Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 5622 ggr
EllaMarine
0

C-,D- ponnyer

Såg att dom i Norge har jag för mig att det var… att dom tävlar med alla kategorier ponnyer där ..

Vad säger ni om det ? Vore det nånting att ha här i Sverige med ? Fast .. iofs, jag tycker både ja och nej på det ..

Finns det några raser inom C-,D- ponnyer som skulle kunna tävlas i trav ? Såg på hemsidan att det var bl.a fjordingar dom tävlade med.

En fördel med större ponnyer .. är ju montén, större/längre ryttare kan rida kan rida .. utan en massa kackel om att harmonera med ponnyn osv ..

Lozzan
0

jag skulle tycka att dte var kul. Eftersom de flesta är alldeles förstora för att rida sina A- och B-ponnyer (men envisas emd att rida ändå) och både vill rida och tävla ponnytrav så är det ju bra.

AnnaLundin
0

Jag är mest bara nyfiken på varför man har valt bort C- och D-ponnyer till travet i Sverige. Någon som vet?

Det skulle ju gå att ha samma krav på fritt från inkorsning av varmblods- och kallblodstravare som det är för kat A och B.

DubbelE
0

jag tycker vi ska ha c-d ponny med :D.. då kan ju jag rida monté med ;)…. men jag tycker inte vi ska ha varmblods korsningar.. men araber o sånna raser vore inga fel.

iiirma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Danmark har tävlar de med större ponnyer ;)

http://www.ponytrav.dk

Kolla i Bildgalleriet, där finns fjordingar bla. (och Vetaprinsen <3)

Lozzan
0

#4 Tack för länken!

Någon jag såg stod på sidan var krav om vaccination. Jag tycker att det ska vara det även för ponnytravet i sverige. precis som ridningen. Även om jag hoppas att de flesta hästar är det ändå.

amandahandersson
0

jag tror inte större ponnyer e avlade för att trava fort…. Bara min åsikt -jag kan ha fel…

hannibal-roll
0

Det finns ju en hel del russ som blr c-ponny.

Hade varit kul om också dom kunde starta! Förresten tror jag inte att ett högre russ sringer fortare än ett mindre. Varför stänga ute de få russ som blir c-ponny?

amandahandersson
0

Just russ som växer över borde de finnas dispans att få.

Teja-Bea
0

Det har funnits trav för både C och D-ponnyer. Tyvärr finns inte efterfrågan. Det kanske finns ett 20-tal C och D-ponnyer över hela landet som kan och får tävla. Det blir inte lopp om man skriver ut proppar….

#8 anledningen att övervuxna russ inte får starta är för att man vill hålla sig till stamboksberättigade russ (115-130 cm). Lite taskigt iofs iom att icke stamboksberättigade shettisar får starta med russen….

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

amandahandersson
0

Jag tycker ändå att man borde ge dispans om russet är typ 1 cenitemeter för hög…

AndreaJonsson
0

Ja jag håller med # 10 ,  för jag har en kompis som har ett russ som dom tränat jättebra i trav och den sprang verkligen superfint , men när dom mätte den så var den 1 till 2 cm för stor :/ så den fick  tyvärr inte starta .Fasst visst, om man sätter så att hästar som är 1 , 2 cm för stora får tävla  så vill väl dom med 3 cm för stora hästar också vara med och det håller ju inte  …  :/  men men

hannibal-roll
0

Man behöver inte sabba avelsmålet! Man kan ju ändå hålla aveln åt rätt håll då överväxta russ inte är just stamboksberättigade.

Det är ju synd att väl uppfödda russ med bra kapacitet inte tas till vara utan blir hobbyhästar. Det är ju faktiskt svårt att sälja en c-ponny som är 1 cm över b gränsen. Dispens vore kanske en bra grej?

