Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 1673 ggr
AnnaLundin
0

Lågsäsong - vad gör pållarna då?

Nu ligger tävlingssäsongen i malpåse över vintern.

Vad gör era tävlingsponnyer nu?

Vintervilar? Motionsrids? Motionskörs? Uppbyggnadsträning? Tävlar i annan gren, t.ex hoppning eller dressyr? Annat?

Berätta?

(mina egna latmaskar har vintervila året runt för tillfället Cool, fast det beror egentligen bara på att jag inte hinner träna dem…)

linlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Foxy Red tränas bara lite nu och ska få vintervila i 3veckor på måndag.

Sindy O som jag tränar håller nu på att sättas igång igen då hon har vilat i flera månader nu

amandahandersson
0

Både Zolero och Norrskenets Jupiter har en välförtjänt vila efter en mycket bra säsong! Jag ska sätta igång Zolero på jullovet igen, då är det bara jobba på för den tjockisen! När Evert sätter igång Juppe vet jag inte, vi får väl se ;P

Razmus Raid har fått ta det lite lugnt på sista tiden, bara gått ett pass i veckan, men då har han ju redan grunden lagd och springer på bra mycket bättre än Zolero på träningspassen, haha. Fr.o.m. 1 december blir det träning 3 ggr veckan, förmodligen bara 1 mils lunkpass till att börja med. Backe och intervaller väntar vi med ett tag…

VeronicaP
0

Våra har semester här hemma och snart ska vi väl börja med inkörningen av 3 års russen och några shettisar med hoppas jag .

NatthaBlom
0

Tina har blivit pensionär nu så hon tar det lugnt ett tag efter en grymt bra säsong

Mawerik har vilat sens augusti pga skadan, ska sättas igån efter jullovet:D

maiijjha
0

Karamellen går och busar med sin varmblodskompis i hagen.

CarinaO
0

Våra russ Sobel JSA (3 år) och Sofia (1 år)går och har det bra i hagen med en rundbal,Sobbe har fått vila nu sen sista starten han gjorde för 1 mån sen och ska få vila fram till efter jul då börjar Evelina träna honom så smått :)

casandra
0

Vanligtvis får mina vintervila och kommer bara ut på någon rid/körtur någon gång ibland.

Men iår blir det annorlunda, Moses har ju stått väldigt länge nu pga sin skada, han har nu börjat få komma ut på skritt-turer och här i veckan fick han trava för första gången under ett "träningspass". Han ska bara motionstränas låångt framöver nu så han får tilbaka kondition och viktiga muskler, vi skyndar långsamt. Mest pulsa i snön och sådär.

Plexis som alltid gått lite på halvfart, har jag som mål med att  åka mer till banan nu vintertid så han får vänja sig, även närmare våren när han är van och har god kondition börja köra fort(are) ;)

GranoStall
0

Tävlingshästarna från förra säsongen vilar, ska få vila fram till jul. Två av våra tvååringar körs några gånger i veckan, medan den tredje snart ska köras in. Candle som var mammaledig förra säsongen ska sättas i gång snart för uppbyggnadsträning.

wilson
0

Trofe har fått helvila i tre veckor nu då jag inte vart hemma, han är välförtjänt helt ledighet. Sätts igång nästa vecka med lite motion, körning och rid säsongen startar mycket tidigare än travsäsongen så han ska va i gång i januari och gå en dressyr cup…

StuteriSolo
0

Våra tävlingshästar motioneras en-två gånger i veckan, i övrigt går de på lösdriften och äter storbal och skuttar i snön

Nitro
0

Så fort mina hästar får skor med brodd ska jag börja träna dem. Pigall har ju vilat halva året pga allergin och Blizzard måste jag försöka få igång också :)

Millaaann
0

Våra har en välförtjänt vila nu, går i hagen och blir runda och fina :)

De ska sättas igång lugnt igen i januari - februari :)

Just nu håller vi på att köra in 2åringarna så att de kommer ut i god tid nästa år :)

Pondus
0

Min dam på 13 år, håller jag på att bygger upp kondition på efter 2 års mamma ledighet. För att försöka komma till start 2009.

Jag har en ung ponny som töm körs och vagnen ska på snart efter jul.

hannibal-roll
0

Mina har vilat helt sedan slutet på oktober, busar i hagen och har det bra! Sätter igång med lite Vinterträning till jul.

Nederstugas-Embla
0

Min har helvila just nu men så fort vinterskorna sitter på så börjar jag att småträna henne, många långa skritturer och lite sånt som hon tycker att är kul.

ryttarn
0

Våra har vintervila till slutet på Januari, det var en tuff tävlingssäsong i år så dom är väl värda det.

