Vermo, Finland Startlistor 8.10.
1. ponilähtö klo 17:55 B-Ponit tasoitusajo 1600 m ULHO:n SuperStar p. 2.11.0 + 20 m/ 2,0 s pt. 200 m. P. 130 e.
# Hevonen / Ohjastaja Matka:rata Autoennätys Tasoitusennätys Voittosumma
1 Triztan / Elina Veijalainen 1640: 1 2.07,9aly 2.07,5ly 814 €
2 A'res / Janika Pasi 1740: 1 54,9ake 57,4ke 2 488 €
3 Lasius / Piia Iso-Kouvola 1760: 1 54,6ake 56,3ly 2 961 €
4 Trogen / Henna Halme 1800: 1 51,9ake 51,5ke 2 605 €
5 Dolly Roll / Fanny Suomela 1800: 2 50,4aly 51,7ly 6 311 €
6 Gumino* / Janina Seppälä 1800: 3 38,2aly 41,5ke 10 895 €

Gumino vinner, Dolly,Trogen,Lasse och Ares delar nesta platserna och Triztan kommer sist.
Vi far och göra ett likadant resultat som för en vecka sen, men hoppas på mindre galopper
Vi satsar på att köra rekordfart efter Gumino.
Hoppas bara att Lasse inte är på såna övervarv som förra gången
Bra handicappat och spännande lopp. Dristar med att tippa Gumino som vinnare. Men man vet ju aldrig, alla lopp ska köras, trav är trav.

Hehe, vilken högoddsare det blir om Gumino lyckas vinna ;)
Stackars Triztan. Han lär aldrig kunna komma först i mål med sånna här lopp. Nog för att han gillar att leda och att han gillar korta lopp, men det här är ju nästan oförskämt mot honom. Springer han på nytt rekord får han ädå storstryk av de andra. De kan ju jogga förbi honom.
Ja handicap systemet är inte rättvist på långa vägar i Finland !

Handicap systemen är lika i Shetlandsloppen, men det finns så många fler Shetlänningar än russ i Finland så där finns det mera att välja på utom i snabbloppen där bl.a. Golda Apache för det mesta vinner fördel.
Det är fritt fram för andra svenska ekipage att anmäla till Finland.
Ju flera som anmäler desto fler lopp kan skrivas ut.
Det händer att russloppen i Finland blir inställda pga. för få anmälda. Hade inte Gumino varit med hade troligtvis även detta lopp blivit inställt, eftersom Vermo inte kör med färre än 6.
Har sett bra och spännande och framförallt mer jämna shettislopp i Finland än vad man sett här på långa tider. Även i Sverige finns det orättvisa penninglopp där ruskigt snabba hästar står t.o.m. långt före mycket långsammare hästar.
Maxtilägget för russen i Finland är väl 200 meter, eller har jag fel ?

De har maxtillägg i alla lopp de skriver ut, sedan beror det ju givetvis på vad de skriver för typ av proposition. Det är inte många lopp som skrivs ut som tex så snabba ponnyer som Gumino får plats i. Det är autolopp, och de är inte så vanliga i Finland, samt lopp som detta, där det inte är stängt för de snabba.
Banorna i Finland passar ponnyerna alldeles utmärkt, då det inte är så kraftigt doserade svängar. Ponnytravet sköts professionellt med ordinarie personal, de är vänliga och hjälpsamma på alla sätt och vis.
.
Det är så långt att åka bara..

#9, tror att ni har även kortare väg än Seppäläs ;)
#7, ja du har fel. I Finland har vi max. tillägg i varje lopp (kategori A & B) och det beror på distansen. Om ponnyn pga. seriedefiniering får på nedan angivna tävlingsdistanser mera tillägg än nedan anges är ponnyn inte berättigad att starta. Längsta tillägg med hänsyn till kompensation kan vara * på under 1600 meters grundsträcka 120 meter * på under 2000 meters grundsträcka 200 meter * på över 2000 meters grundsträcka 240 meter.
Man kan använda också "längsta tilllägget" (pt på finska) i snabbloppen men det gör man inte ofta. Här i Vermo-loppet det finns, annans kunde inte hästarna 1.51,0 och bättre anmälas.
Dom som har allrig tävlat i Finland kan visst inte kritisera våra loppen, tycker jag. Vi har mycket, mycket jämna loppen i Finland som ni har i Sverige - det kan jag uppriktigt säga…
Jag menade inte att kritisera. Alla får väl anmäla till de lopp de vill. Jag mer konstaterade faktum.
Finns det lopp där man inte har intervalltillägg?
Skulle gärna åka över om det inte vore så förtvivlat dyrt. Jag beundrar alla som åker t.o.m. till Gotland. Tycker dessutom att det är lite läskigt att åka båt med transport. Speciellt sent på hösten och vintern. (Har lite Estonia-noja)

#4 Fint att Trizan är också anmäld, föratt dehär långsammare vill inte, såklart, anmäla mot oss snabbare, men vi har så lite ponnyn och alla med olika farter, så vi måste tyvärr göra starter som är ganska ojämna, speciellt om vi vill ha de snabba med. De snabba och medel-snabba har förstås en bättre situation.
#6 Det måste jag ännu tillägga, att då jag anmälde Lasse så var han den femte och Gumino var redan anmäld. Iitu anmälde Dolly senare, och det säkrade starten.
Huvudsaken att loppet körs, föratt vi har så lite starter och vissa av dem körs inte över huvutaget föratt de finns inte tillräkligt ponnyn. Jag sade till Piia för en månad sen, att hon ber Jannie att anmäla Gumi hit. Vi tar nämligen det här som en fördel, då Lasse har sprungit sina bästa starter i Finland med Gumino. Dethär önskar vi nu också 
#9 Inte är det så lång väg hit ;) i Kilometrar lite, men i dygn lite längre, då vägen över havet tar sin tid = ). Vi har konstaterat, att härifrån är det lättare att fara till tex. Solvalla än vad det är från Norra-Finland.
#11 Vi har ännu följande starter (för dom långsammare, men i dehär passar min egen…)
Turku 12.10. tas.ajo 1600 m p. 2.10,0 + 20 m/2,0 s (50,0 och långsammare)
Oulu 13.10. autostart 1600 m
30.11. Kuopio Tas.ajo 1600 m p. 2.10,0 + 20 m/1,9 s (51,0 och långsammare)
Jag gissar på att Gumino är med den 13/10 ;)

#0 Kom ihåg att placera ditt inlägg i rätt kategori! Det underlättar för de som i framtiden vill hitta det du skrivit!
Jag har nu flyttat ditt inlägg till kategorin "Tävling"
MVH Medarbetare
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus