Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 3137 ggr
Mille
0

Alla russ kan trava 2.20...

…men hur bär man sig åt?

Jag tror absolut att alla russ har kapaciteten att trava 2.20-2.30 ungefär. Och det finns många som hävdar att alla russ kan trava det efter lite träning.

Så kan någon tala om för mig HUR man bär sig åt för att med lite enkel träning få russet att gå under 2.20?

nemesis
0

Genom att ge hästen den tid den behöver samt rätt foder och rätt träning så tror jag att de flesta (men faktiskt inte alla) kan komma ner runt 2.20 .. men sen om det tar 1 år eller 10 år innan den är nere i 2.20 är ju en annan fråga…

SLennartsson
0

Rätt foder är A och O.
Efter det kommer träningen, att den trivs och tycker livet är kul.
Varierande träning, mycket intervaller och roliga aktiviteter.

Det är de jag prioriterar!

Mille
0

#1 Men det är just det med tiden jag funderar på. en del verkar tycka att med lite grundträning kan vilket russ som helst trava så fort. Jag är mkt tveksam till det…

_Jag_
0

Kan kan dom kanske. Men om dom inte vill travar dom inte alls.
Sen kan det ju ta som sagt 1-10år inann dom gör det. =)

DeniseM
0

självklart är fodret det allra viktigaste och att hästen är frisk i både kropp och själ.

För att kunna springa krävs det muskler. Och hästar har 3 olika typer av muskler som man kan träna upp på 3 olika sätt och har 3 olika funktioner.

För:

Typ II muskelfibrer (som kräver tillförsel av syre hela tiden) tränar man länge och i långsamt tempo. Detta är mest för hästar inom skogsbruk m.m. Men är även bra för trav hästar.

Typ I A muskelfibrer (kan jobba kortare stunder i snabbt tempo utan ständig tillförsel av syre) Mjölksyran sätter i. Dessa muskelfibrer bygger man upp på galopp och travhästar. Vilket vanligast görs när man kör intervall pass.

Typ I B muskelfibrer (är en blandning av Typ II och Typ I A). Det är dessa muskelfibrer som man verkligen måste bygga upp på trav och galopp hästar. Vilket lättast görs av att ha blandad träning för att bygga upp båda Typ II och typ I A muskelfibrerna.

Genom att träna varierande och regelbundet med mkt intervallpass kan det vara möjligt för vilket russ som helst om den som sagt är frisk och har rätt foder för individen.

VeronicaP
0

Det viktigaste för mig är att låta det ta den tid det tar och inte stressa fram resultat .

Alla borde lära sig att se till vad just den hästen behöver , är ju så att man inte kan träna alla hästar likadant och EN VIKTIGT SAK ÄR ATT LÅTA HÄSTARNA FÅ VILO PERIODER. Tyvärr ser man ibland allt för många unghästar tränas för hårt i sina växtperioder och inte få den vila de så väl skulle behöva för att kunna växa och muskla sig i lugn och ro.

divansson
0

Korta intervaller, i full fart (så fort det går), sen massera, sköt om hästen bra, pyssla mycket, då är de bra och de blir faktist bättre. Sen foder..  Jag har hört att Betfor inte är så jättebra om man vill ha en rappare häst, men det är som det är, jag ger iaf inte betfor, ge gärna havre och sport-pellets.. De brukar va bra, sen örter, vitaminer och mineraler är bra..

Sen är det som Veronica säger, att man lär låta hästen vila ibland också, hästen blir inte sämre av det, utan snarare bättre, bara det inte är för länge den vilar. Och det är för hårt för hästen om man kör för ofta och för mycket.

jag tycker att två ggr i veckan är bra att köra.. då hinner hästen återhämta sig på dagarna imellan.

Och ett annat tips är att innan hästen startar/kvalar så ska den inte gå på gräs de tre dagarna innan, då blir den segare/stannar lättare.. Alltså går saktare.

Och det du sa om grundträningen och vad folk sa,  ha-ha  egentligen. grunden är bara för att russes ska komma igång, mpåste va nå jäkla russ om de går 2.20 med endast lite gundträning, och sen, vilken sorts grundträning  ?   ;)

Ett annat tips är-kör inte bra jogging, det blir ofta bara segare hästar, de är ingen riktig träning, hästen lär behöva lära sig att trava i snabbare tempon.

Annifrid
0

Just snabbheten tränar man nog bäst genom intervaller enligt mig. Men för att få en bra starthäst behövs styrka och vinnarskalle. Foder är ju såklart viktigt, att hästen är glad och att den tycker det är roligt. + mkt mkt mer!

[HARPO]
0

En bra hård vinter träning är svaret+fibergi(bas)

Hannna
0

En del skriver att foder är viktigt(vilket det självklart är). Vad är då "rätt" foder?

