Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 3120 ggr
savrarpstuteri
0

Snabblopp på Tingsryd........

Stod o tittade på snabbloppet på tingsryd idag o med det startfältet förväntade man sej en "härlig upplevelse"…..ack vad man bedrog sej för det blev tvärtom…….ett lopp man upplevde köras med stor avsaknad av ödmjukhet inför sina arbetande ponnyer.

Det var nog bara ett ekipage (tror att de gjorde årsdebut idag) som man minns positivt.

Det gapas, skriks, drivs, allt för att man skall komma till så bra position som möjligt, när ponnyerna sen galopperar får de direkt mycket starka inbromsningar  - undrar hur det känns i mun , hals o själ hos lilla ponnyn som just blivit ombedd att skynda sej…..-

Inte ens löpvilja o travsäkerhet räcker för att slippa spö o tömslag över ryggen.

Är det så här vi vill ha ponnytrav???
I mitt tycke börjar det bli dags att ta upp frågan hur vi skall premiera välkörande, -inför sin ponnys bästa- ödmjuka kuskar?

Jag är mycket medveten om att jag lär mista huve´t med mitt inlägg ovan men hoppas innerligt att fler vågar ta upp detta ämne så vi får en så trevlig sport som möjligt.
annette@savrarpstuteri.com  070-5549271

Kima
0

Jag håller med!

CarinaA
0

Det låter som om det inte fanns några domare i Tingsryd idag ……………….??!! fast det ær klart , jag har ju inte sett resultatlistan æn !! finns kanske både avstængningarna o skarpa varningar…………………………..Skäms

joooossan
0

Hann aldrig se loppet, men det låter ju förj-vligt på ren svenska !

Josefinejumpforjoy.blogg.se

muskot
0

Jag missade också det loppet!
Håller med om det du skrivit.

MarcusJohansson
0

Många kuskar är ruskigt duktiga tycker jag, men i bland drabbas vissa av fartblindhet! Jag kan köpa argumeten här helt enkelt!

Tusen
0

Tycker tyvärr att detta fenomen blir allt vanligare även i lite långsammare lopp. Framför allt vispas det rejält med tömmar och det skriks en hel del. Där har domarna något att jobba med framöver. Skulle önska att fler använde följebil i ponnyloppen. Det ändrar en hel del lopp där de har använts.

Mest synd är det om de ponnyer som normalt inte är vana att kusken skriker och vevar med pisk och tömmar. De blir ofta skrämda till galopp av andra kuskars liv och rörelser trots att den egna kusken kör korrekt. Det borde nästan leda till diskning om man skrämmer en annans häst till galopp. Vet att det används av vissa som metod. Tragiskt!Skrikandes

Rajmon
0

#6 Bra skrivet!!

Gottis
0

Varför inte filma lopp och sen gå igenom med kuskarna vad som är rätt och fel?  Eller travklubbarna kör utbildningslopp med samma tanke med film och genomgång. Många vet inte att dom gör fel när dom kör sina lopp. När man tagit sin licens sen är det ju bara att köra och igen uppföljning och vidare utbildning. Inom ridsporten tränar dom som tävlar för tränare både en och flera gånger i veckan för att lära sig mer. Bara för man tagit sin kusklicens är man ju inte full lärd!

ryttarn
0

#6 Mycket bra skrivet.

Såg ett långsamlopp på solvalla där en kusk uppenbarligen satte oljud i system. så fort hästen som låg tvåa kom upp jämsides skrek hon och hojtade så det hördes över hela banan. Såg sedan på videon och konstaterade att hon även körde på varenda vit "pinne" så fort den andra hästen kom upp troligen medvetet för att föra oljud. Nu lyckades till slut den andra hästen komma upp och förbi trots detta, men det får inte gå till på det viset. Det som irriterade mig mest var att när den drabbade kusken la in en protest och ringde upp till dommaren fick han kommentaren "Du vann ju, så vad har du att klaga på". Den attityden från dommaren och dennes syn på regelverket skrämmer mig!

Enligt regelverket skulle den kusken vara diskad, nu har jag inte sett resultatlistan så jag vet inte om det ens blev någon påföljd för henne.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

#8 Så rätt, så rätt. Men jag vet att försök till vidareutbildning bland ponnykuskar är supersvårt att genomföra. Har jobbat med det tidigare tillsammans med olika instuktörer men endast ett fåtal tycker att de vill lära sig mer. Alldeles för många tycker att det KAN köra bara för att de kan piska fram sin ponny på banan. Finns även många äldre kuskar (inte bara yngre) som skulle behöva lära sig KÖRA sina ponnysar och inte piska och dra i dem. Men det svar man får är oftast att: "jag kör faktiskt ponnytrav och tänker inte hålla på med en massa annat trams".

Cashorcredit
0

#10 Håller med det du skriver om. Det läskigaste är även att (vad jag har sett iaf) så är det mest äldre som sliter, drar och piskar fram sina hästar. Borde inte de äldre kuskarna veta bättre tycker man. Dessutom är det hemskt hur vissa kör vingligt på banan, kör i två spår osv. Jag som oftast startar med tillägg får MINST en gång "tvärstanna" min häst, styra fort år sidan osv för att kuskarna kör illa i varje lopp. Jag tycker att det är hemskt.

