Kastrering
Någon som har koll på vilka fördelar det finns med att söva ned en häst och göra kastreringen när den ligger ned?
vad brukar en kastrering kosta?
Fördelen är väl att man syr ihop ordentligt efteråt, vid stående kastration lämnar man såret öppet.
Om hästen har haft pungbråck som föl så är liggande kastration absolut nödvändig - så att det inte helt plötsligt ramlar ut delar av tarmarna genom bråcket (som är ett hål i bukhinnan). Annars ser jag egentligen ingen anledning att söva för kastrering, om hästen är någorlunda normal att hantera.

Är väl det Anna säger, att man kan sy ihop riktigt.
Själv har vi alltid haft hästarna ståendes hemma, ger hästen det den behöver i spruta så står den som en (vinglig)ängel. Det gäller ju att man gör som veterinären säger efteråt bara.
Våran veterinär som kastrerade ena vår häst i måndags tog 1500.. ligger vel runt det antar jag om man ska göra det hemma.

tack!
Det var vad jag trodde.
Dom ville göra det liggandes och skulle ta 5400 för att göra det. Vad jag förstod så utför de alla kastrationer på det sättet.

Kliniker är alltid dyrare änom du kan få tag i en privat veterinär som kommer hem, använder man distriktvet el klinik så tillkommer ju en massa extra avgifter…
Nu blir jag nyfiken Ylva, va ska du kastrera för nåt!? ;)

Malin : Ja det är klart det blir dyrare på kliniker. Men jag tyckte det lät konstigt. Det är inte jag själv som ska kastrera utan ägaren.
Det är inte klart än om jag ska ha honom eller inte så du får nog va nyfiken att tag till ;)
Vi kastrerade vårat russ i våras…
Han fick lugnade och sedan lokalbedövning.
Jag kollade runt och fick väldigt stor prisskillnad…
Jag tog den veterinär som var billigast… Betalade knappt 2000:-.
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Vi kastrerade Fantom Roll när han var 2 år, ståendes med lugnande och lokalbedövning. Nu är det över 10 år sedan (Fantomen är född -95), så vad det kostade har jag inget minne av. Minns inte heller att vi skulle göra ngt speciellt efter förutom att hålla koll på såret…
OM det blir en infektion är det mycket bättre att kastrera stående, när man syr igen så stänger man kanske in bakterier och det blir en varhärd som kan göra stor skada. Enligt dom vet. jag känner så föredrar dom stående! Såret växer igen snabbt i alla fall!

Risken vid liggande är som Anna säger att det risk att en tarmslinga faller ur genom inguinalkanalen, det går att rektalisera innan man utför stående kastration för att förvissa sig om att den inte är för bred så att man löper risk för det. Men jag har själv aldrig varit med om att en veterinär gjort det. Har fått hästar kastrerade både liggande och stående.
//Cecilia
Ylva, Pärre sövdes och låg ner när han kastrerades men han syddes inte ihop! Så det går det med :)

I allmänhet kastrerar man helst ståendes. Ger bättre läkning då såret är öppet och lindrigare ingrepp.
Däremot görs detta inte på större hästar då det finns risk för att tarmar och annat innanmäte kan ramla ut och hingsten/valacken måste därför sys. Det är lättast då de ligger.
#12 - joodå, man utför stående kastrationer på större hästar också. Min treåriga halvblodsgrabb kastrerades stående på klinik och det var inga konstigheter med det.

Vi har alltid lagt våra på gräsmattan här hemma allt från shettisar till halvblod och har aldrig sytt någon gång , verkar som det är mest på klinker det pratas om att sys.
De som jag har hört haft problem efter kastrering med infektioner är ju de som har gjort på klinik och blivit sydda konstigt nog.

Har fått en hingst kastrerad liggandes, men utan att det syddes ihop.. Vet. förklarade att det ska läka "innifrån och ut", därför inga stygn. Så det måste bero på vem som gör det.

Neppe togs stående. Efteråt läkte det ihop för snabbt. Han blev inflamerad och fick 40 gradig feber. Till djursjukhuset mitt i natten och öppna upp såret på en väldigt förbannad neptun. Sedan skulle vi själva öpnna såret varje dag i två veckor samt ge honom medicin. Och det var ju verkligen lättare sagt än gjort. Han var ju inte så positiv till att få två fingrar inkörda i en väldigt öm pung som sen sprättade upp såret. Till slut var 4-5 personer varje gång det skulle göras men jag kan ju säga att neptun var starkare än oss ändå så efter en vecka gav vi upp och lät det läka ihop igen och då blev det inte inflamerat igen. =) Men rollig upplevelse var det inte. Som tur var stod dom förra ägarna för kostnaden eftersom jag inte ägde honom då utan bara tog hand om honom.
Man ska alltid ha i åtanke att det finns stor risker med att kastrera en hingst, oavsett på vilket sett. Jag tycker man kan väga in stressen runt att transportera hästen och ha den stående på ny plats och hanteras av främmande människor. Och hur hanterbar är hästen när den har ont, kan du få titta och kanske tvätta såret?
En kastrering hemma på gården må vara både billigare och enklare men riskerna med infektioner ökar i den osterila miljön som stallet är. Eftersom såret lämnas öppet kommer det att blöda en del, det kommer in strörester och annan kontaminering och det svullnar oftast mkt. Det är smärtsamt för hästen och det kan vara mkt svårt att avgöra vad som är normal svullnad och blödning och vad som inte är det!
Å andra sidan är det långt i från ofarligt att söva en häst "på riktigt" dvs slå ut dess reflexer och stoppa en tub i halsen så den får hjälp att andas.
Ett ihopsytt sår läker oftast bättre och snabbare ( om det inte infekteras) vilket naturligtvis gör att man kan komma i gång och träna tidigare.
Priserna varierar men en hemmakastrering går väl på 2000-2500 och på en klinik minst 4000kr
Hursomhellst tycker jag att man kan be veterinären skriva ut lite smärtlindring och antiinfl efteråt, tex finadyn. det gjorde jag och min kille svullnade inte så mkt efter "hemmakastr"