EllaMarine
0

Precis .. jag vet av ett russ .. som jag tar licens med nu .. hon är -02:a .. med brodd .. är hon över 130 .. har för mig att dom sa att hon är 131-132 med brodd .. Hästen har inte växt klart, är ostartad och ja .. dom köpte henne för travet .. Känns lite tråkigt för dom om hon skulle växa över .. + att hästen är GRYMT fin ..

ozzkan
0

#13 Me då klarar hon det nog, mätmännen kan faktiskt försöka hjälpa till.

Nitro
0

#13 Den blir väl inte mkt större om det är en -02a?

amandahandersson
0

Om man tar bort brodden och värkar ner den en del så klarar nog hästen det… Om det e en -02a växer den nog inte mycket mer.

Nitro
0

Dessutom brukar mätmännen blunda för en centimeter eller två…

AnnaLundin
0

#17 DET hoppas jag verkligen att det INTE förekommer! Mätmännen har vi just för att samtliga ponnyer SKA hålla sig inom kategoriernas maxmått! Och dessa ska kunna stå emot eventuella mutor och/eller påtryckningar från hästägare också!

Och skulle det ske så finns faktiskt möjlighet att begära kontrollmätning!

Millaaann
0

Det är ju helt fel av mätmännen att blunda för en eller två centimeter..det är ju s k fusk tycker jag iaf!

Nitro
0

#18 & 19 . Ojsan , trodde de flesta inom ponnytravet visste att många mätmän faktiskt gör så . Jag vet om en shettis som nu slutat tävla för flera år sedan . Han var 111 cm men skrevs som 107..

EllaMarine
0

Hm .. mjo jag hoppas .. att hon inte växer mer .. men hon är verkligen på gränsen ..

Tycker ni verkligen att det är fusk .. om ponnyn är 131 cm hög .. tycker ni verkligen att den ponnyn inte ska få tävla .. p.g.a att den är 1 ynka cm för hög .. ? Tycker som så .. att denne ponny borde få nån slags dispens ..

Nitro
0

Jag tycker inte det.. :)

stuteriess
0

Whooops…..NITRO, trör du verkligen på att mätmännen blundar för en eller två centimeter så tror du FEL FEL FEL!!!!!!! Tror du att vi fortfarande får vara mätmän om någon kontrollmäter, vilket man faktiskt kan göra om någon protesterar. Vi är stenhårda, och det är MYCKET ovanligt med för stora russ! Jag har mätt i många år, mer än 50 per år, och jag tror det hänt kanske två gånger. Visst är det synd om ägarna när russen växer över, men man kan faktiskt se på ett ungruss om den blir för stor! Kolla benlängden bl.a.

Nitro
0

Jag vet iaf en del som gör så, men, om man har tur så är det väl bara dem då!?
Och ja, det är ovanligt med för stora russ men inte med för storea shettisar . Det finns det ganska många av ..
Men jaja , det är bara min erfarenhet..

Hannna
0

#21 Men sen kommer nästa person och säger; men min häst är bara 1 ynka cm högre än den som är 131cm, så då borde min också få dispens. Nej, jag tycker man inte ska tänja på reglerna.

proffset
0

#25, exakt. Om man ska släppa igenom 131, så är det orättvist mot 132:orna… Och då kommer man börja avla stort dessutom.

EllaMarine
0

Nog pratat om mätning, mankhöjd osv ..

Det var ju faktist C-,D-ponnyer inomponnytravet vi pratade om .. :)

Kom på en till sak .. vad säger ni om att börja tävla med Frieserhästarna inom travsporten? (Stora travet alltså).
Jag menar .. dom har ju ett ENORMT steg .. snyggt dessutom .. dom är ju inte så mkt tyngre i kroppen än vad kallblodstravarna är .. bra mkt större i storleken dock men ..

Tycker att det borde vara kul att prova och se ungefär hur fort dom går iaf .. :)

proffset
0

#27 men SNABBHETEN då?

amandahandersson
0

Njaa… Frieserhästarna har nog inte snabbheten, detsamma med C-och D-ponnyraser, ex. connemara och new forest.

natalie_
0

#29 ja,men det skulle va kul!

proffset
0

Men det skulle inte vara något kul att titta på för spelare… Om det är långsamt.

