Aktivas analysgrupp
Det drar ihop sig nu. Jag talar om den inre strid som rasar om proppskrivningen inom ponnytravet. Efter att läst det som sagts från förbunden i senaste SP kom jag fram till att man fortfarande kommer att försöka tvinga på klubbarna pengapropparna.
Min analys bygger på ett uttalande från ordförande Christina Hietanen om att dom inställda tävlingarna i år och dom inställda löpen skulle beror på för många tävlingsdagar. Jag påstår att det beror på pengapropparna och kan styrka det genom att Rekord-dagar har haft en stark uppslutning.
Nu vill jag se om det finns fler som delar eller för den delen inte delar min analys och att vi isåfall kan samla dessa åsikter till stämman där med all sannolikhet denna diskussion kommer att föras och påverka alla aktivas framtid inom ponnytravet!
Jag tycker att det är bra att du tar upp den här frågan. Självklart skall klubbarna själva bestämma hur propparna skall skrivas. INTE SPTF!!! JAg är övertygad att klubbarnas proppskrivare skriver de proppar som samlar mest startande och att ju fler av olika typer som propparna skrivs dessto fler OLIKA segrare kommer vi att få.
JAG är FÖR mångfald, mot enfalld

#1 Håller helt med dig! Jag tycker det ska vara upp till klubbarna själva att bestämma vilka proppar dom vill skriva ut!
Mycket bra att ämnet tas upp, känns som om det var ett tag sen nu.
Sverige är en demokrati, och jag tycker även det ska gälla inom ponnytravet och både SPTF och STC ska ta hänsyn till de aktivas åsikter och beslut i omröstningar. Omröstningar visar ganska tydligt att vi aktiva vill ha kvar rekordhandicapet, och vill ha blandat - inte rent penninghandicap, men det känns som om både SPTF och STC försöker jobba emot det ganska hårt. Ponnytravet är påväg mot en diktatur, och om nu STC absolut bestämmer sig för någonting så blir det så - kolla bara åldersgränsen på insprängda totolopp för kuskar, inget rekordhandicap på insprängda lopp, och snart kanske prispengarna för kuskar under 12 år är på väg bort.
Och vad kan vi aktiva göra? Jo visst, vi kan säga vad vi tycker, vi kan göra det igen, igen och igen, men lyssnar STc? Svar: Nej.
I år har min shettis gjort 6 starter, och det beror inte på för mycket tävlingsdagar utan brist på lopp.
Större bredd på propparna = mer startande!
Tänk logiskt och långt SPTF!
# Bra rutet! Helt enligt min åsikt också! Jätteviktigt att man arbetar FÖR ponnytravet och ungdomarna, inte MOT dom! Behövs nog snart en hästägar/tränarförening precis som i "stora" travet! Medlemmarnas röster blir inte hörda!

Jag tycker det är rätt trist men jag håller med om att det ser ut so vi aktiva måste skapa en motvikt mot STC istället för att en bra sammarbete uppstår. Men ett Sammarbete bygger på att båda sidor lyssnar på varandra!
Jag har då full förståelse för att vi aktiva inte direkt känner något brinnande intresse för att sammarbeta med STC, då de bara tar beslut, slår klubban i bordet och som vi dessutom inte kan göra någonting åt. Så kan det ju inte funka i ett sammarbete! Att bara göra saker utan att de aktiva, som faktiskt bryr sig om vad som händer, är med på det är faktiskt inget vidare smart taktik tycker jag…
Nej, ska det sammarbetas ska det göras på ett bra sätt som känns bekvämt för båda sidor. STC utnyttjar sin makt till max, vilket vi aktiva definitivt känt av, och jag känner då att STC kör över oss aktiva totalt, vilket jag tycker är ren idioti.

