Russhingst utlånas på foder
Min 5-åriga russhingst (E: Acke, UE: Lucifer) söker någon som kan köra in och träna honom för travet samt även starta honom och tävla honom när det är läge för detta.
Han är riden i skritt och trav, arbetad på långa tyglar i skritt och trav och vi har börjat släpa saker efter honom för att förberedda inkörningen. Han är mycket lättlärd och har börjat visa trevliga skolor både uppsuttet och på långa tyglar. Han är helt van vid att man slänger runt tömmarna (långa tyglar = ingen gjord utan de hänger löst).
Han tycker om att arbeta och vill väldigt gärna vara till lags och har på det en underbar trav som är mycket vägvinnande. Till våren är det tänkt att han ska visas för avelsgodkännande, men det beror så klart på hur han ligger i träning m.m.
Han visades på föruttagningen i höstas med kritiken:
Typ: Maskulin Mycket bra rastyp
Huvud, hals, bål och kors:Vackert huvud, välformad hals, bra sida
Extremiteter och deras korrekthet: Tåvid fram, i övrigt torrbent
Rörelse i skritt: Kort, spänd
Rörelse i trav: Vägvinnande, spänstig
Ej rekommenderad vidare p.g.a. att domaren trodde att skritten inte gick att förbättra (uttryckligen enbart därför). Skritten anser jag dock vara en gångart som är ganska lätt att förbättra i hans fall, men vet så klart inte innan jag fått igenom det.
Han visades inte i höstas på den centrala avelsvärderingen eftersom den äldre hingsten jag har rök ihop med honom så han fick sys. Inga allvarliga skador, men han var inte direkt vacker just då (den hingsten går aldrig med andra hästar p.g.a. att han slåss).
Ulf däremot går bra ihop med andra hingstar, som fungerar bra med andra hingstar, och med valacker.
Lånas ut till någon som kan visa goda referenser och som har ambitionen att låta honom få sin tid, men ändå komma så långt som möjligt.
Han finns i Skåne och jag ser gärna att han hamnar i närheten (= man kan köra dit och hem på en dag), men det är inget måste.
Vettiga bilder kommer så snart det slutat regna konstant under dagarna.