Hur ser en bra propp ut??
För att spinna vidare på tråden auto & voltrekord…. Har ni några tips på bra proppar? Vad vill man ha för typ av proppar??
Det är ju verkligen bara fantasin som sätter stopp (och de som anmäler förståss)
Man skulle ju kunna skriva ut en propp där de som har en prickig ponny har företräde…
Nu tror jag ju inte det skulle bli så jätte många anmälda dit, men …. ja ni förstår säkert.
Så, få se lite tips nu.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag tror att man ska försöka blanda så mkt som möjligt, så att så mång asom möjligt kan känna att just DE har ett bra lopp framför sig…
*svammel*
jag tycker att det ska finnas lopp till både snabba hästar och de med lite sämre rekord. Något som skulle passa mig är att ha tex ett 3.20/3.30 lopp för shettisar som har tävlat i tex. ett år innan. På våren kan det vara rätt jobbigt när alla nya som är med i de söligare loppen springer under 3 minuter.

Jag tycker att det är bra när det finns lopp så att alla kan vara med. Jag tycker att det alltid ska finnas 2.45 lopp för russen och 3.30 för shettisarna och sen snabbare lopp 2.35 3.20 2.20 3.15 2.15 3.05 2.10 3.00 2.05 2.50 2.00 1.55 . Mitt russ har startat 2 gånger och har gått 2.43 och ibland finns det bara lopp från 2.25. Fast man kan ju ha nåt penngahandikapp lopp också.

Ville bara säga en till sak, ofta är det 1140 för shettisarna från 3.30 till 3.10 typ, sen blir det 1640 för det snabbare, jag tycker att det kan vara lite oftare 1140 i de snabbare loppen också och ibland 1640 i de långsammare =)

Så nära min häst rekord som möjligt

Håller me #4

Det viktiga tror jag är att man ser till helheten, dvs om klubben arrangerar flera tävlingsdagar och flera insprängda lopp skall man se till så att det finns bra lopp för klubbens samtliga ponnyer. Ja, jag tycker att klubbarna i första hand skall se till sina medlemmars hästar och göra bra proppar utefter dom.
Någonting som har dygt upp i höst är lopp med fri handicap, detta tycker jag det skulle vara fler av, då baseras distanseringen efter de 5 (eller är det 6) senaste loppen. Fantastiskt bra om man har tagit över en schettis från ett stora syskon eller från en mer rutinerad kusk, då får man likssom chansen att vara med i tävlingen efter sina egna förutsättningar.
Efterssom vi har annamat stortravets poängsystem för företräde till lopp bör det skrivas ut betydligt fler P21 lopp. Detta tycker jag det varit ont om i år.
Schettisar i "silverdivisionen"(dvs rekord mellan 2.20 och 2.30) är det oxå tokdåligt med lopp för, många mil har det blivit på trippmätaren de senaste två åren för att kunna ta ut dessa ponnyer.
Intervall handicap bör oxå användas lite mer, detta kräver dock en hel del kunskap för att de skall bli rätt.
En annan sak som jag saknar är långsam lopp som är reserverade för hästar som startat. Man kan även tänka sig lopp som kräver att du startat minst 5 gånger. Tex ett russlopp med grundlag 2.40 och minst 5 starter, eller ett schettislopp med grundlagen 3.35 och minst 5 starter.
Det finns massor av möjligheter att skriva proppar, vissa klubbar är väldigt kreativa (tänker tex på Eskilstuna…) medan andra lunkar på och gör precis lika som alltid…
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Det som är svårt med just proppar är att oavsett hur du skriver så passar det inte alla. Det är omöjligt att göra såna proppar. Det är också så att när vi skriver proppar så försöker vi fundera ut vilka tider vi får in mycket startade i. För i alla fall vår klubb vill ha in så mycket start avgifter som möjligt. Det är en sida av det som man önskar att man inte behövde tänka på. Men låt säga att man skriver ut proppar där man får 5-6 startande när man kan skriva proppar som man får in 14-15 ekipage i. Det skiljer sig nästan 1000kr/lopp i "intäckter". Har man då ingan sponsor på loppet blir det klubbkassan som får ta smällen. Dock vill ja absolut inte säga att det är det här som styr när vi skriver proppar men det är en del av det som vi endå måste räkna in. Självklart försöker vi skriva in "udda" proppar också.
Ylva

#8 Tror att man ibland biter sig själv i svansen när man bara tittar historiskt. Risken är att man inte hittar de där guldäggen om man aldrig vågar chansa.
I höst har Lindesberg och Halmstad prövat med frihandicaplopp, Lindesberg fick 8a anmälda och Halmstad fick 10 anmälda i både kat A som kat B lopp.
Intervallhandicap i montén har oxå blivit en ganska god succe. Av de Kat A proppar i Monté som skrivits ut i mellansverige är det i stort sätt endast intervallpropparna som dragit anmälningar, många av de övriga har fått ställa in. Ett rätt designat intervall hcp ger väldigt jämna lopp.
Vad jag ville ha sagt med detta är att klubbarna måste vara lite nytänkande för att få anmälningar. Nu tror jag att det nästa år kommer att vara väldigt mycket Russ i farten, efterssom det nog varit rekord i "0-häststarter" denna säsong. I det senariot kommer P21 lopp säkert att behövas för Russen, men detta är kanske något som förbundet eller STC skulle hjälpa till att sponsra?
Jerker Klang,

Jag håller absolut med dig om att det behövs nytänkande innom proppar. Det jag mest ville belysa med mitt inlägg är för dem som inte vet så mycket om hur det faktiskt är att sitta och skriva proppar. För tyvärr har nog många dålig uppfattning om hur svårt det faktiskt är att försöka ge så många som möjligt chansen till en hyffsad propp att anmäla till.

