Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2326 ggr
amandahandersson
0

"Kvällsöppet" 17/12

Var det någon mer som som såg gårdagens Kvällöppet, som var det man kanske kan kalla efterspelet till det som togs upp i Kalla Fakta?

Två vittnen som påstod sig sett grisfösare användas på Åke Svanstedt, en av Sveriges största travtränares, gård trädde fram och berättade om vad dem sett.

Vad tyckte ni om programmet?

divansson
0

Tycker att de två personerna är dumma i huvudet!

Hon vart liksom sparkad för att ha stulit från personalen och han vart fråntagen sin licens och sina hästar. Han är hennes man, en häst han vart ifråntagen hamnade hos Svanstedt, då gick den hästen jättebra, klart han blir avundsjuk och arg. Hon verkar ju inte som nått geni hon heller direkt.  Så låågt!   Asså,, usch!

Allt är bara som ett stort jäkla skämt! Ett hemskt skämt som drabbar hela travsporten och alla inom den, främst Svanstedt själv.  :(

amandahandersson
0

Jag kan ju börja själv…

Jag blev faktiskt ganska så förbannad när jag såg programmet. Dels sitter vittnena och säger att man "stoppade på en speciell utrustning" när man nu påstådde att grisfösare användes. Under denna speciella utrustning nämndes slaggjord och även helstängd huvudlag, och jag fick i alla fall känslan av att de riktade detta som någonting negativt och "onaturligt" som dem sa.
Är vittnena medvetna om att slaggjord är en mycket bra säkerhetsåtgärd, och att många använder detta dagligen i träning just för det? Och helstängt huvudlag är väl ganska vanligt att ha inom travet. Det kanske inte är naturligt för hästarna att inte se båda hållen, men helstängt huvudlag kan ju ha en lugnande effekt vilket också utgör säkerthet - det är lättare för kusken att hantera hästen (som faktiskt är ett väldigt stort, tungt och starkt djur) från vagnen.

Ännu mer irriterad blev jag på programledarna. Jordbruksverket, vittnena och någon banveterinär fick prata på hur som helst, men både Stig H Johansson och Peter Forssberg blev ständigt avbrutna och motsägna. Argast blev jag när den där lilla tanten vid bordet började säga "att Stig H visst agerade som en domare", men jag tyckte han sa ganska tydligt att han inte kunde göra det - men hans erfarenhet sa att en häst som blir misshandlad inte kan prestera bra, vilket han faktiskt har helt rätt i!
Sen kan ju den där lilla tanten vars travkunskaper, jag tror stannar vid "farfar hade travhästar", försöka motbevisa det. Jag kan ju inte önska henne någonting annat än att lycka till…

Travrondens redaktör (som jag inte har namnet på i huvudet) tyckte jag ställde mycket kloka frågor till vittnena, som de faktisk ska kunna besvara om deras vittnesmål ska vara trovärdiga. Visst, de nämnde några namn på hästar och sa även att vissa hästar blivit skrämda efteråt. Då kan man ställa sig frågan - varför skulle Åke Svanstedt göra någonting som försämrar hans verksamhet?

Och är det så svårt för vittnena, att där och då kunna säga vid vilket tillfälle - de säger sig ju för sjutton ha SETT det, sedan göra en kortare utvärdigering över vilken effekt det fick på hästarna mer än på en häst, som nämndes? Jag tror inte redaktören efterlyste exakta kilometer tider på hästen, utan mer ungefära och framför allt hur hästarna reagerat och när detta hemska påståendet faktiskt ska ha ägt rum.
Tror inte deras vittnesmål kommer att hålla i en rättegång.

Det var mina reflektioner. Lär komma på lite mer kring detta ju mer jag tänker på programmet!

juliapettersson
0

Ryktena om Svanstedt har cirkulerat omkring tio år nu. Det är många fler som påstår att han använder dessa metoder, men som inte trätt fram än, tyvärr.

SLennartsson
0

Jag tror inte ett skit på detta!
Vad håller de på med? J*kla id*oter!

Bevis? Någon? Hur kan dom bevisa att dessa personer har rätt?
De sökte igenom hela Åkes stall oväntat, och hittade INGENTING! Är inte det nog beviat att han inte innehar ngn otillåten utrustning då?

