uppkäk (heter det så?)
varför använder man sådant? Hur verkar det och vilken funktion har det.
Jag kan ingenting om trav, så ni som kan… Upplys mig
gärna även om annan utrustning ni använder

Håller upp huvudet på hästen. Ger ett stöd liksom. Många hästar kan inte trava med huvudet i den höjd den själv vill, då behöver den hjälp av reglering av höjden den håller huvudet, det blir ändring i steget när man gör det, vilket funkar för att få hästen att trava bättre möjligtvis :) Sen hur kort man har käken beror på hur mycket som behövs. Ju kortare den är desto högre har hästen huvudet.
Kanske inte en så klar beskrivning, men lite vad den gör kanske ;)
Som #1 skriver skall käken ge hästen stöd så den inte "tappar" huvudet då den blir trrött. Det är också en hjälp för kusken som då inte behöver hålla upp hela hästen i tömmarna. Det många däremot inte vet är att en kortare käk också ger ett kortare baksteg. Detta har börjat uppmärksammas inom travet vilket har medfört att allt fler kör med längre käk än tidigare eller t.o.m. utan käk helt och hållet.
Ibland kan det vara bra att korta baksteget, ibland kan det vara en nackdel.
#4 ska kolla länken :o)
en undran till ang uppkäk, är det inte obehagligt för hästen? Att ngt drar den i käken hela tiden?

#5 att något drar den i käken hela tiden?
I början när hästen inte är van kanske den tycker att det är lite obehagligt och endel hästar tar inte stöd av den från början heller.
Men när den är van och så där tror jag inte att hästen bryr sej om den eller vad man ska säga, då tar den ju bara stöd av den.
#5 Käken drar egetloigen inte i hästens käke. Den fungerar mer som om när du vilar din egen haka i handen. Alltså mer som ett stöd då huvudet sänks. Att en del hästar inte gillar käken i början är mer ett obehag för att dom inte kan dra ner huvudet. Att sedan vissa hästar inte lägger sig i käken alls handlar mer om att hästen är i balans och att kusken kan balansera sin häst i handen.

#7 ja jag har då varit med om att hästen i början inte "använde" den rätt, men efter några gånger (utan att balansen ändrats, och kusken gjorde nog inga större förändringar heller) när den blivit mer van började lägga sej i den.
Från början sprang hästen mest bara och störde sej på den och använde den därför inte.