Travskoleponnyer
Hej!
Jag jobbar i ponnystallet på Hagmyren, därför är jag lite intresserad av hur det fungerar i andra ponnytravstall/skolor.
Hos oss har vi en tjej som jobbar på vardagarna med att ta hand om ponnyerna och att träna dom. På helgerna jobbar oftast jag, och då tränas de också någon dag. Dessutom går de på kurs tre kvällar i veckan.
Tycker att många travskoleponnyer är lite för tjocka, och då undrar jag om de tränas riktigt utöver kurserna? Kör någon intervaller och banjobb också? Hur ofta går de kurs? Tävlas de någon gång?
Vi har 6 ponnyer, och nu har vi faktiskt fått dem att bli fina i hullet allihopa, de mår ju så mycket bättre då :) Just nu har vi två som är kvalade, men målet är att alla ska kvalas till nästa år.
Berätta gärna, vore intressant att veta hur andra har det! :)
På bilden är det Kalle Stropp, 14 år :)

På peabtravets (boden) travskola har alla hästar var sin skötare som har hand om träningsdelen av hästarna.
vi har även vaktmästare som kommer och tar ut/ger mat/ tar in , osv hästarna på vardagar, men på helgerna har vi skötare "stallhelg", och då tar vi ut och ger mat osv :)
just för tillfället har vi 5 hästar 4 skötare, så vi är egentligen en skötare för lite, men det kommer säkert nån så småningom.
Det finns plats för 6 hästar i ponnystallet :)

på umåker har dom en stallskötare som tar ut/ mockar och tränar hästarna på vardagarna. Dom går kurser 2- 3 ggr/vecka just nu. Hästarna har skötare som får träna dom och det finns 2 privathästar. På vardagskvällar (när det inte är kurs) och på helgerna är det ett rullande schema bland skötare och hästägare =) Alla hästana tävlas just nu föutom en och han ska troligtvis inte vara kvar på travskolan då han inte håller för träning.
Just nu finns det 6 skötare på 5 hästar. Sedan finns det även en projekthäst där dom som är med i projektet tränar och tävlar henne :)
Det finns 2 storhästboxar och 9 ponnyboxar i stallet (=
På solänget har vi ett gäng handikappade som tar ut ponnysarna och mockar…
Sen så har vi skötare på alla små skitar som tränar dom då det inte är kurs..
och på helger och vardags kvällar har vi ett rullande schema på vilka som ska ha jour…
och för tillfället har vi 6ponnysar… och varv 5 tävlas =)

På Kalmartravet har vi 5 ponnyer att ha kurser med varav 4 ägs av kalmartravet och en är en låne ponny som ägs av Ingelstorpskolan. Via har fyra shettlandsponnier: Hillevi, Molly, Allg Utter, och låne hästen Esol desutom har vi ett russ Mozartkulan. Alla hästarna är startade förutom Molly. Hillevi har ett rekord på 2.43, Mozartkulan rekord. 2.15 tror jag det är, Esol 2.52 Allg Utter 3.20 något sånt (:. Då vi delar stall med Ingelstorpskolan så är det dem som släpper in/ut mockar och fodrar. Hästarna går minst 3 ggr vecka tror jag sen ibland blir det mer om dem går fler kurser.
Jag sålde en ponny till en ponnytravskola. Han tävlar och har sänkt rekordet med 10 sekunder.
tillägger lite på inlägg #3 vi har 4st shettisar (Barbie, Jikas Juliana star, Exot och fredde.. och russen är Katrinebergs Indie och Frodo bagger..)
okaj , jag får väl skriva om romme dåda ))
Men vi har sex ponnyer. 3 shettisar 3 Russ.
Dom går ungefär 5 dagar i veckan & ett eller två banjobb.(inte helt säker på hösten kurser hur dom fungerar med bankörning) Ibland på knatte lektioner när dom mest skrittar kan dom köra någon mer gång samma dag.
Dom åker runt & tävlar lite granna hästarna har rekord;
Shettisarna:
Nordanåkers Hampus 13 år 2.50
Nordanåkers Wilma 10år(?) 2.38 (sänkte från 250 till 2.38 förra tävlingssäningen,tävlade även i agria utagningen & kom vidare till final där hon kom fyra!)
Wänga Memory 13 år 2.52
Russen:
Iorsson 16 år 2.04
Leupold (ingen aning på ålder) 2.32
Rovaldszoey rino 11år 2.21
Det är dom ponnyerna vi har
Sen har dom anstädd personal som tar hand om ut/insläpp fodring & mockning. Vi har även hästprofil från en skola i närheten av romme som kommer ca en dag i veckan & sköter ponnyerna.
Och dom brukar ordna lite tävlngar på våren & hösten på sommarna lånas ALLA ponnnyer ut om det inte är läger.
Det var väl dt mesta om rommes travskola :)
#7 Leupold är född 1999, blir alltså 10 nästa är. Jag har ägt honom som föl och sålde honom år 2004 tillRomme Ponnytravskola. Sedan dess har jag varit och hälsat på honom både 2005, 2006 och nu senast i år. Jag är så jättenöjd med att jag sålde honom dit. Han är så fin och verkar trivas toppenbra. Hans skötare Camilla är så rar och vi har fin kontakt så jag vet lite vad som händer och när han tävlar m.m.

# 1 Kan upplysa om att den 6:e boxen kommer bli upptagen… Häst är på väg.

# 9 haha fick höra det idag;) ett 4-årigt russto :D