AVUNDSJUKA!!!

StuteriTrot
0

Jag tror inte att det är skitsnack. Det finns många hästar som behandlas illa på ett eller annat sätt. Hur hästarna reagerar på det tycker jag är helt irrelevant. Det kvittar väl om de blir bättre eller sämre, självklart kan det inte vara tillåtet oavsett. Tyvärr tror jag inte att Svanstedt är ensam om detta.

juliapettersson
0

Säger som #5, finns säkerligen fler i Sverige… i Italien är denna metod hyffsat förekommande.

Hannna
0

Jag bryr mig inte om Svanstedt är skyldig eller ej, folk som sysslar med otillåtna metoder ska straffas. Jag är snarare mer bekymrad över att travsportens anseende skadas ännu mer.

Grisfösning är inget ovanligt. För en 40-50 år sedan var det vanligt förekommande. Metoden användes säkerligen fortfarande en del för bara en 10 år sedan. Vi går hela tiden mot en "renare" sport, så förhoppningsvis är de rötägg som använder sig utav metoden idag lätträknade.

Jag tycker inte travfolk ska vara så naiva och blunda för faktum. Det finns skit inom travsporten, och vi ska hela tiden sträva efter att göra den bättre.

SLennartsson
0

Visst fa*en ska de straffas! Men inte osjyldiga..

Jag menar bara på att jag tycker inte man ska göra så stor grej av det så länge de inte har klara bevis på att han använt sig av detta.

MagganS-B
0

Naturligtvis finns det "skit" inom travsporten bland mindre seriösa, det är helt klart, mer fanns det förr…..jag har jobbat på apotek så länge så jag vet! Men jag tvivlar mycket starkt på att en stor tränare har möjlighet att använda sig av otillåtna medel, det är så väldigt mycket som står på spel, yrkesstoltheten inte minst! Det är så lite som skall till för att skitsnacket skall vara igång och hästägarna flyttar! När jag hörde den som blev intervjuad i "Kalla Fakta" så var min första reaktion "vet människan överhuvudtaget hur en grisfösare ser ut?"……..

Det jag verkligen hoppas på, är att alla ni ungdomar som kör ponnytrav INTE använder er av otillåtna vare sig tekniska eller andra hjälpmedel på era ponnyer, det lönar sig INTE i längden! Vi skall ha en ren och juste sport!

amandahandersson
0

Denna metod är såklart inte acceptabel och om den förekommer ska den skyldige självklart straffas.

MEN - frågan är ju om Åke Svanstedt är skyldig? Det är en väldigt grov anklagelse och skulle han nu vara skyldig skulle det vara mycket tragiskt. Men jag håller med #9, och tror faktiskt inte att en så pass stor tränare som Svanstedt inte använder sådana medel.

ryttarn
0

Om jag förstått rapporteringen rätt så har polisen inlett en förundersökning för att ta reda på om det finns fog för anklagelserna.

Tycker det är bra, för då kan iallfall ingen säga att man sopar problemet underr mattan. BAra att hoppas att TV4 är lika snara på att raportera ett eventuellt frikännande…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

Tycker naturligtvis att det vore hemskt tragiskt om detta är sant men man får också komma ihåg att ingen är skyldig till brott här i Sverige förrän dom fallit. Även om vissa reportrar gärna skulle vilja dömma själva.

Håller också med dig Hanna om att det skadar sporten oerhört. När dessutom Solvallas banansvarige går ut i TV och säger att hästarna inte känner av spöslagen så lär ju det knappast  gynna travet. Självklart gör det ont på hästen.

StuteriTrot
0

Givetvis hoppas jag att Svanstedt är oskyldig, för hästarnas skull, men jag tycker faktiskt att det är bra att det blir en stor grej av det. Hur ska det annars komma fram vad som är sant eller inte, ryktena har ju funnits ett tag.