PromiseMinanMorfeus
0

det är hemskt att se hästarna dras ner när dem galopperar, de kommer till slut sluta springa om man fortsätter dra dem så himla hårt i munnen! Tänk er själva, man kommer aldrig våga springa igen om man vet man får ont i munnen varje gång!

SLennartsson
0

Riktigt bra skrivet!

Håller med till 120 %!

savrarpstuteri
0

#6 , 10 mycket bra skrivet som fortsättning på ett problem vi måste börja jobba på för att få bort o därmed få ett trevligare ponnytrav.

#8 Om du kollar tidigare listor ser man ofta (tyvärr) samma kuskar dömas för samma "fel" gång efter gång……då kan man ju inte påstå att de inte vet vad det är för fel?
Det syftas också på ridsportens vidareutbildningar. Vid tex dressyr är det  förbjudet att smacka eller använda spö.
Om något av det ändå görs får man "felpoäng" direkt o det vore kanske nåt ?

Först i mål behöver inte vara segraren. Galopper, drivning, oljud o övriga förseelser får en straffpoängskala o summeras som minuspoäng o kvar står kanske en "rättmätig" segrare. Bara en ide´…..spinn vidare på hur vi skall utveckla ponnytravet som en sund sport både mot ponnyerna o de tvåbenta utövarna.

ryttarn
0

#9 Nu har jag sett resultatlistan, ingenpåföljd alls för denna kusk som betede sig mycket regelvidrigt. En annan kusk i ett annat lopp blev dock bestraffad för oljud, men det var ingenting i jämförelse. Tydligen har dommarna inte samma regelverk gällande alla kuskar…..

Jerker Klang,

www.isil.se

[Russ-park]
0

Fint inläg - hållar med 100% !

Fortsätt diskussionen - horsemanship gällar också för travponyssar. bj / dk

hannibal-roll
0

Mycket intressant diskussion!

Själv får jag väl räknas till skaran av "äldre" som kör snabb ponny. Jag har slutat räkna hur många gånger jag blivit snuvad på placeringar och tom segrar pga. att andra kuskar kör förfärligt illa. Jag är övertygad om att det i många fall är just för att vinna fördel men ser också att det i många fall beror på okunskap eller att det blir fel (alla gör fel ibland). Skrik, oljud, tränsel, galopperande ponnyer åt alla håll, tvära inbromsningar och dålig voltning är vardag för mig och min ponny. Själv känner jag att det inte finns nåt jag kan göra åt saken, allt som händer mitt i loppet verkar sorteras bort av någon anledning (reglementet?), man kommer undan med dåligt uppförande och därmed är det tillåtet?

Många gånger har jag varit uppe hos domarna för att påpeka saker som hänt men inte en enda gång har det lett till ens ett intresse, hände det inte i starten eller på upploppet så är det hellre fria än fälla…..

För inte så länge sen var jag med i ett lopp där det ar ovanligt stökigt, min ponny blev skrämd till galopp i starten vilket sedan följdes av sedvanlig trängsel, galopper och oljud. Vem tror ni fick en varning? Jo jag, som höll mitt spår och tog närmaste vägen till mål utan en massa skrik och hets. Min varning var säkert berättigad men jag undrar iaf hur alla andra kuskar kunde komma undan med sina tilltag?

Cashorcredit
0

#17 Man undrar ju vad domarna tänker på ibland. För några år sedan var jag med i samma lopp som en annan kusk i ett flertal lopp. Det var ofta så att hon körde fult och snävt osv mot mig och även andra MEN i ett lopp när hon ledde och jag var påväg om drog hon ut spöt i ansiktet på min häst så han började gallopera, när jag kom ifatt igen gjorde hon samma sak. Jag blev diskad och fick nog, så jag ringde upp till domarna, då tog dem in båda oss i samma rum och frågade henne om hon gjorde så med flit, såklart att hon sa nej. Därefter hände ingenting.

Jag tycker att det borde vara hårdare straff och inte hela tiden hellre fria än fälla..

savrarpstuteri
0

Om vi går tillbaka till mitt grundinlägg så efterlyser jag tankar o idee´r om hur vi skall "premiera" välkörande kuskar o därmed "stävja" tjuv o rackarspel mot sina ponnyer (o medtävlare).

Det må så vara att det finns de som tycker domare gör fel (jag är domare o tål kritik….helst skulle jag vilja slippa vara domare om det bara funnes fler som ville utbilda sej o ställa upp som sådana!!!) men vi skall väl också lägga mer vikt vid, o krav på, att de tävlande skall uppföra sej ?
Det blir lätt att man skyller på domare, arrangörer, tävlingssekt osv i stället för att ta tag i kuskproblem.

Tävlar gör vi väl ändå för att det skall vara kul o att man skall få härliga spännande upplevelser tillsammans med sin ponny o sina kamrater?

stally
0

Måste bara tillägga att domaren inte kan höra när det skriks i loppen.

Kuskar som  , blir störda måste själva kontakta domaren.

Förr fanns kurvkontrollanter som va funktionärer, för att kontrollera sådant i loppen. På t.ex. Solvalla tillsätts sådana kontrollanter på  tävlingar.

Personligen tycker jag detta skrikande och illa behandlande av hästar och kuskar skall bestraffas med avstängning.

Jag vet flera hästar som måste dövas och stängas för att det finns kuskar som skrämmer dem.