#6 jag håller inte heller helt med de beslut som STC tar, men många av de besluten backas upp av SPTF och många av STC's beslut har även en mycket bra grundorsak! (sen finns de andra där man undrar hur de har tänkt)
Det jag vill få fram i detta inlägg är att jag inte tycker man ska vara så negativ måt STC, för om inte de fanns som storebröder åt SPTF's påhitt de senaste åren så hade nog ponnytravet körts i botten toalt! Jag anser att det är STC som räddat sporten.
sen är det ju fortfarande påväg åt fel håll, men vi får någ svårt att hålla sporten igång utan STC's hjälp!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jag har tidigare vart väldigt aktiv debbatör och diskutör på flera olika möten, både lokalt och regionalt, och det är en konstig tendens jag sett på stämmorna.
Man lyssnar och läser på diverse internetsidor, artiklar och diskussioner och jag tycker mig få en ganska klar bild av att folk inte vill att Ponnytravet helt ska Elit-anpassas, att man ska värna om de små utövarna. Och även om att man vill se lite ombyte i SPTF's styrelse.
Men väl på mötena så är det landets representaner som röstar igenom regler som strider mot alla dikussioners mening?!!
Vad ska man egentligen göra för att få sin röst hörd - och uppmärksammad?!
Jag tror inte STC går emot SPTF. Det är bara det att SPTF har länge jobbat för att närma sig stortravet så mycket som möjligt.
Viktigt är att ni nu går ut i era klubbar och säger vad ni tycker. Låt de som är representanter i era klubbar föra er talan och motivera!! Skriv egna motioner och förankra dom i era klubbar. Det är enda sättet att få fram sin vilja. Sägs ingenting kommer heller ingen att höra eller förstå något.
#7, 8 o 9 suveränt skrivet.
Det hålls gärna möten o uppror mot STC o SPTF. Sansa er o samla ihop era klubbars vilja o rösta för jösses efter det på mötena. Sen är det ju så att man ibland får lägga sej för majoritet o är det inte då bättre att "leta luckor o försöka hitta möjliga vägar" än att fortsätta sprida sin misstro mot hur det blev?
Klubbrepresentanterna skall ha med sej klubbens åsikter om hur man vill rösta, sen är det ju också upp till klubbarna att se till att de lämnar samma information till sina egna klubbmedlemmar.
Jag har många gånger läst o hört att STC "motarbetar" ponnytravet?
Efter det gångna året har jag fått en insikt i att det är få som vill ponnytravet så väl som STC o som ovan nämnts "räddat sporten" är helt korrekt! Istället för att nu slå bakut o tycka att jag resonerar knäppt så försök förstå vad jag o Bea(se ovan) menar.
Sen är det självklart att ponnytravsaktiva skall komma med egna initiativ/förslag hur man vill ha det. Men gör det lugnt o sansat o framför klara tydliga budskap så når ni nog väldigt långt. Och framför allt……..säg inget ni inte tänker stå för!
Skrivet av mej personligt o INTE för någon klubb!

#4 Oavsett vad man har för åsikt i sak rörande SPTF och STCs agerande i utveckling/invekling av ponnytravet tror jag att en hästägarförening vore väldigt bra. Frågan är bara hur denna skall organiseras. Kanske man skulle kunna arangera den som en "underavdelning" till "stora" hästägarföreningen? Efterssom SPTF och STC arbetar så nära varandra vore det nog bra om även "motvikten" har samma nära samarbete.
#10 Håller helt med dig, ingen debatt mår bra av att ord utan tanke kastas omkring. Vi har ju ingen direktdemokrati innom ponnytravet utan en representativ demokrati, dvs vi medlemmar väljer ombud som i sin tur väljer styrelse. Är man inte med och väljer vilka ombud som skall representera klubben eller om man inte tydligt uttalar för klubbens ombud hur man vill att dom skall agera anser jag inte heller att man har någon större rättighet att klandra de val som görs.
Hur många av de som skriker högst har ens varit med på sin egen klubbs årsmöten? Eller skrivit en motion till klubbens eller SPTFs årsmöten?
Det är i detta dagens stora problem ligger, engagemanget från medlemmarna stannar i att skrika på nätet istället för att engagera sig i föreningsorganisationen för att få till en förändring.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

