Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 1597 ggr
AnnaLundin
0

åldersgräns på kuskarna

Vad anser DU om de åldersgränser so finns för kuskarna?

• Är man för gammal för ponnyer när man är över 20?
  • Är man för ung för att köra lopp när man är 8?
  • Är 15 år den ultimata gränsen för A-ponny?
  • Är det rättvist att man får tävla A-ponny i 8 säsonger och B-ponny i hela 11 säsonger om man utnyttjar systemet fullt ut? Kanske ännu mer för B-ponny förresten, om man börjar med monté?

Spåna FRITT i ämnet åldersgränser! :D

Ovanstående frågor behöver inte nödvändigtvis besvaras utan är mest för att belysa ämnet i frågeställningen…

Kratern
0

* Ja, jag tycker att man kan tävla stor häst när man är över 20. Då har man ju haft 4 övergångsår, det räcker väl?

* Med dagens elittänkande är man nog för ung. Reglerna borde vara lite lättare för "shettisbarnen"

* ja, om man ändrar åldern för russ så blir det ju ganska bra.

* Se ovan

Miii4
0

* Ja, det är man nog faktiskt, men man måste också ha i baktanke att ALLA kanske inte vill hålla på med stora hästar.

* Det finns helt klart barn som gör att man vill höja gränsen, men det är väl upp till kursledare och föräldrar och göra den utvärderingen. Vad jag menar är tuffare krav i travskolan, och inte släppa igenom dom för "dom har ju faktiskt varit med och kan det hjälpligt".

Dem två sista lägger jag åt sidan för nu =)

Annelie-
0

* den gräns som finns nu är bra! Vilka har bestämt att man måste gå över på stor häst bara för att man har sysslat med ponnytrav. Varmblods tävlingar är en helt annan sak med mycket mer allvar och som jag i alla fall inte har tänkt fortsätta med! Jag älskar mina små russ och kommer att hålla på med den här sporten tills jag blir gammal och gaggig!

* Den åldern är också bra! En förälder har väl så pass sunt förnuft att man inte släpper ut sin häst med någon bråkstake utan en läromästare de första åren.

* 15 år tycker jag funkar bra!

* Det är inget jag funderar så mycket på utan jag tycker gränserna är bra!

Cecilia_
0

Jag tycker att russ åldern är bra men shettisarna kan gott höjas lite med tanke det är inte så jobbigt för dom att dra en kusk i en sulky, det finns ungdomar i 16 års åldern som är jätteliten och jag förstår inte varför man inte ska få köra shettis längre när man får köra russ så himla länge..// En som saknar att köra shettis..

Mille
0

Jag tycker att åldersgränserna är bra.

Att sänka åldern för russ med motiveringen "då kan man ändå gå över till varmblod" är helt fel, då alla inte vill köra varmblod.
Jag tror att om man är intresserad av att köra varmblod lägger man av med ponnytravet vid 18-20 års ålder.

Jag tycker att det är ungt att köra lopp vid 8 års ålder, MEN man måste se till individen. En del klarar det bättre än andra och de som klarar det kan väl få köra när de är 8 och de som inte gör det kan vänta tills de är lite äldre. Det är föräldrarnas ansvar, tycker jag.

#4 Jag som bara fick 2 shettisår saknar också att köra shettis lite, men hur kul är det att möta så pass mycket äldre kuskar när man är 8-10 år? Minns själv hur det var som 13åring att köra mot de som var över 20. det ÄR större skillnad på en 8åring och en 15åring än det är på en 15åring och en 22åring

KentN
0

Jag tycker att man skall få köra ponnytrav hur länge man vill. Det finns ju kuskar som är jättestora som kör shettisar idag. Det låter nästan som man är tvungen att köra stor häst när man slutar med sina ponnyer, men alla är ju inte intresserade av stortrav.