EllaMarine
0

Nej det har ni rätt i .. men tänk, då på 60-talet då nordsvensken delades upp i 2 skilda raser .. Nordsvensk brukshäst och Kallblodstravare ..

I början, då man tävlade med nordsvenskar i trav/kappkörning .. var dom ju inte så spec snabba, men så småningomg, ju mer man avlade, tävlade ju smäckrare och snabbare blev ju nordsvenskarna .. Ett tag, var det knappat att man godkände vissa hingstar för avel för att dom var så varmblodslika ! Nordsvenskarna blev alltså allt mer olik nordsvenskar .. så på 60-talet (minns inte exakt vilket år) beslöt man att dela rasen i två raser .. kallblodstravare och nordsvensk brukshäst som jag nämde ovan, rasen delades för att man insåg att man inte kunde ha en brukshäst oh travare i samma häst. Allt efter åren gick blev ju dom kallblodiga travarna snabbare och smäckrare, allt eftersom tiderna sänktes.

OM man skulle börja tävla med lite nättare och mindre Frieserhästar .. så bör man ju efter mkt jobb dock, få ner dom i lite snabbare tider och smäckrare typer .. ? Jag tycker det vore KUL och se hur fort dom Kan springa iaf .. jag menar, dom har ju steget ..
Och bilder som jag har sett på Frieserhästar . det ser ut att vara en Enorm kraft i steget dom har ..

Titta bara på bilden jag har bifogat .. looka steget :O

Miii4
0

Norge i Sommras…Shettislopp kan jag tillägga! :P

Colt
0

#9 115-130? det finns ju russ som är under 115 som tävlat?

Trollet
0

#2 och 9#  Anledningen till att man tog bort kat C och Kat D var att intresset var väldigt lågt och för att minska intresset att korsa in varmblodstravare.

Man får visst starta med icke stamboksberättigade hästar det är väl  tre leds känd härstamning som räknas.

Iselin
0

I Norge kjører man med alle kategorier. Det tror jeg på sikt vil forsvinne. Interessen er ikke voldsom, samt at russen er overlegen når det gjelder teknikk. Nordlandshest kjører noen med, men der ønsker raseforeningen ikke å spesialisere den for mye, så å få avlet den til å bli slik som russen er nok vanskelig.

Videre kan det sies at man har erfaring med at fjording og nordlandshest har vanskelig for å holde seg friske. Fjorfingsinteressen er også veldig dårlig, da de traver litt sakte. Den beste nordlandshesten Yme travet en gang 1.51.9. Det er dog en mye større ponnitype en russ og kanskje ikke så imponerende da. Det var forøvrig en spesiell nordlandshest og ikke standarden hva jeg har sett.

Folk kan kjøre med hva de vil for min del, det er dog synd at man alltid blander kategoriene b c og d i Norge. Noen er så store som hester og det er ikke moro å kjøre en liten russ med dem. Jeg ville heller at det som i Sverige!

primusa
0

#36 Men det är väl rätt moro att spöa en stor häst med ett litet russ!

Adde
0

Nordlandshesten Yme gikk jo 1.51.9..

Adde
0

Okei, så ikke at Iselin hadde skrevet det, men synes det er ganske fort uansett jeg da.. Nordlandshester er tross alt ikke avlet for dette!

ryttarn
0

Kan inte låta bli att kommentera mätdiskussionen högre upp i denna tråd.

Problematiken med mätning av ponnyer är att man använder ett mycket oexakt mätverktyg. Det har nyligen varit en, i vissa kretsar, uppmärksammat fall med en ridponny som imporerades från Danmark. I Danmark var ponnyn slutmätt med 1cm marginal(tror det var en D-ponny men är inte säker. När hästen kom till Sverige beodrade ridsportsförbundet kontrollmätning. Mätmannen mätte då att ponnyn var 1cm över gränsen och vilket gjorde att hästen tappade ca 100.000:- i värde.