Samtliga tävlingsponnyer(snabba som långsamma, stora eller små) som jag har haft har näst intill bara fått hö och gräs som foder. På våren när de sätts igång inna gräset kommer får de lite krafft upptill, under sommarhalvåret käkar de i princip endast gräs och går ute dygnet runt (de som kan). Vid körning (ca 2ggr i veckan) får de lite krafft groov som "belöning".

Som många skriver tror jag intervallträning är utvecklande för hästen. Långsamkörning eller gå ut och jogga har jag aldrig haft som en del utav träningsupplägget. Jag anser att om inte hästen blir trött ger träningen ingenting, då kan hästen lika gärna gå i hage istället. Sedan menar jag inte att man ska köra tufft varenda gång man kör, men hästen ska i alla fall ha fått arbeta under träningspasset.

[Hasseshusse]
0

Visst kan de flesta russ trava 2.20-2.30 men det är till att ha låga krav. Numera kvalar man ju på de tiderna.

Mille
0

#11 Vilket är oerhört synd tycker jag…

[Hasseshusse]
0

#12 Vad är synd? Att utställningshästarna inte hinner med eller?

Mille
0

#13 Att ett russ ska behöva gå under 20 i de första starterna för att ha vinstchans. Då är det inte så lätt att motivera folk att ta ut sina unghästar som tränar på, i mitt tycke bra tider för en nybörjare, när de ändå får så tufft motstånd.

[Hasseshusse]
0

#14 Visst är det bra tider men det är ju faktiskt ofta de vinner på långsammare tider med.

Och med bra stammar, bra foder, bra utrustning och ett halvårs träning ska man väl ha lite krav annars har man väl inte lyckats så bra…

Mille
0

Vi har olika krav och det är inte bara snabba tider som spelar in. För mig är vältravandet, arbetsviljan och uppförandet minst lika viktigt, men för vissa tar det längre tid.

Jag motstätter mig bara åsikten att ALLA russ kan trava 2.20 bara sådär. Alla har inte samma talang

[Hasseshusse]
0

Håller med, helheten är jätteviktig, inte kul att se dåligt travande hästar som inte är styrbara…..

Och alla russ är inte travare……

ryttarn
0

#13 Vad menar du med utställningshästar som inte hänger med?

De flesta russ som går bra på utställning och som även tränas för trav går väldigt bra på travet. Att ett russ som går bra på utställning men inte alls tränas för trav inte hänger med är lika naturligt som att en bra russtravare som aldrig tränas för utställningssituationen inte heller får bra poäng.

Alla hästar, oavsett ras, skall tränas för sin uppgift. Att tro att man kan ta ut en häst till en viss tävlingsgren utan att träna den tillräckligt för uppgiften är riktigt enfaldigt.

Oavsett vad man vill göra med sitt russ krävs det nogran planering och lika nogrant genomförande av den träningen. Dock måste tilläggas att varje häst är en individ och skall tränas efter det. Men jag har hittils aldrig haft ett russ, där vi kunnat genomföra en bra träning, som inte gått under 2,20.

Vi har själva den inställningen idag att går hästen inte under 2.20 på träning så tar vi heller inte ut den till start. Då får den först skaffa sig erfarenhet på bygdetrav, vilka deffinitivt inte skall underskattas….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Mille
0

#18 Måste fråga, resonerar ni likadant med alla hästar oavsett ålder? Ska även en 3-åring gå under 2.20 innan den tas ut i lopp?

Gör jag fel som är glad över att mitt russ äntligen går stadigt under 2.30? Att jag vet att han lätt har kapacitet att gå under 2.20 hjälper ju inte innan han själv har förstått det.

ej enbart till #18: Det fokuseras alldeles för mycket på tiden och alldeles för lite på om hästen är mentalt redo att gå ut på en bana. Jag har sett flera hästar som lätt springer under 20 som beter sig väldigt otrevligt på banan. Hur fort den än springer är den för mig inte redo att tävla.

ryttarn
0

#19 Ja, så som loppen ser ut idag, där det är väldigt sälsynt med lopp stängda efter ålder, är det bara knäckande att ta ut tex en treåring som på träning går runt 2.30. Vi gjorde så med vår första treåring, Troll Twix, hon fick gå några lopp men det var inte lyckat. Sedan gick hon bygdetrav för att som femåring blomma ut. Idag som sexåring har hon ett rekord på 2.04. Vi har ju den förmånen i värmland att det finns bygdetrav mer eller mindre året runt.

Givetvis skall du vara glad när din häst utvecklas, men ha inte för brottom att komma till start. Bättre att vänta tills både mentalitet och tider ligger på en nivå där du inte knäcker hästens tävlingsskalle.

Jag håller med dig att man ser skrämmande exempel på snabba unghästar som inte har på banan att göra. Vi har själv blivit "överkörda" ett antal gånger av stirriga unghästar. Dessa har inget på en bana att göra. Se först till att hästen är trygg och stadig innan den kommer ut, annars utsätter man både sin häst och alla runtomkring för fara.

