Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1466 ggr
Johansson
0

Sammanfattning av viktiga förändringar 2009:

? 16 § Registreringskrav och åldersgränser ……………. Följande åldersgränser gäller: Trav 3- 18 åriga ponnyer i kat. A och B. Monté 4- 18 åriga ponnyer i kat. A och B.

? 32 § Programändringar I programmet angiven körsven/ryttare skall bytas mot likvärdig kusk/ryttare, vid russlopp med totalisator samt lopp med fördel/handicapning efter körsven/ryttarens ålder eller övriga kvalifikationer, §25 och §7 i TR

? 59 § Otillåten gångart och orent trav På upploppet, loppets sista 100 m – är dock mer än 20 m att anse som ”längre strecka”. Rapporteringbestämmelserna utgår enl STC:s TR.

? 79 § Överklagande av påföljd Utdömt straff kan överklagas hos STC:s ansvarsnämnd med följande undantag: A – varning B – körförbud under högst 30 dagar C – startförbud under högst 30 dagar D – tillträdesförbud under högst 30 dagar

ryttarn
0

Skönt att åldersgränsen äntligen synkats med de andra nordiska länderna. Även om jag rent principiellt anser att åldersgränsen skall bort helt så är detta iallafall ett fall åt rätt håll….

Kravet om 50% pengahcp kvarstår 2009. Om jag förstått det hela rätt är anledningen till detta att klubbarna inte skickat in underlag för en utvärdering. Med tanke på hur säsongen 2008 har sett ut hade den utvärderingen varit mycket välkommen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

equuleus
0

Är detta bestämt att det ska ändras till?

ryttarn
0

#2 Styrelsen har fastställt dessa regler, alla regler för 2009 finns att läsa på sptfs hamsida, de är altså inte förslag utan faststälda regler.

Om jag inte kommer ihåg fel kan inte ens årsmötet ändra på dessa regler förrän inför nästa säsong (altså 2010), rätta mig gärna om jag har fel där…..

Jerker Klang,

www.isil.se

[cancan]
0

Har dom höjt åldersgränserna? Iså fall när börjar dessa gälla?

Impulz
0

#4 fr.o.m 2009-01-04, gå in på sptfs hemsida och läs självGlad

mellanbyns
0

Med de nya bestämmelserna så tror jag att Garrilina ska få göra några starter nästa år, men det blir nog betäckning också… :)

Polenta
0

Tycker att det är alldeles perfekt att dom har höjt åldersgränserna till 18 .. då min dam inte har fått visa vad hon går för, hon får tävla på så länge hon tycker det är roligt :)

ahlblom
0

Asså jag är helt oförstående, hur kan man tycka att 18-åriga hästar ska tävla vidare..

SKANDAL!

divansson
0

#8  Jag håller då verkligen med ..

ryttarn
0

#8 och #9 Vad har åldern överhuvudtaget med om en häst kan starta eller inte?

Jerker Klang,

www.isil.se

Polenta
0

#8 och #9 .. Nu vet inte jag om ni menar det Jag skrev, men om det nu är det .. vet ni ens hur lite min häst har startat? Så länge HON tycker det är kul och hon är hel och frisk tänker jag låta henne tävla vidare som jag sa, hon får en chans att visa vad hon går för!

Tusen
0

Även om man FÅR starta sin 18-åriga ponny så MÅSTE man ju inte göra det, eller hur…?  Tror att de hästar som tävlats sparsamt inte lider ett dugg av att starta som 18-åringar. Se på Gumino-bättre än någonsin.

Kan säga att detta har helt klart gjort att Monita skall betäckas igen innan 15-års ålder då hon säkert mår bra av lite vila och har då möjlighet att komma tillbaka då hon är över 15 år.

Jag tycker det är bra att samma åldersgränser på ponnysarna gäller i hela Norden. Sen är det väl upp till vaje tränare att se till att inte starta med ofräscha ponnysar. Men det gäller ju i.o.f alla åldrar.

VeronicaP
0

#8 och 9 kan tala om att jag försökte få min hopp ponny att sluta tävla när han var 15 , men han gick ner sig helt , började krubb bita, tappade i vikt och blev helt enkelt sjuk .

Så han fick fortsätta tävla med en annan ryttare och han slutade krubbita, gick upp i vikt och fick glädjen tillbaka .

