Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1124 ggr
Linette
0

För stor prissuma?

Jag har funderat på en sak.. Är det ingen annan som, precis som jag, tävlar en häst som sprungit in så mycket pengar att det är nästintill omöjligt att hitta bra lopp? Anäler jag honom efter prissumman får han tillägg på hästar som gått mycket snabbare.. De lopp han kan gå i är tidslopp, men numera är de väldigt sällsynta, vilket jag tycker är hemskt tråkigt då jag har en bra häst :)!

Det måste väl vara någon annan som har det likadant? Hur gör ni, tävlar ni ändå i alldeles för svåra lopp, eller tävlar ni inte alls?

Mille
0

De hästar som har för mkt pengar i förhållande till sin tid anmler jag i princip bara till rekordhandicap. Undataget är Puss som fick gå ett pengahcp, men då var det stängt vid tid så det kändes inte lika illa.

joooossan
0

Jag har inte anmält stjärnfall till några pengarlopp i år, till sesången som kommer tror jag dock jag kommer anmäla då han har sänkt sig så pass, men som sagt. Jag har inte gjort det i år..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

ryttarn
0

Vi har anmält till pengahcp några gånger vilket bland annat inneburit rekordsänkning med 6 sekunder för en 4e plats…… Nä, nästa säsong blir det nog inga pengahcp alls för vår del om det inte händer något exceptionellt……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

amandahandersson
0

Ja, våran shettis Norrskenets Jupiter (rek. 2.35,4, 18.675:-) går mycket illa ut i penninghandicap, och nu har vi bestämt att inte anmäla ut till penning något mer. Det är inte schyst mot hästen! Vi månar hellre om hästens vinnarskalle och ger honom schysta lopp där han har samma chans som alla andra att vara med och slåss längst fram.

Detta har lett till mycket färre starter - han har bara startat 6 starter i år. Han har vunnit 4 av dessa lopp, varav ett penninglopp men med endast 6 startande hästar i loppet!

Ganska roligt var under Östersunds dubbeltrav, där dom kör ena dagen penninghandicap och andra dagen rekordhandicap. Första dagen startade Juppe i två penninglopp (vi valde att göra så eftersom vi så gärna ville till Östersund!) som han slutade oplacerad i bägge två, även fast han sänkte rekordet med två sekunder i det andra loppet.
På söndagen var det rekordhandicap, då sänkte hästen tre sekunder och VANN! Tänk vilken skillnad, och j*klarns vad det bevisades att rekordhandicap är det bästa för Juppe!

StuteriSolo
0

jag tror rekordhcp, eller någon form av tidshcp passar de flesta ponnyer, om det inte är grupp hästar som har tjänat ungefär lika mycket och gått ungefär lika fort. Vårt ena russ har gått 2.14 och tjänat 8.100, gissa hur bra hon står i pennghcp… Hon har vunnit flera montélöp därav de många pengarna

Russfantast
0

Det har ju vari jättemånga lopp som varit stängda efter rekord och tillägg efter pengar. där är det ju inga problem

chriztinee
0

Va roligt att någon tog upp detta ämne . Jag har länge tyckt exakt likadant .
Min ponny har haft väldiga problem med motiovationen och har inte haft vinnarskalle för fem öre . Detta år har vi lagt upp träning och utrustning lite annorlunda vilket har resulterat i en helt annan häst . Han har sprungit mycke bättre och kämpar verkligen för att komma om hästarna framför . Detta har nu resulterat i mer insprungna pengar men inte sänkt rekordet speciellt mycket .
Det här året har jag kunnat anmält till penning då han började med 875:- och ett rekord på 29.0 vilket är ungefär vad hästarna som startar i dom loppen ligger . Nu har han 1775:- på konto men ett rekord på 27.9 . Så nu i slutet på året och nästa kommer han att får starta 60 - 100 meter bakom dom andra i penning (penning ligger ju ofta max 2000:- lr 2500) Tyvärr har ju hästarna på start ofta samma eller snabbare rekord . Jobbigt för han att försöka ta igen något då . Synd dessutom om att ta ut honom i så svåra lopp nu när han äntligen har börjat fått nys på de goda :)
Får han dessutom någon mer lapp i kassa och kommer över 2500:- kommer det att bli nästan helt omöjligt att anmäla . Då har man ju hästar som springer 20 sekunder snabbare :O

Näe ! Sluta me dessa dumma penning och satsa på rekord istället !

hannibal-roll
0

Jag upplever också att mina ponnyer missgynnas av pengahcp. Ändå har jag valt att anmäla till en del proppar med hcp efter pengar för att ge det en chans.

För Hannibal som tjänat nästan 17 000 kr innebär det en enorm skillnad mellan rekord och penga hcp. Hcp efter rekord innebär att han duger bra i klassen och oftast är med där framme. Hcp efter pengar däremot innebär att han startar med ponnyer som är klassen bättre och lyckas knipa matlappen om han sänker sitt rekord. Eftersom han gått ganska snabbt (2.02,3) och nog inte kan så mycket snabbare blir ju varje intjänad krona en belastning.