Hannna
0

Jag tycker åldersgränserna är bra som de är! Att börja tävla i ponnytrav vid 8 års ålder tyckar jag inte är tidigt, började själv då och man får bara mer rutin om man börjar köra när man är ung. Tror inte man är så tävlingsinriktad när man är 8-9 år så det gör nog inte så mycket om man möter äldre mer rutinerade kuskar.

angående russen tycker jag åldern är bra där med och den borde inte höjas, det är trots allt en ungdomssport. Det är många som inte övergår till varmbloden men man kan ju fortsätta träna ponnier om man vill. Skulle bara se dumt ut om 30-åringar skulle tävla mot varandra.:)

Kristina-
0

Jag tycker man ska få köra Russ  så länge man  vill,  precis som i Finland. 

Hannna
0

Jag tror man till och med får köra shettis hur länge man vill. I början var det många av de "stora" kuskarna som körde shettisarna i de insprängada loppen. Vet att Golde Apaches kusk är född 1989.

peron4
0

Jag tyckar att man kan ta bort åldersgränserna på kuskrna varje fall på russen.

VeronicaP
0

Jag tycker åldrarna är bra som det är faktiskt , håller med Hanna där ,det är ju trots allt en ungdomssport…

even
0

Jag tycker det är bra som det är nu, kunde höja på shettisarna.

Lozzan
0

det är en ganska svår fråga tycker jag. jag har itne lång tid kvar att tävla shettis och kan aldrig tänka mig att inte få tävla dem. Men samtidigt hur skulle det se ut om en 30-åring som tävlar mot en 8 åring?

Cecilia_
0

Man menar ju inte direkt 30 men att köra russ till 20 tycker inte jag ska vara några problem för det är ju lika som att det kommer en orutinerad 12 åring och kör russ mot en rutinerad 25 åring så varför inte kunna köra shettis från 8 till 20..Det ser inte jag nå fel i….

AnnaLundin
0

Jag skulle kunna tänka mig att acceptera "gubb- och gum-lopp", dvs där enbart överåriga kuskar kör. För mig skulle det vara jättekul att kunna starta de ponnyer jag tränar. Och det behöver inte vara varken prispengar eller handicapgrundande…

Miii4
0

Ang russåldern och stortravet. Många blir ju lärlingar och får kanske inte köra så mkt lopp, istället för att bli ringrostig är det ju utmärkt att kunna köra lopp då och då så man inte tappar det helt.

Tycker inte att shettisåldern ska höjas.

Billy
0

#5 jag håller med.

Det är bra som det är även om jag kommer att sakna shettisarna nästa år men brorsorna får ta över

Lillen
0

Jag har hört att man får köra som äldre än 25 i så kallade propagandalopp. Frågan är ju bara om de är tillräckligt många som vill köra eller är det så att klubbarna inte vill skriva ut såna lopp???

Jag har dessutom hört att många av dom äldre kuskarna i rusloppen tycker att ponnytrav har blivit en barnsport för dom yngre barnen och att det är barnsligt att köra ponnytrav.  Det är ju synd om det ligger till så.

Kratern
0

#18 Herregud, ponnytrav SKA väl vara i första hand en barn/ungdomssport.

Tycker man att det är barnsligt att köra ponnytrav så är det väl dags att gå över till stor häst då eller….?

Lillen
0

Varför skall man stänga ute dom som är intresserade… samtidigt som man från vissa håll klagar att man har för lite tävlande ekipage.

Det är väl inte nödvändigt att alla åldrar skall köra mot varandra.. Amatörer och lärlingar har ju egna lopp i stora travet….

iiirma
0

Jag tycker åldrarna är bra som de är både på kat. A och B.

När man blivit för stor för sin A-ponny är övergången till russ ingen större skillnad. Men som många har skrivit är det VÄLDIGT stor skillnad på B-ponny och varmblod. Det går så mycket snabbare och det är fullt allvar. Hästarna är väldigt starka också.. har ju själv provat (dock inte på travbanan)

[Ponny]
0

Problemet med arr skriva proppar för olika körsvens kategorier är att då minskar det med ponnyer.

Många har ju sin ponny för att sitt eget barn ska få tävlamed den, inte för att anlita catch drivers.

Om man t.ex. skriver en propp Kategori A grundlag 3,00 så passar den perfekt till någons ponny

men om man skriver Kategori A grundlag 3,00 körda av körsvenner med a och b licens innehavare då kanske jag inte anmäler eftersom jag inte har någon kusk i familjen med den licens typen.