Man måste se till varje individ och ta dem därefter.

Kolla hästarna som hoppar på scandinavium många av dem är i den ålder ;-) .  De är i sin bästa ålder då nästan kan man säga bara man låter sin häst få sin semester när den behöver det , behöver inte vara att den ställs av men att den tex får föl, eller bara rids i hemma miljö , tävlar i hoppning, dressyr, fältävlan eller bara få gå i hagen och skrota om den tycker bäst om det.

palomia
0

Förstår inte riktigt resonemanget med att stona skall bära hela lasset. Dvs. att få föl är inte att räknas som vila, det sliter på kroppen det också. Att komma tillbaka efter att ha haft föluppehåll kräver mycket. Men efter att ha läst de flesta inlägg där många hävdar att de skall ta föl och sen starta igen låter enklare än det är.

ahlblom
0

Vad har din hopp ponny med det här att göra ? Heter inte sidan ponnytrav i fokus?                         =D

Gumino är ett undantag och det borde du veta, att han har tävlingsglädjen kvar beror på att Janina lägger ner så oerhört mycket tid på honom.

ryttarn
0

#14 Det är, precis som du säger, ingen fysisk vila att gå med föl. Men det är en mental vila, en omväxling att "vila" skallen från träning och tävling.

Det är väldokumenterat att många ston kommer tillbaka som ännu bättre tävlingsindivider efter att dom fått föl. Men som innom all träning, det kommer inte gratis. Vissa individer kommer aldrig tillbaka, men mig veterligen är det undantagsvis som det blir så.

Jerker Klang,

www.isil.se

CarolaCarro
0

#15 De får man väll hoppas att de flesta gör.. Lägger ner mycket jobb på sina ponnysar

VeronicaP
0

#15 därför om det nu skulle vara tufft för travponnyerna att tävla när de blir äldre så är det precis lika tufft för Ridponnyerna och travponnyer kan bli precis lika *deppiga* när de får sluta göra något de tycker är kul.
Trodde faktiskt det var allmän disskusion och att man faktistk kan jämföra över gränserna för det gör ju STC med tanke på att de vill vara som de andra inom ridsporten när det gäller att barn inte får tävla om pengar.

Sen tror jag nog att alla lägger ner mycket tid på sina hästar och tränar dem väl inte bara Janina så jag förstår inte undantaget.

#14 Vet många ston som har kommit tillbaka och varit i klart bättre form efter de fått föl än innan och det blir en slags vila och det är ju från travet , sen inte sagt att det inte är jobbigt att vara mamma.

AnnaLundin
0

#13 - hopp-ponnyn är också en tävlingsponny. Vissa ponnyer älskar att tävla och varför då inte låta dem göra det så länge de är friska och fräscha i kroppen? Varför tvingas att pensionera dem bara för att de råkar passera en viss ålder på pappret?

Att ett sto kommer tillbaka i träning och tävling efter ett eller ett par års mammaledighet är inte ett dugg konstigt, det hänger nog mest bara på att bygga upp dem igen på ett vettigt sätt + att stoet själv måste vara motiverat.

Jag vet t.ex ett shettissto som hade ett års mammaledighet. Tyvärr dog fölet i samband med fölningen, men hon var ändå dräktig det året. Och hon har haft sina bästa framgångar efter det lediga året, med rekord nånstans runt 2.12 om jag inte minns alldeles galet.

Dolores
0

Hur stämmer detta med STC:s värderingar ???. I Frankrike och Italien tävlas det bara tills man är 10 år. Var det inte meningen att ponnytravet skulle anpassas till STC:s regelverk, inte ifrån detsamma.Har svårt att se Norge och Finland som några som några förebilder inom ponnytravet,det hade varit bättre att arbeta för en sänkning där i stället.Det man känner i det här fallet är att det är ``ridfolk´´ som applåderar och travmänniskor som uppfattar detta som negativt.Plus en och annan som tycker det är bra för egen vinning.

ryttarn
0

#20 Ursäkta, men det där var en ovanligt korkad generalisering. Vad får dig att anse att det är ridfolk som talar för en höjd ålder och travfolk mot? Du tror inte skiljelinjen snarare ligger i djupare kunskap om ponnyers utveckling och mognad än innom vilket gebit man hållit på med innan eller paralellt med travet?