Det är ju förstås ingen vidare reklam för travsporten men därför är det desto viktigare att poängtera för alla andra att vi inom travsporten inte står bakom sånt här. Och det är kanske ännu viktigare att fakta kommer fram när det gäller en så stor tränare som Svanstedt än om det är en mindre amatör. Jag menar inte att det är ok då utan bara att det drabbar betydligt fler hästar annars och skadar sporten mer om det är en känd tränare.

Kratern
0

Svanstedt är inte den förste av de större kuskarna….

Jag ska inte nämna namn, men en "pappa" till en av dagens populäraste kuskar var väl känd för att använda grisfösare för c:a 20-30 år sedan.

Vad är det som är så svårt med att inse att djurplågeri förekommer inom travet?

Jag hoppas att man utreder fler tränare…..

Som jag sagt förut… så mycket pengar som det handlar om inom travet är inte lämpligt när vi kräver resultat av djuren.

CarolaCarro
0

De finns ju rötägg inom alla sporter men hur skulle en stor travtränare våga använda denn metod? De livnär sig på hästarna och sporten.

H-Calvero
0

Vad jag vet har det snackats om Svanstedt och grisfösare i alla år men ingen har hittills varken kunnat hitta något eller bevisat något på andra sätt.

Det lustiga i det hela är att den inte bara pratats om Åke utan även om en annan av Sveriges största tränare.

Ska vittnena mot Svanstedt anses som trovärdiga så har jag garanterat trovärdiga vittnen mot den andra tränaren oxå, jag bara hoppas att hans namn oxå kommer upp snart! Jag tänker dock inte nämna det..men som sagt, svanen är inte den enda som det snackas om!

Hannna
0

Nej, herregud, Svanstedt är inte den enda som sysslat med det här genom åren.

Visst förekommer det djurplågeri inom travet. Det gör det alltid mer eller mindre när vi människor utnyttjar djur. Det är bara att försöka se till att djurplågeriet minimeras.

Jagz
0

Något jag reagerade på var att Åke Svanstedt inte verkade reagera så mycker när reportern från "Kalla fakta" berättade om anklagelserna, mer: "Jaha, vem har sagt det?" Tänkt dig att någon anklagar en för något sådant och det finns inte en gnutta sanning i det. Reagerar man sådär lugnt då? Det hade inte jag gjort i alla fall! Jag hade blivit helt galet upprörd.

jenniferaronsson
0

man har ju hört endel om svanstedts utrustning, tränarsätt, doping osv ( som det faktist finns en sanning i). Det där med elchocken, som jag inte alls vill tro på. ( vi vet ju inte sanningen än ) men hursomhelst, skulle han riskera sin stora karriär för det här? nae ..  vad säger svanstedt själv om det här?

Belindaa
0

I våran "morgon" tidning idag, fanns det med ett repotage om en som hade jobbat hos Svanstedt, där det stod allt detta, vad hon hade sett och hon hade inte sett något konstigt. Det var också skrivet en krönika om just det här.
Kan se om jag hittar det här på internet..

Belindaa
0

http://norran.se/sport/travochspel/article223167.ece

Där är artikeln som handlade om hon som har jobbat där. Krönikan har inte hunnit komma in än, men krönikören (eller vad det nu heter) tyckte ungefär som många andra, att det vore en katastrof om det var sant, och att han inte trodde att en misshandlad häst kan prestera särskilt bra.

Själv såg jag inte kvällsöppet, så jag kan inte säga så mycket utifrån det. Men om allting är sant vore det hemskt, så jag hoppas verkligen att vittnena inte talar sanning.
Men om dom gör det så är det ju bättre än bäst att allting kommer fram.

Kratern
0

http://zport.se/start/opsport/1.401125

Läs själva ni som tvivlar. Tränare på Östersundsbanan.

Hoppas för hans skull att vi inte möts en mörk kväll….

Man blir illamående över hans kommentarer.

Och JAG har fått vatten på min kvarn. Tyvärr får jag väl ändå säga.

Caspianowner
0

Vet någon här hur en grisfösare ser ut och hur den känns ? ?

Om vi jämför med ett elstängsel, så är ju ett stort kraftigt agrigat väldigt obehagligt att få en smäll av, medan ett batteriagrigat som drivs av ett bilbatteri inte alls har samma effekt.

