russ hingstföl säljes
Vi har två fina välstammade hingstföl till salu.
Mikrometer är e.Micklas (1.42) u.Vienetta (1.58) ue.Garribaldi (1.52) uu.Ripadals Viktoria (1.47).
Vienetta har tidigare lämnat bla Cloetta (2.05) som är mamma till Zlatan Nick. Hon är syster till godkända hingsten Vicks Extra (2.02) och till stoet Toffifee (1.59)
Mirakel är e.Manicken 567 (1.52) u. Jullette (1.54) ue.Julle uu.Lafiette (1.57)
Jullette har tidigare lämnat bla godkända hingsten Jagga Ess (1.50), Nätack Less (1.58) och Jello Ess (2.00). Hon är syster till Springlette (1.57), Emilette (1.57) och Jecson (1.56).
Mikrometer är född i maj och Mirakel i juni. Priset för dem är 15 000,-/st. Svar via pm eller mail kumlabystuteri@hotmail.com
På bilden Mikrometer
verkligen fina hästar!!!
Hej, verkligen intressanta unghästar, jag har själv springlette och gillar den stammen, tycker bara det är synd att du säljer dem så billigt, tycker vi som har bra och säkra travstammar ska lära oss ta bättre betalt för unghästarna, m.v.h Micke
putt upp för dessa fina hästarna
# 3 Bättre att sälja till skapligt pris och veta att dom hamnar på ett bra ställe med vettigt folk än att sälja dyrt till nån som till slut inte klarar av ett föl och dom blir gående i en hage!
#3, så "ni uppfödare" (du) tror att hästarna får det bäst, blir bäst omhändertagna och därmed får bästa förutsättningarna att bli en rikigt bra travhäst, bara för att man betalar bra för dom som föl?
För övrigt, mycket fina och välstammade hästar!
#5 Ännu bättre att få bra betalt av bra folk…
Menade bara att kvalite ska kosta börjar man räkna vad det kostar att föda upp en häst med betäckning, hålla stoet, foder, försäkringar, registreringar, avmaskningar, verkningar, körningar, gallår osv så får vi ett rejält minus, men det får vi väl räkna med, det är ju trots allt kul…..
Tycker ändå köparen kommer billigt undan och om de inte lyckas kan de sälja den dyrare som ridhäst
#8, men om man alltid ska tänka på "tänk vad hästen har kostat" så måste ju alla hästar bli himla dyra? Tänk om jag föder upp en häst med bra stam, har kvar den och kör in den, men säljer den inför 3-års säsongen. Det skulle ju vara hur mycket pengar som helst till mig då, om man ska tänka så. För tänk vad det kostat mig, att ha den hästen i tre års tid, och då har jag ju dessutom hanterat och kört in den!
Alla hästar kostar pengar - oavsett om man fött upp den själv eller inte! Jag har inte fött upp en enda häst, men mina hästar har då kostat mig en himla massa tusenlappar. Om jag nu säljer någon av mina hästar, kan jag ju inte kräva att köparen ska betala det som hästen kostat mig…
Och som uppfödare, handlar det om att köpare ska komma billigt undan eller handlar det om att få se sin uppfödning lyckas hos någon som gör ett bra jobb med den? Frågar inte för att vara dum eller så, jag bara undrar. Hade jag sålt en häst, oavsett om den var egenuppfödd eller ej, vet då jag vad som skulle vara viktigast för mig.
Observera att jag inte ifrågasätter priset på dessa hästar!
#6 Nä, tror jag inte men det kan vara skoj att få igen pengarna man lagt ut när man säljer unghästar, det är inte billigt att föda upp dem
#9 var i samhället kan du köpa något billigare än produktionskostnaden? Köpte själv en valp för 10000 för ett tag sedan, inte fick jag den för en tusenlapp bara för att den får det bra…
#11, jag köpte då min kanonfina 2-åring för 9.500:-, fast då var han 1 år gammal. Jag tror inte han kostat mindre än någon annan unghäst att föda upp. Hans stam är det inte heller något fel på, utan tvärtom riktigt bra travstam! Fast å andra sidan, att köpa unghäst är det smartaste draget jag gjort när det gäller hästaffärer!

detta är en annons, ni kan ju diskutera i en annan tråd?
jättefina hästar förresten Nina!
Lätt att komma från ämnet här…. Fina föl iaf…
Vad tycker Du skulle ha varit ett rimligt pris, för ett föl, med stam som ovan?
Anna Manberger, www.stuterila.se

Min erfarenhet är att de som betalar för det de vill ha , tar fram dem bra och hästarna får det bra och stanna länge hos sina ägare.
De som inte vill betala vad hästen är värd eller det man begära , har oftast köpt häst av någon annan och sen har de bytat häst lite oftare också ;-)
Sorry för lite kapning av din tråd.
Hoppas du hittar rätt köpare till 2 sådana bra stammade föl.
Bara så ni vet, så vann Jaris Ess (3 år) u. Jullette sin debut på Vermo i Helsingfors helt okörd i söndags! Han gick 2.32! Dessutom har han fått väldigt bra på sin exteriör på utställning.