Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 2101 ggr
AnnaLundin
0

åldersgräns på ponnyer

Jag har tidigare haft frågan uppe till diskussion, på ponnytravet.com, men jag aktualiserar det gärna igen, här!

JAG tycker nämligen att den övre åldersgränsen för ponnyerna att tävla i ponnytrav är alldeles uppåt väggarna! Jag kan inte förstå varför man måste ha detta förmynderi? Jag anser att som ägare till en ponny ska man alltid vilja ponnyns bästa och självklart innefattar det även att sluta tävla med den när den bölir för gammal för det. Men VAD är det som säjer att ponnyn är för gammal när den är 15 år? VAD är det som säjer att ponnyn har tävlat intensivt sen tre års ålder och därmed är utsliten då?

Jag har mejlat frågan via SPTFs sida till styrelsen. Svaret kom inte ens ut på SPTFs sida (bedrövligt bara det! står de inte för det??), men bestod i korthet av kommentaren att ponnytravet sliter så på ponnyerna så gränsen behövs.

VAD är det som gör att ponnytravfolket inte är kapabla att själva avgöra ifall ponnyn är i skick att tävla utan det måste finnas en övre gräns? VARFÖR kan man inte få tävla med en frisk och tävlingsglad ponny tills den själv inte vill längre eller kroppen säjer ifrån?

Jag kan bara jämföra med ridsporten, där ingen övre gräns finns. Jag har sett en 25-årig new foresthingst som tävlade elitallsvenskan i hoppning, han mådde JÄTTEBRA av det! Han hade tävlat mycket och på högsta nivå i hela sitt liv och han ÄLSKADE livet på tävlingarna! Efter en tids vila (ordinarie ryttaren hade inte tid över vintern) fick ett litet barn låna honom till en blåbärshoppning, han blev 10 år yngre på ett kick, när han lastades ut på tävlingsplatsen och naturligtvis lotsade han runt sin orutinerade ryttare runt 50-centimetersbanan med stor säkerhet!

Jag köper inte argumentet att ponnytravare tränas hårdare än tävlande hopp-ponnyer eller fälttävlansponnyer. Jag har ett ben i vardera ridsport och ponnytrav, har alltså erfarenhet av båda.

Och jag kan, som sagt, inte för mitt liv begripa varför ridsportutövarna själva klarar av att avgöra när ponnyn inte ska tävla längre, medan ponnytravutövarna tydligen inte begriper bättre - eller???

Frågan var aktuell för mig förra vintern, då jag finderade på att SPTFregga och starta ett av mina gamla avelsston (med raketmotor  ). Detta var alltså en frisk och mkt pigg 15-årig dam som då hade fått tävla EN säsong.
Nu blev det så att hon blev akut jättesjuk och fick avlivas, så frågan tappade betydelse för mig. Men jag tycker än då att ämnet är intressant!

Diskutera fritt i ämnet "ponnyernas ålder"!

Kratern
0

Jag kan inte annat än hålla med. En ponny håller sig fräsh mycket längre än en stor häst. Jämförelsen med ponnyridsporten har också en poäng.

H-Calvero
0

Håller med dejj fullständigt. Travet handlar ändå om att "bara" springa rakt fram, inte landa efter höga hopp och palla med tvära svängar, så ponnyerna borde hålla lika bra om inte bättre i travet. Vi hade en ponny på travskolan som inte fick användas vid licensuppkörningen, då den va för gammal, hur sjukt är inte de?! Små barn ska inte sitta bakom 3-4åringar när dom precis tagit licens, men vem vill köpa en 10-12åring till sin son/dotter som sen måste säljas pga för hög ålder..?

Nej, bort med åldersgräns på ponny och in med fler "stängda" lopp istället!

Cecilia_
0

tycker åldern är bra som den är, För det finns alldeles för mycket folk som inte ser om sin ponny inte klarar av att tävla mer än till 15 år..15 åe räcker bra det tycker jag då vi kommer annars få se sämre hästar på banan tror jag som inte är riktigt tävlingsmässig.. Åldern ska absolut inte höjas..Bra som det är..