Hästägaren visade sig vara mätingenjör och viste väldigt väl vad tolleransgränser vid mätning innebär. Efter 2 års rättstvister har nu hästägaren fått rätt. Domstol har konstaterat att närmre nogrannhet än 2cm inte går att ange med den typ av mätmetod som används för mätning av ponnyer, och ger ridsportsförbundet bakläxa.

Jag har tagit detta ur minnet så jag kan ha fel på något mått eller kat, men i princip. Skall se om jag hittar tidningsurklippet någonstans…

Vi har ett antal ponnyer som är angivna med 1/10 cm nogranhet, idag vill jag minnas att man använder 1/2 cm, men korrekt vore altså att ha en marginal på 2 cm….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Nitro
0

#40 Jag läste också den artikeln! Det fallet har ju gjort att i internationella tävlingar får ponnyer numera mäta 150 cm!
Undrar jag om man inte skulle kunna tänka på något sådant inom travet..
Jag minns en shettis vid namn Freddy, han var 108 då han var spänd och på tävling, 106 cm hemma. (Mätt av samma mätman)

Såå, jag tror faktiskt på det där. Hästarna kan vara spända och allt möjligt som höjer dem lite…

hannibal-roll
0

När man mäter mankhöjden på en ponny är det, slår det mig nu, faktiskt ett högst momentalt mått.

Hur stor eller liten ponnyn är beror av så många saker, nyverkad eller ej, fet eller smal, lugn eller uppstressad, vältränad eller otränad.

Nä, man får vara listig när man ska mäta. En ponny som i normalt skick är 132 cm kan nog realtivt enkelt bli 130 med rätt metoder UTAN att mätmännen mätt fel på något sätt… Nyverkad till max, otränad, lite åt det smala hållet och i lugn i hemmamiljö….

Trollet
0

#40 #42   Det är nog farligt att dra förhastade slutsatser av vad som står i lokaltidningarna.  2 cm marginal gäller vid mätning på tävlingsplatsen vid internationella tävlingar. Det vanliga mätintyget där ponnyn mäts i hemmiljö har man inte ändrat några regler på.   Men är ponnyn 2 cm el mer för stor när den mäts på internationell tävlingsplats så skickas den hem direkt. Med andra ord en betydligt hårdare gränsdragning än tidigare.

ryttarn
0

#43 Må vara hänt, men artikeln i VF handlade inte om mätning på internationell tävling, utan om en importerad D ponny och problemen att få ponnyn inmätt i sverige.

Exaktheten i mätningen skulle jag, baserad på erfarenhet de senaste åren, vara +/- 2 cm, kanske mer. Mercan, våran russvalack, har mätt alt mellan 120 och 125, under samma säsong men av olika mätmän. Som 4 åring mätte han 125 och som 6 åring 122, väldigt exakt om man så säger… Han är ju ingen gränshäst så det är ju inte en "snäll" mätman som mätt ner honnom, finns ju inget behov….

Jerker Klang,

www.isil.se

Trollet
0

#44  Och du är naturligtvis helt säker på att allt var helt korrekt. Det stod ju i en tidnin??????

ryttarn
0

#45Ja, VF brukar vara grymt källkritiska, inte någon sensationsblaska direkt…. Bara för att det står i en tidning behöver det inte vara fel….

Det är inget okänt fall, du kan säkert kolla upp med ridsportsförbundet om du vill.

Sen gillar jag inte annonyma nissar som "hånar" andra bara för att inte våra åsikter/erfarenheter stämmer. Skriv en press, det gör alla som vågar stå för sina åsikter….

Jerker Klang,

www.isil.se

hannibal-roll
0

#43 Jag menade inte något speciellt fall utan att det är så att en häst kan vara olika stor beroende på var och när man mäter den. Visst gäller höjden i intyget alltid, men det jag menar är att hästen inte är lika stor alltid och att det därför gäller att vara listig och mäta vid det tillfälle som hästen är minst om man har en maxad ponny.