Om vi sen går till grisfösaren, så har åtminstonde de jag sett drivits av två st. ficklampsbatterier och effekten blir ju naturligtvis därefter. Obehagligt men harmlöst.

equuleus
0

#18 Jag tycker tvärtom i sådana där fall. Anklagar du någon för nått och han/hon är lugn och knappt bryr sig ja då stämmer det oftast inte men blir han/hon fruktansvärt upprörd och förbannad brukar det ligga någonting i det man påstår. Det är iaf det resultat jag brukar kunna läsa på folk.

Cnox
0

#6 Ursäkta mig, men vart i Italien har du sett det? De förekommer lika mycket/lite där som i Sverige!

ostsiv
0

#22 Jag tycker också att detta är fruktansvärt och håller fullständigt med dig. Men anklaga inte "en tränare på Östersundsbanan" då det står "en tränare i Jämtland" i reportaget, även i tidningen.Kan vara en amatör? Felaktiga rykten sprids lätt…

Kratern
0

#26 Spelar det någon roll? Gärningen är väl lika hemsk oavsett var vederbörande håller till eller….?

#23 Du verkar ju bekant med grisfösare.

Att kalla det harmlöst att använda dessa tycker jag låter sjukt.

Caspianowner
0

# 27

Jag blev bekant med grisfösaren på 80 talet. En bekant till oss i familjen jobbade med grisar. De använde den för att fösa fram grisarna. Det var inget ovanligt hjälpmedel på den tiden.

Vi var några på den tiden som fick smaka en och annan stöt av den, Obehagkänsla, men inte smärtsam, klart harmlös, i jämförele med strömstaketen vi har runt våra hästar.

Jagz
0

# 28 Jag förstår inte varför en obehagskänsla skulle vara "bättre" än smärta. Det är bra illa det med, tycker jag.

MagganS-B
0

Om man nu skall jämföra, så håller väl hoppryttare på med lite av varje också…….

Caspianowner
0

Är det bättre att man piskar upp hästen. Den smärtan som ett piskrapp ger känns ju faktist en stund efteråt. .  

Det gör inte en kick från en grisfösare, ingen kvardröjande effekt alls. Notera att en grisfösare drivs av ett par ficklampsbatterier och effekten blir därefter. Den är visserligen förbjuden idag, men funnes det ingenting värre som ett djur kunde bli utsatt för, så behövde vi knappast ha några djurskyddsinspektörer.

Nu inte alls sagt att jag anser att ett djur ska behöva uppleva någondera av ovan sagda.

Jag ville bara öppna upp jämförelser.

För alla har vi dock givit våra hästar någonform av bestraffning, någongång.

juliapettersson
0

#31, måste hålla med dig där…

Kratern
0

#31 Bättre eller sämre….?

Lika illa tycker jag.

Uselt och mycket tråkigt att du försvarar detta med att använda grisfösare!!

Men, då ser man ju vartåt ponnytravet är på väg då…..

Belindaa
0

#33 jag tycker inte att hon försvarar grisfösaren.
För att citera ur hennes inlägg
"Jag ville bara öppna upp jämförelser"

Självklart är inget acceptabelt! Men som hon också skrev, att alla har vi givit våra hästar någon form av bestraffning någon gång.

SLennartsson
0

Jag tycker i vilket fall som att det är så taskigt att hänga ut travsporten hela tiden.

Hur mycket skit försigår inte inom t.ex. hoppning?
Folk som använder sig av spikar på bommarna för att hästrna ska hoppa högre, piskrapp på hovarna för de ska lära sig att det gör ont när de nuddar bommarna..

Vad jag vill komma till är att det är INTE enbart inom travsporten många använder otillåtna hjälpmedel för att komma "långt".

stallnysater
0

#35 Håller med om att det är taskigt att hänga ut travsporten =(

Inom hoppning förr i tiden användes även el på bommarna för att få dom hoppa högre… Vet inte om det används även idag…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Dolores
0

"Kalla Fakta-hästen"

har det bra i Norrland

läs vidare på http://www.travnet.se/StartPage/ om den utdömda travhästens nya chans i livet..

amandahandersson
0

Tycker också att det är dåligt att bara hänga ut travsporten. Undra när dom ska ta och granska ridsporten? Jag vet flera skräckexempel av ridskolor här hästar behandlas som skit! Och nog finns det lika många rötägg inom hoppningen som inom travet…

Kratern
0

Som "ryttarn" brukar säga…det ena behöver inte uteslutadet andra.