11. Jag håller med dig när det gäller att det kan skrikas för mycket men det är ingen som för sina åsikter vidare i klubbarna. Detta finns det säkert hundra anledningar till som tex föråldrade system eller liknade men det kan vi lämna där hän i denna tråd.
Jag vill återknyta till ursprungstemat. Jag vill se era analyser till varför så många löp och även vissa heldagar ställt in. Gärna specifikt för eran Bana men också övergripande.
Min analys har ni hört och jag menar fortfarande att det är för att pengalöpen slår ut för många hästar. Detta leder till ännu flera utgifter då man måste skaffa nya hästar hela tiden, vilket skapar en övermättad hästmarknad där alla har en massa ponnier utan lopp, som inte någon vill köpa!
#12. Oavsett vad det skrivs för propositioner så tror jag det finns för mycket tävlingar - för få utövare till nuvarande utbud. Jag tror därmed en hel del på Christinas uttalande o att det är mycket mer startande i rekordhandicap visar ju att man hellre vill ha sådana propositioner o att de tävlande valt dem. Vad är det som visar på att det skulle varit mer startande/färre inställda lopp/dagar om allt hade körts som rekordhandicap? Nu har ju de aktiva valt de propositioner/tävlingsdagar som passat dem bäst o kanske inte tänkt/kunnat/haft råd att tävla mer?
Min grundsyn på "problemet" är att vi bör arbeta mycket mer för att få in nya i sporten och hålla kvar de som redan kommit in o på så vis öka tävlingsintresset. Många aktiva idag har många ponnyer o de kan ju inte starta med mer än en i taget (såvida inte catchdriver sätts in) o det gör ju också att det blir stora gap när dessa mångponnyaktiva försvinner för tex överålder eller övergång till storhäst.
Här kommer ytterligare en fråga (du vill kanske att jag skapar en ny tråd o inte lånar din?)………hur många ponnytravsklubbar har aktiviteter som lockar, hjälper, vidarutbildar, tränar nya ekipage?
Tänk på att ju bredare grund (många aktiva/deltagande) desto bättre står pyramiden som sen skall smalna av o toppas med eliten.
Erfarenhetsmässigt är ofta nya också väldigt hjälpsamma i olika arbetsinsatser o kan backa upp de som redan är aktiva o oftast är alldeles överhopade med jobb.
Ponnytravets framtid är -ta hand om varandra i klubbarna - se till att det finns plats för alla - var inte rädd för att bjuda på er själva -oavsett vem du är - så växer sporten o antalet aktiva fram på ett bra vis o sen är det väldigt många som kan rösta för hur tävlingspropositionerna skall se ut!
Fortf. skrivet av mej personligen o INTE som nån klubbrepresentant.

#12 För våran del är det väldigt uppenbart att pengahcp är huvudanledningen till att mycket lopp blivit inställda. Eller om man skall vara mer tydlig, dåligt skrivna pengahcp proppar. Under våren och sommaren tävlade vi väldigt lite. Enda anledningen till detta var att vi inte hittade löp där det gick att starta, jag åker tex inte 20-30 mil för att starta i ett lopp där jag redan i proppen kan utläsa att vi inte kommer att ha med placeringarna att göra. Inte beror detta på för många tävlingstillfällen utan enbart på för få tävlingstillfällen med proppar som funkar för våra hästar.
Innom VPTS har vi haft väldigt många inställda insprängda kat-b lopp. Samtliga dessa har varit pengahcp. Vi har ibland av enbart "ideella" skäl valt att anmäla ändå, men loppen har ändå inte blivit av.
Enda botemedlet mot detta tror jag är att klubbarna får utforma propparna efter eget huvud. Dvs utan tvång på viss typ av lopp. Vad jag vet är inte en enda tävlingsdag i år inställd där loppen är tidshcp baserade, rätta mig gärna om jag har fel. Däremot är åtskilliga renodlade pengahcp dagar inställda eller körda med extremt få startande, vilket i sin tur är ekonomiskt illa för arangörsklubben.
#13 vad gäller rekrytering tror jag vi skall ta det i en annan tråd, blir tillräckligt rörigt i denna tråd ändå…..
Jerker Klang,