Mille
0

systemet utgår antagligen ifrån att hästen tävlas från att den är 3,4 år och då kan en åldersgräns ¨på 15 vara helt rätt.

Men man borde kunna söka nåt sorts undantag, t.ex. för hästar som inte börjat tävla förräns de är kanske 9-10 (vilket inte är helt omöjligt i en situation där någon liten ryttare vuxit ifrån sin ponny och ska börja med trav)

Alternativt borde det finnas 1årslicens för äldre hästar. Inte kul att betala 600:- för att få tävla kanske ett år.

VeronicaP
0

Fast jag tycker nog att åldersgränsen kan höjas jag med , våra hopp hästar , eller ridhästar över huvudtaget tävlar klart mycket längre än så och de får ju aldrig ens vintervilan från tävlingar som våra ponnyer får.

Ylva_Sundbyholm
0

Den här frågan var uppe på stpfs årsmöte 2006.  Den röstades då tyvärr ned, men om jag inte mins fel så var det relativt jämnt. Jag tycker att man bör ta upp det till nästa årsmöte också.

Jag personligen tycker inte att man ska ha någon övreåldersgräns. Så länge hästen är fräsch och pigg så tycker jag att den ska få tävla.

Ylva

AnnaLundin
0

Det är ju faktiskt också så att det finns en veterinär på varje tävlingsdag, HÄR finns ju en auktoritet som kan säja ifrån om ponnyn är i för dåligt skick för att fortsätta tävla.

Är vi bara rädda om våra ponnyer så håller de LÅÅNGT efter 15 års ålder även om de tävlar intensivt!

Eller som engelska hoppryttaren John Whitaker sa, när en journalist undrade ifall han inte hade några yngre hästar i stallet - efter att han ridit ytterligare en världscuptävling i hoppning med 24-åriga halvblodet Welham: "Jo, jag har några lovande 14-åringar hemma!"

Här anser många att en 10-åring börjar bli gammal, det tycker jag är bedrövligt! Ålder är bara en siffra, man måste se till varje indvid!

Lozzan
0

Jag hålelr med dig. Jag vet fölera ponnyer över 15 år som lätt skulle kunna fortsätta att tävla. Det är ägarens ansvar att se till att hästen är i tävlingsskick.
En häst som börjar tävlas vid tre år (vilket jag ibland tycker är väldigt tidigt för en shettis som itne är färdigvuxen förrens den är ca 8 år) kanske inte kan tävla tills den är emton medans en annan ponny gör sin fösta start när den är 12 är på topp när den är 15-16 år.
Om man har vuxit ur sin ponny kanske den inte är jätteung heller men ändå i perfekt form.

JennyBrunzell
0

Jag tycker att man ska ha en övre åldersgräns, en del ägare till sina hästar förstår inte när man ska sluta tävla med sina ponnyer. Jag tycker man ska köra det säkra före det osäkra men man kanske skulle kunna höja till 16-17 år kanske ?

juliapettersson
0

En åldersgräns på 18 år tycker jag.

AnnaLundin
0

Men VARFÖR ska det finnas en åldersgräns alls, tycker ni? Varför kan man inte få tävla med ponnyn så länge dne är frisk och tycker det är kul? Skulle nu ägaren till ponnyn inte vara kapabel att se om den är frisk eller inte så finns ju faktiskt tävlingsveterinärerna som ska se till att alla startande ponnyer är i tävlingsmässigt skick…

#9 Förklara gärna för mig varför man ska sluta tävla med dem? Och varför en viss ålder, oavsett om det är 12, 15 eller 20, ska anses vara "rätt"ålder att avsluta tävlandet?

#6 Skälet till att det kom upp på årsmötet i våras var faktiskt att jag drog upp det på ovan nämnda sajt, så någon klubb tog tag i att lämna in en motion om det.