Jag tycker absolut att duktiga kuskar skall premieras, men oxå att straffen bör skärpas.

hannibal-roll
0

Jag tror att det är svårt att komma till rätta med problemen om det inte straffar sig utan snarare lönar sig att köra "illa". Därför ville jag föra fram att det som medtävlare är svårt att få gehör för att man ogillar hur en viss kusk kör. Det gör ju att det faller på domarna att agera mot kuskar som uppför sig illa i sulkyn. Jag tycker absolut inte att våra domare gör ett dåligt jobb utan jag tror snarare att felet ligger i vårt reglemente.

Sen faller sådana dåliga kuskinsatser som beskrivs i tråden helt klart utanför mina ramar för bra horsemanship. Då är ju nästa fråga hur man botar dålig horsemanship? Är det brist på förebilder? Kuskar med taskig körstil som vinner mycket och har snabba ponnyer kanske blir förebilder för de yngre (som såklart tar efter)?

stally
0

#21 Vad menar du med med din sista mening?

Syftar du på att kuskar med "taskig" körstil skulle vara framgångsrikare!?

Miii4
0

Minns att en mycket framgångsrik ponnykusk på sin tid förfarade sig över hur jockeybarnen skrek på sina ponnysar, och undrade hur det skulle se ut om vi "små-kuskar" höll på så. Tråkigt nog hör man många shettiskuskar skrika som bara den nuförtiden också, så det är inte bara russkuskarna med ålder!

Appropå galopper så ser man oftast mycket taskiga nedtagningar ju snabbare det går, jag fattar väl också att det tappas en massa meter. Men olycksrisken stiger också enormt när man sätter en snabbhäst på "röven"…

Till sist vill jag bara påpeka att varje bana borde ha kurvkontrollanter!!!

alfa
0

Till tråd skaparen. Jag håller också med att det är ett ofog med allt skrikande och stojande i loppen, men jag reagerade på att du skrev att du stod och tittade på loppet, du var ju domare varför agerade ni inte?

bakelse
0

#23 Men vad hjälper det om dom bara skriver inlägg här och inte agerar på tävlingsbanan????

ryttarn
0

Visst behövs det både "morot och piska" för att stävja dessa tilltag. Men oavsett vilket så måste någon dömma/bedömma.

Innom hoppsporten förekommer det ibland att man har ett "stilpris", dvs den ryttare med bäst stil får ett pris. då bedöms ridningen, sitsen och betteendet mot hästen. Detta vore kanske något att ha på heldagarna. Om inte annat för att framhålla förebilder.

Samtidigt krävs det att dommare dömmer efter regelboken, att ligga och konsekvent köra på varenda banmarkering som jag beskrev i ett inlägg ovan borde vara omöjligt för en bandommare att missa.

Kontrolanter finns idag oftast enbart i stallkurvan, där brukar ekipagekontrolant och ibland även veterinären vara bandommarnämndens förlängda öra och öga. Men jag tror det behövs fler. Problemet är, precis som #19 påpekar, att det är så förbenat svårt att få folk att hjälpa till på travdagarna. Är man bara tillräckligt många som hjälps åt behöver detta inte vara så betungande.

#18 Tror mig komma ihåg det loppet, har för mig det var på Örebro. Hela staketkuskligan var så förbannade så det nästan kokade, men dommaren gjorde inte något för att stävja tilltaget.

En av mina ungar fick en skarp varning för att ha gjort segerskest innan hästen bakom kommit i mål men när våran häst i ett annat lopp fick benen "klippta, tre gånger i samma lopp vart det inte ens någon "åthutning". Detta illustrerar ett av de största broblemen men okså ett dilema. Dommare kan inte se allting, men om dessa "missar" stadigt gynnar hemmakuskar, som är fallet på vissa banor, så ger man väldigt dåliga signaler till de aktiva.

Som dommare har man ett enormt ansvar när man dömmer och man måste hålla stenhårt på sin intigritet. En dommare kan givetvis missa händelser, ingen kan se allt, men när en kusk protesterar mot beteenden på banan så måste dommaren utreda incidenten och inte bara avfärda den.

Jerker Klang,

www.isil.se

juliapettersson
0

#26, Eskilstuna hade under sina dubbeldagar (?) stilpris till en häst & kusk i varje lopp. Tycker det var en kul idé!

ryttarn
0

#27 inte dummt…. men jag tror det kan vara bättre och ha ett pris för hela dagen, "moroten" går kanske att göra lite större då…..

Jerker Klang,

www.isil.se

stally
0

Eskilstuna har ju väldigt m.k.t. bra och engagerade! Givetvis ska morötter finnas, i massor.

Men "gaphalsarna" som förstör loppen bör endå få kännbarare straff. Det är jag fast besluten om.

Tusen
0

#20 Självklart hör inte måldomarna hur det skriks på banorna men se borde de kunna göra i alla fall. Följebil med kurvfunktionär används även isdag på vissa banor. Fast ibland har man t.o.m stått i bandomartornet och hört kuskar skrika som galningar i loppen. Men då är det också svårt att avgöra vem som skrek. Enda lösningen som jag ser det är följebil.