Som #44 säger kan ju ponnyer mäta väldigt olika olika år eller till och med samma år. Det beror ju som jag sa innan faktiskt mer på hur hästens dagsform är än vem som mäter den.

Hur det går till och vilka regler som gäller på internationell tävlingsplats (vilken gren??) vet jag inte men åker man på ponnytrav i Sverige måste det iaf läggas in en protest och begäras ommätning om det finns misstanke om att en ponny är för stor.

Om jag inte minns helt galet måste personen som protesterar deponera en viss summa pengar som han eller hon sedan får tillbaka om ponnyn verkligen var för stor….

ryttarn
0

#47 När vi var i Halmstad i somras kontrollmätte alla Kat-A ponnyer, Rosse mätte dom direkt efter hans lopp och då var han mindre 2 cm mindre än vid slutmätningen, men det var varmt, han hade tagit ut sig och humöret var i botten då han galloperat bort sig, allt bidrog nog till "krympningen".

Jerker Klang,

www.isil.se

AnnaLundin
0

Jag tycker det är bra med kontrollmätningar. Görs det dessutom efter lopp, när de är trötta och avspända, så är de ju ofta "som minst". Skulle någon ändå vara över måttet så har man nog inte mycket för att överklaga….

Det finns en shettis som är så stor att man verkligen reagerar. Jag har haft ponny i samma lopp som denne och min dåvarande ponny var maxad - den nämnda ponnyn var betydligt, och då menar jag verkligen markant, större än min… DEN hade varit intressant att få kontrollmätt

Skälet till att mankhöjd kan variera på hästarna är ganska enkelt. Det är nämligen så att hästens framben inte sitter fast i skelettet, utan enbart i mjukdelar. Detta gör att "infästningen" är lite flexibel och därför kan de bli både högre och lägre i mankhöjd. Det är också därför de blir lägre när de är trötta.

giffan
0

Men om russen "borde" få dispens för en eller två cm, så tycker jag att shettisarna oxå skulle få det.

Och som det är nu kan man ju få tävla med förvuxna shettisar med russen, och försmå russ med shettisarna. Men hur vanligt är det att ett russ blir 107 cm?? Men om en kat A får vara större, låt säga att man sträcker sig till hela 110cm… då kan det ju helt plötsligt bli intressant att avla på små russ lika gärna.

Sen heter det ju faktiskt inte shettis eller russ lopp, det är kat A eller kat B. Sen får man ha villken ras man vill, bara den har tre kända led och inget varmblod eller kallblods travara inkorsat.

Se på den Kaspiska ponnyn som har tävlat och alla welshar man sett på tävlingsbanorna.

Och tänk hur det skulle bli på en tävlingsdag, eller ursäkta tävlingstillfälle. Då man bara får ha 12 lopp, så ska det gärna klämmas in två nya kategorier + monté lopp till dem oxå. Jag tror personligen inte att det skulle funka. Inte just nu iaf.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

hannibal-roll
0

#48 mättes alla ponnyerna då? Verkar vara ett bra sätt att komma åt sådana ponnyer som alla vet är "fuskmätta" men ingen vågar ta tag i det. Jag har aldrig varit med om det, vem ordnar det? SPTF, den enskilda klubben?

Miii4
0

#51 har för mig att det endast var i ett lopp faktiskt.

ryttarn
0

#51 Vet egentligen inte om det bara var i ett lopp eller om det var samtliga A-ponnyer. Rosse var bara med i ett lopp den dagen…..