För Calippo funkade pengahcp bra tills hon kom över 1500 intjänat. Då blev det riktigt illa och hon fick starta mot ponnyer med mycket bättre rekord, 10-15 sekunder bättre tom.

Hur det blir nästa säsong har jag inte bestämt, beror ju på utbudet av proppar och tävlingsdagar.

equuleus
0

Jag har en ponny med 32000:- intjänat och 1.59.0 i rekord och jag kommer aldrig kunna starta i ett penninglopp mer. Spelar ingen roll om de har stängt loppet vid ett visst rekord heller.

#6 Tänkte anmäla till ett penning lopp stängt med rekord, men är glad så här i efterhand att jag inte gjort det, hade inte blivit något bättre lopp för det.

juliapettersson
0

Här i mellansverige har det blivit riktigt hårda penninglopp. Egentligen borde mina hästar stå ganska bra till (2.04 & 7000:-, 2.02 & 8000:-), men de kan knappt hävda sig där längre, när det hela tiden kommer unghästar med snabba rekord och lite pengar.

Ibland har man sett att det nästan hade varit mer värt att istället anmäla till ex. 8000-12000 än 5000-9000, att de "högre klasserna" går långsammare!

NatthaBlom
0

Mawe 16000 1.59 känns ganska normalt.. trodde jag ja:/

stod 60m på hästar med snabbare rekord i sommras  det e himla segt det dära

Ammiii
0

Jag har ingen ponny som står bra till i pengahandicap loppen.
Det finns alltid fina unghästar med får starter och lite pengar som är snabbare och står mycket längre fram.
Jag har testat och anmält till någon pengadag, men det har resulterat i att vi fått åkt ner och bara kört runt banan som sist i mål… barnen har inte heller tyckt att det varit skoj, då de sett på startlistan att oavsett om de så sänker 5-10 sekunder, så kan de inte ens ta placering…
Så penga, det hoppar vi över då det är helt meningslöst. Den snabbaste av ponnyerna har haft chans till placering i några av sina lopp, men inte mer än så…

Kanske pengahandicap för ponnyer med minst 20 starter?
Eller minst fem år gamla?

linlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu ligger min ponny bra i penning då hon har rek 2.39,5 och 5.400 på sig. Så då anmäler jag mer till penning än tid men hon får ju pengar på sig ganska snabbt så snart blir det mer redordhandicap för henne med

StuteriSolo
0

problemet pengar- tid är väl helt enkelt att ponnyer har ett så stort spann i tider, medan storhästar har max 10 sek mellan bästa och sämsta

Mer variatoner i propparna!

Och alla ungdomar i klubbarna - det är inte förbjudet att komma med förslag till dem som skriver proppar!!!

Teja-Bea
0

Penningchp är perfekt för tidigt utvecklade unghästar eller nystartade äldre hästar med enorm kapacitet redan från början.

De som utvecklas långsamt och/eller kämparna som tävlat i många år, knipit många småplaceringar, de missgynnas enormt.

ska vi vekligen arbeta för ett ponnytrav där handicapsystemet gynnar kanste 30% av utövarna?

Självklart är det jättesvårt att hitta något som är ultimatför alla,  men vi ska väl ha ett mål om att  tävlandet ska vara så rättvist som möjligt?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Trav_
0

Jag tycker det är både och, tycker absolut inte att penning ska bort men det kan vara en blandning, förut när delta hade mindre pengar på sig runt 2.500 och ett rekord på 2.11 typ då tjänade hon jätte mycket på det, men som i år så har det varit sån klass på alla unghästar som kommer ut att dom går 2.10 och har max 1000 kr på sig, Just nu har Delta 5250:- och 2.10 i rek hon är inte helt borta i pengalopp men det beror lite på vart man startar oxå..Hon har aldrig vunnit men gjort enorma prestationer i skym undan ifrån 100 m tillägg så har hon kunnat tagit en 2a plats och genom det har hon fått på sig mer o mer pengar nu..

Så en blandning tycker jag, det kommer aldrig bli rättvist så det det är bara att acceptera..

Tusen
0

Det lite ironiska i detta är att då SPTF förordade peninghandicap var det att ponnysarna inte alltid skulle behöva sänka sig för att vinna. Så gick snacket. Men hur har det då blivit? Jo, för att vinna eller ens placera sig behövs inte bara en sänkning utan en rejäl sänkning krävs och ibland räcker inte ens det till. Det är ett fåtal hästar som har fördel av penninglopp men inte ens de kan alltid vinna utan att behöva sänka sig.

Det är som Bea säger tidigt utvecklade ponnysar eller sånna som startar otroligt sällan som gynnas.

I och för sig har Monita vunnit rätt många gånger utan att behöva sänk sig tack vare sin relativt låga prissumma men då hade hon heller inte tjänat in mer än 15 000:- med ett rekord på 1.50. Men det var då det. Idag har hon samma rekord men en prissumma på 28 000:- Montró ligger väl  hyffsat tilll i penninglopp men hon skulle inte ligga mycket sämre till i ett rekordhandicapat lopp heller.