Jerker Klang,

www.isil.se

Mille
0

#20 Av erfarenhet kan jag säga att varje lopp han har gått har utvecklat honom, inte knäckt honom. Med en häst med svagare psyke hade jag kanske gjort annorlunda, men varje individ måste bedömmas enskilt.

Är jag ensam om att tycka att en treåring som tränar på 2.30 är duktig?

Angående bygdetrav så har vi inte de möjligheterna i södra Sverige, så det är gå lopp eller gå hemma och att gå hemma ger inte samma erfarenhet som loppen…

[Hasseshusse]
0

#18 Utställningshäst kallar jag den som får höga poäng på prem. och utställning men är oduglig på att prestera  

#20 Förstår inte vad "stirriga" unghästar har för samband med snabba, det kan lika gärna vara en långsam som inte är styrbar…

ryttarn
0

#22 Blanda inte ihop begreppen genom föraktfull atityd. Att hästar som är otränade för sin uppgift inte presterar på travet har inget med att dom går bra i utställningsringen att göra.

Givetvis har stirighet inget med snabbhet att göra, men oftast är de stirriga unghästarna väldigt snabba. Detta inte beroende på ett samband i sig utan att hästägaren inte ger hästen tid att mogna mentalt i ivern att komma ut och ta segrar. Har du varit på ponnytrav i mellansverige de senaste två åren vet du precis vad jag menar.

#21 Jag anser inrte alls det är dåligt, men jag skulle inte ta ut honnom till start, men vi har ju olika möjligheter. För oss är byggdetraven ovärderliga. Det viktiga när man håller på med unghästar är att man inte stressar.
För att ta ett för mig närligande exempel, Ijor gick väll ca 2.30 i fjol, i år gick han 1.57. Man måste se till varje individ i dessa samnahang och kan inte ge andra råd än att skynda långsamt.

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 23 Faktisk är det sanningen att vissa hästar som fått både 41 och 42 p på utställning, trots rätt träning inte kan komma under 2.40! Beroende på att skillnaden mellan att trava vackert i en ring och trava snabbt framför en vagn är stor skillnad på! Vackra rörelser är tyvärr inte detsamma som vägvinnande och energiska rörelser! Dessutom har det under många år funnits utställningsdomare som har premierat dessa vackra rörelser, därför har vi i dag vissa hästar som helt enkelt inte kan trava!

Nu får jag säkert på moppe, men jag står för vartenda ord!Cool

ryttarn
0

#24 Ja, du får direkt på moppe Skrattande

Det är möjligt att det fanns sådana dommare på stenåldern när du bildade dina uppfattningar (ta det inte helt allvarligt) men min erfarenhet av utställningsdommare idag är inte den. Man ser mycket på mekanik och driv vilket oxå premeras. Däremot är det en väldigt utbredd uppfattning bland "travfolk" att det förhåller sig på det viset.

På generalmönstringen överhörde jag en diskussion mellan två hingstägare som ojade sig över att travhingstarna fick så låga poäng på rörelserna. Den ena av dessa utryckte sig på ungefär samma sätt som du. Han hade uppenbarligen inte tittat på protokollet på deras egen hingst, som utan att säga för mycket är grymt snabb, den hingsten fick nämligen raden 7-7-7-9-9 och borde då enliggt ägaren inte kunna trava fort……

Jerker Klang,

www.isil.se

Miii4
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Och med bra stammar, bra foder, bra utrustning och ett halvårs träning ska man väl ha lite krav annars har man väl inte lyckats så bra…" - Vad ska man säga?
Låt se, vi har en treårig märr i ägo, numera inte hemma pga olika anledningar, som inte KAN gå snabbare än 2.35/1600 m.

* Hon har definitivt stammen för att kunna springa (e. Korsnäs Brådis, u. Ronina (minns ej exakt rekord men under 2.10) ue: Niklas II). Men är liten, 121 cm.
* Bra foder, stor gräshage sedan hon kom till oss som ettåring, samt mkt bra hö. Till det betfor och krafft, samt lite havre stundtals.
* Utrustning, ja hon slår sig då inte, endast gått med lättare boots.
* Halvårs träning. Hon är regelbundet körd sedan förra hösten, tränat med snabbare hästar men ändå låtit henne "vinna" intervallerna. När hon växt har hon endast fått långsamma rundor.

Då menar du att vi har misslyckats? Jag bara undrar.. Vissa hästar KAN inte trava snabbare, en liten notis är också att hästan i fråga inte har höga poäng i ringen.

[Hasseshusse]
0

#26 Säger inte att du misslyckats men det kunde ju gått bättre, men det släpper kanske nästa säsong

#23 Håller med, vad ska vi ha sådana hingstar till i travaveln?

ryttarn
0

#27 Ursäkta men nu vet jag inte riktigt vad det är du håller med om? (ref till #23) menar du att den nämda hingsten, med raden 7-7-7-9-9 inte har i travaveln att göra? förstår inte riktigt ditt inlägg….