Annars är väl #27 Julias förslag jättebra. Stilpris till snyggaste körningen i varje lopp. Undrar vem som ska ha den uppgiften bara. Brukar vara svårt att få ihop folk till tävlingasdagar ändå.

savrarpstuteri
0

#24 Visst reagerades det o varningar finns (se mer än en lista) o körsven var uppkallade i tornet. Tyvärr var jag inte skärpt nog o kollade att de varningar jag som kurvdomare la kom med på listan.
Mänskliga faktorn "tappade bort" en del då det var lite rörigt en stund  efter loppet o ingen annan än jag skall ha kritik för det, för jag borde kollat att det stod på listan.

Oavsett vad domarna dömer så har ju kuskarna redan visat bristande respekt för sporten, konkurrenter o sina ponnyer som jag ser det.

Istället för att klanka så ber jag än en gång om förslag hur vi skall premiera välkörning o stävja motsatsen.

Eftersom det kommer fram en del synpunkter på domeri så ber jag även om förslag hur vi skall få in fler till att vilja bli domare o jobba på att domarna dömer lika o som jag uppfattar det -tycks i tråden här- ökar skärpan.
Det behövs massor av domare för det är en ideell insats man gör som sådan o det är säkert mer än en domare som behövt "ställa upp" även om han/hon inte haft tid/lust bara för att en tävlingsdag skall kunna genomföras.

entill
0

#27. Jo tanken var god, men vem gjorde dessa, i många fall tvivelaktiga bedömningar?

Jo stilpris vore nog bra, men var hittar man en "stildomare" för trav?

Jag kan bara hålla med om att vidareutbildning och "tränare" till kuskarna skulle kunna hjälpa. Men som sagt, det finns många ponnytravkuskar som anser sig så duktiga att de inte behöver lära sig mer, de kanske är just de som mest skulle behöva vidareutbildning?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

prizze
0

Men sen måste man ta kuskarna som lämnar in en protest på allvar och inte bara avfärda dom!!!

stally
0

# 30 ja, om vi hittar ojäviga som kan köra följebilen…eller vara kurvkontrollanter.

Stilpris är bra, absolut, men kommer vi åt det vi vill då? Kanske vi får "hjälpa till" och säga till "fulisarna" själva…Skrikandes

Kanske de läser detta nu…Skrikandes

juliapettersson
0

Sen så tycker jag att man måste tänka på att majoriteten som kör är barn och ungdomar, inte proffskuskar! Man är inte perfekt, det är faktiskt svårt att ta snabba beslut om hur man ska agera i en fartfylld situation med massa hästar omkring sig, och ibland kanske det man väljer inte är det bästa och man stör någon.

Minns första gången jag störde någon i ett lopp genom att jag bromsade ner min galopperande ponny så att en annan fick vejja. Jag förstod faktiskt inte att man skulle flytta sig, ingen hade lärt mig det. Kanske något man borde gå igenom bättre på licenskurserna, hur man kör snällare mot sina medtävlare?

Det värsta jag vet är personer som blir störda, som sedan ska sitta och gorma fram en utskällning i loppet om vad någon annan har gjort för fel! Det är såå störande… Lös det snabbt med ett "akta" och sök upp personen och prata efter loppet istället.

savrarpstuteri
1

#25 Tack för din uppriktiga kommentar om min oduglighet i kurvan. Den hade varit något värd om du inte gömt dej bakom din bakelse utan vågat vara den du är.

Cashorcredit
0

#26 Det stämmer väl :) Bra minne du har!

stally
0

Nu fick jag en ideGlad`

Ekipagekontrollanten som samlar loppet, kan redan innan loppet uppmana kuskarna att vi inte accepterar oljud i loppet.

Och att inga häftiga upptagningar av galloperande häst är tillåtna.

Alltså en liten snabb genomgång på samlingsvolten.

alfa
0

Det skall ju helst inte finnas någon form av regelbrott men hur når vi dit ? att skriva i detta forum är ju en bit på väg men tyvärr räcker det inte.Störande rop, trängningar, felaktig spödrivning,olämplig nedtagning,sitta med pisken ute och vifta framför medtävlandes häst nos allt detta är vardagsmat och händer dagligen på våra ponnytrav tävlingar och vad gör man, jo man klagar på domaren. Jag har sett tävlande rusa upp i domartornet och klaga på en annan kusk som tex gjort en felaktig nedtagning men sen ett par lopp senare gör den som klagat själva en likadan förseelse men då är det inte lika viktigt längre för då drabbar det inte mig själv.Vi måste nog rannsaka oss lite allihop för att få bättring till stånds och sluta tänka att jag själv "kör som en Gud och alla andra är sjörövare".Ett annat viktigt forum är våra klubbmöte där man kan prata igenom problemen och sist men inte minst att fler utbildar sig till domare, ett önsketänkande hade varit ett fullt domartorn pluss kanske fyra körkontrollanter längs banan. Ja ja jag vet att det är en vision för ingen vill ställa upp som funktionär, folk har inte tid.

MarleneGustafsson
0

# 18, Jenny, jag har film på det loppet :-)

hannibal-roll
0

#22 Nej inte generellt. Spekulerade bara i var kuskarna "lär sig" dumheter, knappast på travskolan, så kanske genom förebilder?

stally
0

#41 Jag tror inte att detta är något man lär sig. "I stridens hetta" är det nog lätt till hands att överdriva rop och drivningar. Därför måste det nog tyglas genom att uppmana innan starten, därför är det lämpligt att ha bättre genomgångar med kuskarna. Genomgång förekommer ju ofta innan t.ex. provlopp, utbildningslopp.