Jättebra att de granskar travsporten, MEN de kan gärna få granska ridsporten OCKSÅ.

Travsporten är på inget sätt uthängd. Inse fakta och ta till er vad som händer när det handlar om pengar.

Inom ridsporten är det ju också när det kommer på högre nivå (pengar) som det ställs högre krav på hästarna (t.ex barrering).

Hästhandlare, ridskolor m.m kan man väl också granska då.

Kaninuppfödning, hundkennlar, ja, listan kan göras jättelång.

Men den här gången var det faktiskt TRAVSPORTEN (i form av Åke Svansedt) som gjorde bort sig

Hannna
0

#39 Helt riktigt.

AnnaLundin
0

#39 - Jag tycker att du ska vänta tills polisutredning och åklagare har sagt sitt innan du så tvärsäkert uttalar dig om att Åke Svanstedt har gjort bort sig. Det kanske snarare är Kalla Fakta-redaktionen som har gjort bort sig när de har lyssnat på ett 10 år gammalt rykte.

#18 - Tror du inte att Åke är medveten om att ryktet har florerat sedan många år tillbaka, han har säkert även fått svara på frågan tidigare också. Det är kanske inte så konstigt att han reagerar som han gjorde.

Som jag skrev till Kratern ovan - bollen är i rullning, både polis/åklagare och STC håller på att utreda vad som egentligen har hänt. Den som är skyldig ska dömas och den som är oskyldig ska frias. Låt rättvisans kvarnar mala färdigt innan NI dömer, för NI här har inga som helst bevis för vad som har hänt och inte hänt.

Bianco
0

man får ju ha egna åsikter,

MagganS-B
0

Vad jag kan läsa här ovan så är det väl ingen som blivit dömd precis…….

Cnox
0

#18, grejjen är ju det att Åke har blivit anklagad för det förut. Det är klart han inte reagerar på det längre. jag tror snarare att han bara blir fruktansvärt trött på det där.

Men som vi alla vet kommer Åkes advokat att plocka kläderna av de där två före detta anställda som satt i kvälls öppet. dels för att det inte finns några bevis på grisfösning eller bevis till nått annat. Och enligt min vän som jobbar där har han aldrig  ens hört tal om några grisfösare under de år han jobbat där.

jenniferaronsson
0

#42 precis, endel verka inte fatta det här :)

någon som vet när utredningen eller vad man ska kalla det sker?

Kratern
0

Har ni läst min länk i #22? Om inte… så gör det!

amandahandersson
0

#46, jag har läst den, men jag upprörs också av att du skriver "en tränare på Östersundsbanan". Det är på grund av sådana påståenden så sjukt mycket falska rykten som inte är allt för trevliga sprids!

ostsiv
0

#47  Tack !

cien
0

asså dom har vart på han i 10 år och nu efetr progarmen så är det väl klart att dom inte hittar nåt det gör han väl av med om han nu har gjortd det, jag tycker det är jävligt synd om han har gjort det och vist han är inte ensam i så fall men han är endå en så stor tränare så han ska ju ändå inte behöva använda det :/

Jagz
0

Vissa jämför grisfösare och "piskrapp" och visst, man kan diskutera vad som är värst osv. men vem har sagt att man måste använda t ex. spö över huvudtaget, och visst, det gör ju de allra flesta, missuppfatta inte det här, även jag använder spö när jag kör, men det går faktiskt, i de flesta fall, att köra en häst på ett bra sätt utan att ge piskrapp "där smärtan sitter kvar en tid efter".  En sak jag (och flera andra på den här sidan) har tänkt på är, att kanske kunde mycket spödrivning och bestraffning försvinna helt (och hela travsporten skulle framstå som mindre negativ i media) i med mer utbildning inom träning och tävling bland kuskar och tränare? Som flera andra har sagt också, tycker jag att det är mycket attityden att "man ska klara sig själv" inom travet och inte ta hjälp av andra. Jag hoppas att denna attityd kan ändras.