Ogillar generaliseringar av detta slag…….

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

#21 Kan bara instämma.

#20 Det är fortfarande så att man måste lära sig att se till varje individ man kan inte köra och träna alla hästar lika dant en del hästar vill hålla på hela livet och en del kanske bara ett år eller inte alls.  Bara för åldern höjs så behöver man inte tävla dem tills de är 18 år men det är väl bra för de hästarna som kommer ut senare i livet på travet och även för de som älskar att få tväla och åka runt …

NatthaBlom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tina gjorde också en av sina bästa säsonger någonsinn nu som 15, sänkte med SEKUNDER…

Får se om vi kommer till någon start har planerat betäckning

GranoStall
0

#14 Vårat sto Candlelight gjorde en av sina bästa säsonger efter mammaledigheten rek sänkning och fem raka segrar. Man märkte på henne att hennes motivation var på topp efter att ha varit ledig. Nu har hon varit mammaledig ett år igen och ska snart börja tränas igen.

Enda risken jag ser med höjd åldergräns är att de många avelsston inte sätts in i aveln i tid, men som det verkar här på forumet funderar ju många på att ta föl i karriären istället.

SLennartsson
0

Ursäkta mig, Men vilken otroligt löjlig diskussion!!!

Jag har tävlat ponnytrav i 10 år.
Jag trodde detta var ett intresse, något man gjorde på skoj, men ack så fel jag verkar ha! Sitter här och blir så upprörd över de vuxna som hela tiden kritiserar och talar som om ponnytravet vore på LIV OCH DÖD! Lägg ner!!!
Många slutar nog för att de vuxna tar det på sånt allvar.
Blir bara så trött..

Det är levande varelser vi håller på med, och nog tror jag verkligen att folk är kapabla till att inse om hästen över 15 år är pigg nog att tävla eller inte!

MIN ÅSIKT!

Belindaa
0

#25 tyvärr finns det dom som inte inser det…Säger inte att det är en stor del, men endel..

mellanbyns
0

#8  om det var mitt inlägg du syftade på så förtydligar jag mig lite..

Garrilina är 15 just nu, trodde hon gjorde sin sista start nu i november men eftersom reglerna nu är ändrade och hon fortfarande tycker det är kul att tävla och är pigg och fräsch, så får hon starta även som 16 åring..

MagganS-B
0

# 27 Och då missar vi ett föl där!

ahlblom
0

Primusa gjorde också en bra säsong som 15-åring i år, sänkte 1,4 sekunder ner till 1.51,0.

Hon kommer självklart fortsätta med avel även om hon skulle vara tävlingssugen. Jag är 100% för en åldergräns vid 15 år. Kanske eventuellt 12år för stona..

Hon är betäckt med Darius Roll (var på ultraljud igår) och fölet sprattla i magen! =)

Kratern
0

Känner mig kluven i frågan.

Ska vi följa STC:s regler eller inte? Obestämd

Jag blir inte klok på det här…

Förvisso tror jag inte att det är någon fara med att tävla en 18-årig ponny, beroende på hur mycket den tävlat innan och under förutsättning att den är ordentligt tränad för sitt "uppdrag".

Jerker jag hoppas du inte har några sådana funderingar ang. Jubla, med tanke på vad vi skrivit i kontraktet. Flört

mellanbyns
0

#28 Missar och missar.. Hon har fått 4 föl tidigare, och kommer betäckas igen då hon är 17. Dessutom kan det hända att något annat av de andra stona på gården blir betäckt istället för henne nu till våren. Vi lämnar diskutionen där..

Mille
0

Vad är det dessutom som säger att alla VILL betäcka sina ston, eller för den delen att alla ston är lämpliga att avla på?

Jag tror faktiskt att de som är intresserade att avla på sina ston gör det oavsett om gränsen är 12,15, 18 eller vad som. De som inte är intresserade av att avla gör det inte ändå.

ebba93
0

gud va alla tjafsar,om man vill starta när hästen är över 15 så gör man vell de och om man inte vill de när dom är 15 så gör man inte de!!!

Belindaa
0

#33 det handlar ju inte bara om att vilja, är inte hästen kapabel till det, men man ändå vill starta den över 15 års ålder, så måste man ju se till hästen bästa.

divansson
0

Ursäkta, men Hur smart är det egnetligen att både höja åldersgränsen på ponnyerna samtidigt som de tänker ta bort kravet på banveterinär?

