Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1174 ggr
wilson
0

Nytt med pass

GRTK hade allmänt möte nu i veckan, jag va ej med då jag är i Åre men hörde av några som vart där att from 2009 ska man ALLTID ha med hästpasset vid tävling då det kan förekomma slumpvisa kontroller på mätintyg osv… Och då krävs tydligen passet i original.

Om detta nu är fallet så är det ju viktigt till alla er som lånar ut/ lånar häst att man skriver med i avtal att passen är utlämnade osv….Tänkte bara informera i tid om ni har några låningar/utlåningar på gång! // Malin

ryttarn
0

Det var ju en rejäl debatt om detta under sensommaren här. Redan idagär det ju krav på att man skall kunna identifiera hästen, dock är det inte krav på pass. På SPTF finns information om chipp nummer på samtliga hästar registrerade eller slutmätta efter 2004(?). Genom att förse den som skall kontrolera hästen med en chippläsare får man en väldigt mycket säkrare identifiering än bara genom signalementsbeskrivningen i passet.

Sedan skall man, vilket jag fått veta efter lite undersökande, ändå alltid ha passet med sig när man reser med hästen. Detta är inget påfund från SPTF eller STC utan är regler som gälller för alla hästar och är ett regelverk från Jordbruksverket men är nog grundat på en EU regel. Så i princip gör det ju ingen skillnad….. Jo, en skillnad blir det nog, Liselott(SvRAF)vem som nu fixar passen på SSS, får nog mer jobb med att ersätta borttappade pass…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

I och med vaccinationskravet som kommer  till 2010 är det väl bara att släpa med passet. Glad

VeronicaP
0

#2 Fast jag har inte mina vaccinationer i passet , för det är ju oftast så att när jag har vaccinerat mina så har inte passen kommit tillbaka ännu och då har de fått vaccinationskort i stället

Jag har aldrig passen med mig när jag åker iväg och jag vet väl att man eg ska ha det med sig så fort man kör iväg med dem , men då hade jag nog lyckats slarva bort en massa pass eftersom jag är lite förvirrad när det gäller saker som jag *råkar* lägga lite här och där.

* Of topic* Sen så tycker ju jag att ska de göra kontroller så måste de ju ha chippläsare med sig och ha alla chippnummer på hästarna . Sen kan ju jag tycka att den där mätningen ibland på tävlingsbanorna skulle kullas över lite bättre , jag skulle veta vilka regler de går efter , vet att på EM tex hade de vissa cm som hästarna *fick* vara över gränsen utan skor just pga det inte alltid är så lätt att få hästarna att slappna av på samma sätt som på hemmaplan eller vad man ska säga. Likadant att det ska vara bestämt innan loppen är satta tex att i propp 2 och 8 ska vi göra mätkontroll och då vet de ju inte ens vilka hästar som ska starta där . hm en bra bit utanför trådskaparn kom jag här *S* Sorry ;-)

ryttarn
0

#3 vad gäller kontrollmätning så finns det regler kring detta. Ingen häst skall bli stoppad att tävla men kan få ett föreläggande om ommätning, kort samanfattat,,,,

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

HansP
0

Om jag har hört rätt så ska vaccinationerna införas i passet och ska på anmodan visas på tävlingsplats. Har man inte passet med och kan visa att hästen har ett fullgott vaccinationsskydd mot A2 virus, så får man inte starta och visas således bort från banan.

Sen ska ju passet vara med för själva resan, som ryttaren skrev. Men det är Jordbrukverkets regler. Och då ska det dessutom finnas en färdrapport i bilen. Där det står vart resan påbörjades, när, vilka tider man har gjort stopp och vem som har kontrollerat hästarna samt status på dessa.