Jerker Klang,

www.isil.se

ryttarn
0

#26 Det där handlar om mognad. TT gick väl ungefär så som treåring, hon var helt enkelt inte mentalt mogen för uppgiften. För henne losnade det inte förrän hon var 5, men då med besked. I år som sexåring har hon ett rekord på 2,04 med mycket mer att ge…..

Jerker Klang,

www.isil.se

[Hasseshusse]
0

Mitt inlägg #27. Det jag komenterade #23 skulle va #24

Tusen
0

#27 Alla avlar väl inte för trav, eller..?? Russ kan faktiskt användas till annat också med framgång. Tyvärr är det inte många som klarar av russ i så låga åldrar som ridsporten kräver, men duktiga är ändå de russ som tävlar i bl.a. hoppning, dressyr och klassisk körning.

Sen undrar jag om en hingst som inte tävlat ger sämre avkommor än någon som har tävlar. Förmodligen inte. Man bara inte vet vad hingsten presterat. Kan nämna Gumino som höll väldigt låg profil på travbanorna vid ung ålder men som efter en tids frånvaro hamnade hos människor som kunde träna travponnysar  (fam. Seppälä) Hade han gett sämre avkommor om han hade hamnat hos någon annan som inte var så duktig med travponnysar? Helt klart inte. Och det är bara ETT exempel.

ryttarn
0

#31 Håller helt med dig i sak, det finns dock ett problem. minst 80% av efterfrågan på russ är innom ponnytravet. Tyvärr ser den krassa verkligheten ut så för oss uppfödare. Det jag tycker är intressantast när man ser på om man skall använda en hingst är inte hur hingsten i sig presterat, det intressanta är hur avkommorna presterar, och då handlar det ju minst lika mycket om stot….. Är lite lack på fixeringen på hingstar när man pratar prestationsavel, det är så många fler faktorer som spelar in…..

Jerker Klang,

www.isil.se

[Hasseshusse]
0

#31 Nä alla avlar inte på trav men nu är vi på ponnytrav.ifocus och diskuterar. Ja generellt sett lämnar de som tävlat BRA klart bättre avkommor, sen finns det alltid undantag. Skulle vi avla på ostartade hästar skulle jag inte vilja kalla det avel utan gissning vad den individen kan föra för gener vidare.

Har Gumino lämnat någon bra avkomma?

#32 Om nu 80% av efterfrågan på russ är till ponnytrav borde 80% avlas för trav med. Klart stoet har jättestor betydelse, håller helt med dig om det.

amandahandersson
0

#33, ingen vet vilka avkommor Gumino lämnar, hans första kull föddes nu i år, så jag tror dom är relativt oprövade.

ryttarn
0

#33 Gumino blev väll godkänd i förfjol? hur som helst är hans avkommor inte aktuella på travet ännu…

Det behöver inte vara någon gissning, man kan se på de avkommor som kommit ut….. Eller titta på hur rörelseschema, vinklar och mått stämmer….

Vem hade trott att Ijor skulle gå 1.57 som fyraåring. När nuvarande ägare köpte honnom hade Monis bara gjort några symboliska starter utan att gå under 2,30……

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 25 Tack Jerker Klang för min "åldersbestämning", men jag vet i alla fall vad jag håller på med, och vad jag vill med mitt avlande…..även om jag har gjort det länge!Rynkar på näsan

Vad det anbelangar intagande av hingstar i aveln och deras poäng så skiter jag fullkomligt i det, huvudsaken att hingsten passar till mitt sto, och till de ändamål jag vill att hästen skall kunna användas!

ryttarn
0

#36 det var inte illa ment utan var en travisering på ett inlägg som du själv hade för ett tag sedan…..

Om man sätter sig in i vad en bedömning(inte bara poängen) innebär så är detta en väldigt bra vägledning när man tittar efter en hingst som passar till sitt sto. Att bara avfärda extriörbedömningar som trams känns väldigt uppblåst tycker jag. Det är ju inte direkt några duvungar som gör dessa bedömningar……

Jerker Klang,

www.isil.se

juliapettersson
0

#37, håller med.

Backman
0

Tråkigt att folk börjar tro att det bara är "fula" hästar som kan gå bra på travet..

http://vickelbyponny.blogg.se

amandahandersson
0

Jag tror inte att man ska blanda ihop travkapacitet med utställningspoäng alls. Det sitter inte i poängen, oavsett om det är positivt eller negativt.

MagganS-B
0

# 37 Det är inte jag heller…..och jag har inte avfärdat poängen som trams heller, men man skall inte stirra sig blind på dom! Jag kanske tog i lite, men många tittar bara på poängen!

