Back on track och tuppcamskur
Tänkte bara höra om några av er använder back on track på era ponnyer, vart i så fall? funkar det och har det hjälpt nånting? Jag använder det på alla mina hästar som tävlar och presterar hårt..
Har några av er provat mirakelmedicinen tuppcam på pasta? det har jag och jag måste verkligen rekommendera det! har du en ponny som känns oren,lite småhalt eller bara stel så tar det bort det! + att det inte är någon karens på det! har funkat på alla mina hästar. nån mer som har provat det och tycker det är kanon?

Är det Conquers tuppkamspasta du menar som sprutas oralt i munnen? El någon annan i så fall vilken? Finns det några vetenskapliga artiklar publicerade om hästars upptagning av hyarolonsyra via mag- och tarmkanal? Jag har inte provat det på mina hästar, men vill gärna veta mer.
//Cissi

ja det är conquer:)

Jag använder back-on-track regelbundet på Colt efter varje träningspass. Jag tycker dom håller sig fina och fräscha i benen av dessa.
Min mammas gamla halvblod är väldigt gallig i sina gamla ben och använder också regelbundet back-on-track och på henne är det verkligen posetivt! Gallorna har minskat massor.
Var finns tuppkamspasta att köpa?
Veritas odium paretFörvånad

På klinikerna tror jag, i alla fall här uppe.
#5 Kostar? Kan ingen berätta mer om det?

#6 Här kostar de 380:- tuben.
Vad är det fulla namnet på det? Har du någon länk om det så man kan läsa om vad det är?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Conquer heter det bara kort och gott. framtaget av veterinärer och STC

'CONQUER® pasta
Fodertillskottet CONQUER® innehåller högkoncentrerad hyaluronsyra och är ett kompletteringsfoder för den tränande, tävlande hästen och för den äldre hästen.
Dosering: 10 ml en gång dagligen per 500 kg kroppsvikt i 14 dagar.
Som underhållsdos ges 10 ml varannan dag eller 5 ml dagligen
per 500 kg kroppsvikt.
Hyaluronsyra pasta med äpple smak för enkel administrering, ges
en gång dagligen i munnen till den tränande hästen.
Råvaruinnehåll (garanterat innehåll):
Hyaluronsyra 100mg/10ml.
Övriga ingredienser:
Destillerat vatten, naturlig äpple smaktillsats, propylen glykol, karboxymetylcellulosa, natriumbensonat och citronsyra
Nettovikt: 60 ml.
Dräktighet och laktation: Erfarenhet av behandling av dräktiga och digivande ston saknas.
Förvaring: Förvaras i rumstemperatur.'
Information tagits ifrån www.evavet.se

äre inte 96timmars karens på tuppkamspastan ?
Hm, förresten, det finns vel att köpa på ATG-klinikerna? :P

oj.. nej glömde att karensen var bortagen ! :$ haha, förlåt!

#12 ja karensen är som sagt borttagen:P Och alla atg kliniker säljer den
Det verkar vara bättre att köpa pulvret, varför köpa destillerat vatten? bioglucosamin burken på 450g räcker i 1 månad för stor häst.

#15 Har funderat över samma sak men veterinärer och equiterapeuter som jag talat med anser att dom sett bättre effekter av pastan.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Ser att fingrarna varit på fel ställe där uppe. En tub kostar 280:- och räcker i 6 dagar för våra ponnyer.

Våran stora häst har nu ätit de i 3 veckor.. och vi ser redan resultat hon har varit ganska stel och knackig, men inte visat någon hälta så vi provade pastan skit bra!! :D
Men ett minus är att hästen bör ju äta den varannan dag resten av sitt liv när man väl har börjat med den för att få bästa resultat!
vi köpte 3 st för ca 800 och har räckt i ca 3 veckor för stor häst..
först ska dom ha 10 ml varje dag i 2 veckor sedan 10 ml varannan dag (eller 5 ml varje dag)

Det går att köpa betydligt billigare från USA…. Fattar inte varför den svenska importören lägger på flera 100%…..
Jerker Klang,

Ni som ger det här till era ponnyer, vart har ni fått tag på det? Jag finns i Sundsvall :P

#20 Som sagt, på ATG-klinikerna.

#21 Okej, tack så mkt.

#15 pastan ger bättre effekt än bioglucosaminburken..
Om man har en häst som är lite stel och knackig så förutsätter jag att man kollat med veterinär och kanske kompleterar med kiropraktor eller massör. Tuppkam i olika former i all ära, men roten till det onda skall väl uppsökas först? Jag kanske har missat något i den här tråden, och hoppas att detta preparat endast säljs på vetrinärs ordination? Annars tror jag att vi snart får problem med våra hästar/ponnier.

#24 Håller helt klart med!

#24 Givetvis skall hästen kollas upp först. Efterssom det är ATG klinikerna som säljer det i sverige förutsätter jag att man rådgör med veterinär innan man inleder en behandling. Men jag vet inte exakt hur dom hanterar det på olika ATG kliniker i landet. Receptbelagt är det iallafall inte….
Den häst vi överväger att använda Conquer på är noga genomgången av både veterinär och Equiterapeut…..
Jerker Klang,