen före Rosilja som jag tror Caroline kommer få bra fart på nu! Tilläggs hästarna jagar sig ikapp mot slutet o det blir ett jämnt lopp imål.
Maimas Renegade, Bonjoda, Rosilja
Lopp 13: (Vet knappt om jag vågar tippa)
Tror Tina IV tar igen de 20 meter hon har fram till start hästarna, hon hamnar i ledning men när hon väl är där slappnar hon av o snabbhästarna kommer ifatt. Gemini kommer ge bra motstånd och det blir nog ett hårt lopp, men Iva Roll plockar nog det tillslut
Iva Roll, Lexius, Gemini
Lopp 15: Monte Mira tar ledningen från start med Tycho jagandes i hälarna. Joas Pontus jobbar sig snabbt igenom fältet o det kan bli en fight mellan Monte Mira o Joas Pontus, denna gång tror jag dock Joas Pontus sätter nosen först, Monte Mira, Tejas Primona
Lopp 16: Lojstairrbloss tar ledningen jagar på bra gör Rosilja. Blir ett jämnt lopp med många hästar som vill vara med o slåss om placeringarna. Rosilja, Lojstairrbloss, Mycinda
Lycka till allihopa och speciellt Viktor Lyck med Tina IV ska bli spännande o se hur damen sköter sig!

#29 bäst för dig att du inte får alla rätt nu ;) :D haha

haha nej det vore ju tråkigt för både dig o mig xD

haha ;)
#26 Jag håller med dig också fast nog kan det bli väl så spännande om seger eller andra placeringar trots att någon kommer i mål 500 m efter segraren. Senast vi var på Rättvik startade endast 4 hästar i ett lopp och alla trodde det skulle bli ett tråkigt lopp pga alla strykingar. Dessutom var segraren ganska given. Visserligen vann den tippade segaren stort men kampen om andra platsen blev hur spännande som helst. De tre övriga hästarna sprängde mållinjen på en linje och målkameran fick skilja dessa hästar åt. Jättekul och spännande trots att segraren vann med nästan hela upploppet.

fan va ni tippar ;D ^^

#26 I det självklara loppet vann inte den tippade segraren. Det blev en rafflande upploppsstrid och segraren vann med blott 0,6 sek och därefter var nästan alla deltagare i mål inom loppet av 10 sekunder!
Tycker nog det var ett ganska skoj lopp ändå! =)
Mycket jämnare än många taskigt skriva penning-propar!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Ja det var ett roligt lopp för alla tror jag. det var ett grymt spännande lopp och alla var väldigt jämna! Ingen utom Jerker hade tippat oss.. men det brukar de aldrig göra konstigt nog.. för Delit kan verkligen bara han är fräsch;) dock tycker jag att sverige ska börja handicappa efter som norge har det. pengar och de tre sista starterna..

#36 Norge har, rekordet pluss de tre sista starternas tider, i norge finns inga prispengar….
Med tanke på hur Delit gick sista 500, när han kom ur trafiken, så kan det med lite flyt nog bli fler segrar snart….
Jerker Klang,