#13 Ditt inlägg går helt i linje med min tråd så jag "lånar" gärna ut min tråd för din frågeställning!
Och jag köper ditt argument med klubbarna måste arbeta på att bredda underlaget för sporten men jag tror inte att det vore en speciellt vis ide att dra ner på tävligstillfälle. Vårat stall anmälde inte ut pga pengapropparna vid 3 tilfälle under våran säsong för vi vill inte harva 100 meter efter vinnaren, så enkelt är det. Vi vill ha bra proppar till våra hästar för att anmäla.
Sedan ser jag ett problem med att propositonerna inte är klara i god tid. Jag vill inte ha centralskrivna proppar men det vore ändå bra om propparna var klara en fyra månader i stöten om ni förstår mig. Det skulle göra det enklare att planera för tränarna.

#14 Jag köper ditt inlägg till 100 %
Om jag inte minns helt fel så skulle det göras en utvärdering angående pengahandicap/rekordhandicap 50-50 hösten 2008.
Helgen 7-9 november är det ungdomsting, domarråd och repskapsmöte, då samlas representanter från hela landets ponnytravklubbar.
Se nu till att ni ungdomar samlas till möte innan, lägg fram era synpunkter och skicka med representanterna till ungdomstinget resp. repskapsmötet så budskapen kommer fram.

Det är precis som du säger. Prövotiden är slut och nu kommer frågan om proparna upp igen på allvar. Därav tråden.
Kom ihåg att det var en klubbmotion som antogs av förbundsstämman 2007 med uppdelningen 50/50 och inte ett styrelsebeslut! Proppskrivningen måste förbättras ute i klubbarna så att utebudet blir så attraktiv som möjligt för merparten av de aktiva inom klubbarnas närregion.
Jag kan inte direkt påstå att det varit 50/50 rekord penning i klubbarna… I min hemmaklubb har då min shettis inte haft ett enda rekordhandicap lopp! Vi har haft ett tidslopp (2.40 och sämre auto), resten bara penning….
Det är helt rätt som #19 skriver. Det var en motion från(om jag inte minns fel) Kalmar som röstades igenom att klubbarna skulle skriva ut 50/50 proppar. Hur klubbarna följt tagen motion och analys hur detta fungerat kommer enlig ett mail till klubbarna från Christina Hietanen att följas upp och redovisas på reskapsmötet helgen 9 nov. Det är klubbarna som står för proppskrivandet och jag håller fullständigt med #19 att det är bl.a. detta som måste förbättras. Det gäller att kommittérna i klubbarna har koll på de startberättigande hästarna i närområdet och att propparna skrivs så att så många som möjligt får tillfälle till start.
/Arne Florqvist