Cecilia_
0

Det är ju lite såhär också att idag ser inte ens veterinärerna när en häst travar illa jag har sett jättemånga ponnyer som jag tycker att veterinären ska stryka innan loppet men dom ser inte det dära lilla att hästen inte travar rent. Och det kan bero mycket på att vissa ponnyer har en annorlunda gång i sitt trav… Åldern är perfekt som den är om åldersgränsen höjs kommer vi få ännu flera hästar som eventuellt travar illa eller att man ser att hästen inte är i tävlingsmässigt skick..

AnnaLundin
0

#12 Men VAD är det som äjer att det hänger ihop med åldern? Varför travar de sämre bör att de är 16 år eller 18 år?

Jag tycker i så fall snarare att problemet är att man använder för mesiga veterinärer! Att det sen inte behöver vara som en viss omdiskuterad veterinär - som jag inte tänker specificera mer än så - som sätter startförbud på alla ponnyer som råkar trava lite illa när de blir överforcerade, är en helt annan sak. Kanske behöver vi även en debatt om tävlingsveterinärerna och deras roll!

Cecilia_
0

Nä det är inget som säger att det hänger ihop med åldern men om vi håller en ålder på 15 så kanske man kan undvika det lite mera än vad man kan om man höjjer åldern, jag tycker vi ska likna stora travet mera och inte göra så ponnytravet är så avikande undra på att vi inte blir accepterade om vi ska ha massa konstiga regler och så.. Ja en sån debatt kan nog va bra för om jag säjjer såhär på Gävle har vi Jan wallner som veterinär och han är även för stora travet och han är riktigt bra han kör ut hästarna om dom inte travar bra..

AnnaLundin
0

Fast det ÄR skillnad på stortravet och ponnytravet. Största skillnaden är att stortravet har SPELET och att de har större prispengar att tävla om. Och att många hästägare pressar fram starter på sina hästar, som de knappt har klappat ens, bara för att det "ska startas", när de nu betalar dyra tränarpengar.

Det ÄR skillnad på stora travare och våra ponnyer också!

Och skillnaderna SKA finnas!

AnnaLundin
0

En skillnad till mellan stortrav och ponytrav är att en stor travare som inte startat när den är 5 år kommer sällan till start alls. Och har ett sto en gång fått ett föl så kommer den aldrig ut på banorna igen.

I ponnytravet är det inte sååå ovanligt med 10-åriga debuterande ponnyer. Och det är fullt möjligt att betäcka ett sto 2-3 år och ta ut henne på banan igen!

Varför inte en begränsning på antal starter/ponny i stället? (Per år eller livstid?) OM man nu måste ha begränsningar…

ryttarn
0

Jag håller helt med dig Anna

Vi har en a-ponny, Lilla Ross Man, en snabb liten rakare som är tolv år, dvs han har tre år till på travet. Han gjorde drygt 25 starter säsongerna 1999 och 2000 som toppades med elitlopsvinsten 2000, därefter blev kusken för gammal och rosse åkte hem till sin ägare och gick som sälskapshäst åt några andra hästar fram till hösten 2004 då vi fick syn på en annons att han skulle komma ut på foder. Rossse är en fantastisk ponny som trots sina tolv år bara har tävlat i fyra år, vist katten skulle han kunna tävla i flera år efter att han fylt 15! Nu kommer vi troligen tävla honom i körning när han faller för 15 års gränsen för rosse älskar att tävla och få visa upp sig.

En schettis blir normalt mellan 25 och 30 år om han hanteras väl, varför skall han bara få tävla halva livet?