# 39 Vilka folk är det som börjar tro det? Det finns hur många guildhästar som helst och diplomston som tävlar bra!

ErikaSchieber
0

#24 Håller med duig helt och hållet om det!!

ryttarn
0

#41 Det viktigaste på ett utställningsprotokoll, tycker jag, är kritiken, inte poängen. Därför tycker jag det är väldigt synd att inte kritiken från alla utställningar finns med. Sedan är det ju givetvis det egna ögat och magkänslan som gör det sista, men man kan ju inte åka runt och titta på alla hingstar i landet…..

Jerker Klang,

www.isil.se

stally
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svar till trådskaparen.

Jag tror faktiskt inte alls att alla russ kan springa 2,20. Men man kan ju alltid försöka! En del hästar oavsett ras, är totalt ointresserade av att "springa fort". En del kan vara riktiga tjurskallar…

En ponny med "bra skalle" är väl det viktiga.

2 av våra russ har krävt enormt hård och målmedveten tränig. I form av intervaller, såväl korta som långa.

# 24 Likväl att det säkert finns många 41-42 poängare som aldrig får chansen att visa vad  de kunnat på banan. Nu är jag ju ingen "utställningsnörd" direkt….Men russtravet är ju så förhållandevis litet så att det är svårt att enkelt avgöra vad som är rätt o fel.

En sak vet jag dock, att inom "stortravet" är hästarna sååå olika (pratar om de bästa då…) man kan tycka att de är av olika raser…

Det finns ju exteriöra riktlinjer där oxå. Men jämför t.ex. Comander Crove med Maharaja….

Hälsn //Stally

ryttarn
0

#44 Jag kan bara konstatera att av alla de russ som vi haft är det fortfarande inget som med ordentlig träning inte gått under 2.20 på träning. Sedan har i två fall skador satt stopp för tävlandet innan dom kunnat visa det.

Alla rus som vi startat, utom Gramse S,  har antingen varit ostartade eller haft ett rekord som legat sämre än 2.30 när dom kommit hit.

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 45 Här har vi haft jättemånga russ i träning under årens lopp, faktiskt finns det en del som inte gått under 2.20, bl.a. Kajpa, mamma till en hel rad fina travruss…….hon har lämnat bra i alla fall, så man skall inte se till 100% på prestationerna, kolla stammen i stället. Jag förstår att det kan vara svårt för dom som inte hållit på så länge…..ponnytrav har ju hållit på i väldigt många år nu!

[Hasseshusse]
0

#35 Jag har inte diskurerat Ijor men det är en bra häst.Kollade lite på blå basen vad några av våra bästa travruss hade för poäng, Tyson 39p, Gumino 39p, Raider 38p, Micklas 37p, Junisorken 38p, Manfred hade lite p för många år sedan, hur skulle man kunna bedömma dessa om de var ostartade genom att se  på vinklar och rörelseschema att de skulle kunna bli bra travare?

#39 Vad är fula hästar? sådana som jag nämnt några rader upp?     I så fall vill jag ha fula hästar

entill
0

Huruvida alla russ kan springa 2.20 vet jag inte, men varför skulle dom göra det? Huvudsaken är väl att de är friska och sunda och kan användas till något. Oavsett hur stor % som går till travet, så har vi ju annat att ta hänsyn till också nämligen bevarandet av vår enda inhemska ras. Det gäller att bevara mångfalden inom rasen, och skulle vi bara avla på "springa fort  hästar" finns risken att vi får en alltför smal avel. Alla snabbloppare blir inte föräldrar till snabbloppare, och det faktum att ett russ inte klarar att gå 2.20 betyder inte att dess avkommer inte heller gör det. Poäng hit eller dit betyder inte allt. Det finns russ med utmärkta travrörelser som inte lyckas prestera bra tider på banan, likaväl som det finns russ med minst sagt tvivelaktiga rörelser som "springer" hur fort som helst. Om man bara avlar på individer som trots bristande exteriör och rörelser lyckas springa fort får vi ju bara fram exteriört sett sämre russ, vilket innebär sämre hållbarhet. Vad har vi vunnit på det? Möjligtvis större omsättning på russ, vilket kanske gynnar mindre nogräknade uppfödare, men är på sikt till skada för rasen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

[Hasseshusse]
0

#48 Kan väl hålla med om att alla hästar inte behöver kunna springa men är heller inte intressanta i travaveln

Om nu de hästar som går runt 1.40 är så ohållbara ser jag fram att åka och titta på högpoängarna, de borde väl kunna neråt 1.35 snart

ryttarn
0

#47 Du kanske skall ta och lära dig vad poängen står för….. 7 står för Bra, altså inte något som är dåligt, blir det sexor kan man väll ta sig en funderare. Men ur ett snabbtravarperspektiv, Gumino hade nior, dvs utmärkt, på både skritt och trav. Sedan skall man inte stirra sig blind på sifrorna för det är det verbala omdömmet som är intressantas. Bara för att ta just Gumino som exempel, efterssom han är brutalt snabb så var omdömmet följande:

Lågställd tung, Vackert huvud, grov hals, välvinklat kors, mäktig bål. Tåvid fram, ngt vinklad has. Utmärkt taktmässig o vägvinnande skritt. Bogfri energisk trav med bra mekanik.