Kratern
0

#47 och #48 Jaha, så det lilla ord (Östersund istället för Jämtland) jag skrev, upprör er MER än vad vederbörande berättar?

Det är till att VÄGRA inse vad som händer i travvärlden.

#48 Det hänger ju en tavla (eller har hängt i alla fall) på "sekris" som också berättar en del…Flört

AnnaLundin
0

#51 - jag tycker du antyder att du vet mer än de flesta andra om vad som händer. Jag hoppas du tillför den pågående utredningen det du vet, istället för att sitta här och sprida ännu mer rykten.

Och är det så att du inte vet mer än andra, utan bara gissar utifrån vad media har skrivit, då kanske det är läge att knipa igen så att inte FLER råkar illa ut pga rykten som sprids väldigt lätt…

ryttarn
0

#50 Tycker att du pekar på en väldigt viktig sak i dit inlägg, nämligen utbildning. Hela travsporten "hyllar" självlärande och tycks se ner på utbildning.

Detta gäller ju inte bara ponnytravet utan hela travsporten. Innom alla andra hästsporter jobbar man aktivt med utbildning, finns ju ingen ryttare på högre nivå som inte har en tränare. Detta ser man, mig veterligen aldrig innom travsporten.

Samma sak med literatur, jämför utbudet på såväl faktaliteratur som sjönliteratur vad gäller trav kontra ridning…….

Om vi tittar på högre utbildning som tex hippolog så har ridinriktningarna ca 3 ggr fler sökande än det finns platser, hippolog med travinriktning är det en handfull som söker. Detta visar, tycker jag, att det finns ett förakt för utbildning innom travet……

Jerker Klang,

www.isil.se

Kajhugo
0

Håller inte med om att travsporten ser ner på utbildning, tycker våra olika gymnasiinriktningar lämnar många bra arbetstagare, och jag vet att många tränare gärna ser utbildning som något bra, sen tror jag att många förkovrar sig och utbyter idéer och tankar med sina kollegor även om dem inte har tränare som inom ridsporten. Att förkovra sig är ett måste för att hänga med i utvecklingen och det kan man göra på många olika sätt.

ryttarn
0

#54 Givetvis menar jag inte de centrala organisationerna, men min upplevelse rent generellt är nog faktiskt den ändå.

Nu har jag iof ingen statestik på detta, men det vore intressant att gämföra tex antalet utbildade hippologer innom travskoleverksamhet kontra ridskoleverksamhet.

Hur många kuskar går någon utbildning efter att licensen är tagen?

Nu pratar jag inte om de "stora" travtränarna och kuskarna. Där förekommer säkerligen mycket "internutbildning" men jag är rädd för att det är på tok för mycket "experimentverksamhet" bland många mindre travtränare utan att man har bakomliggande kunskaper. Jag kan givetvis ha fel, men det jag säger har med de tränarrörelser som jag varit i kontakt med under senare år och jag tror inte dom är extrema undantag.

Jerker Klang,

www.isil.se

jenniferaronsson
0

#1  är allt 100% i det du skriver?

Jagz
0

En jämförelse gällande travet och ridningen är t ex. att man, innan man får börja rida, i många fall måste genomgå "skötarkurser" och liknande. I travet räcker det med att man kan "styra hästen". Visst, nu generaliserar jag och överdriver väl säkert också, men det finns ändå, oftast, en ganska betydande skillnad.

Det känns som att många ponny- och stortravskuskar/tränare kan mycket trav men desto mindre "häst". Många kuskar/tränarevet t ex. mängder av utrustning man kan sätta på hästen om den inte går riktigt bra, t ex. galopperar, eller travar orent, men det är tyvärr desto färre som kommer på tanken/vill tänka att det kanske är något fel på hästen. Det är ännu ett område jag anser att det behövs utbildning inom. Visst lär man sig detta, tids nog, genom erfarenhet, men många hästar skulle slippa bli förslitna, och bra och friska prestationer skulle kunna göras, vilket skulle gynna och glädja både kusk och häst.