Jerker Klang,

www.isil.se

collide
0

skulel man börja ge dispans för en shettis om e 110 skulle man till slut inte kunna neka dom om dom blir 112 heller… om man skulle börja tävla me c och d ponnys skulle man behålla åldersgränserna som dom e lr skulle man ändra?? de skulle ju vara väldigt tragiskt om man va över 25 å kör ponny det är rerdan nu otroligt att folk kör tills över 20 då man kunnat gå över till storhäst för iaf 2 år seden till och med 4 år om man vill…

sedan har vi förrut haft c och d ponnys med men tagit bort det… var dessutom på trav i danmark och där kör om med alla kategorier och det blev bara rörigt med alla hästar och storlekar… dessutom skulle folk som får små varm- och kallblod kunna mäta ner sina hästar till d ponny och ha rekord som e helt omöjliga för en "normal" d ponny att ha!

EmiliaLeo
0

jag tycker det räcker bra med a och b ponnyer jag :D skulle man ha c och d ponnyer också skulle man börja avla annorlunda med dom, korsa olika för att få fram snabbare trav..

ni som inte kan rida monté på era b-ponnys kan väl träna nåra år på storhäst å sen är de fritt fram för storhäst monté….

Absolut_Luks
0

Varför tänja på gränsen? Då är det ju lika bra att höja till 131 cm eller hur? Man kanske kunde göra något speciellt för dom men om de har kommit över gränsen så har de.

fredrikaa
0

Vissa D-C ponnyer kan faktisgt gå riktigt fort på travet. men då tycker jag att dom skulle passa till monté :  )

Det är det vad jag tycker.

Varmbloden är framåt byggda för att springa snabbt och en ridhäst är byggt mera bakåt. Så allt kan gå :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Tindra-Lill
0

Ja, i Norge får vi springe med c og d ponnier !
det er både fjordinger og nordlandshest og forskjellig :-))

Adde
0

Ny norgesrekord nå av ISLANDSHESTEN Bleikur Frå Skaret på 1.51.2! Ganske godt gjort synes jeg…

HallonLilly
0

Men i Norge så tävlas väl B-, C-, och D-ponnyer i samma lopp, fast på olika distanser i loppet?

Men visst, det låter väldigt skoj med att tävla C- och D-ponnyer också, men en nackdel med att ha dessa C- och D-ponnylopp, blir att man kommer att behöva dubbelt så många sponsorer… Jag tycker att det känns som att vi redan har dåligt med sponsorer till loppen, och om vi då skulle dra in 2 ny kategorier i loppen… Nej, det låter inte så bra i längden.

Men en fråga; om man har ett varmblod som är, ska vi säga 146 cm i manken, då får man väl inte tävla med den i D-ponnyklassen? Låter något orättvist om det är tillåtet….

Tarkan
0

Det er både gode nordlandshester og islandshester som starter i Norge, med rek. under 2 min.

kimmoberg
0

absolut!!!!! IN MÄE ANDRA KATEGORIER OCKSÅ!!!!Flört

StuteriSolo
0

Det fanns trav för fjordhästar i Sverige förut, men det dog ut p.g.a bristande intresse. Det var inskrivet i reglementet att ponnytrav kördes för alla kategorier förut, det är nu borttaget. 1979 kördes det trav med större ponnyer, men efter det har intresset varit svalt.

divansson
0

Jag tycker det vore jättekul om det fanns trav för c- och d-ponnysar. Skulle vara kul om det fanns ett c- eller d-ponny lopp på någon ponnytävlingsdag, för att se om det fanns något intresse. Nog är det vel ganska många som har ponnytravare som även rider större ponny? Om jag hade en c- ellr d-ponny och det fanns lopp för den, skulle jag lätt anmäla. Visst, loppen går nog inte så himla snabbt i början, men eftersom åren om intresset hålls upp så blir de nog säkrare i travet och snabbare. Det heter trots allt PONNYtrav, det är inte bara a och b som är ponnysar. :P

Jag tycker bara det är kul med lite förändrigar, skulle va kul att se.. Men man kanske skulle ha mest montélopp att börja med då isåfall, tor nog de flesta till en början vill gå ut i montélopp, eftersom de är mer ridponnys.. :P

Aja.. ang. mätgrejjerna ni talar om.. Om dispens osv. om man hade för större hästarna så kunde ju de överväxta tävla också..

