Upphakning..
Är det någon som har erfarenheter av det på russ?? Ärftlighet och användbarhet i övrigt??

det är ganska vanligt på russ när dom växer och det går ofta över av sig självt med tiden..jag tror att det kan vara ärftligt men är inte säker
vet inteom det är så vanligt men vet att det förekommer. Det är som sagt vanligt på unghästar när de växer. Min shettis hade det, men om de tränar och används så försvinner upphakningarna. Jag tror inte att det är något som försämrar ponnyns prestationer, eftersom det försvinner när de tränar. (shettisen har nu ett rekord på 2.34 i monté så det har nog inte försämrat henne direkt.)
Patellaupphakning anses vara ärftligt till viss del. En del har det bara medan de växer medan det blir bestående hos andra.
De mår oftast bättre, kan bli helt symptomfria när de tränas. Hjälper inte träning är operation en sista utväg. (jag vet en ponny som opererats två gånger innan den till sist blev fullt användbar)
Verkning med hög trakt och kort tå bak brukar hjälpa till och tillskott av B-vitamin kan också ha en positiv effekt - varför vet jag inte.

min har patella :P
men det kommer bara fram om han vilar eller tar det lugnt längre tid. Nu när han tränar regelbundet så märker man inte av något alls. Det är inget som påverkar han.
det viktiga är att hästen ska tränas regelbundet. då brukar det försvinna om man håller i träningen

Säger som dom andra så länge dom får röra på sej brukar det fungera bra.
Mitt russ hade det mkt kraftigt som unghäst 2-3 års ålder, trodde att det skulle försvinna eftersom det är vanlgit att det kommer till och från under största växtperioderna i livet dock försvann det aldrig på honom och han har det än i dag 9 år gamal, tävlar på LA/LA och ska upp på medelsvår snart. Han ridas/tränas på annat sätt 6 dagar i veckan för att slippa sina upphakningar då han stå på box, under sommaren går han ute och kan vila några dagar utan att märka av sitt problem.
Ofta så behöver "patella-hästar" lite längre uppvärmning och nedtrappning än vad andra hästar kräver (i alla fall min erfarenhet) för att kunna prestera på max då det tar lite längre tid för dom att bli mjuka, annars är det som vilken häst som helst bara man tänker sej lite extra för så som att inte träna direkt på morgonen efter en natt i box (bättre att den får knata runt i hagen först och mjuka upp sej lite) och sen att man värmer upp ordentligt innan man ska träna något speciellt.
Hade inte en aning om att det kunde vara ärftligt även om det bara är till en viss del, alltid lär man sej nåt nytt =)
vet att min shettis jag hade har pataellahakning

Tack för svar!
Har rådfrågat flera veterinärer idag med, så nu är jag nog rätt insatt!