# 39 Tror detta är ett utmärkt forum för sådana här diskussioner.

Kanske funktionärer kan ha koll på vilka som fått varningar innan i lopp, och tala med dem innan loppet de skall ut till.

Denna kommentar har tagits bort.
savrarpstuteri
0

#43 Vad bra med inlägg som ger kritik o svar i ett inlägg men är det så bra att häva ur sej så mycket när man inte ens vågar stå för det utan är anonym???

Grundinlägget skrev jag som privatperson, trodde jag var tydlig med det då jag skrev under med personliga kontaktmöjligheter o inte -medlem ur domarkåren.
Jag visar o ber om en diskussion o förslag om hur vi skall stäjva dessa felaktigheter inte bara i snabbloppen utan givetvis i alla lopp.

Besvikelse…..? över vad? besvikelsen jag om möjligt kände efteråt var att jag inte varit skärpt nog o sett till att varningar kommit med o då det i vissa trådar frågats efter varför domare ej agerat svarade jag med att det var jag som missat så att övrig domarkår ej skall behöva stå till svars för vad jag ej utfört korrekt.
Det är möjligt att jag inte sett andra felaktigheter som du tydligen sett eller bedömt dem på annat sätt i hellre fria än fälla regeln.

Du skriver också att det är magstarkt att anknyta det till ett speciellt lopp……….är det mindre magstarkt att som du gå ner till en person???
Vad min dotter gör på banan får hon själv stå till svars för o jag tycker det känns skönt att kunna kommentera att det väl visar att domarkåren är korrekt o inte dömer till "domarbarns" fördel? Om du sen kollar igenom tidigare listor ordentligt ser du att även jag lagt varning på henne.

Alla mina lektioner o kurser går ut på att träna ponnyerna på ett korrekt sätt o att ödmjukhet både mot dem, klubbkamrater o konkurrenter är av högsta prioritet. Vad de sen gör får var o en stå för själva!!!

Kan vi nu inte sluta klanka o klaga på varandra utan komma med lite synpunkter på hur man skall få "rätsida" på problem.
Det är ju snart både ungdomsting o rep.möte. Det vore väl trevligt o väl passande i tiden att ta upp goda saker för framtiden där???

Hagelberg
0

#43 Vilket fegt påhopp du gör. Du bevisar bara för mig att anonyma människors åsikter bara ska ignoreras för de är inget värda!

Tycker att det är en bra diskussion som tagits upp, själv tvekar jag att angagerar mig i ponnytrav för jag vet inte om klimatet verkligen är något för mina barn. Sen finns det människor som Annette, som verkligen ser barnen och ponnyerna och bryr sig om den lilla människan som gör att det är kul att tillhöra en förening/klubb och jobba ihop och poff, så är man på banan igen. Fram för fler klubbmänniskor med vi-känsla istället för anonyma surhäxor!

SLennartsson
0

#45, Håller verkligen med dig!

Tycker verkligen att detta ämne är något att diskutera, det blir väl nästan bara värre och värre?
Vart ska det sluta?

englan
0

#43 tack så enormt för ditt fina svar det är verkligen roligt och få ett sådant personangrepp på sig när jag inte ens skrivit något om det här…

Vissst fick jag b varning och jag har haft någon mer detta året det säger jag inget emot men när du inte ens våga står för vem du är och gör ett sånt här personangrepp som trycker ner hela en entusiasm om att tävla och ha kul med sina ponnyer…att man ska gå och behöva känna sig nästan som någon hemsk människa när man åker på tävlingar…du har verkligen lyckats få fram vad du vill ..tack än en gång FYIH

bakelse
0

#47 Jag tror inte det är dig hon vill anklaga. Bara belysa att det alltid finns två sidor på ett mynt. Om jag hade en dotter som tävlade och fått flera B-varningar för att ha trängt andra ekipage skulle jag inte bara säga att det får stå för henne. Vore jag hästägare med den åsikten som trådskaparen och mina hästar kördes fult mot medtävlare så visst skulle jag bry mig. Hur roligt och kul tror du dom som blir trängda tycker det är? Det har lyfts en del förslag här om genomgång med kuskar mm, ett annat kan vara att när man kört ojuste ska man be det utsatta ekipaget om ursäkt. För naturligtvis kan det någon gång uppstå en trång situation. Men då kan det väl vara på sin plats att be om ursäkt? Hur många gör det?

englan
0

43 och 44 varför kan ni inte visa vilka ni är varför måste ni gömma er bakom en anonym Avatar det är så jädrans fegt och gör det står för vem ni är istället sen kanske man kan börja diskutera..

VeronicaP
0

#49 Fast #48 verka ju veta vem det är Flört eftersom det skrevs hon och inte han Oskyldig eller den Cool

VeronicaP
0

Jag tror på att man inför varje tävlingsäsong , mitt i säsongen kunde ha lite informations träffar om regler och lite genom gång om hur man kör och inte kör sin häst , hur man uppför sig på banan osv .