Då loppen inte blir fulla utan kusk begränsningar hur få blir det då om vi börjar begränsa vilka kuskar som får köra?

Blir loppen ens av?

iiirma
0

#22 tycker precis som du!

Såg ett proppförslag en gång i år som var lagda för kat. B högst 500 kr för kuskar födda 199?-1991. Kommer inte ihåg det första året men det andra var -91! Det tyckte jag var jättedumt, eftersom många som är födda -90 just har bytt från shettis till russ och då har man ju ofta en ostartad ponny. I detta fallet skulle man inte ha kunnat starta den själv… :/

Eva_A
0

När jag började med ponnytrav så var det samma åldersbegränsning på kat. A som nu, märkligt nog hade kat. B en märklig avart där det inte fanns någon åldersgräns för kvinnliga körsvenner men 18 år för manliga.

Mycket märklig regel tycker jag. Jag har alltså tävlat mot äldre kvinnliga kuskar. Det märktes inte så mycket fast det var rätt fränt som 13-åring att blåsa ifrån vuxna kuskar.

Sen ändrades det till 25 för båda könen förutsatt att man inte började köra varmblod. Då var det tvärstopp. Man valde alltså om man ville fortsätta köra ponny eller gå över på varmbloden.

Själv var jag 13 år första gången jag vann ett mästerskapslopp och tror egentligen inte att åldern har så jättestor betydelse, rutinen spelar givetvis in men de som tävlade då hade faktiskt börjat i vuxen ålder. 

Jag tror att om det går förhållandevis bra smed ponny å blir det till slut så att man går över på stora hästar även om man inte tänkt det från början.

Angel
0

Jag tycker att man borde få köra russ mycket längre! Vad spelar det för roll, 25 eller 35?? Man är väl lika vuxen!

Dessutom tror jag att det skulle vara bra för rasen, att det som är superintresserade av att fortsätta tävla kan göra det. Många lessnar faktiskt på ponnytrav ändå, så det lär ju knappast bli ett överskott på "gamlingar".

Eller kanske en kompromiss? Låt heldagarna vara för "barn/ungdomar", men de lopp som körs med stora travet vara öppna för överåriga kuskar. Jag menar just russen, shettisarna tycker jag att de mindre/yngre kan får köra, de har ju inte så stor chans att hävda sig mot de äldre kuskarna.

Lillen
0

Som upplysning till Eva A kan jag berätta att kvinnliga körsvenner inte var tillåtet i stora travet utan dispans på den tiden. Därför var reglerna olika för killar och tjejer.

Jag håller med Angel att det säkert skulle vara bra för russen om fler kunde få köra tävling.  Russet är ju faktiskt en utrotningshotad ras och det föds ju inte så värst många föl varje år, vore det inte för travet vore nog intresset för russ ännu mindre.

Emmma
0

Shettis åldern kunde vart högre..
Lite tråkigt när man har en shettis och nu är för gammal :(
Den går ju knappast att rida själv och aldrig i hela mitt liv att jag skulle få för mig ens att sälja henne!

iiirma
0

#27 jag kände samma sak som du när jag började närma mej ålder att inte få köra A-ponny:

"Aldrig att jag tänkte sälja ponnyn som jag haft i 13 av mina 15 år! Aldrig"

Men jag ville inte offra hela min hobby för den sakens skull! Så jag tog mej samman och tänkte att han vill nog fortsätta att tävla så länge han får! Idag bor han i danmark där han supertrivs med livet! :D Nu har jag B-ponny ^^

jessssica
0

Jag tycker att russådern är bra men jag tycker att man ska  höja åldern för att köra shettis!!

VeronicaP
0

Jag tycker fortfarande att åldern är bra för båda kategorierna , kolla en del 15 åringar som man ser köra sina shettisar de är ju så stora bakom så det inte ser klokt ut allas , där kan man snacka om oharmoniska ekipage.

Kratern
0

Lite kluven i frågan är jag nog……

Många är egentligen inte mogna förrän vid 10-12 årsåldern (med tanke på hur allvarligt alla reger ska följas). Det blir inte många år på shettis då.

Samtidigt håller jag med om att det inte ser riktigt klokt ut ibland med de stora kuskarna bakom shettisarna.

Svår fråga.