Om man tar ut en ponny och tävlar honnom hårt redan som 3 och 4 åring, då förstår jag resonemanget, men inte en ponny som är sparsamt tävlad….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Olssons
0

Ser flera äldre ponnier med ett långt travliv bakom ig som ej tycker detta är roligt.. Då önskar jag att vi människor kan se detta.. Men så är inte fallet .. Man kanske är ärvd flera gånger om och alla vill ju köra lopp.. Då kanske det är bra med åldersgräns.. för att kunna hjälpa våra djur att få oss människor ta ett beslut som kanske annars kunde vara svårt eller??

VeronicaP
0

Tyvärr så finns det fortfarande folk som inte kan se om våra hästar tycker det är roligt längre eller kan läsa av att nu är det dags att ponnyn får vila.

Är ju faktiskt så att ibland behöver ponnyn vila mitt i en tävlingssäsong och den chansen måste man kunna ge dem , för får de inte vila kan de bli tjuriga eller bli skadeda just för att de känner sig slitna trötta osv.

Likadant med våra  ungponnyer de behöver sin vila med de är ju faktsikt växande ponnyer som vi ska vara rädda om.

ryttarn
0

Tror att i en del lägen motverkar åldersgränsen sitt syfte. Efterssom man "bara" får tävla ponyn tills den är femton tävlas det ända in i det sista, "det är ju bara ett år till vi får tävla tillsammans…." Utan denna åldersgräns skulle säkert många lägga in välbehövliga vilor när dom behövs. Våra ponnyer har alltid minst en månads vila under säsong och givetvis en rejäl vintervila, sen gäller det att vara observant på hur hästen mår, men det är inte lika lätt alltid….

Jerker Klang,

www.isil.se

[cancan]
0

har en 15 årig hingst… i år är han sista säsong… han har gjort drygt 100 starter vilket är lite med tanke på många andra…

Har i år sänkt sitt rekord med 5 sek!

Har tänkt starta honom i danmark nästa år, där de inte har någon åldersgräns!

JennyBrunzell
0

Jag tycker man ska tänka lite på hästarna, dem säger inte precis : jag springer men jag vill egentligen inte tävla. Hur kul är det att tävla i 15 år? Tänk själva, skulle ni vilja träna hela tiden och tävla i 15 år? Om jag vore häst skulle jag efter 15års ålder vilja göra andra roliga saker än att vara välltränad hela tiden och behöva tävla. Även om det var 20 årsgräns eller vad som helst skulle jag sluta tävla med min häst vid 15 års ålder! Det finns faktist andra roliga saker man kan göra med sin ponny efter att den inte får tävla längre.

ryttarn
0

Men om ens femtånåriga ponny bara tävlat i 4 år? Det hela har ingenting med ålder att göra, snarare hur mycket och hur tätt ponnyn startat….

Jerker Klang,

www.isil.se

JennyBrunzell
0

Om ens 15åriga ponny bara har startat 4 år så kan jag förstå, därför skrev jag innan att man kanske borde höja till 16-17 eller nåt sånt men inte MER än så. Plus att över 15års ålder borde dem bara få starta 1 gång per tävlingsdag kanske?

Jana_Skott
0

Jag håller fullständigt med , en ponny kan vara hur fräsch som helst och i sina bästa tävlingsdagar när den är 15 . En del blir inte bra förrens dom kommer upp i ålder . Man skulle ju kunnat haft begränsat tävlande för äldre ponnyer ?

Kratern
0

#24 Det är väl egentligen en regel som borde finnas för alla åldrar tycker jag.

Sen tycker jag personligen att man kanske ska utbilda ponnykuskar lite mer på vad som sliter på ponnyn och inte. (2 starter per dag t.ex)

ryttarn
0

Det här med startfrekvens är väldigt individuellt för olika ponnyer. För att ta exempel från våra egna hästar. Mercan behöver lopp som ligger tätt i följd och därefter några veckors vila, ideealet är 2-3 lopp/vecka i 3-4 veckor och sedan en månads vila. Björklids Musiljac däremot får inte startas ofta alls, för då tröttnar han. Lilla Ross Man Vill ha en rejäl dos på våren och en på hösten, bara han slipper varma sommardagar. För honom är det perfekt med 6 veckors tävlingsuppehåll i Juli/augusti.