Det är mycket att hålla reda på som hästägare Glad

Mvh Hasse

wilson
0

#5 Spelar det nån roll hur långt man reser? Tänker om man åker till banan tar det ju ca 10 minuter… Detta måste jag erkänna att jag är dålig på och inte har gjort…

Kommer ihåg nåt om någon 8 timmars regel förut som satte stopp för oss på gotland när färjan tog 5-6 tim, men nu är jag inte uppdaterad, tyävrr…

Någon borde skriva ner alla bestämmelser kring resor och tävlingar, vad man ska ha med sig och skriva ner osv osv… Man blir ju helt snurrig.. Och livrädd att man "ska åka" dit för att man missat nåt….

Inte helt lätt att äga häst numera……

VeronicaP
0

#5 Vad jag vet så räcker det med att man har vaccinationskort, för som sagt så har ju inte passet kommit många gånger när man börja vaccinerar och vet att vissa veterinärer skriver inte in i passet om det inte är de som har gjort vaccinationen utan då skall den andra veterinären göra det osv och det kan bli lite krångligt, så därför har det bara blivit så att vissa av våra har i pass och andra vaccinationskort . Så jag tycker ju att det borde räcka att visa vaccinationskortet ,men på storhäst skickas väl en kopia eller något sådant in när de är vaccinerade väl så det ligger i STC system eller har jag helt fel för mig.

I norge kan man ju se när man går in och tittar på hästarna där när sista vaccinationen är gjord så de måste ju ha något sådant system så slipper de ju bära med sig kortet.

johannaolofsson
0

Vad jag förstod så kommer detta ansvar att kontrollera detta ligga på klubbarna på tävlingsdagarna, så jag tror inte att det blir så som man gör med de stora där man för in det i datorn.

VeronicaP
0

#8 det vore ju synd för det hade ju varit smidigare för alla , för annars hade du ju inte kunnat tävla om inte din häst var rätt vaccinerad tex , så hade klubbarna sluppit en massa mer extra jobb kanske ;-)

johannaolofsson
0

#9 Ja verkligen, men som jag förstod det så kommer mer och mer ansvar ligga på kubbarna och kansliet vill ha mindre administrativt arbete

MagganS-B
0

# 10 I det läget vore det ju lämpligt om någon ansvarig från klubben kunde gå in och lägga in mätintyg, vaccinationer osv. då slipper ju kansliet (STC!)…..

VeronicaP
0

#11 Yapp precis, så skulle man ju också kunna göra men om vi nu ska tillhöra STC så mycket som det är prat på så kan ju de fixa det ocksåOskyldig , mätintyg läggs ju in alla redan

HansP
0

I STCs nyhetsbrev v. 43 finns att läsa om vaccination. Det står att målsättningen är att det ska registreras i hästpassen, för då slipper STC bygga upp en administration för detta. Och att passen ska medföras till tävling. Kontroll kan tex. komma att ske genom stickprovskontroller.

Så det verkar som om stora travet inte heller kommer att registrera detta i sportsystemet.

Mvh Hasse

VeronicaP
0

#13 Jag kollade upp i dag med veterinärer och vaccinationsintyg/kort gäller om det nu inte skulle finnas i passen .

Sen har jag hört lite röster om att de på stortravet tycker att det ska läggas in för annars tror många att det skulle bli en hel del krångel.

ElinLilja
0

En liten fråga som går ifrån ämnet, är det den som står som ägare i passet som äger hästen eller är det den som har passet i sina händer som räknas som ägaren?

nemesis
0

#15 Passet har inget med vem som är ägare eller inte!! det är lappen som ligger med passet som ska vara hos den aktuella ägaren. detta gäller russen iallafall …

VeronicaP
0

#16 Fast på shetlandsponnyer har du ingen lapp, där står bara ägarna i passet.

Mixie
0

#16 #17 Menar ni inte ägarbeviset?? På russen är ju det i alla fall en separat lapp…

//Mickan

nemesis
0

#17har ändratSkrattande

#18 såklart menar jag ägarebeviset som skall stanna hos ägaren medan passat alltid ska följa hästen