Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 2076 ggr
linnri
0

Springrem! Behöver veta ..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

JAg undrar om man får ha en cykel-slang, med en karbinhake, som springrem? Eftersom att det är rätt så svårt att få tag på en springrem åt en väldigt liten shetlandsponny.

Hälsn. Linn

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Miii4
0

Ja det får man väl, aldrig ngn som har klagat på när vår shettis hade det.

Vet massa folk som har det nu med.

Impulz
0

Ja det borde du få, jag vet också flera som har det till shettisar.

FridaSimonsson
0

Flamber behöver ingen springrem i loppet : )

linnri
0

Nej, för hon är så duktig! :)
Men jag tänkte bara, så att jag vet att det är okej .. om hon blir arg. ;b

FridaSimonsson
0

Flamber är TOKIG=)

precis som rollerboy;)

[___THEFINAL]
0

linnri, naturligtvis får man det ^_^
jag har haft det på min ponny.

/elin ~

linnri
0

Tack så hems mkt för alla svar! : )

jullan
0

Kan ngn förklara denna konstruktion för mig!?

Är det hemmagjort pul eller är det ngt som alla bara har!?

Hadde själv problem med springrem när jag skulle ha till min shettis!

Liiiiiiinn
0

Hemmagjort! Man fäster bara en kabinhake på en cykelslang och använder! :D

jullan
0

okej! hihihihi!

_JonnaRoos_
0

Ja det är helt okej:) Kram

juliapettersson
0

Hej!

Rekomenderar inte cykelslang som springrem. Går remmen av så kommer den att snärta till hästen som en gummisnodd.

johanna9
0

jaa det får man. jag har det på mina ena ponny,vi hade de på en shettis oxå.

_JonnaRoos_
0

Jag tycker det är helt okej, visa är ju rädda att den går av men det tror jag den inte gör i första taget.. mena då kan man ju vara orolig för vanliga också, att dem går av! På bilden ser ni min ponny med springrem!

Jessika87
0

Jo då cykle slang går bra.. men de ska som sagt mkt till för att dens ka gå sönder.. o den ska ju inte sitta jätte stramt så ja tror risken e liten// Kram

ryttarn
0

På en a-ponny är cyckelslang att föredra, i måmga lägen även på en b-ponny. En cykelslang håller för ungefär 800kg dragkraft så risken för att den går av är tämligen liten.

Fördelen med cykelslang är att du får ett mjukt mothåll. En springrem som du köper i butik är oftast anpassad för betydligt större hästar och blir stum på en ponny. Det är viktigt att du provar ut längden på springremmen på ett snabbjob på bana då du har full tävlingsutrustning på hästen. På en av våra a-ponnyer gör det stor skilnad om springremmen bara är 1cm för kort eller lång. Ta god tid på dig för att hitta rätt längd.

Vi har skaffat en "ludd tub" som vi klätt in slangen i, ser lite snyggare ut….

Lycka till!!

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

juliapettersson
0

Själva cykelslangen kanske inte går av i första hand nej, men det blir svårt att fästa den och kan därför gå upp i "knuten". Om en vanlig springrem av läder lossnar så kommer den att hänga och slänga, en cykelslang skulle snärta till sen i huvudet.

ryttarn
0

Har aldrig råkat ut för att den släpt, men vi knyter inte utan vi tejpar med silvertejp. Givetvis kontrolleras springremmen innan den används….

Vet många som använder en springrem på detta vis, framförallt för att den är mycket bättre än en stum läderrem som bara stör hästen i dess rörelser…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Liiiiiiinn
0

Själv använder jag en cykelslang, med en kabinhake i båda ändarna, som ja fäster i bukgjorden och nosremmen….jag har aldrig varit med om att den har lossat!  :D

CoolaCrossen
0

Jag har haft samma slang i två år nu, och den har minssan aldrig gått av… och jag föredrar faktiskt en cykelslang framför vanlig springrem, av samma anledning som ryttarn sägr, men får ett mer jämnt tryck, dom kan ta tag i den lite mera, och få stöd…

Det där med knut, behöve egentligen inte, för om man har en hel slang och inte har kabinhakar, utan trär den igenom bukgjorden och nosgrimman slippen man det orosmomentet (så har jag alltid gjort)

På bilden har min ponny springrem av cykelslang.