Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 2377 ggr
exitingsvillemo
0

travbett

vad är skillnaden på ett "rid-bett" och ett "trav-bett"?

Ja, jag ser ju att det är en synbar skillnad, men användningsmässigt.

På travbetten finns det ju en "pinne" neråt (som en halv parer-stång) vad har den för funktion?

Och hur fungerar crescendo (stavning?)-bettet?

ginher
0

den gör så att inte käken ska åka i väg å hålla den på plats.

exitingsvillemo
0

#1 ok, tack för svar.

Anledningen till att jag frågar är för att vi är i planer att öppna hästsportbutik och eftersom många här i krokarna har travare, så vill jag gärna ha med lite travgrejjer i sortimentet.

Kan ju vara bra att veta vad man säljer för något även om jag inte är så insatt i travsporten. :)

ginher
0

#2 a ha okeej, ja de kan ju vara samart :)

exitingsvillemo
0

Om en hästbutik har möjlighet till ett mindre sortiment trav-utrustning, vad anser ni då är viktigast att ha "hemma".

MartinaFrick
0

#4 Selar, tömmar, huvudlag, olika skygglappar (murphy, hel- och halvstängt), selunderlägg, några olika sorters bett (travbett, entömsbett etc.), öronkappa, travpiskar (till både sulky och speedcart), viktboots.

NatthaBlom
0

Jag skulle vilja tillägga att det e bra o ha tex, knäkappor o gamascher också:)

exitingsvillemo
0

tack för tipsen, kommer ni på nå mer så tipsa igen ;)

Tusen
0

Skulle vilja tillägga att det behövs i alla möjliga storlekar dessutom. Tänk på att även små shettisar kan behöva samma utrustningsdetaljer som ett stort varmblods- eller kallblodstravare.Glad

Prolemet när man har ponnytravare är att det oftast inte finns grejer i små storlekar.

StallBakhet
0

Kan vara intressant att titta på KALLA FAKTA på Tv4 den 30:e november. Då kommer de tydligen att sända ett avsnitt där de granskat betsling och travet samt djurskyddet på området.

Mille
0

#9 Är det enbart travets betsling de ska granska? Ridsporten skulle verkligen behöva någon som kollade upp deras bettslingar…