Avundsjuka
Jag har precis suttit och kollat på Ponnytravet.com och där läste jag något som jag blev mycket beklämd över. Trodde inte att sånt förekom i ponnytrav , hur långt ska det gå ska vi ponnykusk föräldrar börja uppträda så osportslig som dom gör inom ungdomsfotbollen och hockyen. Ska vi staketkuskar börja slåss och hurra för att någon blir diskad pga någon inte kör med schyssta metoder och skrämmer och stör medtävlare. Hur kan man som förälder uppmuntra sånt . Förmodligen vet alla att jag menar det som hände Sandra Svensson den gågna helgen ,ska man för att man är duktig och lägger ner själ och hjärta på sina hästar behöva bli utsatt för sånt ? INTE . Vi har alla möjlighet att träna våra ponnysar att bli så bra som vi kan bli , men man får inget gratis. Så snälla ponnykuskar visa att vi kan visa glädje över att det går bra för någon annan än er själva , men visst var gladare över era egna framgångar .
Jag förstår verkligen inte hur folk kan göra så, speciellt inte till en sån tjej som Sandra! Visserligen så ska man inte göra det till någon men usch.

Det var inte kul att se/höra på plats!
Men vi måste ändå komma ihåg att sådant sker, mer eller mindre, högre eller lägre, VARJE tävlingsdag tyvärr…

Ja vad ska man säga….inte är det oväntat.
Inom Ponnytravet så är vi mästare på att snacka skit och se ner på folk. Det är synd!
Vi har glömt bort att det är barn och ungdomar det handlar om!!!
Ponnytrav ska vara kul!
Om alla tänkte på samma sätt skulle allting vara bättre!
"Sköt dej själv, skit i andra, träna på ditt sätt, kör på ditt sätt, strunta i vad folk säger!! " Så länge du håller dej till reglerna ;)
Om alla bara kunde sluta vara så förbannat avundsjuka på varandra hela tiden! Dumt att grattulera och sedan gå hem och träna för att ta segern nästa gång i stället!
Ponnytrav äger! :)

Kan det inte vara så enkelt som ett missförstånd??? Har aldrig varit med om att någon skulle jubla och klappa händerna öppet åt någons olycka…. kan det inte vara så att personen eller personerna i fråga kanske bara var glad åt sin egen hästs seger. Saker och ting misstolkas så ofta i den här sporten. Visst finns det avundsjuka såklart, den finns överallt, men i det här fallet kan jag aldrig tänka mig att det var så illa.
Ja då tycker jag att ni ska gå ut och läsa på Debattsidan på Ponnytravet.com där står allt, det här hände alltså innan loppet var klart. Då tycker jag inte att vi vuxna ska uppföra oss så , utan vi måste lära våra barn att uppföra sig bra .

Har läst. Barnen och ungdomarna i denna sport uppför sig oftast väldigt väl. Konkurrenter på banan och vänner utanför precis som det ska vara. Men i glädjerus över att se sin ponny vinna är väl inte fel att visa? De kanske såg att nu vinner den när värsta konkurrenten diskades…detta är bara antaganden. Kanske var det första segern vad vet jag. Men har svårt att tro att någon öppet är så illvillig.

#6 jag är inte förvånad faktiskt den *skadeglädjen* har funnits länge inom ridsporten och att den har kommit till ponnytravet är väl inte förvånade,
Jag menar hur ofta hör man inte den där avundsjukan bubbla på stallbacken , tex att de gör ju inte dem något om det blir snabbaste tiden i år de kör ner sina hästar i år för det spelar ingne roll för dem de har ju så många andra osv osv . Det kallar jag verkligen AVUNDSJUKA och då är det föräldrar som pratar så här inte barn kan jag tala om..
Jag blir så jäkla irriterad på sådant ,det kommer alltid finnas folk som har lättare att få bra hästar , har råd med det osv .. Jag menar var glad för det ni har och gläds åt andra när det går bra.
Det är klart att man inte kan gilla alla människor och att det gläds åt dem när det går dåligt men inte attan behöver man visa det öppet , vanligt jäkla sunt förnuft och uppfostran gör att man håller det för sig själv .
Att barnen kan vara besvikna efter ett lopp , om de nu tycker att någon skulle vara diskad,varna eller så det kan jag förstå men man får också tala om för sitt barn att så är det och nästa gång kanske det här hon , han som klarar sig från att bli diskad osv osv…

#4 jag var själv där, jag körde i samma lopp som detta inträffade och jag kan försäkra om att det är sant.
Sen hur mycket "jubel" och "applåder" vet jag inte.
Skulle vilja veta vilken bana du brukar hålla till på där det aldirg är folk som snackar skit och alla är jätte trevliga? I så fall ska ja flytta dit! ;)