Ont i ryggen ?
Jag köpte en häst i sommras, hon impoterades från DK. Iallafall, jag börjar STARKT misstänka att hon har ont i ryggen.
Hon var VÄRLDENS trevligaste i början, men nu så hugger hon när jag sätter på sadel, sänker ryggen ordentliget m.m
Hur ska jag gå till väga? Jag har en vet. som bor i närheten som brukar komma ut och ge vacc m.m men till sådana här saker tycker inte jag h*n "duger till". Han är bra till smådjur men iprincip rädd för större. Så, hur ska jag gå till väga?
En annan sak, "läker" det eller hur man ska säga, eller kommer hon vara ryggskadad för all framtid? Vad kan man göra för att åtgärda? Har du haft samma problem, känner du ngn i min sits eller liknande- hur slutade det !?

Kolla om det finns någon equiterapehut i närheten. Dom är väldigt duktiga på att ta hand om denna typ av skador. Med rätt behandling skall det gå att fixa.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Skulle ha ringt en massör som kom hem och kände igenom hästens rygg. Vetrinärer bruka själv säga att från knäna och uppåt är dem inte så duktiga på. Det bruka fixa sig fint så länge man tar det i tid :) Det vetrinären kan göra är att ta en termografi kamera för att kolla om den har en inflammation i ryggen.
Okej, tack för tipsen! Ska genast kolla upp, ingen som vet någon massör eller equiterapehut i kronoberg ?

www.svef.se där kan du hitta equiterapeuter
prova att sluta att rida h*n och se om det blir bättre

Kan det inte vara så att sadel inte passar helt och hållet? att hon kanske har fått någon skada av den, och nu kanske förknippar den med smärta?
men tycker ändå du ska ta hem equiterapehut så den ev. skadan "försvinner".
Vi brukar ta ut en kiropraktor då och då som kollar våra hästar, hon säger till om dom har ont någon stanns och rättar till det, ett tips som är superbra
Jag hade bokat tid på en hästklinik först och främst! I allra värsta fall kan det finnas skador på skelett och leder, både i benen och i ryggen ex. kissing spines. På en klinik finns det möjlighet att bedöva leder och ta röntgenplåtar osv. som inte kan göras vid ett hembesök. När veterinären sedan gett en diagnos hade jag gått vidare enligt deras rekomendationer. Oftast ingår då utprovning av ny sadel, behandling av massör, equiterapeut osv.
Tråkigt! Jag skulle kontakta Svenne Lindblom i Sala han fixar allt och lite till. Google som sök motor sen söker du på Alyose.se

värmelera kan jag varmt rekomendera, min häst hade ett liknande problem i våras. men sadel satt också som en påse nötter.

#8 min erfarenhet säger mig att göra tvärtom, en Equiterapehut är bästa sättet att "fördiagnostisera" hästen. dom är väldigt noga med att inte göra någonting med hästen som kräver veterinär men är betydligt duktigare på hästens skelett och reörelseapparat än vad en veterinär är. Vettigare att börja i den änden än att lägga ut 5-6 tusen för att sedan få reda på att man behöver en equiterapeut samt hjälp med sadelutprovning…..
Jerker Klang,

vi brukar ha laser på våra hästar

Jag skulle också först och främst låta en (häst)veterinär undersöka hästen.
Som sagt, vet man inte vad felet är ska man först identifiera det, och sedan gå vidare med eventuell massage, kiropraktik, equiterapeut eller dylikt. Alternativa behandlingsmetoder är ett komplement till, och inte en ersättning för veterinärbehandling.
Jag håller med #11, Equiterapeuter och massörer är väldigt noga med att inte "röra" hästen om den behöver veterinär.
Om veterinär, equterapeut och massör hade ett samarbete vore ju det bästa..
#11 Jag tänker mest på hästens bästa i detta fallet, inte plånbokens. Visst kanske en ET eller en massör kan lösa problemet. Men det finns också otaliga exempel på hästägare som lägger ner 5-6 tusen på ET och massör osv. men aldrig får bukt med problemet pga att det finns skador på leder och skelett som behöver veterinärvård. Under tiden går ju hästen runt och har ont i onödan. Ingen människa har röntgen syn, för att veta hur insidan ser ut måste man ta röntgenplåtar på en klinik. ET massör och andra alternativa behandlingar ska användas som ett komplement till veterinärmedicinen och för att hålla hästen fräsch så att den kan prestera max, inte till sjuka eller misstänkt sjuka hästar som inte har en diagnos från veterinär!

#15 Jag tänker inte på plånboken i första hand, utan hästens.
Min ET är väldigt noga med att inte röra någonting som kan vara i närheten avindikation för vet behandling. Min erfarenhet av Vet när det gäller skelett och rörelseapparat är att dom gärna sprutar leder och sen anser att hästen ärbehandlad (gäller givetvis inte alla).
Därför låter jag alltid vår ET göra en bedömning av problemet först, dessutom känner hon våra hästar och deras historik på ett sätt som en vet aldrig kommer i närheten av. Hon går nämligen igenom alla våra tävlingshästar minst två gånger om året, varken det behövs eller ej. Det gör att hon vet hur deras "normalstatus" är och har mycket större möjlighet att göra en korrekt bedömning.
Jerker Klang,

Seriösa ET brukar aldrig behandla en häst med ett problemområde som inte är veterinärundersökt först…
Vi använder oss alltid av båda. Har aldrig spelat någon roll vem vi använt oss av först. De brukar hänvisa till varandra dessutom.
Viktigast är väl att kontakta någon till att börja med.

hej tjejen men jag tror att det inte är så fel på ryggen utan han kanske är sne i ryggen och får ont eller att han läger belstning på nått ben för att han har ont i det andra, men du kan inte bara fortsätta köra du får be nån som "kan" kolla upp han…
Men om du rider mycket så kan du ju också kolla upp så att sadeln värkligen är hel, tex bommen kan vara av, vilket inte syns så väl, det kan hästen få stora ryggproblem av.