Bett?
Hejsan vad är det för skillnad på tvådelat,tredelat och ett vanligt bett. Är det nån skillnad för hästen?
Sj andvänder jag tvådelat bett, men har sett att många andvänder tredelat lr vanligt. Är tvådelat inte bra?
Vänlig för svar=)
Hur menar du med vanligt? är inte tvådelat vanligt?
Själv tycker jag rakbett är de bästa, dels för jag tror de ligger bättre i munnen på hästarna än de tvådelade och det kan heller inte skava..
tredelat använde jag när jag red dressyr, för att lättare kunna styra hästen. Jag har inte sett någon travponny som har tredelat, men som du säger så finns det säkert sådanna med. Alltid fyller det någon funktion, alla hästar funkar med olika bett. Hemma kör jag med rakbett, på tävlingar kör jag med cresendo, men tror inte att jag kommer att behöva andvända det så länge till, för han börjar bli lunganre på banan nu.

Har hört att tvådelat bett inte alls är bra för dessa små ponnymunnar. Men vet faktist inte själv, kör än så länge på tvådelat bett men nästa säsong då jag förhoppningsvis tar hem en annan ny ponny kommer jag förmodligen att byta till ett rakt.
Tredelat bett är det starkaste bättet av tvådelat och rakt. Hur det är i hästens mun vet jag faktist inte.
Men eftersom att så pass många (enligt mej) fortfarande använder tvådelat bett tror jag inte att det är så super-duper fel om man använder det. Däremot är det ju klart att ett rakt är bra mycket skönare i hästens mun.

För att ett tvådelat bett ska vara bra, så är det viktigt att det är av exakt rätt passform, vilket ofta kan vara svårt att bedömma. Är det för långt är det väldigt lätt att det kan trycka upp i gommen på hästen.
Ett rakt bett är enligt mig det bästa. Där gör det inget om man har något fel storlek, för det ligger ändå på sin plats i munnen.
Att tredelade skulle vara skarpare tycker jag inte stämmer, alla bett är skarpa med en skarp hand!

# 1. hehe jag menar raktbett som vanligt, kom inte på vad det hette ;)
jag använder tvådelat. det är precis som ett vanligt ridbett bara att dom gjort om det. conrad får inte skavsår av det. int eheller sår i munnen, och jag tror att det skulle märkas om det gjorde ont i munnen. ja skulle inte säga att tvådelat inte e någe bra, men sen har jag inte kört med nåt annat bett. rakbett tkr jag borde va ganska skarpt, ja kanske har fel^^ om man tänker sig att man sj skulle ha ett tredelat bett, så skulle ja gissa att det var skarpast efterssom man får hela bettet upp i halsen om man bromsar. svårt att förklara i text hur ja menar =P
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Jag använder ett tredelat travbett på Polenta, hon hade tvådelat förut. Men jag fick för mig att byta och prova ett annat på henne, tycker hon är trevligare i munnen med tredelat, känsligare, hon fungerar bra på det.
Vad jag har hört så är tvådelat inte alls bra, men det är ju som sagt vad man har hört .. har även hört att inte tredelat är bra med, men men ..

De som är känsligare i munnen har vi rakt bett på, (i plast eller silikon)de andra kör vi med de vanliga tvådelade travbetten med skänklarna på.
På den ena ponnyn som inte trivdes alls med bett i munnen förr hade vi ett tjockt rakt skumgummibett. Det var kanon till honom och det enda som fungerade alls på banan under flera år.

#3 ja, det är då vad jag har hört av en proffs-tränare.
Att alla bett är skarpa med en skarp hand, mja…

Tvådelat bett är bland det värsta du kan sätta i din hästs mun. Många (inte alla, men många) ponnyer får problem med dessa då de trycks upp i gommen och skapar stora sår..
//Mickan
Har bytt från tvådelat till tredelat på Tur-Bo och trivs mycket bättre med det tredelade.
Jag tycker att man ska försöka pröva sig fram till ett bett som passar hästen, oavsett om andra tycker si eller så. Sedan kan det vara bra med tips för att veta var man ska börja.

kan tillägga till #8.
Ifall man har en häst som är välldigt mjuk i munnen så är ju det mildaste bettet skarpt i hästens mun.
Har men en häst som är lite "hårdare" så kanske det behövs ett skarpare bett för att det ska bli skarpt i hästens mun.