#21 Arne, du vet oxå att det varit en hel del diskusioner om hur dessa motioner lades fram, men det som dessa motioner var en reaktion på var ett styrelsebeslut 2006 att from 2008 skulle det vara 100% peninghandikapp, Utvärderingsprocessen hoppas jag görs och redovisas öppet, skalll bli en mycket intresant läsning måste jag säga.
Håller verkligen med om att klubbarna måste bli duktigare på hur propparna skrivs. Målsättningen för proppkomitéerna ute i landet måste ju vara att få till täta och spännande lopp där i första hand klubbens egna hästar skall styra propparnas utseende. Att då låsa proppskrivandet är inte en framgångsrik väg, tror jag, utan man måste ge klubbarna ett stort spectrum på möjligheter.
Jerker Klang,
#22 Att analysen och redovisningen kommer att ske som Du kallar "öppet", är väl en självklarhet. Att tro någonting annat som Du antyder är oförskämt tycker jag.
Arne Florqvist
# 21 Jo, det är klubbarna som står för proppskrivandet, det har det varit i många år, MEN klubbarna borde vara lite seriösa och verkligen ha med folk som har lite koll när propparna skrivs ut. Som jag förstår så finns det en del klubbar där det sitter 10 personer och skriver ut proppar…..Ju flera kockar desto sämre soppa…..skulle vara bra om man går ut med att i proppgruppen BÖR sitta högst 3-4 personer!
I övrigt håller jag med både Marcus och Jerker!
Jag undrar bara hur man kan tro att propskrivarna ska kunna skriva bra proppar när de blir tvingade att göra speciella proppar (läs minst 50% penninghandicap). Låt propskrivarna skriva helt fritt så ska ni se att det kommer att både blandas olika typer av proppar och att det kommer att bli många startande i loppen.
Jag slåss för:
GE KLUBBARNA FULL FRIHET ATT SKRIVA PROPPAR!!!JIPPI!!
#25 håller med dig ang din slutkommentar men det är nog utsiktslöst drömmande. Om jag inte minns fel var det uppe som motion då det röstades fram om 50/50 men det förslaget röstades ner. Samma sak i år. Det blir nog som vanligt att folk tycker saker ute i landet i trådar hit och dit men när det väl kommer till omröstning på stämman röstas det ner.

#26 Det är ingen dröm om dom flesta vill det. Då är det bara att fortsätta att jobba för det!
#21 Det stämmer inte, det korrekt är att 50% måste skrivas ut efter penninghandicap, övriga 50% valfritt enl. §25 i TR.
Det innebär att klubbarna kan skriva ut 100% penninghandicap utan att det är något fel.
Mvh Hasse

Det finns ju faktiskt grupper av hästar som gynnas av penninghcp, och där det passar att skriva ut sådant, det ultimata är ju att kunna skriva ut bra lopp till alla i regionen, men det går inte alltid att få till det, här uppe i norr har vi få snabba och få långsamma hästar, så speciellt nybörjarhästarna får riktigt dåliga lopp, då de behöver kunna trava 2.20 eller 3.10 för att man ska kunna göra bra lopp…
Att som många vill ta bort pengahandikapploppen skull vara en stor tillbakagång för ponnytravet. Det är ju tävling och vi vill ju se ponnyer som körs framåt med tidshandikap gäller det ju bara att köra så långsamt som möjligt.
Med tanke på årets derby lär vi aldrig se dom tiderna som kördes där om vi skall bromsa oss fram genom lppen. Dessutom lär vi aldrig s dom hästarna på banan mer för dom har gått alldeles för fort…..ÄR DET RÄTTVIST MOT DOM?
Det handlar nog inte om att ta bort pengahandikappen, det handlar om att klubbarna själva skall få välja vilken form av handikappsystem de vill ha i sina lopp.

1) Anledningen att jag, och de jag känner, inte anmält ut i penningchp är denna fakta: I ett rekordchp vet du ALLTID i vilken tidsklass ditt motstånd är!
Det kommer vi aldrig att uppnå i penninghcp för ponny. (Så länge vi inte begränsar skillnad mellan snabbaste och långsammaste häst till 20 sek. Kvaltid på 2.10 och går de snabare än 1.50 är det dax för pension)
2) Det duskteras om att bevara bredden i botten av sporten. Där håller jag helt med! Men med det regelsystem som finns idag så gynnar man eliten! Lilla lisa med shettisen på bakgården får ingen chans!
Jag nämnde idén första gången för 8 år sen, men nu tror jag det är dax: Dela upp ponnytravet i divisioner. Jag vet inte hur, men jag tror det behövs nu. Alla vill inte tävla po blodigt allvar.
Fram för mer bygde-ponny-trav med större frihet där ALLA får vara med och tävla!

