Varför ej tävlingar året om?
Jag har undrat ofta under alla mina år som aktiv inom ponnytravet-Varför det inte körs lopp året om?Jag tror att det travas året om i både Norge och Finland.(Danmark med kanske?)

I norge vet jag att det är tävlingar året om. I Värmland har vi en hel del bygdetrav under Jan - Mars som vi brukar nytja för att lära oss nya hästar och ge unghästar erfarenhet.
För egen del tycker jag det är väldigt skönt att ha en tydlig pause i säsongen….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

För min del skulle det passa bättre med tävlingar året om, då jag har en eksemhäst som är dålig under hela sommaren ;)
jag skulle inte ha något emot att det fanns tävlingar även på vintern. Jag skulle nog inte tävla med en häst året runt men det passar bra för de som kanske har flera hästar som går i samma lopp. Hästarna får även chansen att gå på sommarbete.

#3 våra går på bete ändå på sommaren så för den delen spelar det ingen roll *ler* .
Jag tycker det är skönt med vintervilan , i allfall för oss föräldrar som får flänga 

Jag tycker det är bra som det är, om vi skulle ha tävlingar året om måste man ju ändra konceptet helt, för alla klubbar har inte råd att köra hur många tävlingsdagar som helst. Så då blir det kanske lika många starter som på sommarhalvåret bara det att starterna är spridda runt hela året. Tror att man skulle få problem att matcha sin ponny på ett vettigt sätt om det bara finns tävlingar i närheten varannan/var tredje vecka.
Sen tycker jag det är jättebra med uppehåll för då får ponnierna en chans att pusta ut och vila, kan väl behövas efter en tuff tävlingsäsong. :)
Sen får man ju tänka på att i alla fall Finland så kör de mest insprängda lopp (än sålänge). Vet inte hur många rena ponnytrav-tävlingsdagar de har, men de är inte många i alla fall.
Jag skulle inte heller vilja ha trav året runt, tror inte att jag skulle hinna med det faktiskt.

#5 Samma i Norge, heldag typ EN gång om året. Resten insprängda.
Att de kör på vintern kanske kan bero på att det just bara är insrängda lopp. Skulle de bara tävla på sommaren skulle dom nog inte kunna tävla så mkt :P

Tycker ändå det är bra att det inte körs på vintern, dom små ponnysarna kan behöva vila :)
ock kuskarna behöver göra läxor

Precis ;D Under vintern tar man sändagarna till pluggdagar istället för tävlingsdagar *fniss*

Kalla fingrar, tumvantar, snö, mössor under hjälmen! näe fyy! haha ;) jag klarar mig utan tävlingar på vintern!
Dessutom förtjänar hästarna vila. :)
Dere kan jo også ta turen innom norge og kjøre litt løp om vinterne :)

#12 Har faktiskt funderat på det, varken Bjerke eller momarken ligger så långt bort för oss
Var hittar man proppar?
Jerker Klang,

I Norge är det tävlingar året om, men jättehårda banor!!!

#13; det finns proppar på www.travsport.no/ponnitrav :)

Jag tycker att man ska ha tävlingar året runt. Dom som nu gör läxor och så på vintern behöver ju faktiskit inte precis tävla. Det är ju inte alla ponnykuskar som har läxor att göra. En del ponnier kanske behöver tränas året om utan någon vidare längre tid, med något enstaka lopp i månaden i kroppen.Har funderat på detta ett tag också. De stora travarna startar ju ändå så, och det betyder ju med andra ord att travbarnorna är igång och i ordning. ( De flesta iaf. ) Tycker absolut att detta borde tas upp, för som sagt, stora travet har ju det, och travbanorna är ju ändå öppna och i ordning. Men sen behöver man ju inte alltid ha heldagar med ponnytrav, för det går ju minst lika bra med insprängda lopp. Och det är absolut Minst lika kul!
En annan fråga också.. Varför tror ni att det kommer så lite publik på ponnytravdagar? Det är så otroligt trist!
// Sanna

För oss som är engagerade i tävlingarna så är det väldigt skönt att kunna ta det lungt på vinterhalvåret. Innan jag var aktiv i EPS så tyckte jag också att det vore kul att ha tävlingar året runt. Men när man inser hur mycket jobb det är för att kunna genomföra tävlingarna så får man en liten annan syn på det, eller iaf fick jag det.
ylva

#14 Hårda banor? Låter perfekt, flera av våra hästar skulle helst vilja ha assfalt om det gick…
Lera och djupt harvade banor resulterar i urusla prestationer på dessa ponnyer, Känns lite lockande med Norge….
Jerker Klang,
Jag tycker inte vi ska ha tävlingar året runt men vi skulle kunna ha byggdetrav här nere i början av året som en kul grej! Det har dem ju rätt mycket upp i landet men vi här nere är väl tråkiga antar jag :)

#19 Du får väll komma på besök till Värmland, här kör vi bygdetrav Januari - Mars….
Jerker Klang,

#20 Var finns det propositioner till de bygdetraven?? Kommer det ut på värmlands hemsida eller?
Hur ska man hinna med skolan,man har ju inte sommarlov året runt. Föräldrarna har inte semester. Tävlingarna skulle ju därför bara få lov att vara placerade på helgerna! Men det skulle säker bortsett från alla men vara jätte kul ^^

#21 Brukar dyka upp på årjängstravets hemsida i slutet av december. Ska se till att dom kommer ut här så fort jag får syn på dom. Hitintills har dom aldrig mig veterligen kommit ut på VPTS hemsida, men där är det ju inte så mycket som kommer ut överhuvudtaget…..
Jerker Klang,

Vi kjører året rundt i Norge. Det fungerer bra, da kan ponniene konkurrere når de har form og når det passer for den enkelte ponnien. Men jeg tror de fleste gir ponniene sine en lengre pause, det er vanskelig å holde formen ved like hele tiden.

Någon som vet var man kan läsa proppar för danmark?
jag tycker att de ska va tävling på vintern! för min ponny springer som bäst då.. haha :D