Primona ska vi aldrig mer ta ut i ett penninglopp. Hon stog dåligt till förrut med 8.000:- och rek 2.03,6. Efter ytterligare några starter har hon nu 10000:- och rek 2.02,5. Vill inte knäcka hennes psyke helt och hållet så därför avstår vi från dessa lopp i fortsättningen.

Jag tror att vi nog att SPTF kommer göra allt för att ha kvar penninglopp och bara om det protesteras högljutt, kommer vi kanske få behålla några rekordhandicap lopp i framtiden. "Vi måste ju närma oss stortravet"Rynkar på näsan

Gör nu din röst hörd så att klubbarna för din talan och låt inte styrelserna själva bestämma. De är sk. förtroendevalda och SKALL föra medlemmarnas talan. Skicka in motioner.

Jag hoppas att det i framtiden är klubbarna som beastämmer hur propparna ska se ut. Då kommer de se till att det blir många startande. Sen får vi se vilken typ av prop som ger flest startande.

PS. Jag är inte helt emot penninghandicap utan vill bara att det ska vara en blandning av OLIKA proppar. DET tror jag gynnar bredden!

NatthaBlom
0

Kanske man ska göra åldersindelningar på penninga handicap?

Tusen
0

#18 Varför då? En ponny som startar sent i livet ska den ha tuffare penninghandicap eller tvärst om? Eller är det de yngre ponnysarna som ska begränsas? Eller menar du kuskarna?

Tror tyvärr inte att ditt förslag är rimligt.

amandahandersson
0

Det enda sättet att göra penning rättvist är att stänga vid tid, tror jag.

Men om nu proppmarkarna skriver ut andra proppar än penninghandicap så får man ju välja, vilket kanske är det bästa. Tyvärr har vi inte haft dom möjligheterna i år, skittråkigt……..

Ylva_87
0

#20 fast hur rättvist blir det? Jag kan bara se på min egen Cleo hon har drygt 12 000 på sig och 02 i rekord. hon står illa inne även om det är stängt vid tid..

Thyra däremot henne finns det inte ett enda lopp till, de stänger loppen vid för sakta tid för henne. Och det är ju det som egentligen är meningen, men när vi hon få starta då?

Jag vet mkt väl att det inte är roligt när unghästar går bra tider och har lite pengar på sig och man själv står på 80m tillägg med sin gamla trotjänare. Visst vinna kan man inte göra kanske men iaf i dom klasserna jag kört så kan man ha en chans till placering.

Teja-Bea
0

Större frihet åt klubbarna. Låt de välja själva vilket handikapsystem de vill ha. Större valfrihet omfattar stööe mångfald!

Stäng penningproppar vid tid.

Där tror jag vi har lösningen! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Nitro
0

Jag tycker också man ska låta klubbarna välja helt själv, de vet nog vilka slags proppar det blir bra anmält till på just deras bana.

Jag tar för övrigt inte gärna ut Pigall i pengahandicap, främst för hans härliga prissumma på drygt 40.000 och ett rekord på 1.47,5.

ryttarn
0

Jag anser att det är viktigt med mångfald istället för enfald. Låt därför klubbarna bestämma själva hur propparna skall se ut. Jag är för decentralicering och mindre toppstyrning av klubbarna.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Inna
0

Att låta klubbarna bestämma själva om propparna är väl ingen garanti för att det skall bli bra. Man kan ju ju se av årets proppar vem som skriver propparna i de olika klubbarna.

Tyvärr ser alldeles för många till att skriva proppar för sina egna hästar och då blir det många gånger enfald.

Mille
0

#25 Hur bär man sig åt för att skriva proppar åt sina egna hästar när propparna skrivs ett par månader i förväg? Mycket hinner hända på den tiden…

equuleus
0

#20 spelar ingen roll om du stänger loppet på tid, pengarna är så otroligt fel gentemot rekordet nu förtiden så!

Mille
0

#27 precis, säg att loppet stängs vid 2.15. Två hästar har det rekordet, den ena har 2000 o den andra 6000 på sig. Den ensare står ju ändå långt bakom den första i det afllet, det enda man vet är att det inte är någon snabbare med, men kan kan ju ändå få stå orättvist till…

amandahandersson
0

Det blir ändå jämnare, än att få stå 60 meter bakom en 10 sekunders snabbare häst….

Mille
0

#29 Jämnare, ja, men inte jämt

amandahandersson
0

#30, nej, penning kommer aldrig kunna bli helt jämt ju.

Tusen
0

#25  Varför så synisk och misstroende. Självlklart måste väl propskrivarnas hästar också få bra lopp ibland. Men som någon skrev. Propparna skrivs ju flera månader i förväg och då är det välinte säkert att proppen ens passar för propskrivarnas ponny.

Nu tror jag faktiskt inte att alla klubbars propskrivare gör enbart proppar för egna hästar. De flest vill ju ha fulla lopp och försöker säkert därför att titta på hur ponnysarna i närområdet går. Ibland händer det att det passar den egna ponnyn.

Vi kan inte bara sitta och anklaga varandra hela tiden för en det ena än det andra. Folk jobbar så gott de kan i klubbarna och det kan inte passa alla. Om fler engagerade sig istället skulle säkert alla misstankar om egna favörer minska radikalt.