Jag tycker det är en ganska bra beskrivning på Gumino.

Av de du nämde åvan fick samtliga utom Junisorken 8 eller 9 i travet på GM förra året, vilket visar att dommarna premerar ett trav som oxå fungerar bra på banan, Junisorken var halt då och fick ingen bedömning på travet.

Jag kan ju då dra några korta exempel på snabba hingstar med högre poäng:

Maxxum 576 41p
Uron G 493 41p
Darius Roll 491 40p
ERNST RONALDO 580  40p
SKOTTE 492  40p

Detta var bara någa snabba exempel från GM i fjol…..

Skulle jag välja en "prestationshingst" till något av mina ston skulle jag helre ta någon av dessa…… Jag vill ju ha mer än "bara" snabbtravande russ.

Angående Ijor så var det bara ett exempel…..

Jerker Klang,

www.isil.se

stally
0

Undrar om trådskaparen, Mille, Fått hjälp med att träna ner sin häst….Cool

entill
0

Men vad är egentligen travavel? Är det att i aveln använda bara de russ som sprungit fortast? Man vet att olika exteriöra avvikelser leder till större skade och förslitningsfrekvens. Tack vare olika tekniska hjälpmedel kan även sådana hästar prestera bra på banan, men är det något vi vill eftersträva, att hästarna skall behöva allehanda hjälpmedel? Jag skriver här helt generellt och har inte någon eller några speciella hästar i åtanke. Vad som är en ful häst eller inte, ligger väl i betraktarens ögon. Den jag tycker är ful, tycker kanske någon annan är vacker, och tvärtom.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
0

Travavel är inte att betäcka med dom som springer fortast, utan att betäcka så att man kan få fram ett russ som någon kan ha glädje av, som ser någorlunda bra ut, är trevlig att handskas med och inte kommer sist i alla lopp! Avkomman efter dom snabbaste kanske inte alls har ärvt något alls efter sin mamma och pappa…..det kanske blir en sån där saktare-än-2.20-häst!

Vad det gäller skador, Agge, så tror jag att felaktig och hård träning av för unga hästar ger mer förslitningsskador är lite felställning, även om man inte skall negligera det heller…..

En sak också! Här har skrivits om härstamningar, foder, träning m.m. men ingen har överhuvudtaget nämnt något om den som skall hålla i tömmarna……du kan ha en hur bra häst som helst, men du måste kunna KÖRA!!!!!!

savrarpstuteri
0

# 53 Bra avslutning!
En av vårt lands främsta 4spannskuskar sålde en av sina fina spannhästar till en mycket glad spekulant som gjort detta "kap".

Det blev dock inte så bra med hästen i det nya spannet o säljaren kontaktades men han svarade lugnt --- jag sålde hästen, inte mina händer--- Glad!

[Hasseshusse]
0

#50 Visst kan de ha höga poäng och trava fort men det BEHÖVS inte och iaf en av de du nämner verkar ha stora problem att hålla sig fräsch trots sina höga poäng…..

Håller med om att travavel är mer än rekord, ett fint vägvinnande trav o ett bra psyke kommer man långt med

ryttarn
0

#55 Jag är ganska övertygad om att om man vill ha en snabbtravande ponny så behöver den ha god mekanik, bra rörelser och ett driv i steget. Detta ger, om bara hästen är väl förberedd, direkt avtryck även i ett domarprotokoll……

Jerker Klang,

www.isil.se

[Hasseshusse]
0

#56 Det ger ett rättvisare utslag på banan, där gäller inte tro och tycka utan snabbaste hästen vinner oavsett vad som står i ett protokoll.

ryttarn
0

#57 Du är ju totalt insnöad…….

Jag har bara försökt påpeka att det inte är antingen eller utan kan vara både och…..

Jerker Klang,

www.isil.se

[Hasseshusse]
0

#58 Men jag fortsätter avla på det jag tror på för det har gått bra hittills, har 4 uppfödningar i startbar ålder, en som gått 1.50, en kriterievinnare, en som gick 2.11 på ett fåtal starter som 3-åring innan hon fick en smäll på ett knä av annan häst och aldrig blev bra samt en ostartad pga struppipning, och det har gått att föda upp dessa hästar med fäder som inte har så höga poäng. Sen om jag är insnöad får du gärna tycka men jag är iaf nöjd med dessa uppfödningar och har inte behövt några domarprotokoll till hjälp när jag valt hingstar.

johannaolofsson
0

Jag tror att det avgörande för att få en framgångsrik tävlingshäst är att hästen måste tycka det är roligt att tävla och även ha "vinnarskalle"

Aveln har kommit så långt nu att de flesta russ är rentravande och har bra driv i steget osv, de som skiljer de riktigt bra hästarna från övriga tror jag träning, kusk men främst vad hästarna själva har för "skalle" De måste tycka att de ä roligt att tävla, hålla nerverna i styr osv.

ryttarn
0

#60 Mycket av det som du kallar skalle tror jag beror till ganska stor utsträckning på uppfödare, tränare och kusk. Dvs, vad man ger hästen för förutsättningar att utveckla dessa egenskaper , hela vägen från föl till vuxen….