Måste bara säga en till sak..:) Oftast eller alltid när det är monté lopp så är det för de lite snabbare ponnyerna. Det skulle vara kul med nåt långsammare montélopp också..2.40 till exempel el max 500 kr. 

#11 Visst vore det roligt med fler och mer differentierade montélopp. Problemet är att med de viktregler vi har idag så finns det ytterst få montéryttare som väger in och som är tillräckligt duktiga ryttare för att klara av det, värst är det på kat-A. I år har bara 30 monté ryttare varit ute. av dessa är det bara 5 stycken som startat i mer än 3 lopp, inte lätt att få difrentierade proppar då. I kat B är det drygt dubbelt så många som startat och 10st som startat i fler än 3 lopp.
För att få till något montélopp över huvudtaget måste man hitta en propp som drar så många som möjligt, inte för ekonomin, utan för att det skall bli ett lopp överhuvudtaget. Ett rätt konstruerat intervall hcp har visat sig dra väldigt bra, i allafal i kat-A.
Jerker Klang,

Okej! ja kanske är lite seg men jag fattar ändå inte varför man inte ska kunna göra en monté propp för de långsammare. Det borde juh finnas tillräckligt med ostartade och startade ponnyer som har gått långsammare än 2.30 (russ) för monté också när det gör det i de vanliga loppen med sulky. Många är juh 4 år och äldre i de loppen med. Har ni nån gång provat….Annars får väl ja va med i monté först om nåt år då när min ponny gått lite fortare men då kanske jag ändå är för lång!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#13 Vill minnas att Örebro körde en monté för russ med en GL på 2.35, vi startade med Josephine som då hade ett rekord på 2.41 och kom 4a…. så visst finns dom….
Jerker Klang,

Många var skeptiska men…
kan tala om att våra fri handicap lopp på Halmstad var mkt populära, överanmälda men vissa föll bort med 6-veckorsreglen och halvrader.

#15 Hoppas många tar efter. Frihandicaploppen är Guld när en orutinerad kusk får ta över en snabbhäst. Har sett flera exempel där det tagit ett par år innan en häst med ny kusk kommit ikapp sig själv, då är frihandicappen bra så att dom får vara med och tävla efter sina förutsättningar. Finns säkert fler sammanhang där det är intressant med fri handicap.
Jerker Klang,

Precis.
För några år sedan körde jag ett shettislopp med gottgörelse, vilket var väldigt bra gjort. Har för mig att dom flesta av domsom hade gottgörelse fick placeringar.
Men egentligen kan jag inte säga om det är bra eller ej förrens efter helgens lopp! :)
Ja, vi är några som kämpat hårt för fri handicap lopp. Nu blev inte vårat riktigt som vi tänkt oss, men vi kommer försöka köra flera av dem till nästa år. Vi måste nog kolla lite på om man bör stänga det vi den viss tid eller så…
Det var ju tänkt att de ponnysar som alltid måste stå 150 m eller mera skulle komma fram lite i loppet, men nu fick de stå ännu mera till lägg, för att proppen inte var stängd.
Men man lär sig något nytt varje dag, och att skriva proppar är ganska kul faktiskt, det är bara fantasin som sätter stopp. Skulle vara kul att köra lite mera olika typer av lopp, Alla loppen är så lika tycker jag. Problemet är ju bara att veta vad som går hem, och vart man kan få mkt hästar i.
Sen tycker jag att en propp ska vara lätta att läsa och förstå. Romme har ibland vissa proppar som jag inte förstår mig på (inget illa menat, säkert bara jag som är korkad
)
Sen kan jag tycka att de banor som ligger nära varandra ska ha mera samarbete med hur man lägger sina tävlingar, så man kan starta lite mera. Det är så synd om man missar flera tävlingar bara för att det inte stämmer med vissa dagar och banor.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Det med samarbete mellan banorna har Eskilstuna och Solvalla börjat prata om inför 2007. Så är det flera banor som är intresserade av att vara med och försöka hjälpas åt med proppar och fördela tävlingsdagar över året osv så hör gärna av er till mig på ylva_sandfalet@hotmail.com så får vi försöka komma överens om ett datum som så många klubbar som möjligt kan. Detta är mest för de klubbar som ligger i mälardalen.
Mvh
Ylva

Proppar är inte lätt alla tycker olika men om det finns en variation mellan grundlag, penninga, fri handikapp, icke segrare mm kanske det gör att om det finns möjlighet att komma med .. I år har vi darbbats av halvrader om vi startar tätt .Hade alternativen var fler kanske man kommit med i något..
Håller också med att Kat A monte fins det för få ryttare som väger in och kan klara en tuff A ponny.. Detta har blivit ett problem för Kat A hästarna… Känns som att det kommer att bli mindre montelopp..

# 11 Alldeles för lite monté lopp för de snabba hästarna. Jag tycker att det bara är typ 2,20-2,25 lopp jämt när det är monté. Monté tiderna har ju utvecklats mycket senaste åren och nu har vi en hel del hästar runt 1.48-1.53. Fler lopp för dem tack!
Dessutom är jag mycket för penningahandikapp. Det är ju förstås för att min häst står väldigt bra inne i sådana. Eskilstuna har massor av roliga proppar den 7 Oktober. Hoppas att ni får många anmälningar!
Till nästa år när våra stackars hästar ska tävla voltlopp från 1.39-1.43, så behövs det mer autolopp för dem. Även handikapp efter pengar är bra med stora intervaller, typ tillägg vid varje 20 000.

#21 Jag skrev faktiskt för de LITE snabbare hästarna runt 2.15 2.20 tänkte jag faktiskt då…Det jag menar var att det skulle vara kul med fler typ 0 lopp eller max 1000 kr i monté för det är väldigt sällan också.:)