Jerker Klang,

www.isil.se

Kratern
0

#27 Kan inte låta bli att vara ironisk; Har era hästar bestämt vad som sliter minst/mest på dom?

Vissa envisas med att deras hästar alltid går bäst i andra loppet. Visst, men hur mycket sliter det på hästen?

JennyBrunzell
0

#28 Håller med. Jag har startat min ponny i 2 lopp samma tävlingsdag några gånger men då har jag låtit honom vila flera dagar efteråt och skrittat bara eftersom jag vet att det sliter. I början när man vill plocka segrar och då det inte går så fort tycker jag det är okej men absolut inte senn är det börjar gå fort. Jag skulle inte vilja springa 2 lopp på samma dag om ja vore häst :P hehehe

ryttarn
0

Du får vara hur ironisk du vill. Jag tror mig kunna avgöra ganska väl vad som är bra för våra hästar.

Travet är det enda hästsport som har denna typ av begränsningar, men kanske det är så att ponnyer är så känsliga för trav, men hopp, dresyr, fälttävlan eller distans sliter så mycket mindre? Eller är det så att "ridfolket" är så vårdslösa med sina hästar och bara sliter ut dom?

Jag hävdar med bestämdhet att det handlar mycket mer om individen än att man skall kunna generalisera och säga att 2 lopp en tävlingsdag är för mycket. Av det jag sett genom åren (oavsett tävlingsform) är det största förslitningsproblemet dåligt eller felaktigt tränade hästar, inte för mycket tävlande.

Jerker Klang,

www.isil.se

hannibal-roll
0

Jag tycker att åldergränsen är både bra och dålig.

Vissa ponnyer tas lugnt från början som 3 och 4 åringar och blir sedan hållbara länge. Andra ponnyer tas ut hårt redan i april som 3 åringar och är med större säkerhet slitna när dom är 15 år.

Nu behöver det ju inte vara så här. Ponnyn som fått lugn och tid kan vara uppsliten som 5 åring beroende på ärftlighet och exteriör. Den ponny som tävlat hela sitt tävlingsbara liv kan vara oförskämt fräsch som 20 åring av samma orsak.

Gränsen måste dras nånstans och allra enklast och minst kostsamt är en ålder då ponnyerna inte får starta mer. Andra alternativ finns ju tex. att veterinären får bestämma när det är färdig tävlat för varje ponny.

AnnaLundin
0

Fast ajg förstår fortfarande inte! Jag har ännu inte fått ett enda argument till varför ponnytravfolket inte är kapabla att själva fatta beslut om att ta bort ponnyn på tävlingsbanan! VAD är skillnaden mellan ridfolket och travfolket?

Det är väl ändå inte så illa att ponnytravfolkets hästkunskaper brister? ;)

ryttarn
0

Ibland undrar jag faktiskt Anna. Har bakgrund som hoppryttare (iof startade jag inte på ponny utan långt senare i livet…) och har aldrig sett detta som ett problem. Vissa hästar har tävlat färdigt som 10-12 åringar, andra går GP tävlingar som 20 åringar. En stor skillnad, tror jag, är att det finns en individuell vetrinärkontroll på varje större tävling.

Innom travet snurrar man lite på vet. volten och sedan ut, går hästen väldigt illa är det sluttävlat tills ett friskintyg är fixat men tar man konsekvenserna och kollar upp hästen ordentligt?

Min erfarenhet från ponnytravsverige är att man så snabbt  som möjligt fixar ett intyg o så ut igen. Samma sak om en häst tvingas till omkval pga otilräcklig prestation. Kollar man verkligen upp varför hästen galopperar så mycket?

Hoppas ingen tar detta inlägg som påhopp, det är iaf inte menat så utan bara en reflektering där jag "tänker högt"…typ…

Jerker Klang,

www.isil.se

Kratern
0

#33 En stor skillnad, tror jag, är att det finns en individuell vetrinärkontroll på varje större tävling.

