Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 1997 ggr
QuickStep
0

Att tänka på vid köp

Hej nu behöver jag råd och tips.
Har hittat en annons på ett russ som jag funderar på. Hur är det att köpa ett russ som gått på travet sen den va 3 o nu är den 8.. förslitningskador?
jag har noll erfarenhet av trav och ponnyn kommer att ridas och köras i skogen o på små grusvägar. vara sällskap och trygghet till ett halvblod på 3 år. kanske gå först vid uteritter över diken etc.. om unghästen är osäker.
Kan en häst som gått på travet vänja sig om med ett lugnare liv?

Hoppas nån förstår det jag skrivit o kanske kan ge mig ett råd..
Mvh Veronica

ryttarn
0

Ett russ är och förblir alltid en sllroundponny. Min erfarenhet är att dom snabt vänjer sig vid nya förutsättningar.

Förslitningsskador är ganska ovanligt på ett åttaårigt russ. Men jag skulle ändå alltid rekomendera att man gör en veterinärkontroll på hästen innan köpet går igenom. Vem som betalar för det är en förhandlingsfråga, men min erfarenhet är att det oftast är köparen som får stå för den kostnaden.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

QuickStep
0

Jo jag tänkte begära att man gör en veterinärbesiktning innan köp.

Hur är det att köra en ponny som gått på trav i en vanlig rockard? Måste man vänja dem vid den vagnen?

giffan
0

Många tränar sina hästar även i rockard. Fråga allt du vill veta om hur just denhär ponnyn är.

Normalt sett skulle jag mena att en 8årigt russ (vid normala omständigheter) Fortfarande är ung och har mycket kvar att ge.

Låter som en lagom ålder att ha som sällskaps häst. Även om någon vill lära sig att köra och ta licens. Men allt beror ju på hur just denna ponny är.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

palomia
0

Ta reda på så mycket som möjligt om ev. andra åkommor som t.ex fång exem och liknande som kan vara säsongsåkommor och därför inte visar sig vid en ev. veterinär besiktning på höst/vintern. Provrida-köra och bilda dig en egen uppfattning. Lita på magkänslan, det är köparens marknad så om inte annat finns det en uppsjö av välutbildade och trevliga hästar. Det är bara och se på den här sidan. Lycka till!

MagganS-B
0

# 2 Skillnaden mellan russ som "varit hemmahästar" och russ som gått på travet är inte särskilt stor. Det här russet har säkert också ridits mycket och gått med andra vagnar än sulky. Sulky används bara vid snabbjobb eller tävling, annars kör man i rockard eller en lättare vagn speedcart. En 8-åring är ingen gammal häst om man tänker att ett russ blir mellan 20 och 30 år gammalt…..Slitna blir dom bara om man tränar oförståndigt när dom är mycket unga. Ett russ som gått på travet är mer säkert och van vid "konstiga saker", transport m.m. än ett russ som varit gårdshäst i hela sitt liv! Lycka till med ditt köp!

QuickStep
0

det låter ju väldigt bra. tack för alla råd!
Hästen ska inte bara vara sällskap till halvblodet. Har en dotter på2 år som älskar o åka vagn o rida lite grann så i takt med att hon blir äldre så e ju sedan ponnyn äldre och då kanske hon kan rida lite. tills dess så tänkte jag tömköra han och kanske köra i rockard. det går kanske och att hitta en medryttare.

När jag bara hade shettisar (2 st) och halvblodet så blev deras lek helt livsfarlig. Halvblodet va alldeles för ungt och dem kunde inte matcha varanadra alls i lek. Så jag har tänkt på en c-d ponny men man får ju se till indivden oxå.

Det stod nått om ekesem på somaren men jag har hyfsat bra erfarenhet och vet att det går att hålla i skick om man  är nogrann bara…
men dom nån sa,
Varför köpa en häst me åkomma när det finns så många friska ponnyer.
kanske ska pröva o sätta ut en annons här?

Pernille-G
0

# Min erfarenhet (av russ och halvblod från unghästar till äldre) är at russ och halvblod går mycket bra ihop och kan bilda starka vänskap.

marika-J
0

kom ihåg att även fast säljaren gjorrt en veterinärbesiktning kan du också göra det, eftersom det finns vissa människor som är oseriösa och kanske känner veterinären och hästen går igenom besiktningen just därför.

Om det finns möjlighet kan ni ju även skriva kontrakt, så ni kanske kan få låna hästen 1 mån eller så så ni ser att allt funkar.