Så uselt om de gör både och!

Tycker att det är lite mer OK att de tar bort banveterinären och har åldersgränsen kvar på 15år, än att de både tar bort banveterinären och dessutom höjer åldern till 18år!

Alla kan faktist inte se om deras ponny är i tävlingsmässigt skick eller ej..

Belindaa
0

#35 kravet på banveterinär är det inte påtal om att det ska bort, det var väll något om att veterinären inte var tvungen att komma från något speciellt ställe eller något?
Tydligen var artikeln i S & P luddigt skriven, har inte läst den själv så jag vet inte riktigt.

divansson
0

har inte läst den artikeln heller..

Nä man vet ju inte, men om det vore så så vore det skitdåligt.

Tusen
0

#15 Jag är så dum Oskyldig så jag tror att de flesta som tävlar lägger ner en massa arbete på att ta hand om sina hästar på bästa sätt så jag tror faktiskt inte att Gumino är ett undantag. Flört

Vad man däremot ser allt oftare är att man stressar ner unghästar i tiderna vid unga år.Framför allt genom att starta dem (i mitt tycke) alltför ofta under ett år. En del klarar det, många gör det inte och tröttnar redan som 5-åringar. För, allvarligt talat, de hästar som inte mår bra vill heller inte springa. Oavsett ålder.

Men de allra flesta vill nog ge sin ponny ett bra liv. Om segrar och mycket pengar inte är det enda som räknas.

Tusen
0

#35 Nej, kravet på veterinär under tävlingsdagar är INTE borttaget. Endast kravet på att veterinären skall vara godkänd av Jordbruksverket är på förslag att det ska försvinna.Glad

divansson
0

Jaha var det så.  Men då är det nog många som har missförstått det hela inkl. jag då. Jag har pratat med flera som uppfattat det som att ingen veterinär behövs ..

AnnaLundin
0

#40 - läs i tråden som handlar just om detta med veterinärer, där finns information om hur man har tänkt sig saken. Men i korthet - idag är tävlingsveterinären anställd av jordbruksverket när denne jobbar under tävlingsdagar, klubbarna betalar till jordbruksverket, som i sin tur avlönar veterinären.

Det man vill ha bort är átt det ska gå via jordbruksverket, så att klubbarna kan anlita veterinär på egen hand och därmed förmodligen kunna sänka sina kostnader för just detta. Det kommer fortfarande vara  krav på veterinär på plats. Fast det krävs en lagändring för att detta ska gå i lås, så det återstår väl att se hur det går.

Själv har jag i flera år propagerat för en slopad eller åtminstone höjd åldersgräns för ponnytravarna. Så jag tycker det är trevligt att det äntligen blir så.

Argumentet att man sliter ut dem håller egentligen inte, för utslitna kan de bli oavsett om de är 7, 12 eller 17 år och ofräscha ponnyer har inte på banan att göra oavsett ålder. Sen kan man ju ha i bakhuvudet att våra ponnyer är användbara inom flera discipliner och kan göra långa uppehåll från tävlandet i ponnytrav för att användas till annat, för att senare i livet återkomma till travbanan igen. Jag har själv ett sto som tävlade i sin ungdom, som sen främst har gått på ridskola och som fölade förra året. Hon är inte dräktig nu så jag hade redan innan detta framkom funderat på att kanske låta henne starta lite till sommaren för att sänka hennes mediokra rekord en aning. Nu kommer hon förmodligen betäckas igen så det blir inte fler säsonger än denna enligt planen, men skulle hon inte bli dräktig finns ju alltid möjligheten kvar för denna tämligen oförbrukade blivande 15-åring.

ryttarn
0

#30 Du behöver inte oroa dig, Jubla är och kommer förbli avelsto. Även om det som står i ett försäljningskontrakt av den typen enbart är moraliskt bindande, inte juridiskt. Jubla har med all önskvärd tydlighet talat om för sin omgivning att hon inte vill tävla, så varför skulle vi ta ut henne?

#28 Å andra sidan kommer vi troligen att betäcka Troll Twix nästa år (7 år) så där vinner vi ett föl….. Tycker din kommentar var ganska onödig.

#41 Kan bara hålla med…..

Jerker Klang,

www.isil.se