Början på säsongen skulle man kunna kalla det Kick off tex och även där genomgå lite springspår , springband och voltningar mmm

joooossan
0

#51 Tycker det låter som en bra idé ! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

giffan
0

#51 Jätte bra idé

Problemet är ju bara att få kuskarna att komma till en sådan träff.  Iaf i våran klubb

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
0

#51 Vi har några gånger haft denna typ av genomgångar innom VPTS då Arne Florqvist gått igenom den incidentvideo som tagits fram för diskusioner på dommarkonferansen, har varit mycket givande. T

yvärr har detta varit i samband med höstmötet eller årsmötet, vilket snarare är efter än inför säsongen, en kick off vore nog inte helt fel. 

Det har även funnits möjlighet att få en kopia på denna video tillsammans med kommentarer hur olika, givetvis annonyma, dommare resonerat runt de olika fallen och hur det har dömts i det verkliga loppet. Frågar man Arne kan man säkert få ta del av detta matrial. Jag har kört det några gånger här hemma, både för gamla rävar med mer än 100 starter och för nybörjarkuskar med purfärsk licens. Diskusionerna efteråt blir onekligen mycket intressanta.

Jerker Klang,

www.isil.se

savrarpstuteri
0

#45 tack så mycket!!! Tycker om dej också Flört!!!

#50 o 51 Vilken strålande ide´du kom med i inlägg 51 Glad! Jag kommer gärna om jag är välkommen……Glad!!!

Kul att du i inlägg 50 skriver vad du märkt! Är det inte lite märkligt att anonym försvarar anonym??? Samma kvinnliga ansikte bakom??? Det finns ett tredje anonymt namn som passar in i gänget - Fredag-.

Personligt påhopp??? stört omöjligt för du är ju anonym……..Skrattande!

ganador
0

tycker att det borde vara som så att bara de som inte är anonyma kan skriva inlägg. anonyma kan komma med så mycket skitsnack som bara sabbar och trycker ner folk. bort med de anonyma på ifokus

Colt
0

Jag tycker det är hemskt att se sånt och visst blir det mer och mer! Den hemskaste utvecklingen tycker jag är när man ser väldigt unga kuskar som redan i låg ålder börjar slå och driva på ett felaktigt sett, och där tycker jag att en stor del av ansvaret ligger hos föräldrarna! Tillåter föräldrarna sina barn att slå på sina hästar i träning så visst sjutton gör dom det sedan även i loppen. Jag frågar mig vart känslan för hästen som ett levande individ tar vägen eller handlar det om okunskap hos föräldrarna?
Och jag vet att det kan vara känsligt att dela ut varningar och avstängningar till så unga kuskar men är detta ett återkommande problem så tycker jag inte att någon domare skall tveka att bestraffa kusken, om inte annat blir det en tankeställare för kuskens föräldrar!  
Hästens välbefinnande måste alltid komma i första hand.

giffan
0

"tycker att det borde vara som så att bara de som inte är anonyma kan skriva inlägg. anonyma kan komma med så mycket skitsnack som bara sabbar och trycker ner folk. bort med de anonyma på iFokus!

Och det skriver en som själv är anonym.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ganador
0

skillnaden är att jag inte skriver taskiga saker..

Cashorcredit
0
Trav_
0

Det jag verkligen hatar med ponnytrav är, allt skrik i loppen, och dessa nedtagningar av galopp, är det så svårt o bara lära sig att om det finns ekipage bakom då måste hästen fortsätta i galopp och ut ur fältet innan den får tas ned i trav igen, Och inte bara dra ner den direkt så dom bakom blir störd…….!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cashorcredit
0

#61 Jag tycker att det är vanligt folkvett att man svänger ut eller fortsätter att gallopera. Men vissa tänker bara på sig själva och att få bästa möjliga placering trots att man förstör för andra. Man har ju vart med om att ha fått loppet förstört ett ANTAL ggr!!!

Trav_
0

#62 ja precis!!! Tänk om jag som kör varmblod oxå bara skulle dra ner min häst om  jag får galopp!! Snacka om vilka olyckor det kan bli i dom farterna och dessutom väldigt fina böter!!

EmiliaLeo
0

Varför krångla till allt, har man fått licens SKA man kunna köra, och då ska man också bestraffas när man inte kör som man ska. är det bara jag som får känslan av att reglerna alltid tänjs i ponnytrav?

Har sett fler yngre kuskar som fått ringa måldomaren. Dom står med gråten i halsen, får en tillsägelse av domaren, när dom sedan går ut står det en tröstande förälder som säger "Bry dig inte om dom, du är jätte duktig".

det är tragiskt att se. Den föräldern säger mer eller mindre att det är OK att inte följa reglementet.

Bonanza91
0

#62, #63..Håller med er fullständigt! Det tillhör vanligt folkvett!….

Läste en annan bra grej här med…Stilpris hade inte varit fel, skitbra ide tycker jag… Det uppmanar till att ska följa reglementet, inte skrika osv… eller vad man ska säga, jag tror ni fattar :).

Mille
0

Igår hade Östanåkra en kuskgenomgång, precis somd et har givits förslag på i den här tråden. Där togs bland annat upp att man skulle tänka på att inte gapa och skrika, ta ut sin häst när den galopperar osv. förrutom den vanliga genomgången med starterna.

Men inte hjälpte det, för man hörde många kuskar skrika på sina hästar och på varandra, kuskar som slog med tömmarna, oschysst körning osv.