På varje större tävling ja. Nej, vet du, jag tror inte att ryttare har mer vett än kuskar.

Det finns lika mycket vettiga som ovettiga människor inom båda grenarna så varför "dissa" ponnytravfolket. De måste väl vara lika bra/dåliga som annat "hästfolk" på att avgöra om hästen är frisk eller inte.

Dessutom…. ponnytrav har alltid veterinär på tävlingsplatsen.

johannan.old
0

Jag tycker oxså att åldersgränsen bör höjas/vara valfri. Russ är ju en ras som blir väldigt gammal, shettisar med.Kan det inte vara så att de är i sin bästa ålder runt just 15 år?Iallfall i vissa fall.Och jag tror att de flesta ägare/tränare/kuskar märker när ponnyn inte orkar med/vill tävla längre. I Norge och Finland är det väl 18 år som gäller och man kan även få dispens?!Jag har för mig att Zuper Less tävlade och gick väldigt fort upp i 20 års åldern (Norge).

Jag vill samtidigt pointera att det  finns 15 åringa ponnier som absolut inte borde fortsätta tävla, men likväl finns det säkert 8 åringar som borde slippa vara på travet ?!! Allt handlar väl om att göra rätt bedömning.

hannibal-roll
0

Jag ser den nuvarande åldersregeln som ett resultat av en viktig sak som jag själv lätt glömmer, nämligen att ponnytrav som det ser ut idag är en produkt av "stora" travet. Vi följer deras regler i mångt och mycket.

"Stora" travet har åldersregeln dels för att hästarna inte ska fastna på banan utan även de bästa ska gå till avel och dels för att de faktiskt slits hårt. Utan regeln skulle det finnas risk att aveln missgynnas samt att folk tjänar pengar på djuren på ett sätt som vår moral inte tillåter.

Skillnaden mellan ryttare och kuskar? Kuskarna har många ögon på sig vad det gäller djurskydd eftersom det går att tjäna pengar inom travet. Ryttarna ses som hobby utövare som inte tjänar en krona. Därav olika regler.

Iselin
0

I Norge har vi 18 års grense. Det synes jeg fungerer fint. Ponnier som er lei hevder seg sjelden, og det finnes ikke mange som synes det er gøy å kjøre da. De forsvinner dermed automatisk. I tillegg kan vel veterinæren gi startforbud. Før kunne man også søke om dispensasjon for å kjøre lenger med ponniene, men det lurer jeg på om er fjernet nå.
Ganske riktig som Johanna skriver gikk Zuper Less til han var 19-20 år, og han var i toppen av eliten i Norge til siste stund.

Slik jeg ser det må det være mye mer trist for en ponni å bli stående i en hage, enn å være i trening og på løp.
Personlig har jeg en regel om at de kan gå løp så lenge de synes det er artig, deretter får de delta i andre grener.
Å la ponnien stå som maskot har jeg ingenting til overs for.

Tyfon
0

dom sätter en gråns för att det tar mer på en ponnytravare än en hopp eller dressyr ponny och som får föslitningsskador å alla vill inte så ponnyer så väl att dom slutar när ponny inte klarar det mer!!!

_JonnaRoos_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är både bra och dåligt, mena en som kanske gjort 30 starter som min ponny han är 14 år nu, får tävla sitt sista nästa år, han älskar och springa och skulle lungt kunna tävla på några år till utan problem, en annan som gjort 150 startet kanske är lite slitnare och inte tycker det är kul längre då är det ju rätt med gränsen, kanske skulle man ha att dem får fortsätta men måste göra ett frisk intyg hos veterinären som godkännande och bara ett lopp per tävlingsdag efter det att dom fullt 15, kanske till och med ett friskintyg varje år, efter det att dom fyllt 15? Det är ju så väldigt olika från ponny till ponny..