Ang. montéviken...
Hörde uppe på Östersunds dubbeltrav att det var flera som var oroliga över vart det här ska sluta…
Jag känner en tjej som nu är 7år och ska börja köra och rida monté nästa år. En av mina kompisar brukar vara där ganska ofta och brukar då och då tävla deras ponnisar.
Den här 7åriga tjejen var med på Östersund, och min kompis fick då gå och väga om flera gånger. (men den gången så ska det ha varit fel på vägen…) 7åringen blev jätterädd när hon såg min kompis gå och väga om flera gånger, och nu står 7åringen och väger sig varje kväll för att hon är rädd att hon inte ska klara vikten tills nästa år.
Och då undrar jag; är det här rätt???
Man förvandlar barnen till anorexibarn! Precis som personen som skrivit "Vägning efter montélopp?" skriver, så finns det dom som låter bli att äta och dricka under hela dagen bara för att dom ska klara vikten!
Själv så anser jag att det bör hända någonting…
Att en sjuåring inte förstår bättre tycker jag är helt förklarligt.
Nu är det ju så att vi använder en levande varelse (ponnyn) för vårt eget nöjes skull (ponnytrav, monté).
Vi kan ju inte låta ponnyerna gå med för stora (tunga) ryttare bara för att annars är risken att 7-åringar år anorexi. Det "rimmar illa" för mig att man inte sätter ponnyns välbefinnande först.
Finns risk för anorexi….ja, men tillåt inte barnet att rida monté alls då. Någonstans måste det väl finnas en förälder som har lite vett i skallen.
VI kan hålla diskussionerna om montévikter i de trådar som redan finns i ämnet, det blir bara rörigt med ännu fler.
Sajtvärden, som låser denna tråd.