Undantaget är Tejas Zorina Pi som mikaela har uppe i Jämtland, hon tränar för fullt efterssom hon bara startat mycket sparsamt i år….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

FridaMariedahl
0

Lucidor har tagit det lugnt hela sommaren och hösten pga fång så vi bygger upp hans kondition igen, varvat med mycket ridträning. Sen är det tänkt att han ska in mycket till banan under vintern, endast som miljö träning.

HannaIndigo
0

Min har haft vila sen sista starten men eftersom hon behöver "avreagera" sig så rider en tjej henne & så blir det lite promenader då & då. Tycker att hon fortfarande har bra kondis men magen har växt lite iaf! Hon ska väl sättas igång i typ januari-februari skulle jag tro.

thilda-
0

Luddan vilar ett tag till Cool.. jag ska sätta igång med träningen igen då det är jullov hade jag tänkt

cornelia__
0

Gonkan vad är det för 3års russ ni ska köra in?

johanna9
0

Mina damer vilar. :) de förtjänar dom.. Alla ska sättas igång i januari typ. dom rids ngn gång ibland av min syster, ska försöka hinna köra in vår godkända hingst oxå:)

carsbo
0

conrad vilar sig mest och är rund och glad =P men jag kör styrketräning med honom åtminstonde en gång i vec och då får han ta i =)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Teja-Bea
0

Silverboy tar det mest lugnt och går i hagen med sina damer. Han körs eller rids 1-2 ggr/vecka.

Men Monique och Pirita, som båda gått med föl 2008, har satts i träning för att få bort bäbismagen tills våren 2009 =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

divansson
0

Tränar rejäl styrketräning, efter sista täkta starten (som inte blev av pga. bilen pajja påväg dit) så vilade han i nästan två veckor, sen körde ja mycket, så för två vekor sedan vart han vaccad igen så han fick vila en vecka där också. Men nu tränas han igen.

Det är en riktig styrketräning inför 2009, stenhårt satsning, nästa år har jag en jäkligt stark och fräsh häst hoppas jag.

equuleus
0

Equuleus får träna så fort jag är ledig och ska på en koll 8dec för att se allt är ok och är det 100% med honom sätter vi i gång vinterträningen då :)

mallan-nog
0

Våra vilar också.. efter en hård tävlingssäsong. Ska sätta igång dem lite försiktigt under jullovet… Just nu är det bara varmblodet som tränar. Skönt med semester fär både ponnys och oss!

Jennie_A
0

Våra har välförtjänt vintervila (sedan sista starten) efter kanonsäsonger av alla 3! Iva och Primavara sätts igång igen vid jul.

einarsson
0

Nu vilar de, sätter igång dem igen feb/mars beroende på vädret. Borde köra in unghästar nu, men tiden är knapp. En treåring är hos Linn i Halmstad, så hon får nog träna.

Trav_
0

Delta har vilat i 2 veckor ska på koll på måndag därefter går hon på vinterträningen..

En ny shettis har vi till start nästa år, den tränas på för fullt för att få upp nån kondition…

Geminii
0

Vå¨ra har vila, äter o har de bra i hagen :) Sätts igång efter ny år, Gemini får lite extra vila efter en lång och tuff säsong  :)

joooossan
0

Stjärnfall står och äter sig tjock ;) Dvs vila, hade väl tänkt att sätta igång honom efter jul/nyår :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

[Josefine-Appollo]
0

Månsaga håller vi på att rida in så hon kommer mest att bli riden och lite lätt körd fram tills jullovet då vi börjar sätta igång med lite högre tempo. Bläcku rids och körs för att komma igång till sin första säsong nästa år. Appollo tar det lugnt och blir körd. Xerxes tar det lugnt med inkörningen nu när det är så isit på vägarna.

marika-J
0

Grann har blivit en liten go o gla köttbulle och trivs bra med det, trots att man ser hans avundsjuka blick när jag kör en sväng med 2 årigen..

Grann ska få vila iaf tills jul.. då jag börjar lite smått met skrittrundor.

Dumle har jag inte kört nu på flera veckor pga väderförhållandena + att han nu håller på att tappa tänder. Men kör honom annars 1-2 gg i veckan. mestadels bara 1 gg ca 2 km.

JuliaOlsson
0

Just nu har killen haft vila sen slutet av oktober. Tror ponnyerna (iaf de äldre) behöver det för att hålla uppe humöret, bara varit ute på kravlösa promenader. Så börjar vi med träningen ordentligt efter nyår..