Jag tycker det är ganska mycket en attityd inom travet att man inte ska ta hjälp från andra människor, inte från alla såklart, men från vissa. Det är en sådan hierarki, att istället för att ta hjälp från andra bitar man ihop oh köper ny fin utrustning istället, för då anses man vara duktig. (Som vanligt gäller det inte alla)

Den s.k. "ubildning" jag då pratar om, visst är det inte helt lätt att anordna, men kan det inte t ex. handla om något så lätt som att utbyta erfareneter med varandra? Träningsmetoder/sätt att få hästarna att sluta sparka osv. Ungefär sådant som utbyts här?

ryttarn
0

#57 Tror att "nybörjarnivån" innom ponnytrav och ridning är ungefär den samma. Har en god vän vars dotter börjat med en "pysla med hästen" dag på travskolan och skall nu börja på grundnivån…..

Ett stort problem., som jag ser det, innom många proffs stall är att hästägarna sätter hård press på tränarna att hästen skall starta för att "dra in pengar" innan det blir tal om några behandlingar. Det krävs ganska mycket av en tränare att då säga till hästägaren typ, behandla eller ta hem hästen.

Däremot är kunskapsluckorna väldigt stora bland många amatörtränare. Det är väll mer det jag menade i mitt inlägg #55.

Jerker Klang,

www.isil.se

Jagz
0

# 58  När det gäller nybörjarnivån så, javisst, när det gäller de som är helt nybörjare. Fast det jag menar är att det ställs liksom inget krav på att man "måste kunna någonting om hästar" för att t ex. få tävla osv. när det, inom ridsporten, (oftast) är självklart att man ska ha ett visst "hästvett" innan man börjar tävla, exempelvis att man har tagit lektioner i några år.

ryttarn
0

#59 Ser faktiskt ingen skillnad. Jag har grönt kort för ridning och tränarlicense för ponnytrav samt att mina barn har ponnytravlicens och några av dom även grönt kort. Det ställs inga krav på hästkunskap för något dera utan är ett bevis på att man kan tillräckligt av reglementet för att tävla.

Däremot är skillnaden stor därefter. Innom ridningen ger grönt kort möjlighet att börja tävla men nästan alla fortsätter att ta lektioner, antingen på ridskola eller privat för en instruktör.

Innom ponnytravet känns det ofta (inte överallt) som att tävlingslicensen är en "examen" varefter man är fullutbildad och inte behöver mer kunskaper….. Ok, lite hårddraget, men i princip så.

Tror, utan att ännu veta riktigt säkert, att hästkunskapen lärs ut på ungefär samma nivå på ponnytravskolor och ridskolor altså inte speciellt djupgående. Skall följa min väns dotters framfart i Travskolans värd framöver och se om jag har rätt eller fel i mitt antagande.

Jerker Klang,

www.isil.se

Kajhugo
0

När jag gick på ridskola sod hästarna färdiga i stallet och väntade på oss ryttare, en del gånger bytte man häst i ridhuset så jag vet inte om det lärde oss något om hästen.

Jag kan lite om amtörvärlden men i de proffsstall jag varit i har "läringsbiten" varit en viktig del, man ser och lär och idag så bollar jag idéer med andra när jag vill ha hjälp.

Ponnytravskolan har haft inbjudningskvällar med proffs och lärlingar som berättat om sig själva om sin verksamhet och som barnen fick ställa frågor till, detta var väldigt uppskattat.

Jag känner inte igen hierarkin som någon nämde, jag tycker gemenskapen och sammanhållningen är god inom travet. Mycket bättre än inom ridningen där jag grommat en del åt min bästis. Där tycker jag verkligen att pengarna styr.

Hannna
0

#57 Min erfarenhet är snarare tvärtom, att travfolk generellt har ganska god kunskap om hästskötsel. Travhästar kollas generellt upp utav veterinär mer eller mindre kontinuerligt, och då diskuterar man med sin veterinär vad man kan göra för att förebygga att samma problem uppstår igen.  Och i de allra flesta travstall finns det folk med mer erfarenhet och de med mindre, och jag tror folk som är nya och har mindre erfarenhet lär sig mycket utav de skötare som varit med i gamet och är mer rutinerade.