#32 Jag kan hålla med dig om att en slags divisioner där man kan stiga i rank och möta mer lika motstånd men tyvärr tror jag det är en orealitet om vi inte får in flera aktörer i sporten.

#33 det kanske är just ett sätt att locka fler utövare? En möjlighet där då kan börja tävla, men när det inte är på så blodigt allvar!
Men det är tyvärr mycket administrativt kvar innan man kan göra detta till verklighet..
Men som sagt, det närmsta vi kan komma nu är bygdetrav. Där har man mycket större frihet i arrangemanget.
#32,33,34. Det är bl.a detta som styrelsen arbetat för de senaste åren, men ej nått ut till er aktiva. Inte minst vid ordförandekonferensen som hölls i början av okt togs detta upp igen. Styreslen arbetar intensivt utifrån det måldokument som antogs på förbundsstämman i mars 2008 och som innehåller just detta som Ni förespråkar. Förutsätter att era klubbrepresentanter har informerat Er om detta.
Låt oss gemensamt arbeta utifrån detta dokument, för att finna en gemensam strategi för ponnytravet i framtiden.
/Arne Florqvist

#35 vad bra! Då kan vi ju utgå ifrån att vi slipper se ett förslag om bara pengaproppar igen. Eftersom styrelsen följer måldokumentet och måldokumetet slår fast att det ska vara en variation bland propparna så kan ju styrelsen inte komma med sina 100% pengaproppar igen!
Fast det största problemet med alla måldokument att är dom ger mycket lösta tömmar. Man kan tolka dom lite som man vill. Jag hade fördragit att Styrelsen hade vågat lägga fram ett dokument som talar om exakt vad man vill göra och inte en massa luddiga "mål".
Arne du är ett fördöme i den mån att du syns här när debatterna rullar. Det tycker jag är bra.
Jag hoppas du också ser möjligheten att se åt vilket håll dom aktiva drar. Det är ju ingen som vill sporten något illa det vet vi alla men som som måldokumentet säger så ska ju dom olika intressenterna få sin röst hörd och på så vis utvekla ponnytravet!

#36 Jag håller helt med om att det där måldokumentet egentligen är intetsägande.
"vi ska arbeta för ponnytravets fortlevnad" Ja men är inte det en självklarhet?!
Jag saknar konkreta förslag! Inte att man ska arbeta för ponnytravet - utan HUR!
#36,37. För det första så har hela ponnytravsverige varit med och tagit fram måldokumentet genom det projekt som flera klubbrepresentanter deltog i(utsedda av samtliga klubbar vid en ordförande konferens på Arlanda). Dokumentet är ett gemensamt dokument som vi i styrelsen och övriga har att arbeta efter. (Vad jag tycker privat måste jag bortse ifrån). För det andra så har klubbarna vid flera tillfällen och senast vid ordförandekonferensen i okt möjlighet att komma med som Du Bea efterlyser konkreta förslag om HUR ponnytravet skall se ut i framtiden. Det är mycket lätt att kritisera och fördöma de försök till förslag som vi i styrelsen försöker lägga fram utifrån vårt måldokument, men att komma med konkreta andra förslag som gäller globalt är mycket svårare. Dom lyser med sin frånvaro. Dom flesta tänker tyvärr mycket kortsiktigt och då gärna lite egoistiskt. Vad är bra för min häst och mitt tävlande? Vi i styrelsen måste arbeta för vad som är bra för hela sporten och då på både kort och lång sikt och utifrån de riktlinjer som förbundsstämman gett oss. De riktlinjerna finns nu äntligen i måldokumentet.(som har efterlysts vid tidigare förbundsstämmor och debattinlägg) För att klara detta måste även övriga i organisationen arbeta efter detta och hjälpa oss i styrelsen att kunna genomföra det som där står. Tyvärr råder det också delade meningar bland Er aktiva, klubbar som också gör det mycket svårare. Jag hoppas därför att vi vid kommande representationsmöte kommer att få konkreta förslag från Er aktiva genom era klubbrepresentanter om HUR skall ponnytravet se ut i framtiden och då med det beslutade måldokumentet som grund, så att vi i styrelsen kan arbeta vidare i så positiv anda som möjligt.
Arne Florqvist