Jag använder aldrig tvådelade. Antingen raka eller tredelade!
På tävling har jag ofta raka läderbett, entöms eller bygelbett eftersom han blir himla stark i viss lägen.
Hemma har jag ett vanligt tredelat.

Okej. men vad föredrar ni för bett man ska köpa? Sort och märke?
Om ni undra hur ett tvådelat bett uppleva av ponnyn, gör följande.
Ta det tvådelade bettet i en knuten hand. Tag i bettringarna och dra lite bakåt så som du gör när du tar i tömmarna/tyglarna. Då känner du hur bettet viker sig på mitten och trycker dig i handen samt att ringarna pressar på handens utsida. Gör sedan om samma sak med ett rakt eller tredelat bett. Då kommer ni aldrig fundera över vilket bett ni ska välja till er ponny.

Okej atck så mkt :)

Jag använder heller aldrig 2-delade bett.
De flesta av mina har rakt bett. Några har 3-delat. Valter har 3-delat Pessoa när har går dressyr och hoppning.
Men som sagt - aldrig 2-delat!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#15, bra tips!

Vi kör omväxlande med tredelat och rakt, aldrig 2 delat.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#0 Kom ihåg att placera ditt inlägg i rätt kategori! Det underlättar för de som i framtiden vill hitta det du skrivit!
Jag har nu flyttat ditt inlägg till kategorin "Utrustning"
MVH Medarbetare
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
man kan inte säga att ett bett är jätte bra o funkar på andra och att ett annat bett är värdelöst.
man måste se från hur hästen är som individ och hur dens mun ser ut. (tex om den har låg elr rätt stor gom) sen kan det vara bra att variera så att trycket blir olika. och hur starkt det är avgör handen ;)
håller med alla som säger att tvådelat är det sämsta! Min kompis hade ett tvådeöat på sin ponny och han fick sår i munnen och jätteont efter att det tryckt upp i gommen, Så tvådelat är absolut inte bra.
Jag körde med rakt bett på min ponny i början och det gillade jag först men jag visste inte så mycket annat, men sen när jag köpte ett vanligt tredelat, inte ett travbett, så blev hon mkt mjukare i munnen, hon blev lättare och styra och mycket roligare att köra. så jag skulle rekomendera ett vanligt tredelat ( inte ett tredelat travbett)

#22 Varför vill du inte ha travbett? Det enda som skiljer är ju att travbett har skänklar och fasta bettringar vilket inte jag tycker är någon nackdel, så nyfiken på varför du hellre har "ridbett" :)
#23 Ne jag tycker att min häst går mkt bättre att svänga och hon blir mycket mjukare i munnen med ett vanligt tredelat. men det är ju olika från häst till häst :) men jag föredrar vanligt tredelat på just min ponny och jag tycker man ska testa, för testar man inte så vet man inte. jag har gummiringar oxå på bettet så hon inte kan nypa sig på något sätt i mungipan ( även om det inte går att nypa sig på just det tredelade jah har, så öre bättre att vara på den säkra sidan och bettet passade mer med lite extra fyllning )

#24 klart att man ska testa ett nytt bett om man känner att det inte funkar eller så.
Men ska man köpa ett nytt bett bör man ju tänka på vad som man tror blir bäst för sin häst.

#24 Jag förstår varför du har tredelat på hästen, men inte varför du just vill ha vanliga bettringar, alltså inte fasta bettringar och inga skänklar. Jag har själv tredelat på min ponny, vart en enorm skillnad med bettbytet.

Jag använder tvådelat travbett på Stjärnfall, han går helt klart bäst på det, använder 3delat tränsbett på Dite..
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Forslag til bitt jeg kunne prøvd på min ponni? han tar alltid tungen over bittet, og jeg har bare to forskjellige bitt til han og det er vanlig to-delt travbitt og trinsebitt. Jeg får ikke på han tungebånd og tungefeilsgummi funker ikke… har litt lyst å prøve rett bitt, men etter det jeg har hørt er det mye skarpere enn vanlig, hva mener dere?

tredelat är mer format för hästens mun, tvådelat som skrivet av föregående här, kan tryckas upp i gommen om de blir användt fel och om man är hårdhänt.
Jag har 3 delat travbett och ett rakt silikon bett, funkar super.