Fri handicap - halvrad
Är det någon som kan hjälpa mig med vad som gäller vid anmälan till fri handicap? I en annan tråd skrivs det att man inte kan anmäla till Åby för att hästen har halvrad. Men på Halmstad nu på söndag startar en ponny som hade halvrad vid anmälan i lördags. Visserligen ströks ponnyn från tävlingen den hade halvrad (Tingsryd). Men strykning gäller väl inte förrän på tävlingsdagen (som var söndag)? Fattar inte hur den ponnyn kan få anmälas och starta om de som startar på Halmstad nu på söndag inte får anmälas till Åby? Hoppas ni förstår hur jag menar. Det står ju i Halmstads proppar att de inte tillåter halvrad vid anmälan och den var ju på lördagen.

Vad sägs om att kontakta de berörda så lär du få svar ??

Ja det ser ju utan tvekan knasigt ut.
Vet nämligen att det funderades på att göra så på andra håll med, för att kunna anmäla till just HD. Men hästen var ju intagen i programmet på TI så det gick ju ändå inte??
#1 Hoppsan! Detta var bara en fråga för att få klarhet. Var den känslig?

#3 nope jag skiter eg i vilket om jag ska vara ärlig men eftersom du är väldigt myckte för att påpeka saker och antyda saker utan att våga stå för det! utan gömmer dig bakom en synom , så tycker jag ju att du kan ju ringa och fråga dem som det berör , själv har jag inte ens tänkt tanken att kolla efter sådana saker.
Tror nämligen inte att det är så stor chans att du får något vettigt svar här. Som kan ge någon klarhet i det hela.
#4 Nog tror jag att det finns några här som kan ponnytravreglementet och kan hjälpa till med vad som gäller vid anmälan till fri handicap. Detta tycker jag är ett fint forum för att kunna ställa frågor och få bra svar. Trist däremot när människor svär och använder otrevligt språk. Synd att du tycker att de som är här inte kan ge vettiga svar………….

Det som står i proppen borde inte vara så svårt att tyda. Har något blivit fel och det är hästar med som inte är startberättigade, så rekommenderar jag dig också att kontakta arrangörsklubben.

#5 Om du inte var annonym och hela tiden kom med illvilliga kommentarer skulle du säkerligen få ett ganska uttömmande svar. Men med din historik tillsammans med din annonymitet så är det nog många med mig som helt enkelt inte bryr oss om att svara dig….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Ärligt talat skulle jag också vilja veta vaför det blir som #0 har frågat..
#8 Jag skulle tro att det är en miss från dem som har gjort frihandicap loppet. (nu har ju jag inget med loppet att göra, men antar att det är så)
När man gör ett frihandicap är det inte datorn som lottar listan, någon måste göra det manuellt.
Anledningen till att man inte får ha en halvrad när man anmäler till frihndicap är ju för att man inte rättvist kan distansera alla hästarna, då de med halvrad kan både sänka rekordet rejält, eller gå en mkt sämre tid än vad hästen har i rekord.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#9 okej då blev man lite klokare iaf:D

#9 Kan tro att det är så också har inte heller med loppet att göra, sen såg jag ju att den hästen var struken som felanmäld i Tingsryd.

#11 fast det blir ju helt fel ändå…även om den blev struken så HAR den ju en halvrad i raden oavsett! nu vet jag inte vilken häst det är och jag tänker inte kolla upp det heller för jag vill inte låta som att jag gör nått personangrepp!…MEN.. Om det nu gick igenom skulle jag ju lika gärna kunna ha anmält Delit till Åby och sagt att min häst är felanmäld till Mantorp och på så sätt få starta på Åby för då har jag ju strukigt min halvrad….eller?

#12 Funderar också som du, är man intagen i program har man väl en halvrad? Eller är jag ute och cyklar?

#13 Ja jag tycker ju det.. Men nu blev jag osäker..

#12 och 13 I sprintemästaren så var det också en häst som var intagen i programmet på en annan bana och som eg inte skulle fått starta pga för få dagars vila ( då det var dubbel helg) i shettisloppet och där var det SPT/STC som sa att det var okey vad jag kommer ihåg.
Fast nu är det ju inget storlopp det gäller och jag är ju lite mer för det där att man ska kunna ta in efteranmälningar och annat med men det kommer väl från att jag är ryttare från början , där man alltid kunde efteranmäla om det fanns plats 

Jag satt på skoj och kollade loppen och hittade en tänkbar häst det kunde gälla. Hästen är intagen i ett lopp på den ena banan. På den andra banan står det inte i raden att den ska starta i det första loppet. Det kan ha att göra med anmälningstiderna och när det matas in i systemet.
Hur som helst så har det blivit ett fel och sådant kan hända. Det man kan göra när man hittar sådana fel, (antingen hästen står på fel distans el om den har startat för många lopp på kort period) är att man säger till arangerande bana.
Vi hade faktiskt problemet när vi skulle ha frihandicap lopp på Lindesberg. Många anmälde till Eskilstuna och trodde de kunde anmäla till vårat lopp oxå.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#15 Efteranmälan tycker jag det också egentligen skall finnas.. dock kommer det ju ev. bli problem med systemet på startlistorna tror jag.. men om man sätter ut listorna dagen efter borde man ju kunna "efteranmäla i mån om plats"… i ridningen är det ju bara att sätta in någon på ett nummer. här måste nästan hela startlistan göras om:(