#38 Arne, då skall jag ge ett konkret förslag på hur vi skall rekrytera nya kuskar till ponnytravet:
Som värmlänning kommer du säkert ihåg hur bygdetraven för ponny såg ut för några år sedan. På gylleby hade vi fyra, ibland fem fulla ponnylopp. Det var så mina tjejer började köra ponnytrav. Detta var en väldigt fin inkörsport och som du vet har mina ungar varit väldigt aktiva kuskar sedan dess.
I år blev det ett halvfullt kat-A lopp på gylleby, inget kat-B lopp alls. Vad kan detta komma sig? Givetvis är en anledning mindre barnkullar men det förklarar deffinitivt inte denna enorma minskning. För några år sedan införde SPTF att alla kuskar som kör proppagandatrav(dvs byggdetrav) var tvungna att ha midnummer. Det finns altså ingen möjlighet längre att starta sin gårdsponny i ett byggdetrav för att prova på ponnytrav. För att göra detta måste man först vara inskriven i en ponnytravskola för att kunna få ett midnummer, detta gör man inte om man inte redan är väldigt intresserad.
Hade inte denna möjlighet att prova ponnytrav hade funnits när mina tjejer var yngre hade dom troligen fortfarande ägnat sig åt ridsport. Det finns säkerligen många ungar som vi missar att rekrytera pga detta.
(jodå, får jag bara tid skall jag sy ihop detta till en motion inför årsmötet)
Jerker Klang,

#38 Ja, just det…. Ett problem som jag tror är en av grundorsakerna till många missförstånd och rykten är att informationen från tex ordförande konferanser inte kommer ut till medlemmarna. Som gammall föreningstyrelseräv vet jag att snabb information till medlemmarna om allt som händer är oerhört viktigt, vart finns tex refferat från ordförandekonfereansen som enligt dig tagit fram konkreta förslag på hur?
Jag skriver inte detta för att vara grinig utan enkom för att jag vill att ponnytravet skall växa. Men som det är idag kommer tyvärr väldigt lite information ut till oss medlemmar och då är det lätt att rykten kommer igång. Informera gärna en gång för mycket än en gång för lite. Det viktiga är oxå att informationen kommer ut snabbt, i internettåldern är timmar en väldigt lång tidsepok, som du vet.
Det behöver inte nödvändligtvis vara ett formellt protokoll utan först ett refferat. Protokollen får gärna komma sedan när dom är godkända och justerade.
Jerker Klang,
#40. Jerker Klang, du har nog tyvärr återigen missuppfattat mitt inlägg. Några direkt konkreta förslag kom tyvärr inte fram från ordförandekonferensen. De flest tyckte att det var bra som det är! Att informationen inte kommer ut till medlemmarna kan Du inte enbart lasta SPTF:s styrelse för. Klubbarna och Era representanter har minst lika mycket informationsskyldighet som SPTF styrelse. SPTF:s styrelse informerar så fort vi kan genom våra informationskanaler där bl.a klubbarna utgör en av de viktigaste, hemsidan en annan repskapet ett tredje osv.
Att vissa krav infördes på kuskarna vid bygde-propagandatrav var bl.a önskemål från de arrangerande travklubbarna och berodde inte minst på säkerheten och försäkringsfrågan. Att SPTF skulle vara orsaken till att ponnyloppen var dåligt besatta på Gylleby får stå för dig.I Ransäter fick man ställa in hela tävlingsdagen, men det berodde på att det var dåligt anmält till de stora loppen. Till ponnyloppen var det dock gott om anmälningar. Ta kontakt ordföranden i din klubb för information från konferensen.
Arne Florqvist