Saiop
0

Min Sockervadd rids lite då och då av en tjej lugna turer mest skritt och sedan håller jag på och tömkör henne och släpar däck, målet är att kunna dra stock med henne. :)

_Jag_
0

Efter en hård och mycket bra säsong har neppe vilat helt 2 veckor och bara gått i hagen och ätit =) Men idag åker han till en ny tjej och hon kommer nog börja träna honom ganska snart igen =)
Varmblodet som jag håller på att bygga upp går för fullt. 1.5 timmars pass med mycket backe och långsam jogg minst tre-4 dagar i veckan.

Emmma
0

Nitro har haft vila i flera veckor och kommer få vila fram tills årsskiftet, om allt går bra sätts han igång då.
Ska börja med att bygga upp muskler på honom och ta det lugnt framåt. evt. så kanske han även kan ridas in och få hinna med lite snöpulsning.

Boode
0

Pozzi har gått på mammaledighet :) hon rids lite då och då av min lillebror men då skrittar de mest runt lite i paddocken.

Polenta
0

Polenta vilade i ca 3 veckor efter sista starten där hon var .. rent ut sagt urdålig. Har kört henne 4 ggr på 2 veckor .. så man kan säga att hon går ca 2 dagar i veckan, hade tänkt att hon skulle gå en hel del under sadel i vinter .. backe, snöpulsning blir kanon för henne.

Hon går ganska lugnt framför vagn, har satt igång henne lite lätt .. under sadel så skrittar hon långa turer i skogen, mest enbart pga vädret och underlag ..

Nu väntar jag bara på att vintern ska komma igång på riktigt så jag kan börja vinterträna! :D

ErikaSchieber
0

Plomona får långvila i år. Hon går på lösdrift nu och väntar på att bli betäckt i vår.

VeronicaP
0

#20 Corenlia det är Slättens Hälge och Reveholms Wilma båda 2 är efter Tomtebos Enoc.

Wilmas stam är :

Tomtebos Enoc G 481

Allgunnens Opal G 428

Kurir G 396

Haja 2299

Papaya 3162

Kajak G 405

Pomilla 2558

Mirabell III 4362

Inter 380

Rajman 232

Netta 2131

Marta 1977

Sven 195

Lillmarlen 649

och Hälges är

Tomtebos Enoc G 481 

Allgunnens Opal G 428

Kurir G 396

Haja 2299

Papaya 3162

Kajak G 405

Pomilla 2558

Mary 4206

Platon 505

Jupiter 458

Adina 2456

Tamina 2403

Jidon 252

Bamina 767

e. Fröjdis 146

Vi har ju även några shettisar som borde köras in och få starta nästa år då det är Amandas sista shettis år ju :-)

sarahansen
0

Gudrun Gross står i vila just nu efter en tuff och bra säsong . Börjar träna backträning till jul :)

ElinLilja
0

Nokia har varit mamma ledig in ett år så hon har börjats konditions tränats nu, hon kommer att hållas igång hela vintern mer eller mindre så att hon återfår sin toppkondis och muskler. Men vintern är hennes bästa sesong så hon gillar bara att få luffsa i snön plus att vila aldrig har varit hennes grej hon vill jobba

Miii4
0

Tre av de vi äger tränas på, Ina som går hemma äter bara och mår väl.
Sedan har vi ju Yra här över vintern som också bara går och mumsar :)

Colt
0

Tonic tränar på som vanligt eftersom vi satsar på kval i vår, det blir kanske lite mindre nu när det blir mörkt så fort osv.
Colt motioneras fortfarande i låga farter någon gång i veckan för att inte bli rastlös.

agnes_S
0

Tur-Bo har vintervilat ett par månader nu, men ska i gång så smått den här veckan hade jag tänkt…

Carrolainen
0

Han lever hästlivet fullt ut på lösdrift. (Första vintern som han vilar helt under flera månader.) Barfota, massa hö, stor hage på landet och kompisar. I januari / februari någon gång får han komma tillbaka och ladda för vårt sista år tillsammans.

Katitzi
0

Rezit har fått en välförtjänt vintervila efter en bra tävlingssäsong. Rezit kommer sättas igång igen på jullovet då han vilat 3-4 veckor så nu ser han ut som en liten köttbulle med päls ;)

Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

Maretto
0

Maretto går hemma i hagen och bara har det bra.Väldigt välförtjänt efter våran otroliga säsong. Om han ska fortsätta tävla 2009, kommer han nog inte sättas igång förens till sommaren. Då jag bor i Östersund och han hemma i Göteborg.

Troj
0

Min lilla flicka som är under inkörning körs ett lugnt pass lördagar och söndagar. Resten av veckan går hon i hagen och har det bra.