Jerker Klang,

www.isil.se

[Hasseshusse]
0

Vill bara säga att jag haft dåliga russtravare med när jag tävlade för 100 år sedan men skulle aldrig få för mig att betäcka dem

Tusen
0

#61 Nja, kan inte riktigt hålla med där. Skalle beror nog inte så mycket på uppfödare,kusk och tränare. I så fall skulle många uppfödare med egna kuskar som tränar sina hästar själva ha liknande framgångar på alla sina uppfödningar. Och så är det ju inte. En bra kusk förvaltar den ponny den kör under loppet på ett bra sätt och kan även få en dålig ponny att prestera över sin förmåga på ett bra sätt. En bra tränare kan få en häst att sätta rätt muskler och ha bra kondition och en bra uppfödare kan välja ett bra avelsmaterial. Men skalle tror jag fölen ärver av sina mödrar i stor utsträckning. Det är därför många ston med bra skalle får bra avkommor. De behöver inte själva ha varit lysande (kanske berott på träning eller kusk-vad vet jag) men skallen har de låtit fölen ärva.

Sen finns det alltid undantag.

#0 Sen är det väl helt enkelt så att inte alla russ VILL springa fort. De är säkert duktiga på annat istället.

[Hasseshusse]
0

Är övertygad om att skalle och talang/anlag är ärftligt sen beror det på träning och miljö hur mycket vi får ut av det, men saknas en del av det jag nämnde kommer inte hästen att få några större framgångar.

Kratern
0

#46 Här har vi haft jättemånga russ i träning under årens lopp, faktiskt finns det en del som inte gått under 2.20, bl.a. Kajpa, mamma till en hel rad fina travruss…….hon har lämnat bra i alla fall, så man skall inte se till 100% på prestationerna, kolla stammen i stället. Jag förstår att det kan vara svårt för dom som inte hållit på så länge…..ponnytrav har ju hållit på i väldigt många år nu!

Har följt den här tråden med intresse även om jag inte avlar Russ.

Jag har en fråga till dig Maggan.

Du skriver att de kan lämna bra avkommor utan att ha gått bra själva (helt rätt), men sen skriver du att man ska kolla stammen. Men vad är det man ska kolla efter tycker du? Om det nu är helt oviktigt vad avelsdjuren själva presterar menar jag. Då måste det ju vara lika oviktigt även bakåt i stammen då eller….?

Frågan är alltså….vad ska man kolla efter bakåt i stammen, men som är oviktigt hos föäldradjuren?

johannaolofsson
0

#61 Visst beror det på uppfödare, tränare osv, men avgörande är ändå hästen själv vad den vill arbeta med! Annars skulle tex en duktig uppfödare och tränare få fram hur många bra hästar som helst och riktigt så lätt är det inte….Förvånad

MagganS-B
0

# 65 Du märker ord! Vad jag menade är att föräldrarna inte behöver ha presterat så bra, men det kan ju finnas individer i både 3dje och 4de led som varit jätteduktiga! Huvudsaken är att man kan härleda till rörliga och bra russ, eller hur? Kajpa är ett bra exempel, hennes mamma hade inte gjort någonting, hon själv var ingen komet precis, men hon hade en av de bästa travstammar som någonsin funnits med Isabella 299 i botten! Gammal fin russtam ur vilken ex.-vis Ponte 230 kom!

ryttarn
0

Jag vidhåller faktiskt att den mentala styrkan hos en häst kan påverkas väldigt mycket av vilka förutsättningar den får, hela vägen från föl till tävlingshäst. En häst som tex får väldigt ensidig träning ur ett mentalt perspektiv kommer aldrig att prestera. Visst finns det individuella skillnader precis som det gör hos människan, men jag har sett många exempel på där loja hästar har vaknat, men även hästar med en riktigt skalle har slaknat, vid byte av tränare.

Träning av en häst, i synnerhet en ponny, handlar inte bara om att sätta rätt muskler, utan i väldigt hög grad få hästen att tycka det är roligt. Konstycket är att hitta den individuella träningsmodellen för varje häst. Det tar det mer än en livstid att lära sig….

Såg en intervju med en mycket framgångsrik tränare i 70 års åldern, han avsatte en dag i veckan till mental träning av sin häst. Han ansåg att hästar som inte får ha riktigt kul och använda alla sina sinnen heller inte kommer prestera. Detta håller jag till 100% med om.

