streching?
strechar(stavning) ni era hästar? hurdå och har gör det nån nytta? jag gör inte det på conrad men borde jag göra det?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Jag stretchar Polenta, fram och bakben och jag tycker det är bra, jag märker på henne om hon är stel osv då .. bla :)

Är ärligt talat dålig på den fronten! Men masserar.

Strechar mina när dom gått hårt, men det är viktigt att göra det medan dom fortfarande är varma.
Men, jag tror det är mycket viktigare att hästarna skrittas av ordentligt och får gå ut i hagen och röra på sig efter hårt arbete än att strecha dom och ställa dom på box ;)

brukar strecha för det mesta, särskilt när hästen har gått lite hårdare.
Strechar frambenen framåt och uppåt (alltså på samma gång om vi förstår..).
Bakbenen tar jag upp som när jag ska kratsa hovarna, men ställer mej inte bakom bakbenet utan framför, sträcker ut det och tar det uppåt.

Vi stretchar våra hästar efter varje träningspass. Om man tränat hårt själv så vet man hur viktigt stretchning är och hästarna är precis som vi däggdjur och våra muskler beter sig likadant vid ansträgning. Sedan har vi regelbunden genomgång av hästarna av en equiterapeut, hon lägger ofta till eller drar ifrån specifika stretchningsrörelser som vi skall använda beroende på hästens status.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag stretchar Ramona efter varje träningspass och försöker även på dom andra som börjar vänja sig vid ovanheterna=D hehe.. Ramona blir lätt stel överallt tycker jag och massören rekommenderar starkt att det ska göras efter varje pass.
Jag stretchar mina efter träning, både fram och bakbenen. Masserar också före varje träningspass och är noga med att värma upp och skritta av. Tycker att det gör stor skillnad på smidigheten sen vi började med stretching och massage.

Tillägger att jag skrittar alltid mina hästar ordentligt både innan och efter varje träningspass.

#10 Vissa hästar breddar aldrig, det har inget med om man stretchar eller inte, dom har helt enkelt det steget, sk linjetravare.
Jerker Klang,

Jag strechar alltid Equuleus: frambenen både bakåt och frammåt, sen bakbenen och även insidan av frambenen det som är mittemellan frambenen, försöker även massera bogen efter varje träningspass.

Stretchar stjärnfall :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Har börjat på Frimma nu :)

Finns en hemsida med både massage och stretchövningar som ärrellativt tydligt illustrerade….
Jerker Klang,

#10 sen jag började att strecha mitt russ (för att hon skulle bredda så har det blivit lite bättre) + att hon har en"krok" på skorna bak.

Strech & massage samt osteopat blir det..
Om min häst inte vill sträcka ut riktigt när jag skrittar av brukar jag strecha. Annars bara med de hästar som tycker om det :)