Stilpris, visst, bra idé, men vem ska dömma det? De flesta aktiva är det för att de har egna hästar/barn som tävlar, finns redan tillräckligt med jäv-anklagelser inom ponnytravet.

Och angående att inte ta ut hästen så behöver det inte alltid vara kuskens fel. Tar min egen häst som exempel; Hon får en galopp, jag tar i tömmen för att styra ut och hon är så pass rutinerad att hon får nån slags "oj, hoppsan, skulle ju inte galoppera" tanke och tvärbromsar istället…

Miii4
0

#66 - ändå hände det tydligen en liten olycka igår?

Mille
0

#67 Vad menar du med ändå? Menar du trots genomgången eller vadå?
Vad jag menade med inlägget vara tt trots att vi hade en genomgång som det gavs förslag på i tråden så spelar det ingen roll, för kuskarna kör likadant.

Jag var för långt ifrån för att se hur olyckan gick till, men som det såg ut så körde två ekipage in i varandra så hjulen fastnade och en kusk trillade ur. Det hade ju knappast med oljud under lopp eller felaktig nedtagning att göra

Miii4
0

Ja men absolut, inget fel med att ha genomgång, det var ju kanon.
Men det var precis det jag menade (trots att det inte framgick), att det är inte många som tar till sig det, för i stridens hetta så vill man oftast framåt.

Ang olyckan.. Var själv på solvalla så såg ju inte vad som hände, men enligt telerapport så hade det varit ngn form av påkörning ..

Cashorcredit
0

Jag vill ge en STOR eloge till Gävles domare igår som gav ganska många varningar för olika saker. Det var rent ut sagt hemskt att köra i mina två lopp iaf. Vad krävs egentligen för att vissa ungdomar ska förstå att man inte kör så? Suck suck.

Trav_
0

#70 gävle har på sina heldagar i år börjat varit hårdare, väldigt mycket bestraffningar har det varit på resultatlistorna

Cashorcredit
0

#71 HELT RÄTT AV DEM!

alfa
0

#68. Jo du det var en felaktig nedtagning som orsakade olyckan och följden blev att tre ekipage blev inblandade. Som tur var kom varken kuskar eller djur till skada pga detta ofog.Nej vi måste ta tag i detta ofog och se över våra bestraffnings skalor, en veckas avstängning när det inte finns någon tävling känns ju som gratis för att välta 25 procent av ett startfält.

JohannaZ
0

Domarna tyckte att det var en felaktig nedtagning, det var väldigt trångt, låg själv på insidan av ekipaget som galopperade och hade full uppsikt över situationen. Påkörningen berodde på en annan kusk som svängde ut rakt på Ljungens Viking, hade det ekipaget varit smart så hade hon bara lagt sig i rygg på mig när jag körde förbi X Krut, men hon valde hellre att ta sig ut och köra runt tre ekipage!!!!!

JohannaZ
0

# 73, du har dina vassa kommentarer men du vågar aldrig stå för dom, visa vem du är istället!!!! Eller det vågar du kanske inte? Kanske är så att det bara är vissa kuskar och hästar du hackar på för att du inte gillar personerna som är inblandade i dom..

Du hade vassa kommentarer när vi hade häst till salu! Något du inte hade någon fakta eller grund i alls

alfa
0

#74. Domarna dömde helt rätt, det var kusken till hästen som galopperade som som gjorde en felaktig nedtagning och som orsakade olyckan, det är tråkigt när man inte ens kan inse när det blir fel, då lär man ju inte sig något av sina misstag.

VeronicaP
0

#76 körde du i loppet eftersom du verka misstro en annan kusk som såg allt från nära håll?

Tyvärr kan jag tycka att många gånger så släpper faktiskt inte kuskarna ut de hästarna som faktiskt galloperar , så många gånger har de inget annat val än att försöka bromsa upp sina hästar på det spåret som de ligger, hade alla visat hänsyn till varandra så hade det nog funkat bättre..

alfa
0

# 77 nej jag körde inte loppet men jag misstror inte en hel domarkår och det borde inte du i heller göra.

VeronicaP
0

#78 Nä men jag misstror folk som inte vågar stå för vad de skriver .. Jag har inte ens läst några resultatlistor överhuvudtaget , men jag vet att även domare kan ha fel det är den mänskliga faktorn faktiskt att alla kan fela , men det gör inget så länge man vågar stå för vad man säger eller skriver, man ska inte anklaga folk om man inte kan stå för det ……

Sen så är det ju så att den som var inne i loppet såg kanske lite mer än faktiskt domarna gjorde vem vet det ? inte jag och inte du i allafall :-)

alfa
0

# 79. Det trista med din attityd är att den för inte ponnytravet framåt,det är det vi skulle diskutera här. Du tjafsar bara emot för att jag är anonym och visst fortsätt med det men inte för det ponnytravet framåt Jag har min åsikt att felaktiga nedtagningar är allvarliga förseelser fast jag är anonym men du tycker tydligen det är helt okej för att du skrivit ut vem du är, men då förblir jag nog anonym även i fortsättningen och följer det regelverk vi har.