divansson
0

Förresten, för nått år sedan kommer jag ihåg att jag såg på tv:n, ett ardennerlopp. En vanlig "storhästdag", alltså vanliga kuskarna som körde. Det tycker jag var roligt, att man kan hitta på nått sånnt ibland, bara för lite kul :)  Visst, aardennrar är vel kanske lite stora, men nog är det ganska kul endå. men som en redan sagt, Freiserhästar, jättefina, ett sånnt lopp skulle vara jättekul att se tycker jag :)

Det är klart om ja kunde ha en hel drös med raser så är de vel klart ja skulle vilja ha travlopp för alla raserna xP Men det blir för mycket.. Vi ska inte förstöra travsporten, bara bygga på den lite, göra lite förändringar till det bättre. Jag har inte nån aning om vad som kan vara till det bättre ang massa andra raser i stortravet. Men nått sånntdär "skojjlopp" lite oftare tycker då jag vore jättekul att se! Jag tycker det vore kul att se om det fanns något intresse. Att prova en heldag med bara olika raser skulle jag tycka vore kul, då ser man vel vilka raser det funkar i?

VeronicaP
0

#52 Det var bestämt innan vilkenlopp/propp som skulle kotrollmätas (innan de visste vilka hästar som var med i loppet) , fast var det inte ett Kat B lopp som de också mättes i ?Alla hästarna mättes i loppet.

Fast det är inte alltid våra är mindre efter lopp/träning ibland har de ju inte ens blivit trötta efter ett lopp , en vältränad häst tar ju inte alltid ut sig efterloppet.

En maxad ponny är ju ingen idealponny tycker ju jag , inte avlar jag i allafall för att få en sådan men ibland så slår det lite fel och det kommer en maxad . Ibland kan en ponny som är långbent se större ut än vad den är och tvärtom , ögat lurar en ibland.

Bumbi
0

Idén om c- och d-ponnier tycker jag är en jätte bra grej! Jag har just nu ett 3-åringt russ som har super fin stam och har visat att hon kan trava hur fort som helst. Men huvudet hänger inte riktigt med och därför är hon inte kvalad och startad än. Problemet är bara att hon just nu är 133cm hög. Alltså kommer hon inte få tävla från och med nästa år. Vi satsar på att åka över till Norge kommande säsong, men det hade varit jätte roligt om man även kunde införa ponnytrav för c och d-ponnier i Sverige!

Backman
0

Skulle det inte bli för mycket proppar? Jag menar det behövs ju många olika slags proppar i både Kat A&B eftersom det är sån stor skillnad i tiderna. Om man skulle ta in fler kat i ponnytravet skulle det skrivas ut mindre kat A&B proppar och vissa ponnys kanske inte skulle kunna tävla längre för att dem t. ex var för långsama och det slutade skrivas ut lopp till dem. För att istället ha proppar för andra kat? På ponnytrav dagar i dag har vi ca 14-16 lopp och det finns ändå inte proppar till alla hästar? Bara en tanke..

http://vickelbyponny.blogg.se

divansson
0

Men det verkar vel funka i Norge?

ananrs går de vel att köra som typ varmbloden, olika klasser. Klass I, Klass II, Klass III, Bronsdiv., Silverdiv., Gulddiv.  ?  Då kanske de skulle bli lite lättare? :P

Om klasserna vore tidsindelade liksom. Ex.

Klass I - 2.20,0-2.10,0
Klass II - 2.09,9-2.00,0
Klass III - 1.59,9-1.56,0
Bronsdiv. - 1.55,9-1.51,0
Silverdiv. - 1.50,9-1.46,0
Gulddiv. - 1.45,9 och Snabbare

Och sen såklart lopp för de som gått över 2.20,0. Samt även för de som passar in i klasserna också. Då typ penninglopp..

Då skulle de vel bli jämnare för de större att va med? :P springa i samma tidsklass.. typ.