För att bli tränare måste man gå en fördjupningskurs och så då tränarkursen. Förhoppningsvis lär de väl ut någonting vettigt så man vet mer än hur man styr en häst.

entill
0

Jag tror säkert att de som jobbar i travstall får lära sig en hel del om travhästar och hur man sköter dem. Det kan nog variera en del mellan olika stallar. Vad jag undrar är hur många proffstränare som tar sig an sina anställda och lär dem körningens svåra konst? Lär dem hur man korrigerar en häst som håller på att tappa traven, lär dem hur man driver på ett korrekt sätt o.s.v. Vi har många väldigt duktiga kuskar på våra travbanor, men också en hel del som är riktigt usla på att köra häst. Båda sorterna finns inom såväl proffsen som amatörerna som lärlingarna. En del av de bästa är säkert naturbegåvningar, men en del har kanske haft förmånen att lära sig av någon som kan.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Kajhugo
0

#62 bra sagt Hanna, jag håller med dig. Har precis samma erfarenheter som dig.

AnnaLundin
0

Jag håller med ryttarn här.

Även om man kanske har hyfsade hästkunskaper i travstallarna så är det ytterst sällan man ser en mer kunnig tränare stå eller köra bredvid för att hjälpa och instruera en kusk som är aktivt tävlande.

Inom ridsporten tar man oftast med sig sin häst och rider dressyr eller hoppning för en mer rutinerad tränare, för att utvecklas och bli bättre.

Travet är mer att prova sig fram och se vad som funkar, i bästa fall så frågar man någon annan ifall de har några tips på hur man ska lösa problemet. Och har man tur så fungerar det, men det kan lika väl bli så som att "dum gjorde som tokig sa"…

Jagz
0

Hur kom vi in på travstall? Det jag menade i mina ilägg var ponnytrav.

entill
0

#66. Jag håller med dig i dina inlägg, att det saknas mycket i utbildningen. Det finns ett gammalt ordspråk som säger; "Så som de gamla sjunga, så kvittra de unga". Man vill inom ponnytravet göra precis som man gör i stortravet. Tyvärr har vi förlorat några generationer "Hästkarlar" (det fanns säkert kvinnor också). De gamla mästarna inom sporten ägnade mycket tid åt att lära sina adepter allt om trav och hästskötsel. De hade en hästtradition att förvalta. Idag är många självlärda, har gått några obligatoriska kurser, och provar sig fram. Därför är det oerhört viktigt att mer utbildning sker redan i ponnytiden. Jag vet att många ponnytravklubbar bjuder in proffstränare att föreläsa, med vad berättar de om? Jo hur man balanserar hästen med hjälp av olika verkning och beslag, hur man löser olika problem med hjälp av diverse mer eller mindre fantasifull utrustning. Varför berättar de inte hur man med en god "körhand" kan göra underverk med en besvärlig häst, eller att hästen kanske går snett för att kusken omedvetet håller hårdare i den ena tömmen. Detta är sådant som en tränare inom ridsporten jobbar med hos sina elever. Det saknas inom ponnytravet och kanske även inom stortravet.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Hannna
0

#66 Du skrev själv; Det känns som att många ponny- och stortravskuskar/tränare kan mycket trav men desto mindre "häst". Många kuskar/tränarevet t ex. mängder av utrustning man kan sätta på hästen om den inte går riktigt bra, t ex. galopperar, eller travar orent, men det är tyvärr desto färre som kommer på tanken/vill tänka att det kanske är något fel på hästen.

Och kuskar - catchdrivers, behöver ju egentligen inte veta någonting om hästvård i princip för att klara av sitt jobb. Och det är ju också kuskens jobb att på tävlingsdagen försöka göra ändringar som kan vara till en fördel för hästen. Sedan är det tränarens uppgift(och dess veterinär) att se till att hästen är i ett tävlingsmässigt skick för dagen. För våra travtränare är inga utbildade veterinärer som vet allting om hästar.

Jagz
0

# 68 Visst är det så, mitt inlägg var främst inriktad till ponnytravet, men jag menar att det gäller ju stortravet med.