Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 919 ggr
Spider84
0

Leasa ut - vad tänka på?

Jag har bestämt mig för att leasa ut mitt russ om jag kan hitta någon som är intresserad av att ta honom och om jag tycker att den personen är intressant givetvis.

Men vad ska man tänka på just i detta? Både rent med kontrakt, men framförallt hur vet man vem som är bra att lämna den lilla till?

Tankar, tips, råd, varningar o.s.v?

MagganS-B
0

Ta referenser från flera stycken! Ha hästen försäkrad! Skriv ett kontrakt som är jurudiskt rätt!

AnnaLundin
0

angående försäkring, se till att DU SJÄLV betalar försäkringen till bolaget, även om ni kommer överens om att leasingtagaren ska stå för kostnaden. Alltför många hästägare har fått hem skadade hästar som dessutom varit oförsäkrade pga att fodervärden inte betalt så som det varit överenskommet…

Spider84
0

Tack för råden!

Det med försäkringen hade jag själv inte tänkt på, men det låter helt klart logiskt.

Hur kan ett leasingsavtal se ut, vilka varianter finns det och vad räknas som standard? Nu menar jag mest med längd på kontraktet och det är väl även speciellt med just leasing med ev. vinster m.m.?

Spider84
0

En tilläggsfråga. Är det alltid leasing som gäller eller förkommer det även vanliga fodervärdsavtal?

Vad avgör i så fall vilket man väljer?

AnnaLundin
0

Jag har haft vanliga fodervärdsavtal när jag lånat ut ponnyer - det har iofs varit till folk jag känner.

Då har jag stått för försäkring och de för allt annat. De har behållit alla priser men eventuella täcken har följt med ponnyn hem.

Jag skulle tro att det som avgör om man väljer fodervärd eller leasing är ifall den som ska låna är beredd att betala dig för att låna hästen eller inte.

GranoStall
0

Vi har använt oss av fodervärdskontrakt och fodervärden har stått för alla kostnader men även behållit allt de vunnit.

En sak som är viktig att regelera i ett avtal när man lämnar bort hästen är hur det blir om hästen skadar sig. Vi brukar skriva in att kontakt ska tas med ägaren om hästen skadar sig. Men skadar sig hästen så illa att vet. tycker att man ska ta bort hästen på en gång för att det annars blir onödigt lidande är fodervärden skyldig att ta ett sådant beslut utan att kontakta ägaren innan. Det är viktigt att båda parter har det klart för sig innan.

//Olivia

Spider84
0

Tack för svaren. Man kan med andra ord göra det på olika sätt bara bägge parterna känner sig bekväma med det.

Den lille som ska lånas ut är inte ens inkörd så det blir ju en del jobb för den som tar honom. Nu har jag i alla fall lite koll på det så jag kan sätta mig och knåpa på en annons.

MagganS-B
0

Fodervärd = att man står för alla kostnader för hästen, man lånar den "gratis" av hästägaren.

Leasing = att man betalar en viss summa i hyra för att få låna hästen.

Bägge kräver vattentäta avtal, och som jag skrev ovan, hästägaren betalar försäkringen! Det är jätteviktigt!