Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 776 ggr
Fatiima
0

Vaccination och maskning

Kan börja med skriva att jag vill inte ha påhopp för visse värse utan skriver för att jag behöver råd och inte som sagt påhopp.

Jo, jag har ägt en häst nu i snart 3 år och han blev vaccinerad innan jag fick honom så tänkte inte så mkt på det. H*n ska ju ha FT om treår igen, så kollade igenom allt och såg att jag helt glömt bort den åriga vacc. F

Så nu är min fråga, behöver jag gundvaccinera honom igen?

Så en sak till, när avmaskar ni era hästar om året?

crazycattiz
0

För bästa skydd ska du grunda om men det räcker med två sprutor.

Jag tar regelbundna träckprov. Stoppar inte i hästarna gift om det inte behövs.

wilson
0

Om du har för avsikt att starta något annat än trav så måste du grunda om…

Jag maskar 1 gång på våren och 1 gång på hösten (men det beror lite på bete och vilka hagar de gått i, plus omde tappar glansen eller annat som tyder på mask, träckprov gör vi ibland)

equuleus
0

På våren och hösten tar jag prov på hästarna för att se om de måste avmaskas.

Tog nu på hästarna och storhästen hade mycket mask och ska avmaskas medans lillen hade 0 :)

joooossan
0

#1 Möjligen dum fråga men har aldrig hört det, täckprov? Hur ? :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Fatiima
0

#2 Det är endast trav..

equuleus
0

#4 Kan köpa kolla masken på b.la. Granngården där du skickar in prov av hästens bajs och som de undersöker om den har mask. Super enkelt och snabbt och du ser om du verkigen måste avmaska.

joooossan
0

Men va smart ! Det måste jag prova i år ! ^^ TACK

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Fatiima
0

#4 Vet du vad det kostar?

Som sagt ska jag endast köra trav. då är det inget MÅSTE eller ? Vad jag vill veta är om de spelar roll för HÄSTENS skull, det är för h*n jag gör det ;)

equuleus
0

#8 Om du menar kolla masken så går de på 299:-.

StuteriSolo
0

Har du din häst uppstallad på ett ställe med många andra ägare och hästar är det bra om den är vaccinerad mot hästinfluensa, ju fler hästar som är i rörelse där man står desto större är risken för smitta. Har du bara dina egna häsatr och springer inte i andra stall så klarar du dig bättre.