Alltså, detta var endast Exempel! xD så man förstog hur ja tänkte hoppas ja. ;)

Backman
0

Så då skulle vi inte köra Kat-lopp utan strunta i storlek och bara köra på tid? För 6 st olika "klasser" för fyra kat blir ju 24 lopp om dagen och det blir antagligen lite mycket när vi har begränsat loppen till 16 om dagen i dag?

http://vickelbyponny.blogg.se

Jatack
0

I Norge går B/C/D ponnier i same løp. Vi starter etter tidene ponniene har gått som strek 2.30 så kan alle raskere vere med, men får tileg. Men noen n av storløpa er stengt for C/D ponnier. Men det er ikke mange. Syntes det funker fint slik, det er bare gøy at det er andre raser med. Vi hadde en sportsponni som jikk 204.1 men hun var b-ponni.

entill
0

Om vi skulle ha med C och D-ponnyer får vi nog ha klasser från 3 min och uppåt. De flesta större ponnyerna springer betydligt långsammare är 3 min. Det var ett av problemen när vi hade lopp för C och D. Förmågan att trava fort beror ju inte på ponnyns storlek. Våra shettisar (som inte är så jättesnabba) travar enkelt ifrån ett halvblod. Om de större ponnyraserna hade haft den travförmågan som russen har, hade vi nog haft ponnytrav för dem också.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Kratern
0

#72 Och vari ligger problemet? Vad gör det om det går  sakta?

divansson
0

Jahaaa, ja trodde de gick snabbare! xD  Ber om ursäkt.

Nitro
0

Jag mötte en islandshäst nu när jag tävlade sist, den hade rekord på 1.51, så jag förstår inte varför vi inte skulle kunna ha vissa lopp öppna för även C-D ponnyer.

entill
0

Nejdå, det gör inget att de springer sakta, för mig får man gärna köra trav med vilka djur man vill. Om det nu finns ett intresse att köra trav med större ponnyer, varför inte påverka SPTF att godkänna sådana lopp, eller förmå de lokala klubbarna att skriva ut sådana lopp på sina träningstävlingar.

www.vikingponnycenter.se

Polenta
0

Men alltså, om du har en D lr C ponny att tävla med, borde det ju ändå finnas en kvaltid som hästen måste gå, precis som för alla andra, har ni glömt bort den? Sätter man en kvaltid precis som på dom övriga så kommer det inte finnas någon större ponny som springer sakta som någon skrev :)

Jatack
0

Det fleste c og d ponniene i Norge går under 2.50.

Også enig med #77.

entill
0

#78. Låter intressant. Har man samma härstamningskrav på ponnyerna i Norge som här? Vilka raser tävlar man med? Det kanske finns sådana här också, och då finns det ju ingen anledning att inte tillåta C och D-ponnyer, så länge det inte är kallblods eller varmblodskorsningar.

www.vikingponnycenter.se

StuteriSolo
0

Det var ju inte så värst många år sedan man tog bort C- och D-ponnyer ur reglementet, tidigare stod det ju att ponnytrav kördes med alla kategorier. Tror det endast har körts lopp 1979 med c-ponnyer, och på 50-60 talet innan kategoriindelningen blev den vi har idag. Att det inte finns lopp beror nog helt enkelt på bristande intresse tidigare. Det kördes ju även trav med fjordhästar i början av åttiotalet under några år.

carsbo
0

jag tkr det skulle vara ganska kul med flera olika hästraser =) då var det många olika raser på banan i alla möjliga fäger och storlekar =D men samtidigt blir det ju väldigt många proppar och lopp då. men man kanske skulle kunn ha tex "vanliga" loppen i solvalla och dom andra hästarna på axelvalla samma dag?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

minahaug
0

Det finnes faktisk Nordlandshester som er både c og d ponnier som går veldig fort. Bl.a vet jeg om en som har gått 1.51 og noen fler som går rundt 2 minutter. også islandshester kan trave. så det er ikke noe problem med farten til de forskjellige rasene.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.