#77. de har inget val än att bromsa upp hästarna i det spår de ligger.Om du läser reglementet står det "att om det ej går att lämna fältet med galopperande häst skall man galoppera med fältet tills plats finnes att styra ut"

Sombatic
0

Titta på stortravet -- får du galopp och ligger innanför ett annat ekipage och har ett bakom dig också , så får man allt ligga kvar där inne och galoppera med tills man har en möjlighet att ta sig ut för att ta ner farten - tyvärr kan detta innebära en diskning men å andra sidan undviker man olyckor. Jag var inte på Östanåkra så just de här fallet kan jag inte uttala mej om. Rätta mej gärna om jag har fel i mitt påstående

Ingela Persson Halmstad

carsbo
0

#9 troligen så måste ju denna dommare kännt den kusken lr dens släktingar

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

VeronicaP
0

#80 Jag kan inte läsa någon stans att jag inte tycker att det är fel med felaktiga nedtagningar, det är nog du själv som tyder det som det.
Men däremot så tycker jag inte att man ska ge sig på personer/kuskar eller annat utan att våga stå för det , det gäller även i IRL

Det viktigaste är ju ändå att förhoppningsvis att både barn, lite äldre ungdomar och föräldrar lär sig och att kanske domarna ibland kunde be barnen ringa upp en gång för mycket än för lite ibland för att förklara för dem varför de fick sin varning .

För hur det än är så gör de ju inte de (tror jag i allafall) med vilje för att förstöra för någon eller skada någon med vilje som sagt.

Sen finns det ju även så som #66 skriver att en del hästar stoppar när de ska styra ut , jag har sett mer än en häst göra så när kusken faktiskt har försökt göra rätt så .

FAst nog Ingela har jag även sett på stortravet att de har tagit ner på innespår , sen om det varit med mening eller en väldigt känslig häst när kusken tar i tömmen kan ju inte jag uttala mig om FlörtCool

savrarpstuteri
0

Godmorgon på er Glad!

Solen strålar för fullt alla redan Cool! Tänk om det kunde varit sånt här väder på Östanåkra i söndags!!!
Många timmar har gått åt till att tvätta selar o annan utrustning. Nu skall det smörjas idag.

Jag tycker många inlägg i den här tråden är riktigt bra, bara så urbota tråkigt med alla dessa anonyma.
Det skrivs någonstans att man skall ta upp saker på möten osv……det är kanske inte så lätt om man inte vågar vara sej själv o stå för sina åsikter o då blir det ju bara fortsatt "prat i kulisserna".

En sak har det jag läst här gett mej o det är att nästa gång jag håller licenskurs skall jag lägga mer vikt vid träning på Nedtagning av galopperande häst, det blir en liten utmaning hur man nu skall lägga upp det för kuskarna men det skall väl gå att klura ut……..?(får väl låta dem köra nån av mina skolponnyer som galopperar på kommando o träna nedtagning där)……….

VeronicaP
0

#84 Det tycker jag låter som en jättebra ide faktiskt, för det är ju något som de inte får lära sig, det enda jag vet att när dottern tog var att de sa att man skulle styra ut eller fortsätta galoppera med men inte hur man gjorde *ler*

savrarpstuteri
0

#85 Precis, det är nog mer praktisk övning som  bör in här Glad.

Trav_
0

#83 japp men kuskarna inom stortravet är smarta, ibland när dom tar ner på innerspår så flyttar alla ifrån inner och yttern ut ett spår och rundar den galloperande sen med sunt förnuft intar alla sina positioner som dom hade, men skulle man göra detta i ponnytravet så när man väl flyttat ut ett spår för att runda den som tar ner sin häst så kanske den hinner få sin häst i trav, åå vad gör den då? Jo den fortsätter i sitt spår och jag själv blir kvar kanske i ett spår längre ut bara för att man skulle runda den galloperande hästen,, Det är skillnaden, att inom stortravet så är det verkligen sunt förnuft men det verkar inte finnas i ponnytravet tycker jag!!

SLennartsson
0

Angående nedtagning av galopperande häst…

Det är många som kör med taktiken DRA, SLIT, RYCK!
Men? Vad krävs? Att man tar lite i munnen och säger Nej? Typ..
Oftast under lopp låter kuskarna hästarna galoppera i de spår dom ligger i och skiter i om de stör. Att andra sen ligger utanpå och inte flyttar sig tror JAG beror på att de som bör flytta på sig tror de ska förlora på det. De är yngre pers vi pratar om. Det är egentligen lite vinna eller försvinna av det hela nu för tiden, tyvärr.

Men vilka åtgärder? :/

ryttarn
0

Ett stort problem som jag iaktagit många gånger det senaste åren är att kuskar inte ser sig för. Man har lärt sig att man skall ur spår när hästen galopperar och vräker ut sin ponny utan att se sig för.

Vi har flera gånger råkat ut för detta. Typexemplet är att en häst börjar galoppera precis då den håller på att bli omkörd, istället för att galopera kvar i sitt spår vräker kusken sin ponny åt höger , hästen utanför har inte en chans. Detta är tyvärr något som dommare väldigt sällan varnar för.

Tyvärr tror jag inte kuskarna skärper sig om inte straffskalan tillämpas. Det är oxå väldigt viktigt, tycker jag, att måldomaren pratar med kuskarna som felat. Annars blir det bara ett [j@la petig dommare rå….](mailto:j@la petig dommare rå….). Får man en förklaring är det lättare att ta åt sig en tilrättavisning, tror jag…

Jerker Klang,

www.isil.se

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.