Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 538 ggr
_JonnaRoos_
0

Hjäl igen;) ?!

Är det någon som är eller vet nån som typ är väldigt duktig på exem? Har ett fall som ägaren vill ha löst, alltså jag med SÅKLART! Men hon vill ha expert hjälp..! Nån?????

_JonnaRoos_
0

Haha, Hjälp kanske det skulle stå ja;)

Cecilia_
0

Kan du specifiera lite mer vad du vill veta om eksemen? jag hyr in mina hästar hos en som har 3 eksem hästar så jag vet lite om det iafFlört

_JonnaRoos_
0

hehe men typ vad fan man gör, alltså vi har testat allt, men hon vela typ veta varför det uppstår och vad det är för slgs exem:S

Cecilia_
0

okejs typ om den har eksem så lär man ju ha eksemtäcke på den osså smörja varenda dag typ.. Det finns en aloevera kräm som är jättebra! har du bild på eksemen?  jag skulle tro att det är sommareksem!

JennyBrunzell
0

Låt hästen stå ute och inte ha nåt träd i hagen på sommaren om det är soleksem och ha eksemtäcka och smörj varje dag :D

AnnaLundin
0

SÅvitt jag förstått beror i princip all sommareksem på knottallergi. Det finns diverse smörjor, invärtes preparat och eksemtäcken att prova. Det finns INGET preparat som fungerar på alla hästar, man måste prova sig fram vilket som fungerar på DENNA hästen.

jag har en bekant som tagit fram en salva som kanske inte är så känd, jag vet inte hur mkt marknadsförd den är så jag ska höra med henne först innan jag tipsar mer….

spaceace
0

Det vanligaste är ju knott exem, men kan även vara en typ av svamp. Ett tips är att tvätta med Hexocil, smörja med Vegeboms hästsalva. Knottexem kan förebyggas om man tidigt på våren typ i mars börjar använda tex Switch och även täcke i tidigt skede om det behövs när det börjar bli varmt.

_JonnaRoos_
0

Asså jag vela mer veta om ni viste nån som var väldigt duktig på det, varför dom kommer mm. Och vilken typ av exem min häst har:P

AnnaLundin
0

#9 Det finns ingen metod att ta reda på vilken typ av eksem de har, de allra flesta HAR knottallergi. Utgå ifrån det!

Det viktigaste är att du hjälper ponnyn att lindra symptomen.

stuteriess
0

Om det är allergi mot knott och mygg, så kommer det när ponnyn(hästen) varit utsatt för ett extremt anfall av flygfäna. Då klarar inte kroppen av att ta hand om allt gift som dom sprutar in för att kunna suga blod. Det är precis som hos oss människor, vissa får jättebulor som kliar oerhört och vissa får inga myggbett alls! Det bästa är som ovan nämnde Switch, har använt det på "eksemruss" med utmärkt resultat. Sen är det inte alls bra att dom går med täcke ute mitt på dagen, tänk er själva i sommarvärmen. Myggen anfaller (och knotten, som är värre….) i gryning och skymning och när det är vindstilla, det är då det gäller att skydda hästen, likaså att man inte har hagar där det finns sankmark eller vattenhål där det kläcks miljoner av såna flygfän!

ozzkan
0

Vart får man tag på Switch?

AnnaLundin
0

#12 hästsportaffärer, apoteket, Lantmännen/Granngården mfl ställen

juliapettersson
0

Sen är det väldigt olika på häst till häst, fick själv höra att Switch var det mest effektiva, den gav 0% resultat på min ponny. Jag ställer min ponny i stall under dagen och släpper ut runt 9-tiden, det passar just min häst. Att hålla eksemen rena är A & O, jag tvättar med aloe vera schampo ca. 1 gång i veckan under eksemperioden, inte bra att "övertvätta" heller. Sedan smörjer jag in med Helosan. Nästa sommar ska jag testa Ekholms olja som jag har hört goda ord om.

NatthaBlom
0

Snacka med karro!!

moonrose
0

#14 Lycka till med Ekholms PROB.olja. Den e superbra!!
Dessutom lätt att få ner i tagel o päls jämfört med salvor å sånt.

Switch hjälpte inget vidare på mina heller, men andra säger att det är bra. Så det beror nog mycket på var man bor.
Jag har enormt högt knott-tryck där mina går, tyvärr.

_JonnaRoos_
0

Smaaaart Nattha:D

NatthaBlom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha tack!! ibland kan jag faktiskt också tänka.. haha men det var faktiskt ganska lätt att komma på det borde tom du tänkt på haha!!=D