mat till dräktigt sto
Vad skulle ni rekomendera att ge ett dräktigt sto, som har väldigt lätt för att gå upp i vikt och då risken för fång finns, för mat?

Tillräckligt med mat , ett bra grovfoder , Kraftfoder efter behov ( de 3 sista månaderna är ju då fölet växer som mest) , mineraler . Det går inte att snåla på mat och protein till ett dräktigt sto.
Kraft grov är ju bra till dräktiga ston och där står också precis hur mycket man bör ge (rekommenderade givor) inte den låga kraftgroven utan 120.
Man kan ju inte tänka på fångrisk med ett dräktigsto .
Ett lågdräktigt sto behöver samma som om hon inte var dräktig, i slutet av dräktigheten ökar energibehovet och ffa proteinbehovet ganska mycket.
Jag skulle nog rekommendera dig att fodra med lusern under dräktighetens sista tredjedel, om hon håller sig fin fram tills dess. Annars lägger du till lusernet tidigare…
#1 Det är ovanligt med fång hos dräktiga ston, men det kan förekomma. Min Zabine fick känning under en dräktighet och jag har även hört andra ston som varit dräktiga som haft precis likadant. Däremot släpper det "nog" alltid efter fölning när dianet sätter igång.
Jag tror att vissa ston klarar sig bra med endast bra grovfoder tills de 3 sista månaderna, då bör man nog fodra upp med kraftfoder för det är då fostret växer snabbt och stoet kräver mer.
Endast grovfoder så länge ponnyn mår bra av det. Har man riktigt bra foder kan det räcka hela vägen beroende på när de fölar. Vissa har ju även möjlighet till bete innan de fölar och det är ju bra.
Det enda extra vi har gett våra dräktiga ston är Tokosel. Tydligen bra för dräktiga ston enligt vår veterinär.

Vi ger grpv 120 vid behov, men håller stoet bra hull finns det ingen anledning att stoppa i henne mer…. givetvis kan mineraler vara aktuellt beroende på hur grovfoderannalysen ser ut…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#3 Jo jag vet att det förekommer , oftast så kan det bli värre när stoet blir större och tyngre bla (belastningsfång) . Väldigt sällan det är maten som är boven i dramat .
Men jag kan ju då tycka att man ska tänka över om man verkligen ska betäcka en fånghäst om den blir dålig när den är dräktig?
Vi har själva betäckt en som fick fång under dräktigheten men det berodde ju inte på maten (väldigt sällan det är maten som gör att dräktiga ston får fång) och hon fick fri tillgång på hö och kraftfoder hela dräktigheten och även under hennes tid med behandling , hon blev helt fri från fånget och fick aldrig tillbaka det igen heller.
#6 Jag tror att i Zabines fall var det DEFENTIVIT pga fodret som hon fick fångkänning under dräktigheten! Det var hennes första år precis efter att ha avslutat sin tävlingskarriär på banan som jag tyckte att hon äntligen skulle kunna få äta mer då hon faktiskt var dräktig.
Dum som jag var så krävde hon ju absolut inte mer foder då, snarare tvärtom då hon inte längre motionerades! Fy så dum man känner sig, man vill bara väl, men det kan bli så fel! Som tur var släppte det omgående och efter det är jag oerhört försiktig med kraftfoder. Vill även poängtera att det heller inte kommit tillbaka något, men det finns alltid i bakhuvudet!
Det är viktigt att man inte överutfodrar och tror att stoet kräver mer mat för att hon är dräktig. Det är inte förrän dom tre sista månaderna som man ger dom lite extra kraftfoder, hö och mineraler + ev. morötter (som vi ju har gott om här….) räcker gott och väl!

Vi har haft två ston som fått fång för första gången när de var dräktiga. Det var definitivt foder relaterat, då det kom i oktober på båda, när vi hade första natt frosten (fruset gräs). Båda stona var alldeles för feta efter betet och hade inte gett di det året det hände. Många tror att ston ej får foderrelaterad fång bara för att de är dräktiga, det är helt fel. Dessutom är det mycket mer komplicerat att behandla då man inte kan ge vilket smärtstillande som helst till dräktiga ston. Så ge inte för mycket foder, kolla stoet hull, ge ev mineraler, kalk och vitaminer, om du inte har analys på ditt grovfoder (eller om det inte finns tillräkligt i grovfodret).