#41 Det är just det jag tycker är ett problem, det finns ingen, varken centralt eller i klubbarna(inte hos oss iallafall) som verkligen tar ansvar för information som har med sådant som sker centralt. Varför skall all information gå genom klubbarna? även sådant som sker centralt? År det inte bättre att den centrala styrelsen ansvarar för information om sådant som sker centralt? Klubbarna har fullt upp med att försöka få ut information om sådant som sker i den direkta verksamheten.
Det enda jag begär är att vi som inte deltar på ordförandekonferanser, dommarråd osv får reda på vad som sker, är det så konstigt?
Jag har inte skrivit att det är SPTFs fel men att midnr kravet är en stor anledning till minskat antal ponnyer på bygdetraven i värmland är ställt utom allt tvivel, så många har jag pratat med som direkt sagt det, så där har jag ordentligt på fötterna, hur det är på andra ställen kan jag givetvis inte avgöra…..
Jerker Klang,
#42. Jerker Klang, om Du läst vårt gemensamma måldokument så finns där följande att läsa:
SPTF skall arbeta för:"att information från förbundet genom tidning, hemsida, protokoll och övriga utskick sker på ett sådant sätt att ryktesspridning och felaktig bild av vad som beslutats förhindras"
I vår organisation finns därför en klar arbetsfördelning. Finns också redovisad på vår hemsida! Där finns utpekat ansvariga för respetive område. AU med ordföranden Christina Hietanen är det som är informationsansvariga.
Skulle Du sakna någon speciell information eller att Du speciellt vill veta någonting är Du mycket välkommen att kontakta AU och då framförallt Christina Hietanen för information. Om Du sedan läser mitt inlägg riktigt så står där att både SPTF:s styrelse och klubbarna med sina representanter är lika skyldiga att ge information till ER aktiva. Det är också ERT ansvar att inhämta information som Ni vill ha och saknar. Nu har inte jag mer att tillägga i denna debatt.
/Arne Florqvist

#43 Arne Floqvist, om du läser Jerkers inlägg utan att sitta på allt för höga hästar så inser kanske du att det finns substans i vad han skriver.
han ger er förslaget att använda modern informationsteknik till er hjälp att sprida information till dom aktiva. Detta skulle gå betydligt mycket smidigare än om alla skulle ringa ner Christina Hietanen för att få veta vad som sker!
Det är mycket riktigt upp till var och en att hålla sig uppdaterad men en modern styrelse kan inte tro att detta sker bäst genom att sprida information via klubbarna! Vad har ni hemsidan till!
Sedan, Arne Floquist, uppskattar jag inte din aggressiva ton! Vi vill inte måla upp dig eller styrelsen som den stora satan utan bara disskutera frågor som rör oss aktiva för att få upp interesset för styrelsearbetet! Tål du inte att man har en annan åsikt än ER utan måste tala ner till OSS så kan du använda någon annans tråd än den jag skapat för att försöka så ett frö i flera aktiva att intressera sig för sporten!
Jag ser faktiskt ingen skillnad på ER och OSS utan ni representerar oss för att vi kan inte ha hur många kockar som helst i styrelsen. Eller hur?
Se OSS inte som fiender bara för att vi viljer ett forum att diskutera i. Det är såhär nya motioner födds i IT-åldern!
Till övriga som varigt med i dessa debatter som nu kligat av lite så vill jag säga ett stort tack till alla som kommit med bra synpunkter och som vill förbättra sporten och för ponnytravet framåt! Ett stort tack och jag hoppas att dessa debatter kanske ger några ideer att föra upp i klubbarna och vidare till styrelsen!

#44 Tack….. jag behöver inte tillägga mer då du sagt det jag tänkte….
Jerker Klang,