Jerker Klang,

www.isil.se

[Hasseshusse]
0

Kollade din hemsida, du verkar ju veta vilka individer vi ska avla på, hur vi ska föda upp dem, hur vi ska träna dem osv, om du nu praktiserar det på dina egna hästar har jag en fråga. -när kommer resultaten på banan?

Hannna
0

#68 Oj, då måste alla mina ponnyer varit totalt skallösa..För de fick ensidig träning, och dessutom fick de alltid träna ensamma (med få undantag). Vi har "bara" en bana att träna på, och där fick de springa. Runt, runt varenda gång.  Rida var inget direkt alternativ då jag är för stor. Longering, dressyr mm har jag aldrig varit något fan av, dessutom kan jag inte sånt där heller..

ryttarn
0

#69 Våra egna uppfödningar har inte kommit till start ännu, för unga….

I övrigt är jag ganska nöjd med årets resultat med 25 topp femplaceringar varav 6 vinster. De två hästar vi startat i år har den ena sänkt sitt rekord från 2.19(Troll Twix) till 2.04 och den andra från 2.18 till 2.11(Tejas Monljus). Ska markeras att det enbart är deras andra tävlingssäsong…..

Sedan har jag aldrig påstått att jag vet, till skillnad mot dig, utan jag har argumenterat för den idé som jag tror på.

Du vågar ju inte ens stå för vem du är med en vettig press, så dina insinuationer skiter jag faktiskt i…..

Jerker Klang,

www.isil.se

[Hasseshusse]
0

#71  Jag heter Mikael Blücher o har varit involverad i ponnytravet i 22 år. Först som aktiv och numera som uppfödare. Enligt eran hemsida har de ju flera säsonger bakom sig, inte 2 som du påstår här….

Vi har olika värderingar av vad som är bra, förr var den allmänna uppfattningen 2 min. på äldre hästar men numera är det ju många som går det….

ryttarn
0

#72 Då får du nog ta reda på rellevant fakta innan du angriper folk. Att ta ut en otränad hingst till start för att den skall slippa göra bruksprovet är inte samma sak som att tävla aktivt.

En sak är däremot sann, vi kommer troligen aldrig ha någon häst med i kriteriet, för det är inte målsättningen, Jag är ytterst tveksam till att ta ut treåringar till mer än någon enstaka start.

Jag har redovisat hur jag ser på avel, inte påstått att du måste göra på samma sätt.

Det jag däremot vänder mig emot är dina uppblåsta påståenden om att god extriör och snabbtravare står i motsatsförhållanden, för det är ren bullshitt.

Jag har iof bara hålt på med ponnytrav i sex år, men jag har hållt på med hästar i snart 20 år, men det innebär inte att jag sementerat mina åsikter, snarare att jag med iver följer såväl forskning som "kolegors" åsikter och idéer. För som någon skrev här någonstans tidigare, desto, desto mer man lär sig desto mer inser man att man har att lära.

Sedan gällde den här tråden huruvida alla russ, med adekvat träning, kan gå under 2.20, vilket jag hävdar att alla kan sedan är alltid frågan hur mycket jobb det innebär och om det är vettigt att läga ner det jobbet. Men det var inte det som tråden handlade om.

Jerker Klang,

www.isil.se

[Hasseshusse]
0

#73 Har inte angripit någon, men det var någon som kallade mig insnöad

Jag har inte påstått att höga poäng och snabbt trav är motsats, bara att det inte har något samband

[Hasseshusse]
0

#73 Nu tycker jag vi lägger ner denna diskution, ha de bra o lycka till

stally
0

Varför e det kul när folk gnabbas?Cool

HallonLilly
0

#76 Ingen aning, men i vissa lägen så kan det komma från en så halvfånig andledning så att man nästan inte kan hålla sig för skratt Oskyldig

Geminii
0

Det är många saker som ska stämma för att en häst ska kunna trava fort. Ibland räcker det inte med "rätt" foder eller "rätt" träning.
Stam tycker jag är en viktigt förutsättning. Då menar jag inte bara att man ska avla på prestationer. En häst måste hapsyket att klara av att vara på en tävlingsplats med mkt häst och full fart hela tiden. Det är många som inte klarar det.
En häst måste även gilla det den gör. En häst kan ha hur fina förutsättninga som helst men ändå inte prestera nånting. Sen är det VÄLDIGT stor skillnad på en prestationsavlad häst och en som inte är det.

Denna kommentar har tagits bort.
MagganS-B
0

# 78 Jag skulle gärna vilja veta vari skillnaden på psyke och humör ligger på prestationsavlad ponny och inte prestationsavlad……och vilka prestationer då? En ponny som travar kan ju göra allt, se på Grus eller Trofé bara som exempel……eller Ripadals Jinnic!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.