Vi kasterar alltid våra hingstar ståendes och har sällan eller aldrig problem med svullander eller infektioner. Det är mycket viktigt att pojken får rösa sig mycket efter kastraktionen! (efter att bedövningen gått ur såklart). Om hästen blir stilastående så svullnar de i regel alltid.
Vi släpper våra i mindre promenadhage med möjlighet att ligga på halm (ej spån då det gärna fastnar i såret). Sedan tvättar vi regelbundet och håller koll på allmänntillstånd och ev feber.
Vi behöver sällan penicilin och ger aldrig i förebyggande syfte.
Lycka till Ylva! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Våran vet gör en stående kastrering, fast liggandes. alltså vi söver dem inte, men de är bra drogade och lätta att välta omkull. Sen lämnas såret öppet.
Man bör väll endast göra en riktigt liggande kastrering (där man syr ihop) på klinik, just för att undvika att få in bakterier när man syr ihop.
Att man väljer att kastrera på klinik (sövda och ihopsydda) Har jag förstått att det är för att korta ner konvalecent tiden. Men jag tycker att våra för det mesta har varit igång snabbt iaf. Bara man ser till att röra på dem ordentligt och att vädret är bra för kastrering. Villket det är nu.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Vi har bara kastrerat 3 stycken, alla ståendes, utan att sy igen och här hemma. Ingen har svullnat över huvudtaget men vi har däremot varit noga med att de fått röra på sig. Den första tiden har de fått gå ensamma men redan efter ett par, tre dar så har de fått gå tillsammans med en lugn gammal valack. Det har fungerat jättebra och såret har läkt snabbt. Fast vi har alltid kastrerat våra sent på året, oktober-november, så det har inte varit så varmt och risk för infektioner och "röta" minskar.
Själv skulle jag inte välja varianten att sy igen såret. Ser inte som #1 något fördel med det
Numera syr man ju inte ihop t.ex katter heller när man kastrerar.
Kan ju finnas en anledning till det. 

Det beror mkt på vet. hur man gör. Varmblodiga travare (Amerikanska) har normalt vidare inguinalkanal och får där för lättare ut tarmarna, så de bör man göra på klinik och sy ihop. Ponnys, halvblod, fullblod och kallblod går för det mesta att göra stående.
Det är en ganska stor risk att söva och/eller kasta (lägga omkull) en häst hemma. På klinik/djursjukhus har man mycket bättre resurser om något skulle gå snett.
Om det blir sår infektioner blir det bökigt och gör ont på hästen, men det är extremt ovanligt att de dör av det. Om hästen dör av narkos (sövning) är det där emot inget att göra.
De sista vi kasterade gjorde vi stående (innan dess var det sedan 80-talet vi kastrerade någon hingst).
Här har vi under många år tillämpat stående kastration i stallmiljö (bortsett från en klapphingst som opererades på Kalmarkliniken) .
Peppar, peppar så har det gått alldeles utmärkt, någon har svullnat men inget som behövt vidare vet.ingrepp. Vi håller tummarna för att det går bra ännu en gång när vi kastrerar på måndag.

Varför skulle infektionsrisk vara större i hemmamiljö gentemot klinik? Det handlar väl bara om god hygien i båda fallen? Har man en duktig seriös vet. som vet vad h-n håller på med så går det nog bra med vilket allternativ man än väljer, det viktiga är att decificiera(?) ordentligt innan snittet och använda väl rengjorda "saker". Stående-liggande/sydd-öppet! Det är i slutändan bara en kostnadsfråga.
Av egen erfarenhet så har de "jag kastrerat" hemma, lagt omkull och sytt varit pigga och glada när sömnmedlem gått ur kroppen medans två som jag valde att ta på klinik stod med feber och var jättesvullna och infekterade. Otur? Självklart, men jag kommer fortsätta kastrera hemma om inte något oförutsett (klapphingst t.ex) inträffar.
#24 Du har ju mycket mera bakterier i omgivningen hemma än vad du har på en klinik. Man operera ju inte hemma heller, då gör man det på sjukhuset ioperationssal.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#25 Jag har inte mätt bakteriehalten hemma gentemot kliniken!
Iof tror jag det är hugget som stucket om man inte har rengjorda saker och tvättar rent, vilka bakterier som finns i luften har inte så stor betydelse.
Jag talade bara om min egen erfarenhet och att jag själv inte tror det spelar så stor roll bara den som kastrerar vet vad den gör… Som sagt, de jag tagit på kliniken har blivit dåliga och inte de hemma…

Fast nog är det mycket bakterier på veterinärkliniker vad gör annars alla sjuka hästar där 

Det jag har hört av olika veterinärer så är det lättare att kastrera små hästar ligganades just för att man ser lite bättre då efter som dom är så små.
Dock har vi kastrerat alla våra 5 hästar ståendes och en av dom svullande och blev infekterad resten gick det fin fint med, men som Bea sa det är viktigt att dom rör på sej (men i måttliga mängder med såklart)
Tror att vi betalade runt 2000 vi med
Lycka till!

#29 Om du menar mig så är det inte någon av dom två jag ska ha nästa år :)

Vi ska beställa kastrering av våran 3åriga varmblodshingst nu i morgon och dem kommer att göra den när han ligger ner och det kommer gå på 5500:-
.