Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 746 ggr
Colt
0

Vad gör ni med era shettisar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gör ni med era shettisar som ni blivit för gammla för att tävla trav med?
Säljer ni dem?
låter ni dem bara gå i en hage och "skrota"

Jag tänkte bara berätta som ett tips för alla er som fallit över åldersgränsen för era små vänner.

Även fast man skaffar russ och vill forstätta med karriären inom ponnytrav så får man inte glömma bort sina små shettisvänner.

Jag äger och tävlade förut shetlandsponnyn Felicia Z vars karriär på travet inte var så imponerande men ändå helt okej!
När jag 2005 blev för gammal för att tävla henne så fick jag panik.
Jag har ju ändå haft henne sen jag var 8 år och vi har tävlat våra första år tillsammans.

Efter massor av funderingar så kom jag på att vi skulle testa det här med körning!!
Så vi åkte till Rölagg utanför eskilstuna och mötte Eskilstuna körsektion!
Vi blev väl bemötta och efter en träning så visste vi att Felicia hade hittat rätt!

I körning så tävlar man i 3 olika grenar, precis som fälttävlan.

Dressyr. Man börjar med dressyren, och nu vet jag vad alla tänker     " ÅÅ NEJ! dressyr med en före detta ponnytravare"
Men det handlar inte bara om att hästen skall kröka på nacken och gå vackert i form.
Dressyren kräver mycket av dig som kusk! ordentliga vägar och ett snyggt och välputsat ekipage får de höga poängen!

Marathon Sen forsätter tävlandet i Marathon grenen!Min och Felicias favorit!! Här kommer ponnytravarens extra motor till andvändning.
Marathon är som fälttävlans terrängritt!
man kör en bana på flera kilometer i naturen,  i genom vattenhinder, över broar, in igenom trånga och krångliga stockar! och snabbt ska det gå!

Precision tredje grenen är precisionkörning, du ska på snabbast tid ta dig runt en bana med portar som berstår utan två koner som du ska köra igenom utan att välta bollen som ligger på konens topp!

Det var en kort sammanfattning av körningen! som är sååå mycket mer!
Det är en underbar sport som verkligen sätter dina körkunnigheter på prov!
och det är dessutom ur kul!! Flört

Det enda som var lite jobbigt att komma från ttavet till körsporten var att det är helt annan utrustning, och dessutom mycket petigare med hur ekipagen ser ut!
det går inte att komma med en lortig osmörjd travsele! ;)

Det Som är det absolut bästa med körningen är att Ingen är för gammal! det finns inga övre åldersgränser alls! 
UNDERBART!!
Här kan du tävla din shettis om du så är 100 år ;)
Och även russen!

ryttarn
0

Detta låter väldigt kul. Skälv är jag tokgammal (42) så jag får bara köra ett och annat Gubb & Gumm Lopp, dessutom har vi alla i familjen börjat fundera på vad vi skall hitta på med våra ponnyer när dom blir för gamla för trav. År det någon som vet om det finns någon körklubb i Värmland?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Colt
0

Självklart ska ni börja!!! :D
Ja det finns en ganska aktiv klubb i värmland, vet dock inte vad de har för hemsidsadress men gå in på www.kuskringen.nu där finns allt du behöver veta om körning!

CoolaCrossen
0

Det låter ju jättekul!! Tyvärr så läste jag detta för sen, för vi har redan sålt våranGråter Men, man vet ju aldrig, för man kan väl köra med B-ponny också eller? Det hade varit kul, för min leker dressyrponny när jag är ute och tränar, då springer han o kröker på nacker hela tiden Skrattande

Lozzan
0

Jag har länge varit sugen på att prova "vanlig" körning. Det känns som om det skulle passa mig och Nogge bättre. Kul att den här tråden kom upp!

jornliden
0

ja det verkar intressant jag blir nu själv för gammal för att tävla med shettis i travet…

Colt
0

#3 okej! Ja det är klart! man kan tävla med alla hästar! :D från minishettisar till ardennrar! det är de som är så bra med körning!! inga raser nobbas!  hihi! ja det var så ja märkte på min shettis också! hon går jämt och kröker på nacken! det är ett bra tecken på att de gillar att visa upp sig! vilket man har fördel av i körning!

#4 Självklart ska du testa! det är ur kul!!! 

www.kuskringen.nu

Där finns allt ni behöver veta om körning!  även lokalföreningarna står med där!

Miii4
0

Våran förra shettis såldes som parhäst och hans trivs utmärkt :)

jessssica
0

Det låter skitkul, ja skulle vilja testa det me min shettis=)

Colt
0

Ja det tycker jag att ni ska! :D det är ur skojj! :D

www.kuskringen.nu

AnnaLundin
0

Våra ponnyer har ju nästan alltid en till karriär efter travet, när de nu passerar den magiska åldersgränsen (vars existens har diskuterats i en annan tråd). De kan tävla i körning, bli ridponnyer, travskoleponnyer, familjeponnyer, avelsponnyer (inte valacker förstås…) eller sällskapsponnyer (vilket jag iofs inte tror att de trivs så bra med om de gillat tävlingslivet).

Det som är lite tråkigt är att enbetskörning med A-ponnyer verkar ha sina dagar räknade, åtminstone på högre nivå. Jag vet alldeles för lite om det för att utveckla det mer. Vet bara att det finns eller planeras inskränkningar.